Hermke als ik om de week alleen presses ga doen voor borst of alleen schouders
dan heb ik helemaal geen kompleet schema meer want dan mis ik per 7 dagen een spiergroep en ouw ik na mijn idee alleen nog maar minder bovenlichaam op
of zie ik dit verkeerd ?
Ok, nog 1 keer dan, nee je ziet het niet helemaal verkeerd, maar ook niet helemaal goed, bij drukwerk voor borst en schouders zul je altijd de voorste schouderkoppen mee belasten, andersom zal de betrokkenheid van de borst bij specefieke schouderdrukoefeningen wel mee vallen, hoewel duwen is duwen.
Maar als massa je doel is zou ik wel andere oefeningfen weten die dan in elk geval de borst meer aanspreken versus drukwerk. De kneep zit hem hier echter in het drukwerk sowieso, als je aangeeft dat ke schouders achterlopen zou het zeer wel kunnen zijn dat in tegenstelling van wat je zelf denkt te weinig eerder misschien teveel hebt gedaan.
Je zult altijd een afweging moeten maken van wat je nou werkelijk wilt.
Als voorbeelden dan maar:
Vergroten van kracht door middel van verbeterde aansturing verkrijg je volgens mij door een behoorlijk hoog wekelijks volume maar met een gematigde intensiteit, beetje als op de powerliftmanier zeg maar, waar op zich helemaal niks mis mee is, maar door het volume wel sneller kan leiden tot overtraining waardoor je dus massaaanwas wat moeilijker maakt. Maar wat in mijn ogen wel de beste manier is om je te verbeteren op 1 specefieke oefening, in zo'n schema doe je dus weinig oefeningen maar wel met een hoog volume
Vergroten van kracht door intensiteit, een wekelijks laag volume bij een hele hoge intensiteit is in mijn ogen een van de betere manieren om massa te pakken, ook een dergelijke hoge intensiteit kan snel leiden tot overtraining en zal ook je progressie wat betreft massawinst in de weg zitten en vandaar dan ook mijn sugestie om wekelijks om te wisselen met je drukoefeningen. Bij een dergelijk schema zal je iets meer oefeningen doen en ook nog het nodige isolatiewerk doen, maar dan een gematigde hoeveelheid oefeningen met een laag volume en een hele hoge intensiteit.
En dan wat ik helaas nog steeds heel veel zie, is iets van beide en dan sla je in mijn ogen helemaal de plank mis en dat is een gematigd volume op 1 specefieke oefening, maar wel veel oefeningen met een hele lage intensiteit en dan is het vlees nog vis en neigt naar de manier waarop veel zogenaamde bodybuilders trainen en dus de noodzaak voelen om te kuren. Maar voor velen schijnbaar wel een veilige haven en ik hoor mensen die op een dergelijke manier trainen maar roepen dat alle bodybuilders zo trainen en dat al jarenlang zo doen dus zal het wel goed zijn. Ik zie het eerder als een veilige haven voor dergelijke mensen die zich vooral dan niet hoeven te verdiepen in hoe het anders en beter kan. Want eerlijk eerlijk, ik zie de laatste jaren toch verdomd weinig kwalitatief goede bodybuilders op het podium en tja als je dan in een line up met pannekoeken staat ben je dus koningpannekoek als je wint en koningen worden nou eenmaal graag gevolgd.
Kortom Lup, maak je keuze maar doe het met overtuiging.
<message edited by Hermke on di 07-sep-10 12:21>