|
Author |
Mus
-
Total Posts
:
10
- Scores: 0
-
Reward points
:
0
-
Status: offline
|
Aanleg voor spierontwikkeling?
ma 26-jan-09 14:16
( permalink)
Nieuw hier en een vraagje. Ik heb de site gelezen van Edith Raats ( www.slank-en-sterk.nl) en daarop stond dat vrouwen van krachttraining in principe niet gespierd worden. Behalve als je tot die 1 op de 1000 vrouwen hoort die aanleg heeft voor spierontwikkeling. Nu begin ik me af te vragen of ik er zo eentje ben... Ik ben nog maar net begonnen met krachttraining en bovendien met iets dat velen niet eens krachttraining zullen noemen: bodypump (waarvan mij ook was verteld dat je van de vele herhalingen met laag gewicht alleen strakker wordt en niet gespierder). Ik ben sowieso een absolute novice: nog niet zo lang geleden had ik zoveel last van RSI dat tandenpoetsen eigenlijk al teveel gevraagd was. Begin oktober ben ik voorzichtig begonnen met bodypump, zo'n twee keer per week.  Dit waren mijn armen begin december Dit is dus na twee maanden twee keer per week trainen met zeer lichte gewichten (voor de armen zo'n 3,5 kg per kant), terwijl ik daarvóór nog nooit iets had gedaan. Inmiddels bodypump ik drie keer per week en zijn mijn gewichten ietsje hoger geworden (4,5 kg per kant). Heb geen recentere foto's. Maar vandaag was ik bij mijn huisarts en die heeft mijn buik onderzocht. Hij vertelde me dat hij mijn organen niet kon voelen vanwege de 'dikke laag spieren' die erover heen zat. Let wel, dit komt dus alleen maar van een paar maanden drie keer per week één buikspiernummertje bij het bodypumpen. Als ik hoor hoe hard dames normaal gesproken hun best moeten doen om spieren te kweken, heb ik het idee dat het bij mij nogal gemakkelijk gaat. Wat denken jullie? Overigens ben ik wel sterker geworden sinds begin oktober, maar niet enorm veel sterker. Kunnen je spieren dan toch zo goed (nogmaals, gezien mijn lage trainingsniveau) te zien zijn? Mijn vetpercentage is niet bepaald laag. Gebaseerd op gewicht, lengte, buik- en tailleomtrek zo'n 26%.
|
|
|
|
chris84
-
Total Posts
:
935
-
Reward points
:
646
-
|
RE: Aanleg voor spierontwikkeling?
ma 26-jan-09 15:53
( permalink)
Begin met squaten,deadliften en benchpressen.
|
|
|
|
miemie
-
Total Posts
:
7861
- Scores: 73
-
Reward points
:
1627
-
|
ma 26-jan-09 16:23
( permalink)
 "Het leven is een klim,maar het uitzicht is prachtig"
|
|
|
|
Mus
-
Total Posts
:
10
-
Reward points
:
0
-
|
ma 26-jan-09 17:16
( permalink)
Hmm... bovenlijf ontwikkelt sneller dan onderlijf? Zo had ik het nog niet bekeken... Mijn armen en buik waren gewoon voorbeelden. Op mijn bovenbenen zit meer vet, dus daar is het minder goed te zien, maar daar zie ik ook een spier zitten als ik ze aanspan die ik vroeger niet zag. En squatten, deadliften en benchpressen zijn allemaal bewegingen die bij bodypump inbegrepen zijn. Ik snap eigenlijk ook niet wat deze opmerking met mijn vraag te maken heeft.
|
|
|
|
miemie
-
Total Posts
:
7861
-
Reward points
:
1627
-
|
ma 26-jan-09 18:12
( permalink)
Ok,dan zwijg ik verder
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30834
- Scores: 605
-
Reward points
:
2055
-
|
ma 26-jan-09 20:46
( permalink)
Met de oefeningen die Chris opnoemt ga je er van uit dat groeien je doel is, het zijn basis oefeningen om een solide gestel te kweken. Als beginner boek je vaak de meeste progressie, hoe verder je komt, hoe moeilijker het gaat. Maar het kan best hoor Mus, dat je sneller spiergroei ervaart dan een ander. Niks mis mee, vind ik. Wat is je eigen mening over je vorderingen, vind je het juist wel of niet prettig als je snel resultaat boekt?
|
|
|
|
MvS
-
Total Posts
:
494
-
Reward points
:
626
-
|
ma 26-jan-09 21:28
( permalink)
ORIGINAL: Mus Hmm... bovenlijf ontwikkelt sneller dan onderlijf? Zo had ik het nog niet bekeken... Mijn armen en buik waren gewoon voorbeelden. Op mijn bovenbenen zit meer vet, dus daar is het minder goed te zien, maar daar zie ik ook een spier zitten als ik ze aanspan die ik vroeger niet zag. Ik denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat: Je armspieren zijn goed zichtbaar doordat je vetpercentage niet zo hoog is. Net als Sis kon ik uit je verhaal niet helemaal afleiden of je juist blij bent met deze zichtbaarheid van je spieren of juist niet. Ik vind dat je nog niet erg gespierde armen hebt overigens. Begrijp me niet verkeerd; ik vind wel dat je mooie armen hebt! Ik vind het moeilijk voor te stellen dat je huisarts je organen niet kon voelen door aanwezigheid van spiermassa. Je moet wel een behoorlijk pak spiermassa op je buik hebben wil je daar in ontspannen toestand nog niet doorheen kunnen voelen... Je zegt het idee te hebben dat het bij jou erg makkelijk gaat. Je zegt ook dat je voor het body-pumpen nooit iets gedaan had. Het is algemeen bekend dat beginners het snelste in staat zijn spiermassa op te bouwen. Geniet daar dus nog maar even van. ORIGINAL: Mus En squatten, deadliften en benchpressen zijn allemaal bewegingen die bij bodypump inbegrepen zijn. Ik snap eigenlijk ook niet wat deze opmerking met mijn vraag te maken heeft. Ik ook niet...
Bodylength: 1.78m Bodyweight: 78kg Bf: 11% Benchpress: 120kg Deadlift: 170kg Squat: 150kg
|
|
|
|
Wreckless
-
Total Posts
:
12570
- Scores: 32
-
Reward points
:
1321
-
|
ma 26-jan-09 23:14
( permalink)
Ik zou me geen zorgen maken over te snelle spiergroei. De oplossing, als dat probleem zich al zou stellen, is namelijk gewoon wat minder trainen, met minder gewicht. Je ziet inderdaad biceps op die armen, maar ze zijn niet bepaald monsterlijk gespierd he. Natuurlijk, vergeleken met het anorexo schoonheidsideaal wat door sommigen gepropageerd wordt, is elke reële vrouw een spierbundel.
[]======[] []======[] I guess God wanted to make something ugly but in great shape []======[] []======[]
|
|
|
|
miemie
-
Total Posts
:
7861
-
Reward points
:
1627
-
|
ma 26-jan-09 23:17
( permalink)
|
|
|
|
Mus
-
Total Posts
:
10
-
Reward points
:
0
-
|
di 27-jan-09 10:40
( permalink)
Dank voor alle antwoorden! Even reageren: - Nee, ik vind het niet erg dat mijn spieren een beetje zichtbaar beginnen te worden. Ik ben juist wel blij dat ze een beetje gegroeid zijn. Ook vanwege de verbranding. Ik ben sinds mei vorig jaar 12 kilo afgevallen en merk dat ik nu nog best redelijk wat kan eten om op gewicht te blijven. - Ik snapte de huisarts (een invaller overigens, niet mijn eigen) eerlijk gezegd ook niet zo goed. Ik lag op mijn rug met mijn handen boven mijn hoofd. Mijn spieren zullen dus wel ietsje aangespannen zijn geweest, maar toch. Maar goed, ik vertel alleen maar wat hij zei: dat hij het zelden meemaakte dat hij de organen nauwelijks kon voelen vanwege de spierlaag die eroverheen zat. - Nee, ik vind ook niet dat ik enorm gespierde armen heb (zeker niet in vergelijking met jullie). Maar dit waren dus wel RSI-armpjes. Ik deed boodschappen met een rugzak omdat het dragen van tassen te pijnlijk was. En dan vind ik dit toch best hard gaan. En ja, verder zal het er inderdaad wel aan liggen dat ik volstrekt ongetraind was. Iedereen zegt dat je van bodypump geen spieren kweekt, maar alleen strakker wordt... 'behalve absoluut ongetrainde types'... Iets soortgelijks hoor ik over tegelijkertijd vet verbranden en spieren kweken: volstrekt onmogelijk, behalve bij zeer ongetrainde types.... Ach ja...
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30834
- Scores: 605
-
Reward points
:
2055
-
|
di 27-jan-09 10:46
( permalink)
Het moet dan wel een erg lekker gevoel zijn dat je nu je armen weer kunt belasten  je hebt een hoop bereikt in pakweg een jaar!
|
|
|
|
Mus
-
Total Posts
:
10
-
Reward points
:
0
-
|
di 27-jan-09 10:51
( permalink)
Dankje, Sis! En ja, 2008 was voor mij inderdaad een erg succesvol jaar. Ik sta nog steeds regelmatig te glunderen als ik zo'n stang met gewichten in mijn handen heb bij bodypump!
|
|
|
|
Wreckless
-
Total Posts
:
12570
- Scores: 32
-
Reward points
:
1321
-
|
di 27-jan-09 12:27
( permalink)
Dat van die buikspieren begrijp ik ook niet, zal eerder te maken hebben met aanspannen/niet-aanspannen dan met de kracht of de dikte van je buikspieren. Met invallers moet je altijd een beetje oppassen. Ik ga om de twee weken naar de dokter voor een injektie die in de onderhuidse vetlaag moet. Paar weken geleden, stagiair: pats in de spier. Ik pruttelde nog tegen, maar het zat er al in.
[]======[] []======[] I guess God wanted to make something ugly but in great shape []======[] []======[]
|
|
|
|
Jantra
-
Total Posts
:
3163
-
Reward points
:
246
-
|
di 27-jan-09 12:28
( permalink)
Geloof mij, er is geen enkele vrouw die zonder zware intensieve krachttraining én een strikt dieet veel spiermassa aanzet. Dit door het simpele feit dat onze testosteronaanmaak vele malen lager ligt dan bij de mannen. Was het maar waar zeg dat het zo gemakkelijk ging, dan hoefde ik niet zoveel moeite te doen om te groeien en alles te behouden. Je armen zijn in mijn optiek mooi, maar niet heel erg gespierd, er zit gewoon een mooie vorm in. Bij Body Pump hoef je ook niet bang te zijn dat je echt 'spierballen' krijgt door de vele herhalingen die je maakt. Maar miss kan je wat over je doelstelling vertellen.....
CARPE DIEM *~*Als er een manier is om het beter te doen, vind die dan*~*
|
|
|
|
Jantra
-
Total Posts
:
3163
-
Reward points
:
246
-
|
di 27-jan-09 12:29
( permalink)
Oke, sorry heb inmiddels al wat meer antwoorden gehad. De post van hieronder is in drie uur tot stand gekomen
CARPE DIEM *~*Als er een manier is om het beter te doen, vind die dan*~*
|
|
|
|
bikegirl
-
Total Posts
:
15
-
Reward points
:
0
-
|
vr 13-feb-09 17:01
( permalink)
Ik vind dat je al behoorlijk wat gewicht gebruikt bij de Pump voor de biceps. 4,5 kilo per kant! En dat na 2-3 maanden? Menig vrouw kan dat na 1 jaar nog niet aan. Ikzelf doe het al een tijd met 5 kilo maar ik doe ook al een jaartje aan krachttraining. Het kan best zijn dat je een snellere spierontwikkeling heb. Als je daarbij de goede voeding eet, voel je zelf al snel dat je meer spiermassa krijgt.Dit is echter alleen in het begin van je "sportcarierre". Al snel zal je niet verder komen en zal je toch Kt moeten doen om meer spiermassa te krijgen. Met Pump bouw je zeker wel wat kracht op. Dat merkte ik bij mezelf ook. Ook krijg je wat spierontwikkeling maar niet genoeg om echt gespierd te worden.
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|