Beginnen met krachttraining
Author Message
Nadine

• Total Posts : 17
  • Scores: 0
  • Reward points : 788
  • Status: offline
Beginnen met krachttraining za 13-sep-08 14:36 (permalink)
0
Hoi allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een topic met vragen had geopend. In die tijd vooral veel groepslessen gevolgd, omdat ik die apparaten echt zat was en toch geen resultaat zag... Echte krachttraining wilde ik wel graag, maar durfde toch niet zo goed tussen de jongens/mannen te gaan staan klungelen. Bij ons zie je in het krachthonk werkelijk nooit een vrouw, wist dus ook niet hoe er gereageerd zou worden als ik er dan ineens tussen kwam staan... knipoog
Nu waren er een tijdje terug bijna geen mannen en kwam de instructeur (precies de goede, die ook altijd in het krachthonk helpt maf!) mij vragen of alles goed ging. Toen heb ik hem maar snel gezegd wat ik graag wilde en volgens mij vond hij het zelfs wel leuk! Hij heeft me goed geholpen en alvast wat oefeningen laten zien voor het bovenlichaam, de volgende keer zou hij nog meer laten zien, ik hoefde het maar te vragen. Nu durfde ik het wel als er bijna niemand was, nog wat onwennig, maar veel was toch ook wel vertrouwd van de BodyPump.
Nou, gisteren wilde ik weer, ik dacht vrijdagavond is het altijd rustig, was het toch vrij druk.  Nog even getwijfeld, al mijn moed bij elkaar geraapt, muziek keihard aangezet en gewichten gepakt. super blij Er werden wel wat verbaasde/nieuwsgierige blikken geworpen, volgens mij, maar als ik mijn mp3-speler maar hard genoeg heb staan, merk ik toch minder van mijn omgeving, heeft echt geholpen! Achteraf ben ik echt blij dat ik het heb gedaan en zie me binnenkort ook nog wel squatten enzo. Ik heb nu wel zoiets, als die mannen het doen, waarom ik dan niet? Vond het echt onwijs leuk om tussen de mannen naar gewichten te zoeken enzo, haha! Ook heb ik vandaag meteen spierpijn (terwijl ik nog heel weinig gewicht had gebruikt, is nog even zoeken naar het juiste gewicht), dus dat motiveert wel.super blij
Maargoed, nu heb ik ook een goed schema nodig, zal die instructeur ook nog eens vragen. Wat kan ik dan het beste zeggen? Dat ik als een man wil trainen, massa wil? maf! Ik ben niet bang voor spieren, wil ze juist graag, en minder vet, zodat je ze ook nog ziet.
Ik ben van plan om 2x per week KT te doen, wil namelijk ook nog groepslessen blijven volgend, omdat ik dat gewoon nog heel erg leuk vind. Pump/Attack/Step, maar dat kan dan gewoon als cardio toch? In plaats van de crosstrainer etc.

Deze oefeningen heb ik tot nu toe (ook wat apparaten):
Leg press (hier kan ik dan het best bij squatten of lunges bij doen, denk ik?)
Bent-over row
Machines: seated row, optrekken op zo'n plankje zeg maar, met contragewicht of pull down (zo'n stang)
Bench press
Shoulder press
Side raise
Dumbell curl
Buikspieren op een matje of ook op een machine

Moest de namen opzoeken, dus hoop dat ze kloppen... Wat moet ik hieraan toevoegen/weglaten om een goed schema te krijgen? Oja, ik doe 3x 12 hh, gebruik losse gewichten dus nog geen barbell.
Ben echt heel enthousiast en heb er veel zin in, echte KT. Vind het echt stoer, haha en snap ook niet dat ik het nooit durfde. super blij Ik hoop dat ik nu dan ook eindelijk wat gespierder wordt.

Wat ik trouwens ongeveer eet (wordt het wel een lang bericht zeg...):

's ochtends: bakje kwark, klein handje muesli en wat fruit/ boterham met tahin en huttenkase (rare combinatie, maar vind het echt lekker!)/ beker melk -> ik ruil ook vaak iets voor bakje havermout/ ei (gebakken of gekookt)/ nog een boterham

's middags, verdeeld over drie pauzes: vier boterhammen met 30+ kaas, pindakaas, tahin/ appel

rond 4 uur: iets van bakje kwark/ ei/ vis/ noten/ melk

's avonds: vaak recepten met rijst of pasta en groente, vis en soja

voor het slapen: 250 gram kwark

Volgens mij was dat het gemiddeld wel, brood, pasta en rijst is altijd volkoren. Dit is dan op dagen dat ik op school zit. En dan fiets ik ook nog ruim 20 km (laatste jaar gelukkig).

Hopelijk hebben jullie nog wat advies (vast wel, vorige keer werd ik ook echt goed geholpen!).
Alvast bedankt! blij

Groetjes Nadine

violette

• Total Posts : 5332
    • Scores: 6
    • Reward points : 665
    RE: Beginnen met krachttraining za 13-sep-08 14:47 (permalink)
    0
    De oefeningen die je noemt is al een mooi setje bij elkaar hoor. Als je 2x/week traint zou ik voor full body gaan, ik zou de dumbell curl (voor biceps) eruit laten, die pak je met de andere oefeningen al goed mee. Squat en lunge zijn hele goeie oefeningen maar ik kan me voorstellen dat je je eerst richt op andere oefeningen die je met losse gewichten onder de knie wil krijgen. Voor de squat zou je evt kunnen beginnen met goblet squat.

Dat onwennige (het gevoel dat je staat te klungelen met sissy-gewichtjes tussen de brede harries) herken ik wel. Maar dat gaat snel over als je een tijdje aan de gang bent. knipoog

Je eten ziet er goed uit, weet niet hoe het totaal uitpakt als je het uitrekent, kcals en verhouding kh/ew/vet maar zo op het eerste oog niks mis mee.

Wat leuk dat je nu ook aan de gang gaat, succes! En ehh, misschien een blogje? maf!

*** Je komt nooit op je bestemming aan als je alleen maar op zonnige dagen reist. ***

sis

• Total Posts : 30834
      • Scores: 605
      • Reward points : 2055
      RE: Beginnen met krachttraining za 13-sep-08 19:13 (permalink)
      0
      Goed bezig gewoon DOEN, waarom zouden de dumbbells exclusief voor mannen zijn?

En ik denk niet dat je moet vragen om als een man te trainen, maar inderdaad zeggen dat je voor massa gaat blij

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

twirre

• Total Posts : 1661
        • Scores: 32
        • Reward points : 737
        RE: Beginnen met krachttraining za 13-sep-08 22:43 (permalink)
        0
        Hey , goed van je...girlpowerrrrrsuper blij

tiger8

• Total Posts : 65
          • Reward points : 0
          RE: Beginnen met krachttraining zo 14-sep-08 09:14 (permalink)
          0
          Een paar eet tips, om het een beetje te optimaliseren, alleen als je wil hoor! blij :

Bij ontbijt wil je snelle eiwitten en zo min mogelijk vetten (vet vertraagt weer de opname van eiwitten, terwijl je ze 'sochtends wil dat eiwitten snel opgenomen worden): melk/water ipv kwark (=casein-eiwit=langzaam). Evt. eitjes erbij. Tahin en huttenkase (Tahin=vetten, en hutten=ook casein) verplaatsen naar een andere tijdstip, maar misschien is het zo weinig om daar nog eens druk over te maken.

Als het je zou lukken, rekening houden met school, probeer brood te varieren met rijst met kip/vis. Of salade met bonen/peulen/huttenkase en nog iets eiwitrijks. (Waarschijnlijk doe je dit al op niet-school dagen) Misschien raar en onhandig voor op school, maar, quote: "tupperware rules!"
          Ook je kan je beleg varieren met eiwitrijke beleg: kipfilet, kalkoenfilet, rosbief, tonijn..tahin en huttenkase! knipoog

Er mag misschien wat meer gezonde vetten bij, over de dag gespreid en groente. Deze allebei kunnen makkelijk mee naar school.

En ook wat vetten bij je bedtijd kwark, noten of lijnzaad(olie). Dit ook om de opname van eiwitten te vertragen, voor over de hele nacht.

Ik vind ook dat je onwijs goed doet! Ga zo door! ook tussen de grote mannen! Je kan veel van ze leren..goede dingen en ook soms hoe het niet moet
          Succes en vooral veel plezier!
          vrouw 33jr, 172cm
          58kg, 17.5%

Nadine

RE: Beginnen met krachttraining ma 05-jan-09 10:32 (permalink)
            0
            Heey,

Maar weer even een berichtje (ben geen blogje begonnen, want dan voel ik me zo verplicht om te schrijven, ben meer van het lezen knipoog)...
            Ik doe nog steeds 2x per week krachttraining en ga ook best vooruit, kan nog steeds regelmatig zwaardere gewichten pakken en heb ook elke keer spierpijn (ik denk dan altijd dat mijn spieren daardoor wel zullen moeten groeien knipoog). Daarbij doe ik nog 1 of 2 keer per week groepslessen BodyPump en Step, Attack of Balance.
            Ik heb wel het idee dat ik al wat gespierder ben geworden, al gaat het heel erg langzaam.
            Nu heb ik een probleem, ik heb het idee dat ik steeds dikker wordt! huh?! verbaasd En dat was nou net niet de bedoeling, vooral mijn bovenbenen/billen worden naar mijn idee steeds ronder (en mijn armen), het vet blijft er gewoon op liggen zeg maar. Ik verwachtte echt dat het vet als sneeuw voor de zon zou verdwijnen, haha maf!
            Nou ben ik ook op de weegschaal gaan staan (fout! knipoog weet dat je dat beter niet kan doen...) en ben zeker 4 kilo aangekomen.  En dat kunnen vast niet alleen spieren zijn.. knipoog Mijn broeken zien er ook strakker uit dan eerst..
            Ik denk dat ik onbewust misschien meer ben gaan eten ofzo. Heb net namelijk calorieen berekend van gisteren (dacht dat ik echt weinig had gegeten), kwam toch gewoon nog aan ongeveer 2000 calorieen.
            Op schooldagen klopt die voeding die in mijn eerste post staat eigenlijk nog wel, alleen 1 boterham meer op school (redde het echt niet meer op vier), 's avonds een handje walnoten door de kwark. Misschien na school soms nog wat meer en als ik ga sporten na het avondeten ook. In het weekend/vakantie eet ik 's middags minder brood.
            Vind het eigenlijk wel raar, en baal ervan, had eigenlijk ook niet het idee dat ik echt vetter was geworden (wel ronder, zie het namelijk wel en daarom was ik ook op de weegschaal gaan staan).. Weet ook niet wat ik nou het beste kan doen, gewoon maar doorgaan en kijken wat het wordt? Ik heb de neiging om veel minder te gaan eten, wilde namelijk gewoon slanker en strakker worden. huh?! verbaasd

Groetjes Nadine

Wreckless

• Total Posts : 12570
              • Reward points : 1321
              RE: Beginnen met krachttraining ma 05-jan-09 13:16 (permalink)
              0
              Nu na de feestdagen kan je best wel wat aangekomen zijn. Ga volgende week nog eens op de weegschaal staan.

Start ook een logje van wat je dagelijks eet. Noteer elke appel, koekje, suikertje in de koffie. Dat opent veel mensen toch de ogen.
              []======[] []======[]
              I guess God wanted to make
              something ugly but in great shape
              []======[] []======[]

sis

• Total Posts : 30834
                • Scores: 605
                • Reward points : 2055
                RE: Beginnen met krachttraining ma 05-jan-09 21:02 (permalink)
                0

ORIGINAL: Nadine
                billen worden naar mijn idee steeds ronder

En wat was het probleem ook alweer? knipoog 

Ik denk ook dat de feestdagen voor een deel schuld hebben, niet omdat je dan zo veel meer eet, maar ook omdat je anders eet.

Verder klinkt het op zich goed, regelmatig trainen, kwark en goede vetten in de avond. Wat je zou kunnen proberen is om niet iedere dag hetzelfde aantal kcals te eten, maar wat meer variatie aanbrengen, de ene dag wat minder, de andere dag wat meer en gemiddeld onder je behoefte. (die je dan zou moeten berekenen)

En je gedachten en doelen op wat langere termijn stellen, maar tussen je posts zit enkele maanden, wellicht deed je dat al met die doelen.

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

Nadine

RE: Beginnen met krachttraining za 10-jan-09 15:19 (permalink)
                  0

ORIGINAL: sis

ORIGINAL: Nadine
                  billen worden naar mijn idee steeds ronder

En wat was het probleem ook alweer? knipoog 

Haha, ja zo kan je er ook naar kijken (zou ik ook moeten doen...) super blij
                  De feestdagen heb ik volgens mij helemaal niet zo raar gegeten, toetjes ook laten staan enzo.. Maarja, zou kunnen natuurlijk (hoop het dan maar knipoog).
                  Ga maar gewoon zo door dan, ben nu vier maandjes bezig, niet lang eigenlijk, over nog eens vier maanden ben ik misschien weer wat veranderd? knipoog Ik moet idd niet te snel willen.. Als het zo gemakkelijk/snel ging, zou iedereen er wel superstrak bij lopen.. blij

Trouwens, is 4x10 hh per oefening goed/beter? Ik deed eerst 3x12..

Wreckless

• Total Posts : 12570
                    • Reward points : 1321
                    RE: Beginnen met krachttraining za 10-jan-09 15:34 (permalink)
                    0
                    Ik zou wat meer afwisselen. Doe de ene dag 3x12 en de andere dag 5x8 of 6x6. Wel flink meer gewicht pakken dan.
                    []======[] []======[]
                    I guess God wanted to make
                    something ugly but in great shape
                    []======[] []======[]

Nadine

RE: Beginnen met krachttraining za 10-jan-09 15:41 (permalink)
                      0
                      Dat is inderdaad wel een goed idee! Dankjewel! super blij

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                        • No New Messages
                        • Hot Topic w/ New Messages
                        • Hot Topic w/o New Messages
                        • Locked w/ New Messages