|
Author |
spinningrom
-
Total Posts
:
253
- Scores: 1
-
Reward points
:
670
-
Status: offline
|
Afwisseling vs 'ondertraining'?
do 11-nov-10 19:07
( permalink)
Ik heb ondertussen geleerd (ook uit ondervinding) dat afwisselen belangrijk is (in oefeningen, rep-range...)... Maar hoe leg je dit uit met de curve van overcompensatie? Door af te wisselen, vb in oefeningen, train je toch altijd op een andere manier, waardoor dezelfde spiervezels nooit 'vaak genoeg' na mekaar gestimuleerd worden? http://www.t-nation.com/i...-training/image007.jpg
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
10952
- Scores: 1110
-
Reward points
:
2061
-
|
Re:Afwisseling vs 'ondertraining'?
do 11-nov-10 23:17
( permalink)
Kun jij mij dan uitleggen hoe bepaalde oefeningen voor dezelfde spiergroep de vezels anders belasten?? Er zullen echt wel hele lichte verschillen zijn en bij sommige compoundoefeningen wellicht iets meer, maar hele grote verschillen in stimulering voor de spiervezels zullen er niet zijn denk ik. Men doet graag wel voorkomen dat het mogelijk en let wel delen van 1 spier te kunnen isoleren, ik geloof er helemaal niks van. Het zijn hooguit wat nuanceverschillen die wellicht door een heel hoog volume wat kleine verschillen zouden kunnen maken, maar stiekem geloof ik er eigenlijk geen barst van. Ik zie dan ook niet echt heel veel noodzaak om oefeningen te wisselen die hun nut al lang en breed bewezen hebben, of het zou hooguit uit verveling en sleur moeten zijn. Aan het einde van mijn training en mocht ik er nog energie voor hebben dan wil ik wel eens wat spelen met oefeningen, just for the fun of it. Ik geloof wel heilig in het wisselen van set/repranges dat dan weer wel.
Testiculos habet et bene pendentes Why train heavy? Why stack plates? Why bend bars? Why train insane? Because I f**king can
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
10952
-
Reward points
:
2061
-
|
do 11-nov-10 23:20
( permalink)
En als aanvulling, wat ik ook al zo vaak heb gezegd als je als doet om goed te worden in een specefieke oefening dan moet je vooral de oefening oefenen, waar bij jij dan eigenlijk mikt of vooruitgang door verbeterde aansturing en dan praat ik over minimaal 3 keer per week dezelfde oefening doen. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Testiculos habet et bene pendentes Why train heavy? Why stack plates? Why bend bars? Why train insane? Because I f**king can
|
|
|
|
Roodbaard.
-
Total Posts
:
948
- Scores: 21
-
Reward points
:
1806
-
|
vr 12-nov-10 00:25
( permalink)
Afwisseling van oefeningen is vooral belangrijk omdat je daarmee het motorisch zenuwstelsel beter traint. Het moet dan vanuit verschillende houdingen/ grips/ etc. leren de bepaalde spier of spieren te trainen. Dat zal de hoeveelheid motorunits ook doen toenemen en daarmee de 'vuur'kracht. En meer kracht equivaleert met hypertrophy. Het is niet zo dat je per se iedere training oefeningen moet vervangen voor een bepaalde spier, want je moet je zenuwstelsel ook eerst gewenning gunnen om beter te kunnen 'vuren' maar juist als dat vooruit gaat, dus zodra die gewenning er is, moet men niet weken/ maanden blijven hangen in die oefeningen uit nostalgie omdat ze ooit baat brachten, maar veranderen(!)
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
10952
-
Reward points
:
2061
-
|
vr 12-nov-10 09:52
( permalink)
Stel dat ik een oefening pak die de ( hele) biceps aanspreekt vanuit het ellbooggewricht en vervang deze voor een andere die dat ook doet en gelet op bovenstaande waarin zit daar dan winst???
|
|
|
|
Roodbaard.
-
Total Posts
:
948
- Scores: 21
-
Reward points
:
1806
-
|
vr 12-nov-10 22:49
( permalink)
Ik ben geen neuroloog maar je kunt eens kijken naar de EMG van diverse oefeningen die gericht zijn op dezelfde spier, bijvoorbeeld jouw voorbeeld, biceps. http://www.warriorfx.com/...6/emg-results/#more-61 Verder kan ik mij voorstellen dat verschillende bewegingsvormen voor de training van een spier verschillende synapsen prikkelen en het geheel van gevarieerde prikkelingen (dus door verschillende oefeningen) zorgt voor een beter neuraal netwerk voor de betreffende spier. Dit blijkt wel omdat het oefenen van een bepaalde oefening je beter maakt in deze oefening, maar zeker niet noodzakelijkerwijs ook voor een andere oefening voor dezelfde spier.
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
10952
-
Reward points
:
2061
-
|
za 13-nov-10 11:35
( permalink)
Heerlijk vind ik dit, lekker lullen over training want daarom ben ik destijds lid geworden van het forum, leren en discussie om er uiteindelijk allemaal beter van te worden. Maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds niet helemaal met jou eens ben Ik heb het linkje nog niet bekeken maar ga ik zo wel doen en natuurlijk heb je gelijk dat bepaalde oefeningen in EMG studies beter uit de bus komen, ik heb de laatste tijd ook aardig wat van Contreras gelezen hierover en die kwam tot verrassende conclusies wat dat aan gaat dan. Eigenlijk staat in het onderste gedeelte van jou post een bevestiging van wat ik al zo vaak zeg namelijk de oefening oefenen als je als doel hebt om goed te worden in een specefieke oefening. Voor hypertrofie gelden er andere regels en ik geloof nog steeds niet in afwisselen van oefening, althans niet direct in de meerwaarde er van. Ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit dat wel, variatie is ook stimulatie, maar er speelt denk ik nog een andere factor een rol en dat is namelijk het gewicht wat je gebruikt. Veel wisselen van oefeningen betekend niet per defenitie dat je in alle oefeningen sterker word, terwijl als je blijft bij de oefeningen die er toe doen en hier afwisseling in aan brengt wat betreft set/repranges zul je toch sterker worden in die oefeningen wat ook zal leiden tot meer vezelaanspraak en welk systeem dan de meeste voordelen biedt durf ik verder zo niet stellig te beweren. Ik persoonlijk kies voor vaste ofeningen in wisselende set/rep ranges met wat ruimte aan het einde van mijn training om wat te spelen zeg maar.
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30834
- Scores: 605
-
Reward points
:
2055
-
|
za 13-nov-10 20:03
( permalink)
Die toevoeging van set-rep ranges is daarbij wel van groot belang. Ik denk dat je anders makkelijk verzandt in hetzelfde. Die neiging merk ik bij mezelf tenminste wel eens. Daarom wissel ik zowel oefeningen als reprange. Ook omdat ik dat leuker vind. Of afwisseling daadwerkelijk betere resultaten geeft durf ik niet zomaar te beweren.
|
|
|
|
spinningrom
-
Total Posts
:
253
- Scores: 1
-
Reward points
:
670
-
|
zo 14-nov-10 18:14
( permalink)
vb van zelfde spiergroep-andere vezels: triceps skullscrushers vs press down. Die 'voelen' toch heel anders aan, dus vermoed ik dat je op een andere manier je spier aanspreekt (meer laterale of juist meer mediale...)..?
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30834
- Scores: 605
-
Reward points
:
2055
-
|
zo 14-nov-10 18:54
( permalink)
Nou.. een spier is best dommig. Die kan grofweg maar 1 ding en dat is samentrekken. In die zin denk ik dat de spier geen onderscheid maakt in de houding die je aanneemt. Wel denk ik dat het anders aanvoelt door de zwaartekracht, de coördinatie die nodig is voor de beweging en de aansturing daarvoor (zenuwstelsel). Trainen van lange kop, korte kop, zijkanten etc daar maak ik me nooit erg druk om
|
|
|
|
tiomio123
-
Total Posts
:
3552
- Scores: 25
-
Reward points
:
1311
-
|
di 16-nov-10 14:41
( permalink)
Ik snap niet waarom je dit aan de hand van zo'n curve uit wilt leggen. Je hebt spieren die in een zekere zin zowel positief (verbetering aansturing) als negatief (stop in de vooruitgang) wennen. Na een periode zal je vooruitgang stagneren en zul je moeten switchen. In een periode train je dus een bepaalde beweging, dan weer een ander, weer terug enz. Vooral een kwestie van periodiseren (bijv. in blokken van 4-6 weken waarin je je concentreert op een beperkt aantal bewegingen). Een (te) korte periode een oefening doen zal je ook niet zoveel verbetering in aansturing opleveren. De oefeningen die belangrijk zijn of veel winst opleveren train je vaker en verschillende variaties ervan.
23 jaar 1,76 92kg. BP: 155 (7x140) SQ: 2x215 DL: 270
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
10952
-
Reward points
:
2061
-
|
di 16-nov-10 15:16
( permalink)
Met welke oefeningen zou jij dan variéren Tio? En welke bewegingen zijn dan zo compleet anders voor dezelfde spier( groep) Ik vind dat onderscheid vaak te sumier om daarvoor een oefening te wisselen. Squaten en frontsquaten doe ik bijvoorbeeld altijd in een training, ok als ik de mogelijkheid zou hebben om te leggenpressen zou ik daarmee kunnen wisselen en dat zou ik ook doen dan, maar voor de rest ta, ik weet het niet hoor. Als ik naar bijvoorbeeld bovenlichaam zou kijken, bench of dumbelldrukken of schouderdrukvarianten afwisselen tja het blijft toch pressen he en wellicht zitten er wat kleine verschillen in maar zo schokkend zal dat toch niet zijn. Nou ja en verder zal vanuit bodybuildingoogpunt bekeken in een borsttraining toch wel een flye ( variant) zitten en voor schouders wel wat direct werk voor middelste en achterste koppen, maar ik kan mij niet voorstellen dat je dit als variatie op presses gaat doen omdat deze oefeningen sowieso al in je schema zouden moeten zitten.
|
|
|
|
tiomio123
-
Total Posts
:
3552
-
Reward points
:
1311
-
|
di 16-nov-10 23:55
( permalink)
Gewone bench verschillende grepen, incline, etc. Met afwisseling bedoel ik vooral afwisseling in de grote compounds, een fly reken ik hier niet bij. Front of back squatten, deadlift of good morning. Telkens net iets anders maar toch ongeveer hetzelfde. Voor de aansturing een wereld van verschil. Er zijn zat mensen die gemakkelijk 200kg pakken met back squat en al moeite hebben met 120 front squat. Ik zie het niet zozeer als spieren trainen maar meer als je czs effectiever maken zodat je je spieren meer kan belasten. Op een gegeven moment zit je aan je max. en herstel je minder snel en is het weer tijd om te wisselen.
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
10952
-
Reward points
:
2061
-
|
do 18-nov-10 10:39
( permalink)
Ik heb toch nog eens lopen denken he en geloof mij dat doet best zeer bij mij, maareuh het een en ander hangt natuurlijk wel samen met welke trainingsmethodiek je gebruikt. Bij een wekelijks hoog volume op een berperkt aantal oefeningen zal de noodzaak voor afwisseling wel wat urgenter zijn denk ik zo. Bij een wat lager volume met wat meer oefeningen, kies je de oefeningen al zo denk ik dat er al wat meer variatie in bewegingen aanwezig is en daar komt dan ook voort uit mijn verhaal dat ik werkelijk niet zou weten met welke oefeningen dan wel bewegingen ik nog zou moet variéren om variatie in oefeningen aan te brengen zeg maar.  Of je moet richting een schema gaan zoals veel euh bodybuilders die 286 oefeningen gebruiken die hetzelfde doen voor 1 spiergroep.
|
|
|
|
tiomio123
-
Total Posts
:
3552
-
Reward points
:
1311
-
|
vr 19-nov-10 20:37
( permalink)
Ja klopt, maar volgens mij kan je dan ook juist meer afwisselen, is maar net hoe je beredeneert. Als je veel tegelijk pakt is het lastiger om af te wisselen in de weken erna. Na een week of 3-4 is het ook wel belangrijk dat je wisselt als je een hoog volume op een beperkt aantal oefening toepast. Voor massa is het volgens mij wel nodig om meer oefeningen te gebruiken dan voor pure kracht omdat je dan minder snel op kan branden op de oefeningen die je doet en dus een groter totaalvolume kan toepassen.
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|