Ik denk dat je je niet moet focussen op gewichtsverlies. Het gaat erom dat je vet verliest. Als je je focust op gewichtverlies, betekent dat dus ook verlies van spieren. En die heb je juist heel, heel hard nodig om je metabolisme hoog te houden en af te vallen. Spieren verbruiken namelijk meer energie en dus helpen spieren je af te vallen.
Doe je aan krachttraining? Zo niet, ga dat dan meteen doen naast je cardio. Zonder krachttraining zul je nooit effectief vet verliezen. Om je metabolisme hoog te houden moet je je spieren die je hebt behouden. Als je spieren verliest, gaat je metabolisme omlaag en zul je dus niet afvallen, of zelfs aankomen. Verder kun je imo prima hard cardioen. Inderdaad, lagere intensiteit verbruikt procentueel meer vet, maar het aantal totale calorien dat je verbruikt is veel kleiner in vergelijking met intensieve cardio. En uiteindelijk gaan die meer verbrandde calorieen met intensieve cardio meer verschil maken. Zelf doe ik altijd een combinatie, ook om het leuk te houden. Altijd keihard gaan is niet leuk, altijd langzaam ook niet.
En verder heeft iedereen hier gelijk: je moet meer eten. Je hongert jezelf uit en daardoor gaat je lichaam alles wat het binnenkrijgt vasthouden. Als ik jou was zou ik berekenen wat je nodig hebt aan calorieen op een dag. Daar zijn online verschillende rekenmethoden voor te vinden. Het aantal calorieen dat daaruit komt, ga je twee weken lang met 15% verhogen om je metabolisme op te krikken. Daar zou ik mee beginnen. Verder zorg je dat je ongeveer 50% van die calorieen uit kh krijgt, 30% uit eiwit en 20% uit vet. Ik bereken dat zelf op
www.myfitnesspal.com erg handig. Eet ongeveer om de 3 uur een maaltijd die bestaat uit eiwit en een complexe koolhydraat. Dit 'ritme' zorgt ervoor dat je t goed vol kunt houden. Belangrijk is ook dat je jezelf gaat meten. Elke week op een vast tijdstip 's ochtends meet je je gewicht en je vetpercentage (bijvoorbeeld met de navy circumfence methode, redelijk nauwkeurig). Aan de hand daarvan kun je goed zien hoeveel gewicht je bent verloren en hoeveel daarvan vet is en of je dus op de goede weg bent. Aan de hand van je LBM (lean body mass = spier en water) kun je zien of het goed gaat. Als je LBM naar beneden gaat, moet je meer gaan eten.
Na twee weken ga je je 'onderhoudscalorien' verlagen met 15%. Om de drie dagen eet je meer (zoveel als je lichaam nodig heeft of meer) om je lichaam ervan te overtuigen dat je nog genoeg energie binnenkrijgt. Zo blijft je metabolisme hoog.
Afvallen (of liever: VET verliezen) is synergie tussen een aantal onderdelen: mindset (wat zijn je doelen, wat wil je bereiken?), goede voeding (de goede dingen eten, op tijd) en training (met op de eerste plek krachttraining en daarbij cardio), rust en meten en bijsturen. Als je een van de vijf onderdelen mist, ben je niet goed bezig.
<message edited by SheRu on zo 04-dec-11 17:40>