Beginner en nu al stagnatie
Change Page: 12 > | Showing page 1 of 2, messages 1 to 20 of 21
Author Message
student

• Total Posts : 40
  • Scores: 0
  • Reward points : 714
  • Status: offline
Beginner en nu al stagnatie ma 09-aug-10 16:52 (permalink)
0
Nog maar net lid op het forum en ik loop nu al tegen een grens aan. Even een kleine samenvatting als achtergrond informatie: Met een lengte van 1,82m en een gewicht van rond de 60kg komt mijn BMI onder de grens van 18,5 uit. Dat wil ik graag iets opschroeven om binnen de 'veilige' marge te zitten. Voor de algehele fitheid en het verkrijgen van een betere houding met het oog op blessure preventie wil ik graag iets gespierder en sterker worden. Beschouw het ook deels als een gunst voor de medemens, want bij hen ontstaat nu vaak de indruk dat ik ondervoed ben of een lintworm zou hebben.

Vol goede moed ben ik daarom twee weken geleden gestart met het '100 pushups in 6 weken' programma, van deze website: 
http (dubbelepunt slash slash) www (punt) honderdpushups (punt) nl
Hierbij wordt met een schema langzaam toegewerkt naar het kunnen uitvoeren van 100 pushups. Na de zogenaamde 'pretest' had ik bepaald in de middelste categorie te vallen. Je doet vijf sets. In de eerste vier sets voer je een aantal pushups uit volgens het gegeven schema en in de laatste vijfde set probeer je zo veel mogelijk te doen. De eerste week in die categorie ging me prima af. Het viel alleen wel op dat in week één op de derde dag het maximaal aantal gehaalde pushups terugzakte van 12 in de eerste en tweede dag, naar 9 in de derde dag.
Dit is misschien wel een beetje logisch, omdat het aantal pusups in de eerste vier sets elke dag een klein beetje wordt opgevoerd. In de eerste dag van de tweede week haalde ik wederom 9 pushups in de vijfde set, dit terwijl dit het minimum aantal was. Voor mij is dit een aanwijzing dat ik dus minder snel train dan het schema blijkbaar verwacht. Dat blijkt ook wel, want de tweede dag van de tweede week was helemaal bagger. Toen kwam ik in een uiterste poging tot slechts 7 pushups. Zelfs na 3 minuten pauze en een nieuwe poging kwam ik tot maximaal 9 pushups. Daarom heb ik deze dag vandaag opnieuw gedaan. Het is misschien wel iets beter gegaan, want ik haalde nu met een extra dag rust in de vijfde set wel 10 pushups, maar alleen met hele grote moeite. Dus eigenlijk kan ik nog steeds niet verder in mijn schema.

Wat voor conclusies kan ik hier uit trekken? Er lijkt bijna geen progressie in te zitten en met dit tempo haal ik die 100 pushups voor de kerst van volgend jaar niet eens!
Heb ik gewoon een waardeloos fysiek dat niet zo geschikt is om een 'beetje' meer spieren / kracht te ontwikkelen of zijn er dingen mogelijk om dit toch te verbeteren?

p.s.
Als beginnend forum lid mag ik nog geen linkjes plaatsen in mijn berichten, dus daarom de vreemde url. ;-)

SheRu

• Total Posts : 10302
    • Scores: 456
    • Reward points : 1746
    Re:Beginner en nu al stagnatie ma 09-aug-10 17:01 (permalink)
    0
    Het zal aan mij liggen, maar ben je niet gewoon wat pessimistisch? Zeven in je max poging is gewoon genoeg, toch?
    Hou het schema gewoon vol, volgens mij loop je aardig mee met het programma, toch? En anders is een week herhalen niet zo'n punt. Gewoon even doorzetten.

Ik citeer:
    "Heb je minder dan 16 push ups gehaald in de uitputtings test na week 2? Geen probleem, het kan de beste gebeuren. Doe in dat geval week 2 nog een keer overnieuw, of kies een dag uit die moeilijk ging (dag 3 uit week 2?) en herhaal die tot je hem onder de knie hebt"
    <message edited by SheRu on ma 09-aug-10 17:16>
    You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

http://canonnengoed.wordpress.com/

"SheRu easy. SheRu doet waar SheRu zin in heeft."

Moob

• Total Posts : 14700
      • Scores: 65
      • Reward points : 1220
      Re:Beginner en nu al stagnatie ma 09-aug-10 17:55 (permalink)
      0
      En je moet ook (meer) eten om  sterker en gespierder te worden. Het kost energie!
      I started out with nothing and still have most of it left.

http://www.no-nonsense-training.tk/

student

Re:Beginner en nu al stagnatie ma 09-aug-10 19:12 (permalink)
        0
        SheRu

Het zal aan mij liggen, maar ben je niet gewoon wat pessimistisch? Zeven in je max poging is gewoon genoeg, toch?

Zeven was daar niet genoeg, ik had daar minimaal 9 moeten halen. Mogelijk ben ik iets te pessimistisch, maar ik twijfelde of ik wel op de juiste weg zit. Daarom vroeg ik me af of dit voor een beginner een 'normaal' onderdeel is van het proces? Gaat dat later beter worden of is het een teken aan de wand?

Ik citeer:
        "Heb je minder dan 16 push ups gehaald in de uitputtings test na week 2? Geen probleem, het kan de beste gebeuren. Doe in dat geval nog een keer overnieuw, of kies een dag uit die moeilijk ging (dag 3 uit week 2?) en herhaal die tot je hem onder de knie hebt"

Die 16 pushups zijn het minimum dat je moet halen. Voor ik met dit pushup programma startte kon ik zonder training dat al met gemak halen. Ik hoop dus over een week wanneer ik die uitputtingstest doe toch wel een stukje boven de twintig pushups uit te komen.

Je hebt natuurlijk wel helemaal gelijk. Gewoon doorgaan met het schema en daarna zien hoe het daarna verder moet. blij

student

Re:Beginner en nu al stagnatie ma 09-aug-10 19:14 (permalink)
          0
          Moob

En je moet ook (meer) eten om  sterker en gespierder te worden. Het kost energie!

Voeding is iets waar ik totaal geen kaas van heb gegeten, daar zal ik me in moeten verdiepen en inlezen.

SheRu

Re:Beginner en nu al stagnatie ma 09-aug-10 19:15 (permalink)
            0
            1e stap: in de voedingssectie posten wat je nu ongeveer eet. knipoog
            You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

student

Re:Beginner en nu al stagnatie wo 18-aug-10 23:39 (permalink)
              0
              Even een kleine update.

Nadat ik tweemaal een dag uit de tweede week heb overgedaan, omdat die de eerste maal niet tot volle tevredenheid was verlopen, heb ik vandaag de tussentijdse test gedaan. Daarmee kwam ik tot 33 pushups, dat lijkt gunstig aangezien ik daarmee in de 3e kolom uitkom volgens het schema. Voor het schema van de komende week. Toch ga ik voor de zekerheid voor de iets lichtere 2e kolom kiezen denk ik, want volgens mij past die beter bij mijn vorderingen tot dusver.

Bedankt voor de behulpzame en aanmoedigende woorden! blij

ErEf

• Total Posts : 12431
                • Scores: 108
                • Reward points : 1311
                Re:Beginner en nu al stagnatie do 19-aug-10 00:47 (permalink)
                0
                op zich is 100 pushups natuurlijk een goede basis om sterker te worden, je uithoudingsvermogen wat te vergroten, maar veel zul je er niet van aankomen. maar dat geeft niet. Het heeft nut dus die basis te leggen.
                gezien je bouw moet je je er ook op instellen dat je nog wel even bezig bent om flink wat gewicht aan te zetten.
                mettertijd als je algehele constitutie wat sterker geworden is kan je gaan trainen op basis van spiergroei. kan je alvast over inlezen als je wilt, maar raak je niet over uitgelezen blij

student

Re:Beginner en nu al stagnatie do 19-aug-10 11:23 (permalink)
                  0
                  ErEf

op zich is 100 pushups natuurlijk een goede basis om sterker te worden, je uithoudingsvermogen wat te vergroten, maar veel zul je er niet van aankomen. maar dat geeft niet. Het heeft nut dus die basis te leggen.[/q]
                  Precies, ik verwacht er ook geen wonderen van. Het is meer een soort voorbereiding, niet alleen het resultaat, maar ook de discipline die het vergt om het schema te volbrengen zouden moeten helpen. Je stelt je in om een deel van de dag aan jezelf te werken. Behalve de pushups doe ik ook enkele sit up oefeningen. Een groot voordeel is natuurlijk dat je het heel makkelijk en goedkoop thuis kunt doen. Daarnaast hoop ik stiekem toch wel dat het enig resultaat heeft en e.e.a. visueel er ook iets beter uit gaat zien. ;-)

gezien je bouw moet je je er ook op instellen dat je nog wel even bezig bent om flink wat gewicht aan te zetten.

Met bouw doel je op die zogenaamde exomorf en ectomorf lichaamstypen? Natuurlijk maak ik me geen illusies en ik heb ook helemaal niet de wens om een soort 'jerommeke' of 'hulk' te worden. Gewoon iets sterker en gespierder, waardoor je er iets gezonder uit gaat zien ... en niet meer de ribben zo nadrukkelijk kunt tellen.

mettertijd als je algehele constitutie wat sterker geworden is kan je gaan trainen op basis van spiergroei. kan je alvast over inlezen als je wilt, maar raak je niet over uitgelezen blij

Trainen op basis van spiergroei, ik heb geen flauw idee wat het betekend, maar het klinkt interessant. blij

Wreckless

• Total Posts : 12553
                    • Scores: 19
                    • Reward points : 1250
                    Re:Beginner en nu al stagnatie do 19-aug-10 17:16 (permalink)
                    0
                    dus het "trainingsprogramma" bestaat uitsluitend uit push-ups? Dat lijkt me nogal eenzijdig...
                    []======[] []======[]
                    I guess God wanted to make
                    something ugly but in great shape
                    []======[] []======[]

Remco

• Total Posts : 2686
                      • Reward points : 810
                      Re:Beginner en nu al stagnatie do 19-aug-10 17:39 (permalink)
                      0
                      Die 100 push up challenge hangt enorm van je (spier)conditie af. Ik ben er ook een keer een blogje over begonnen:

http://forum.body-fitness.nl/tm.aspx?m=600377

Ik ben nooit verder gekomen dat 50 push ups in 1x. Dat is verder niet slecht, maar nog lang geen 100. Die 100 lijkt op een gegeven moment ook onhaalbaar. Wanneer je veel op kracht traint is het een hele verandering voor je lichaam en kost het daardoor ook extra tijd voor je lichaam om zich er op aan te passen. 

Ik kon het op een gegeven moment niet meer opbrengen om het te verweven in m'n normale krachtschema, en ik denk dat je die twee ook niet goed kunt combineren.

In ieder geval dus volhouden, het gaat stap voor stap beter. Ik ben benieuwd hoe ver je komt.
                      Forza!

SheRu

Re:Beginner en nu al stagnatie vr 20-aug-10 14:20 (permalink)
                        0
                        Wreckless

dus het "trainingsprogramma" bestaat uitsluitend uit push-ups? Dat lijkt me nogal eenzijdig...

Naja, niet als 100 push ups je doel is. Dan is 't weer énorm sportspecifiek.

zeghetmaar

• Total Posts : 924
                          • Scores: 4
                          • Reward points : 627
                          Re:Beginner en nu al stagnatie vr 20-aug-10 19:59 (permalink)
                          0
                          Ik sluit mij bij ErEf aan met de stelling dat je niet groter word van meer pushups te doen!
                          Als je dat nu eens in je achter hoofd houd, ben je misschien ook iets gemotiveerder! blij

Wat misschien ook helpt is dit verhaaltje... Ik heb geen fysiek om te joggen. Toch heb ik iets van 4 jaar geleden mij eens een doel gesteld dat ik een betere conditie wilde.
                          Op de site van www.lifeofajogger.nl zag ik een mooi schema. In 10 week 5 km kunnen lopen.
                          Kijk, nu komt de vergelijking. Iemand die aanleg heeft zal dit zeker halen. Ik ben nu eenmaal geschapen voor de korte afstanden en had het er dus heel moeilijk mee!!!
                          Ik heb meerdere weken over moeten doen. Maar nu komt het moraal: Ik heb het wel gehaald!!! Daarna heb ik bijna een jaar lang 3 maal per week 6,5 km (hier is dat 3 bruggen ver) hard gelopen!!! 
                          Dus misschien moet jij met jou fysiek ook een paar weken over doen om  je doel te bereiken, maar ook jij gaat het redden!!!

P.s. Mijn stats waren toen 112kg met 10% vet. Ik (bank)drukte 10x 160kg. Maar of ik toen 100 pushups kon doen... ik vraag mij het af... knipoog

EXPERIENCE IS THE KEY TO SUCCES...

zeghetmaar

Re:Beginner en nu al stagnatie vr 20-aug-10 20:00 (permalink)
                            0
                            Hum, linkje van de site werkt niet. Nou ja, joggen is toch geen doel van jou! knipoog

sis

• Total Posts : 30125
                              • Scores: 495
                              • Reward points : 1758
                              Re:Beginner en nu al stagnatie vr 20-aug-10 21:15 (permalink)
                              0
                              Dit is een beter linkje denk ik: klik

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

zeghetmaar

Re:Beginner en nu al stagnatie vr 20-aug-10 21:34 (permalink)
                                0
                                Heel goed sis, dat is hem! super blij

student

Re:Beginner en nu al stagnatie vr 03-sep-10 11:51 (permalink)
                                  0
                                  Wreckless

Nou, de '100 pushup challenge' richt zich inderdaad precies op datgene wat ze zeggen en heeft dus alleen een schema om in een bepaalde tijd een aantal pushups te halen. Naast het opdrukken doe ik er zelf ook nog enkele situp oefeningen bij en een squat-achtige oefening, maar dan zonder gewichten. Inmiddels doe ik met kleine gewichtjes ook een side-raise.

Remco

Die 100 push up challenge hangt enorm van je (spier)conditie af. Ik ben er ook een keer een blogje over begonnen:

[link=tm.aspx?m=600377]http://forum.body-fitness.nl/tm.aspx?m=600377[/link]

Leuk om te zien hoe het andere (duidelijk beter getrainde) forumleden het er van hebben afgebracht. )

Ik sluit mij bij ErEf aan met de stelling dat je niet groter word van meer pushups te doen!
                                  Als je dat nu eens in je achter hoofd houd, ben je misschien ook iets gemotiveerder! blij

Wat misschien ook helpt is dit verhaaltje... Ik heb geen fysiek om te joggen. Toch heb ik iets van 4 jaar geleden mij eens een doel gesteld dat ik een betere conditie wilde.

Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk. Ik snap dat er meer voor nodig is dan een 'lullig' pushup programmaatje om iets gespierder en sterker te worden. Hoewel ik dus nog niet echt 'groei' of gespierder ben geworden heb ik toch de indruk dat enkele positieve dingen als gevolg van mijn recente activiteiten merkbaar zijn. Volgens mij is mijn houding iets beter geworden, althans ... volgens mij loop en sta ik rechter, dus dat is al zeker de moeite waard.
                                  Ook begrijp ik je jog voorbeeld helemaal, ieder heeft zo een bepaalde aanleg. Joggen is voor mij inderdaad geen probleem, als ik ga trainen heb ik in no time een ijzeren conditie. Dat is dan echter uithoudingsvermogen om te kunnen blijven lopen, zoals een lange afstand lopen of bijvoorbeeld continu in beweging zijn in een voetbalwedstrijd met verlenging etc iets dat mij vrij snel toch relatief gemakkelijk af gaat. Duurvermogen om zware lasten of gewichten met veel herhalingen te kunnen tillen daarentegen kost mij heel veel moeite. Alsof de spieren dan heel snel verzuren, terwijl dit bij lopen of andere duursporten juist veel beter gaat.

Zou dit alleen komen door de lichaamsbouw of heeft het ook te maken met de spieren? Volgens mij zijn er verschillende soorten spiervezels toch?

Dr.Daap

• Total Posts : 84
                                    • Reward points : 398
                                    Re:Beginner en nu al stagnatie vr 03-sep-10 13:53 (permalink)
                                    0
                                    ik Vraag me zoiezo af of het mogelijk is om binnen 6 weken 100 push-ups te kunnen doen. ik doe met kickbox trainingen (3x per week) heel fanatiek push-ups. en ik heb er denk ik bijna een jaar over gedaan om er in 1 setje 100 te kunnen doen. en als ik een maand geen push-ups doe kost het echt even tijd om weer hetzelfde niveau te halen. push-ups moet je echt onderhouden blij

en als ik zelf les geef doe ik altijd heel fanatiek met push-ups en merk ook aan beginnende leerlingen dat het heel traag vordert (niet om negatief te oordelen, gewoon een waarnemingblij) dus misschien is 100 push-ups in 6 weken wel een beetje en te hoge lat. maar wel een mooi streven natuurlijk!

Dr.Daap

• Total Posts : 84
                                      • Reward points : 398
                                      Re:Beginner en nu al stagnatie vr 03-sep-10 13:54 (permalink)
                                      0
                                      over lichaamsbouw, ik denk dat juist een "tenger" figuur geschikter is voor push-ups omdat het een redelijk licht gewicht is wat je optilt. push-ups lijkt me meer een duur sport.

Remco

• Total Posts : 2686
                                        • Reward points : 810
                                        Re:Beginner en nu al stagnatie do 09-sep-10 11:11 (permalink)
                                        0
                                        push-ups is eigenlijk meer een conditie oefening dan een kracht oefening inderdaad. Dat maakt het voor een lichter persoon ook direct een lichtere oefening.

(Je drukt in een normale push-up houding ongeveer 70% lichaamsgewicht. Hoe horizontaler je gaat (dus hoe hoger je je voeten plaatst) hoe zwaarder je het voor jezelf maakt. )
                                        Forza!

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark
                                          Change Page: 12 > | Showing page 1 of 2, messages 1 to 20 of 21

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                          • No New Messages
                                          • Hot Topic w/ New Messages
                                          • Hot Topic w/o New Messages
                                          • Locked w/ New Messages
                                          • Locked w/o New Messages
                                          • Read Message
                                          • Post New Thread
                                          • Reply to message
                                          • Post New Poll
                                          • Submit Vote
                                          • Post reward post
                                          • Delete my own posts
                                          • Delete my own threads
                                          • Rate post

2000-2012 ASPPlayground.NET Forum Version 3.9