Bijhouden eetdagboekje verdubbelt gewichtsverlies
Author Message
mien

• Total Posts : 247
  • Scores: 0
  • Reward points : 68
  • Status: offline
Bijhouden eetdagboekje verdubbelt gewichtsverlies di 12-aug-08 09:06 (permalink)
0

DE SLEUTEL VOOR SUCCESVOL AFVALLEN
Wanneer je in een dagboekje bijhoudt wat je eet, val je twee keer zoveel af. Dat is de uitkomst van een van de grootste en langste onderzoeken dat ooit in Amerika is gedaan naar gewichtsverlies.
Tekst: © Marjan Hopman
Wil je afvallen? Gooi dan je weegschaal maar aan de kant, want pen en papier zijn het beste hulpmiddel voor de slanke lijn! Dat blijkt uit onderzoek naar de afvalpogingen van bijna 1700 dikkerds door het centrum voor gezondheidsonderzoek Kaiser Permanente. Degenen die dagelijks precies hadden bijgehouden wat ze hadden gegeten, waren twee keer zoveel gewicht verloren als de lijners die niets hadden genoteerd.
De deelnemers werden aangemoedigd 500 calorieën minder te eten per dag en een dagboekje bij te houden. Niet iedereen had daar zin in. Maar na zes maanden waren de afvallers die ijverig een eetdagboekje hadden bijgehouden twee keer zoveel gewicht kwijt dan degenen die dat niet hadden gedaan. En misschien nog wel indrukwekkender: dat gewicht bleef er ook af.
Het bijhouden van een eetdagboekje hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, zeggen de onderzoekers. Al krabbel je wat je eet maar op een Post-it notitieblaadje. Waarom dat zo doeltreffend is? Het simpel opschrijven wat je allemaal naar binnen werkt, dwingt je niet alleen je eetgewoontes onder ogen te zien, je krijgt ook meer inzicht in hoeveel calorieën die gewoontes kosten. ‘Hoe beter je bijhoudt wat je allemaal eet, hoe meer gewicht je verliest’, kwamen de onderzoekers achter. Daar willen we elk hapje wel voor opschrijven!

Ik geloof wel dat hier een kern van waarheid in zit, maar wat jammer dat er in dit bericht (lees: leven van de afvallers) geen ruimte is voor een of andere sport (fitness bijvoorbeeldsuper blij)

Jantra

• Total Posts : 3163
    • Reward points : 246
    RE: Bijhouden eetdagboekje verdubbelt gewichtsverlies di 12-aug-08 09:52 (permalink)
    0
    Ook ik geloof hier ook best in, zeker voor mensen die op 'eigen houtje' afvallen. Echter heb ikzelf een vast eetschema en wijk hier 0,0 vanaf, heeft dan niet echt een toegevoegde waarde lijkt me.

Zal dit btw zeker meenemen als mensen weer eens vragen hoe ik het toch doe, om vervolgens te verzuchten dat zij écht geen zin hebben om volgens een vast patroon te gaan eten. Dit is een prima opstapje.

Thnx voor het delen van de info uit je boek!

CARPE DIEM

*~*Als er een manier is om het beter te doen, vind die dan*~*

Espi

• Total Posts : 21401
      • Scores: 147
      • Reward points : 1810
      RE: Bijhouden eetdagboekje verdubbelt gewichtsverlies di 12-aug-08 10:22 (permalink)
      0
      En het gaat NOG beter als je tevoren plant wat (en hoeveel kcals - KEV) je gaat eten. Doe je het zelf, dan kan je wel degelijk heel veel variëren.

Jantra

RE: Bijhouden eetdagboekje verdubbelt gewichtsverlies di 12-aug-08 10:25 (permalink)
        0
        Met vast patroon bedoel ik vaste tijden Espi. En ja, heel eerlijk gezegd is mijn schema weinig varierend, maar dat is mijn eigen schuld. Ik ben nogal van de makkelijke, dus rijst met kip en wokgroente staan zeer regelmatig op het menu, afgewisseld door macaroni met tartaar en groente.

CARPE DIEM

Espi

RE: Bijhouden eetdagboekje verdubbelt gewichtsverlies di 12-aug-08 11:17 (permalink)
          0
          Ja, dat doe je zelf. Eet ook wel heel vaak hetzelfde, maar vind het prettig a la minute wat anders te kunnen eten als dat me zo invalt zolang het maar qua kcals en KEV in de buurt komt.

Jantra

RE: Bijhouden eetdagboekje verdubbelt gewichtsverlies di 12-aug-08 11:24 (permalink)
            0
            O, ik klaag ook niet hoor Espi. Ben een erg lekkere eter en als ik wil kan ik heel goed koken. Maar om nou voor me, myself and I uitgebreid in de keuken te gaan staan...........neuh dat zie ik niet zitten knipoog

CARPE DIEM

Espi

RE: Bijhouden eetdagboekje verdubbelt gewichtsverlies di 12-aug-08 11:38 (permalink)
              0
              Off topic, maar 'me, myself & I' is een fantastische term blij (leuke film ook)

Het geheim van je aan je eetplan kunnen houden is
              - nooit iets tegen je zin eten
              - altijd van te voren plannen
              - liever NIET in grote hoeveelheden klaarmaken, da's VIES
              - maar wel alles in porties invriezen of klaarleggen, zodat het voor het grijpen is

Eigenlijk zou ik meer tijd moeten vrij maken voor het ontdekken van nieuwe recepten, maar veel ervan moeten zodanig aangepast worden (te veel KH of te veel vet en bijna altijd te weinig eiwit), dat de lol er aardig vanaf gaat. Sowieso ben ik niet eens ongelukkig met een beperkt aantal maaltijden, want ik eet het nog altijd met smaak op.

Dus zo erg is het niet dat jij steeds vaste maaltijden hebt, dat heb ik ook.. maar ben dus echt allergisch voor het me laten voorschrijven wat ik zou moeten eten.. dan zou ik dus wel subiet verlangen naar meer variatie. Het enige wat vaststaat is het aantal kcals en grammen KEV.

Jammer genoeg is dat iets waar het gros van de bevolking geen boodschap aan heeft. Ze gaan of helemaal los, of zitten op een hongerdieet met te weinig eiwit.

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                • No New Messages
                • Hot Topic w/ New Messages
                • Hot Topic w/o New Messages
                • Locked w/ New Messages
                • Locked w/o New Messages
                • Read Message