Bergje op..
Author Message
XAHC

• Total Posts : 416
  • Scores: 2
  • Reward points : 284
  • Status: offline
Bergje op.. do 05-apr-07 16:21 (permalink)
0
Aangezien cardio niet zo mijn ding is hier mijn vraag..

Collega van mij gaat eind mei een klim per fiets in de alpen maken (zo'n 20km) enkel klimmen, zij sport 1x/week in de gym en verder wil ze wat buiten de gym gaan doen, wat is een goed advies/schema?

Thanx!
Синие глаза, смотрящие на меня

Moob

• Total Posts : 14757
    • Scores: 89
    • Reward points : 1405
    RE: Bergje op.. do 05-apr-07 22:04 (permalink)
    0
    Even verplaatst naar de cardio corner.

20 km bergje op... eerste wat me te binnen schiet is VERZURING!
    Ik denk dat je je ook daar op moet instellen wat training betreft. dus niet alleen maar wat 'peddelen' op de fiets en sportschool, maar ook 'beklimmingen' maken. De beklimmingen steeds langer maken en uitbreiden tot iets meer dan 20 km.

Maar moet zeggen dat ik er verder geen verstand van heb, van gericht trainen om te fietsen.

I started out with nothing and still have most of it left.

http://www.no-nonsense-training.tk/

Sventheman

• Total Posts : 40
      • Scores: 0
      • Reward points : 0
      RE: Bergje op.. zo 06-mei-07 21:42 (permalink)
      0
      Als ze dit voor het eerst doet betekent het (ongetraind) na een aantal kilometer geparkeerd staan. Alpenklims zijn doorgaans niet al te steile maar lange klimmen, gemiddeld 4-8% maar met pieken tot 15%. Heeft ze fiets ervaring?  t lastige van bergop fietsen is dat je moet blijven gaan, als je stopt rol je terug haha. Afstappen is een optie maar het is daarna dubbel zo zwaar om weer op gang te komen, rustig aan beginnen, ligt verzetje draaien op souplesse.

Ik vermoed dat jullie in t Belgische wonen en dan zijn er hopelijk wat klimmen in de buurt om op te oefenen. Een 3 keer per week een kleine klim, liefst een paar keer achter elkaar. Zorg voor een goede basis conditie en doe ook wat interval werk bij spinning bv. Interval training leert je hart efficienter pompen bij hogere hartslagen en dat zal ze nodig hebben. Het zal toch uiteindelijk van de vorm van de dag afhangen hoe ze de klim verteerd, een triple crankstel (3 tandwielen voor) kan ook handig zijn. Ze moet rekenen op 1,5 - 2 uur bezig zijn.
      succes!
      Where bravery ends, stupidity begins.

Wreckless

• Total Posts : 12570
        • Scores: 32
        • Reward points : 1321
        RE: Bergje op.. zo 06-mei-07 23:30 (permalink)
        0
        Inderdaad, zo'n klim staat of valt met het juiste verzet. "ja maar met een 42-24 rijdt je toch overal op". Een getraind renner wel, maar een wielertoerist, en een vrouw zeker niet. Daarom, lichte versnellingen. Triple van voor, 50-40-32 of zoiets en vanachter tot 26. Als ze de 32-26 niet nodig heeft, gebruikt ze hem niet he. Kan ze achteraf zeggen "mijn grootste kransje was nog helemaal schoon". Als je soepel draait kan je blijven fietsen. Is je kleinste versnelling te groot, dan wordt het harken en forceren, moet ze op de moeilijke stukken recht op de pedalen en na een paar honderd meter verliest à la danseuse heel veel van zijn charme. Een klim van 20km duurt inderdaad ca. 2 uur en dat kan een wielertoerist gewoon niet op kracht.

Welke col is het? Ze moet zich informeren over de beklimming. Op internet vind je heel veel informatie over elke col, versnellingen, moeilijke punten.

Eind mei? Das over een kleine maand??? De basisconditie moet er al zijn, anders kan ze het wel schudden. Dus concentreren op klimtraining. Dat kan je gemakkelijk simuleren op de hometrainer. Weerstand flink hoog zetten zodat ze zo'n 60 rpm's kan maken met een hoge hartslag. Op andere trainingsdagen moet ze wel klein blijven trappen. We willen niet dat ze verkrampt en met te weinig souplesse aan de klim moet beginnen. Das net de contradictie bij klimmen, je trapfrequentie zal flink wat lager zijn, en toch zal je het moeten hebben van souplesse, en minder van kracht omdat je gewoon geen 2 uur kan blijven rijden op kracht.

Wens haar succes.
        []======[] []======[]
        I guess God wanted to make
        something ugly but in great shape
        []======[] []======[]

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
          • No New Messages