BMI neemt toe door body building

Page: 12 > Showing page 1 of 2
Author
Leo138
Feather Weight
2005/01/11 22:00:35 (permalink)
0

BMI neemt toe door body building

Hallo mensen,
Mijn gewicht dreigt weer toe te nemen - het was al hoger dan ooit eerder in mijn leven - en wat blijkt: fitnessen [ zelfs 7 x per week ]
helpt daar niet tegen.

De instructeur van Topfit heeft mij vanavond uitgelegd dat alle bodybuilders een te hoog BMI hebben, omdat ze relatief veel spieren hebben en spieren hebben een hoger soortelijk gewicht dan vet.

Nou hoop ik maar dat mijn gewichtstoename uit spieren bestaat, maar dan vind ik het nog niet leuk. Want straks wil ik buitensport gaan doen en dan moet ik al dat extra gewicht meedragen.

Klopt dat dat de mensen hier op het forum een te hoog BMI hebben ? Of zal ik een poll starten ?
De oplossing is neem ik aan om alleen cardio te doen en je voeding aan te passen.

Greetz,

Leo138

39 Replies Related Threads

Schaambeenkamspier
    Heavy Weight
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/11 22:16:04 (permalink)
    0
    de BMI is een farce voor de sportmensen.

zoals je zei : omdat ze relatief veel spieren hebben en spieren hebben een hoger soortelijk gewicht dan vet.

MAAR DAT WIL NIET ZEGGEN DAT JE TE ZWAAR OF ONGEZOND BENT !!!

ik ben 1m80 groot, ik weeg 90kg, heb een vet% van rond de 15% en heb 123 cholesterol, ik doe 10 uur sport in de week (turnen zwemmen voebal volleybal etc etc), EN ik powerlift nog eens 6 uur per week.

en een flut-indexje gaat bepalen dat ik ongezond ben en dringend moet afvallen??

BS

ik bedoel, BMI is gebaseerd op een gemiddelde, en dat gemiddelde bestaat hedendaags uit sedentaire mensen. en ja, daar klopt het al iets beter, maar je BMI is slechts een richtlijn als je sedentair bent.

ben je sportman, en beetje serieuze sporter die weet wat hij moet doen, gooi dan alsjeblief die index weg want het is irrelevant.

staar je niet blind op gewicht!

dit zie je vaak :

meneer X wil wat aan zijn figuur doen, hopelijk wat afvallen, hij beslist te gaan fitnessen. zijn stats zijn 1m75, 80kg en 25% vet. dit wil zeggen 60kg VVM.

na een tijdje te trainen (krachttraining en wat op eten let), gaat hij zich wegen. hij weeg 81kg... zijn BMI is dus gestegen. maar wat is er in feite bij hem gebeurt? zijn vet% is 2% gedaald. hij heeft nu slechts 22% vetpercentage, dat wil zeggen dat hij 62,4kg VVM heeft.

hij is dus vet verloren, en in spiermassa toegenomen. dit heeft een positief impact op zijn gezondheid. krachttraining zal er ook voor zorgen dat zijn cholesterol daalt etc etc etc etc etc

dus staar je niet blind op het gewicht, maar check het in de spiegel en de vet meters. en af en toe een bloedonderzoek.

en werp die BMI weg.
    DHB
    Legitimate Businessman
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/11 23:42:51 (permalink)
    0
    Precies! BMI is net zo irrelevant voor sporters als het advies van het voedingscentrum voor mannen om 2500 kcals te eten, vrouwen 2000 kcals, en vooral van de kaas af te blijven, want dat staat op de "zwarte lijst".ja ja
    toops
    Light Weight
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 09:54:32 (permalink)
    0
    idd
    Robin
    Super Heavy Weight
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 10:04:32 (permalink)
    0
    Inderdaad niet echt relevant. Als BMI zou ik ongeveer 37 hebben, wat overeen zou komen met adipositas. Maar het vet% ligt wel laag. De berekening van BMI gaat hier dan ook niet op.
    mariska
    Super Heavy Weight
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 10:05:23 (permalink)
    0
    Dat is ook de reden dat vrouwen liever lange cardio doen en geen gewichttraining, omdat hun gewicht dan toeneemt! Ook al dalen ze in vetpercentage, ze vinden die weegschaal toch belangrijker.
    Het gaat dus echt om je vetpercentage, niet om je gewicht.
    M.a.w.: gedraag je als een man knipoog en let niet op de weegschaal
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 10:20:30 (permalink)
    0
    mijn ervaring is ook dat alleen de mens die ze als ecto classificeren een beetje voldoen aan de bmi. Anderen zitten al gauw op 26 en hoger.
    Robin
    Super Heavy Weight
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 10:41:09 (permalink)
    0

ORIGINAL: mariska

Dat is ook de reden dat vrouwen liever lange cardio doen en geen gewichttraining, omdat hun gewicht dan toeneemt! Ook al dalen ze in vetpercentage, ze vinden die weegschaal toch belangrijker.
    Het gaat dus echt om je vetpercentage, niet om je gewicht.
    M.a.w.: gedraag je als een man knipoog en let niet op de weegschaal

En dat is zoiezo een kromme gedachten, want ook als er bij iemand overgewicht obesitas of what ever geconstateerd is is dit een afweging van gewicht én vetpercentage geweest.
    falcon
    Vreemde Vogel, MSc.
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 10:45:52 (permalink)
    0
    Ik heb wel eens het verhaal gehoord van een bb-er van 92kg met 8% bij een lengte van 1.75 mtr die voor een keuring naar een bedrijfs-arts moest, die hem wist te vertellen dat hij veeeels te zwaar was en toch echt moest gaan afvallen.....huh?! verbaasd Want hij leed aan overgewicht....
    Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 10:47:12 (permalink)
    0
    Kortom, laat je vetpercentage eens bepalen. Bij voorkeur met een huidplooimeting.

En dat meesleuren van dat extra gewicht zal wel meevallen. Want daar heb je immers ook extra spieren voor en dat wil nog wel eens helpen. knipoog

Natuurlijk, er zijn niet veel lange afstandslopers die aan bodybuilding doen. Maar bij fietsen zijn een paar extra kilo's spieren zeker geen bezwaar, vooral omdat de fiets het gewicht draagt.
    DHB
    Legitimate Businessman
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 10:54:45 (permalink)
    0
    Behalve dat meer gewicht meer omvang betekent, hetgeen meer luchtweerstand op de fiets betekent, hetgeen meer energie vergt. Daarom zijn mannetjes als lance armstrong (super)klein en (vind ik) graatmager (op hun benen na, maar zelfs die zijn niet geweldig groot).
    Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 11:42:06 (permalink)
    0
    Das ook wel om door de bergen te geraken natuurlijk. Een klimmertje van 55 kg moet nu eenmaal minder vermogen ontwikkelen dan een kolos van 90kg. Maar de sprinters en de pistiers zijn wel degelijk groot en gespierd hoor.
    Schaambeenkamspier
    Heavy Weight
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 13:57:06 (permalink)
    0
    je hebt redelijk wat coureurs in de Tour de France die rond de 80kg wegen hoor...

dacht zelfs dat Lars ullrich een van de zwaardere was...
    Knight
    Never big enough!
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 14:06:31 (permalink)
    0
    Misschien dat Ullrich daarom iedere keer net niet met Armstrong mee kan op de berg.......
    Espi
    meten = weten!
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 14:08:04 (permalink)
    0
    Marathonlopers moeten alles meeslepen en zijn daarom vaak graatmager.
    Sprinters moeten het van hun gespierdheid hebben en zij hebben daarom vaak een respectabele hoeveelheid spieren en zijn dus.. duh! ook flink zwaarder.
    Overal waar zwaartekracht een belangrijke rol speelt.. dus bergop, is gewicht een belangrijke factor.

De grotere en zwaardere sprinters stappen dan wel vaak af in de bergen.. heb nog niet meegemaakt dat Cipollini de Tour uitreed.. de beste man is domweg te lang (en dus te zwaar) om daar goed mee te komen... en waarschijnlijk is het zijn eer te na om in de bus te rijden (de bus is het groepje ofwel grupetto dat elkaar door de moeilijke etappes heen sleept door samen te rijden en elkaar te helpen).

Het hangt er dus erg van af.. wat voor soort buitensport je wil gaan doen. Voor kortdurende buitensport is gespierdheid een voordeel, geen nadeel.
    Wat je wel veel ziet is de omgekeerde Jerommeke (van Suske en Wiske) fysiek.. daar waar Jerommeke iele beentjes heeft , heeft een fietser of hardloper nogal eens iele armpjes en bovenlijf.. dat is vaak ook geen porem. Maar wel effectief.

Het is waar je de voorkeur aan geeft...

mien
    Heavy Weight
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 16:41:46 (permalink)
    0

ORIGINAL: Esperantistino

Marathonlopers moeten alles meeslepen en zijn daarom vaak graatmager.

Sommigen laten ook een zware stem thuis............ Het merendeel van die mannnen heeft een hoog stemmetje
    DjMark
    ** Retired Moderator **
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 16:49:56 (permalink)
    0
    @Schaambeenkamspier,

HAhahaha, Lars Ullrich zal vast wel zwaar zijn ja, dat is namelijk de zanger van Metallica super blij super blij

Jij bedoelde waarschijnlijk Jan Ullrich blij
    Schaambeenkamspier
    Heavy Weight
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 17:03:48 (permalink)
    0
    juist sorry super blij super blij super blij super blij

had net een liedje op van metallica toen ik het schreef super blij
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 17:05:43 (permalink)
    0
    LOL super blij

lars ullrich.. ik zat me al op me hoofd te krabben .. van ergens klopt er iets niet super blij
    Espi
    meten = weten!
    RE: BMI neemt toe door body building 2005/01/12 17:07:43 (permalink)
    0
    en ik maar denken: goh, sinds wanneer heeft Jan een broertje in het wielerpeloton?

Page: 12 > Showing page 1 of 2
    Jump to:
    © 2018 APG vNext Commercial Version 5.0