|
Author |
zeghetmaar
-
Total Posts
:
924
- Scores: 4
-
Reward points
:
828
-
Status: offline
|
Amoniak lucht...
do 09-sep-10 14:23
( permalink)
Het viel mij de laatste tijd wel vaker op, maar vandaag heel erg. Ik heb vanmiddag 45 min mijn benen getraind. Daarna ging ik op de loopband en binnen 10 min stonk ik naar Amoniak. Vreemd lijkt mij, ik ben dan toch niet in zo'n korte tijd al mijn spieren aan het verbranden? Wat ik vandaag heb gegeten: 07.30 uur: 50 gram havermout en 35 gram Whey eiwit en 1 banaan. 09.30 uur: 75 gram gekookte rijst, 50 gram groente, 4 eiwitten en 1 heel ei. 11.30 uur: 75 gram gekookte rijst, 50 gram groente en 150 gram kip. 12.30 uur: Trainen! Zo als je leest, weinig koolhydraten, maar niet overdreven weinig voor het trainen aan lijkt mij. Wie heeft een idee hoe het kan?!?
EXPERIENCE IS THE KEY TO SUCCES...
|
|
|
|
milo
-
Total Posts
:
770
- Scores: 8
-
Reward points
:
835
-
|
Re:Amoniak lucht...
do 09-sep-10 18:57
( permalink)
eiwit tekort laat je zweet scherp ruiken dus ik denk dat het dat is
|
|
|
|
Dr.Daap
-
Total Posts
:
84
- Scores: 0
-
Reward points
:
689
-
|
do 09-sep-10 19:22
( permalink)
ik heb het ook jarenlang gehad met kickbox training, en de meest uiteenlopende verhalen en zogenaamde oplossingen erover gehoord.... de meest logische vond ik dan ngo wel om tijdens het trainen snelle suikers te nemen. (aa tje ofzo?) en op een gegeven moment was het gewoon over.
|
|
|
|
Luppie
-
Total Posts
:
2332
- Scores: 59
-
Reward points
:
1036
-
|
do 09-sep-10 20:04
( permalink)
milo eiwit tekort laat je zweet scherp ruiken dus ik denk dat het dat is Kan zijn maar lijkt me niet. Dit gaat vaak gepaardmet zwaar trainen hoog in eiwitten en te weining carbs. Dan gaat men eenergie uit eiwitten halen niet uit mager spiereiwit wat jij bedoeld. Is dus aardig normaal en helemaal niet erg. Ik hebhet ook en eet 300 gram eiwiten per dag alleen zit ik wat laag in carbs onder rond de 300 gram mer dag. je kunt het wel proberen te voorkomen door een mix van dexrose en frucose tenemen rond en tijdens de trainng je zal dan minder of geen eiwitten gaan verbranden en dan automatich niet meer naar amoniak ruiken. 2e keer datik dit post nu Ik ruik altijd naar amoniak als ik sport (heeeel vervelend) en ik was dus bang dat ik daardoor spieren verlies, ik heb eindelijk antwoord op mijn vraag gevonden Een heel stuk om te lezen, maar zeer interressant!! Veel mensen kampen met dit probleem en er doen heel wat tegenstrijdige berichten de ronde. Sommige mensen zijn bezorgd omdat ze gehoord hebben dat de ammoniakgeur afkomstig is van het afbreken van de spieren. Maar is dit wel zo? Ammoniak wordt chemisch aangeduid als NH3. (Chemie interesseerde me vroeger op school niet erg en dit uitleggen is dan ook zo’n beetje een nachtmerrie voor me&hellip . Maar goed, ik doe mijn best: NH3 wil zeggen dat er 1 atoom stikstof (N) gebonden is aan 3 atomen waterstof (H). Ammoniak heeft een zeer sterke, indringende geur die gemakkelijk herkenbaar is in onder andere schoonmaakproducten of menselijk zweet. Verantwoordelijk voor deze geur is stikstof. In je lichaam komt stikstof enkel voor in de aminozuren, de bouwstenen voor je spieren. Fanatieke bodybuilders willen steeds een positieve stikstofbalans in hun lichaam hebben. Dit wil zeggen dat ze meer stikstof opnemen dan ze verbruiken. Omdat stikstof enkel voorkomt in aminozuren, betekent dit dat ze gemakkelijker spiermassa zullen aankomen. Maar vergis je niet: ook als je niet fanatiek met je lichaam bezig bent, heb je dagelijks voldoende aminozuren nodig. Je lichaam gaat immers steeds in een fase waarin het weefsel afbreekt (catabolische fase) en waarin het weefsel opbouwt (anabolische fase). Wanneer je lichaam een aminozuur als energie wil gebruiken, moet het eerst omgezet worden naar een bruikbare vorm. Ok, nu wordt het even ingewikkeld, dus let even goed op. Omdat je lichaam het aminozuur moet omzetten naar een bruikbare energiebron, wordt het atoom stikstof van het aminozuur ontdaan. Wat overblijft wordt omgezet naar glucose en kan zo door je lichaam als brandstof gebruikt worden. Maar nu blijft het ontdane deeltje stikstof in je lichaam achter. In je nieren worden deze deeltjes verwerkt tot CO(NH)2 en worden zo via de urine afgevoerd. Maar als je nieren teveel stikstof te verwerken krijgen, zal het via je zweet afgevoerd worden, waardoor je een ammoniakgeur ruikt. Zowel zweten als urineren vragen water van je lichaam. Als je te weinig water drinkt, wordt de afgescheiden ammoniakgeur niet verdund, waar het nog sterker ruikt. Daarom drink je best voldoende water (en meer als je veel sport) zodat de afvalstoffen zonder problemen afgevoerd kunnen worden. Het is dus duidelijk dat je zweet naar ammoniak ruikt wanneer er teveel aminozuren als brandstof gebruikt worden of als je onvoldoende water drinkt. Betekent dit dan dat je te weinig eiwitten eet? Veel mensen denken dat de ammoniakgeur voorkomt omdat ze te weinig eiwitten eten. Dit is niet zo. Je lichaam zal enkel eiwitten als energie gebruiken wanneer de voorraad vetten en koolhydraten onvoldoende zijn. Spieren kunnen glucose (uit koolhydraten) of vetten gebruiken als energie. Maar je lichaam kan vetten niet omzetten naar glucose en zal daarom een beroep doen op aminozuren. Als je eiwitconsumptie hoog is, bestaat de kans dat de verbruikte aminozuren uit je voeding komen, in plaats van uit je spieren. De oplossing voor de vervelende ammoniakgeur is dus om voldoende koolhydraten te eten. Als iedere maaltijd uit een deel koolhydraten bestaat, heb je normaal gezien een voldoende grote voorraad glucose. Zo hoeft je lichaam geen eiwitten te verbranden maar kunnen ze als bouwstenen voor de spieren dienen. Een appel of een sneetje brood kan al voldoende zijn om je lichaam te voorzien van glucose. Je lichaam heeft ook koolhydraten nodig om vet te verbranden, dus denk nu niet dat het eten van koolhydraten het vetverbrandingsproces uitstelt. Meer nog: koolhydraten zorgen voor meer energie, waardoor je beter kan trainen.
WIE HET KLEINE NIET EERT IS HET GROTE NIET WEERD
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1810
-
|
do 09-sep-10 20:38
( permalink)
't Kan zijn dat je voldoende spierglycogeen hebt, maar tijdens je training de leverglycogeen voorraad uitgeput raakt.. dan ga je alsnog naar ammoniak stinken. Leverglycogeen is voor een stabiele bloedsuikerspiegel verantwoordelijk.. spierglycogeen is alleen voor spierarbeid. Oplossing: suikers nemen tijdens je training.
|
|
|
|
zeghetmaar
-
Total Posts
:
924
-
Reward points
:
828
-
|
do 09-sep-10 20:45
( permalink)
Mooi duidelijk stukje Luppie! Kortom: (even voor mij zelf  ) Doordat mijn voorraad energie op was, ging mijn lichaam over op het verbranden van de eiwitten en niet mijn spieren. (Wel vreemd dat mijn voorraad koolhydraten op zijn en mijn voorraad eiwitten niet. & Om dit te voorkomen had ik wat koolhydraten moeten eten. Maar, heeft dan de cardio nog wel zin? Zo ja, dan zou ik beter mijn shake, met eiwitten en koolhydraten (Whey en Vitargo) die ik altijd na het trainen neem, voor de cardio kunnen nemen?!
|
|
|
|
zeghetmaar
-
Total Posts
:
924
-
Reward points
:
828
-
|
do 09-sep-10 20:48
( permalink)
Jij was mij net voor Espi! Dus mijn shake na het trainen en voor de cardio nemen... Stelling: Doordat mijn koolhydraat inname over de dag gelijk blijft en alleen het moment van inname veranderd, blijft de cardio sessie even effectief. Klopt dan toch? Zo haal je het meeste uit je training en voorkom je de Amoniak lucht.
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1810
-
|
do 09-sep-10 21:28
( permalink)
Als je cardio om de conditie doet, zeker KH voor de training nemen. Als je cardio intensief is, ook Focus je je puur op vetverbranding dan zijn er 2 goede momenten: - 's ochtends voor het ontbijt - direct na de training Maar dan in een kalm tempo... om dus te voorkomen dat je te veel suikers verbrandt. De leukste gymcardio is natuurlijk intensief.. althans, dat is mijn mening.
|
|
|
|
zeghetmaar
-
Total Posts
:
924
-
Reward points
:
828
-
|
do 09-sep-10 22:06
( permalink)
Meestal doe ik het direct na mijn training. En ja, als doel vetverbranden...
|
|
|
|
Luppie
-
Total Posts
:
2332
-
Reward points
:
1036
-
|
vr 10-sep-10 08:56
( permalink)
OFT Espi ik doe zelfook af en toe op nuchtere maag rustige cardio. Ik hou dan ook maar max 30 min aan. Maar mag dit ook langer vanwege dat ik het toch wel rustig aan doe. 45-60min zeg maar ?
|
|
|
|
ErEf
-
Total Posts
:
12432
- Scores: 108
-
Reward points
:
1431
-
|
vr 10-sep-10 12:24
( permalink)
wie zegt dat je 't moet oplossen? als je aan 't afvallen bent en ook genoeg eiwitten pre-workout hebt ingenomen, dan worden die ook verbrand. resultaat amoniak lucht alleen als je dus kh inneemt gaat 't weg. maar als je dieet uit beperkte kh inname bestaat heb je dus een ammoniaklucht. @luppie door rustig aan te cardio-en verschuiven de verhoudingen wat tussen vet eiwit en glucose verbranding. intensievere cardio is meer vet en eiwit verbranding in kortere tijd.. dus iets langzamer en langer zou iets spaarzamer werken. maar het is al bekend dat de FBZ fat burning zone, minder goed werkt dan hoger en intensievere cardio.
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1810
-
|
vr 10-sep-10 13:19
( permalink)
Intensievere cardio geeft meer naverbranding (EPOC), maar *hoeveel* dat is, daar wordt sterk aan getwijfeld. Bovendien geeft intensieve cardio gemengde resultaten qua eetlust : op korte termijn verdwijnt die (bij mij iig), op middellange termijn kan deze juist oncontroleerbaar zijn. Maar ja, ErEf heeft ook gelijk: als je maar genoeg eiwitten inneemt (en in dit geval zijn BCAAs een uitstekend idee), dan is er niet zo heel veel aan het handje. 't Is alleen niet zo fris en ronduit gênant als je samen met anderen bent.
|
|
|
|
Luppie
-
Total Posts
:
2332
-
Reward points
:
1036
-
|
vr 10-sep-10 14:25
( permalink)
Ik doe zelf eingelijk bijde vormen cardio voor de afwisseling. rustige op nuchtere maag en intensive na mijn eerste maaltijd meestal of heel af en toe nog eens wat na de training.
|
|
|
|
zeghetmaar
-
Total Posts
:
924
-
Reward points
:
828
-
|
vr 10-sep-10 15:38
( permalink)
Oké, het is nu eenmaal zo dus... Maar gênant is het idd ja! Ja ik neem eiwitten genoeg naar mijn idee. BCAA's nemen dus... Ik zal daar nog eens op googlen...
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|