Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus
Author Message
3XL

• Total Posts : 6343
  • Scores: 124
  • Reward points : 1829
  • Status: offline
Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus di 17-aug-04 09:39 (permalink)
0
Ik zat te lezen dat vrouwen in de premenstruele cyclus door de productie van het hormoon relaxine blessuregevoeliger zijn.

Nu zegt mijn vrouw hier nooit wat van gemerkt te hebben. Wat zijn jullie ervaringen
As you are now, I once was.
As I am now, you'll never be

©3XL ®2000      

Scighera

• Total Posts : 3726
    • Scores: 0
    • Reward points : 0
    RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus di 17-aug-04 10:02 (permalink)
    0
    wilde net op fitnessnet gaan replyen, niet als iemand als ervaring (lol) maar a.h.v. onderzoeken:

Bij de vrouw kan de menstruatiecyclus de prestaties enigszins beinvloeden. In de praktijk zijn de verschillen in prestaties tijdens de menstruatiecyclus niet zo groot.
    Wel kan de menstruatieperiode zelf wel een storende factor zijn bij trainingen en wedstrijden. Veel auteurs zijn verder om verschillende redenen van mening, dat de eerste menstruatie (menarche) door intensieve sportbeoefening later optreedt. Ook is onder invloed van van hormonen het bindweefsel van de vrouw zwakker dan dat van de man, waardoor eerder blessures mogelijk zijn bij de man. De menstruatie wordt door sportbeoefening nauwelijks beinvloed. Zeker met een goede begeleiding zijn problemen onnodig.
    Dit is in tegenspraak met andere literatuur waarin nog wel eens cyclusafwijkingen en menstruatiestoornissen worden beschreven. Tegenwoordig wordt echter steeds meer aangenomen dat de invloeden van de sport juist positief kunnen zijn, zeker van de lichamelijke kant bezien. De gevoeligheden van de vrouw voor en tijdens de menstruatie liggen echter veelal op het gebied van psychische belastingen.

(bron: handboek sportmassage)

Espi

• Total Posts : 21401
      • Scores: 147
      • Reward points : 1810
      RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus di 17-aug-04 12:03 (permalink)
      0
      Is mij niets van bekend, maar er gebeuren een aantal zeer vreemde dingen in de tijd voor de menstruatie, dat moge duidelijk zijn. In het draadje go with the flow? ben ik ingegaan op verschillen pre/post M voor wat de voedselbehoefte aangaat en heb ik literatuur aangehaald, waar 3XL ooit naar verwees.
      Maar: geen woord over verhoogde gevoeligheid voor blessures. Als het zo is, dat er meer relaxine wordt geproduceerd (in feite is de menstruatie een soort geboorte in het klein, nl. er wordt 'iets' (bloed) uitgestoten), dan wordt bindweefsel slapper en zijn blessures inderdaad in de lijn der verwachting.
      Dat is nu iets wat perfect turfbaar zou moeten zijn, als iemand er de moeite voor zou nemen...

Moet zeggen... mijn cyclus was tot 2000 zo onregelmatig, dat ik altijd met enorme verbazing gelezen heb en verhalen aangehoord over PMS... inmiddels kan ik er aardig over meepraten. En dan af en toe niet eens zozeer door gevoelens, maar puur uit feiten: nl. concrete voedselinname.

Ben benieuwd naar wat anderen hierover te zeggen hebben.

Espi

PS: mijn wielerheldin Leontine van Moorsel zegt altijd het beste te presteren tijdens menstruaties. Weet niet of ze daar uniek in is. Wel dat dit natuurlijk niets zegt over blessuregevoeligheid.. zou ze nu tijdens de OS in haar PMS zitten? Ze is paar dagen geleden nl. gevallen.

Scighera

• Total Posts : 3726
        RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus di 17-aug-04 12:27 (permalink)
        0
        het schijnt de pezen leniger te maken; het is trouwens Leontien[n] blij

mariska

• Total Posts : 4215
          • Scores: 1
          RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus di 17-aug-04 13:11 (permalink)
          0
          Tijdens de menstruatie heb ik nooit last, ik ben eerder dan wat energieker.
          Ik merk dat ik wat vermoeider ben altijd twee weken voor mijn menstruatie (rond de eisprong eigenlijk), dan heb ik ook wat meer eetlust maar ik eet niet meer dan normaal. Ik doe alleen soms wat rustiger aan met trainen of zorg dat ik meer rust krijg, maar echt last van meer blessures o.i.d. heb ik nog niks van gemerkt.

Bloempje

• Total Posts : 3829
            RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus di 17-aug-04 15:35 (permalink)
            0
            ik heb alleen maar last van 2 dagen langer spierpijn meer niet
            Sure I've been naughty, so now it's time to spank my evil butt!!!P

Hans

• Total Posts : 2939
              RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus di 17-aug-04 15:52 (permalink)
              0

Zeker met een goede begeleiding zijn problemen onnodig.

Problemen zijn toch nooit nodig?
              super blij sorry...niet lekker van
              "You eat someone else's cake again, and Imma give you a slice of my own PAIN CAKE!!! And you WON'T want seconds of THAT!" - Terry Tate, Office Linebacker

angelique

• Total Posts : 85
                RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus di 17-aug-04 20:15 (permalink)
                0
                Grotere kans op blessures heb ik nooit iets van gemerkt. Het kan ook wel zijn dat we onbewust net iets minder intensief trainen tijdens deze periode.

Wat me wel altijd al opviel en sinds gisteren nog vreemder vind worden is dat een aantal dagen voor de menstruatie sterker ben dan normaal. Dat heb ik altijd al gehad. Ik had alleen nooit een trainingsperiode gehad voor mijn eerste menstruatie periode. Gisteren was dat voor het eest. Er gebeurde toen ik iets erg vreemds. De week voorheen had ik 67,50kg 1x met bankdrukken kunnen weg drukken.
                Ik warmde wat op en pakte dit gewicht weer om te proberen. Dit maal 5x. Dus ik verhoogde naar 70kg, weer 5x, dus ik verhoogde naar 72,5kg, 4x. Toen moest ik toch even slikken. Ik dacht ik doe gewoon totaal iets mafs 80kg, lukt het dan lukt het gewoon, anders gewoon pech. En ja hoor 1x drukte ik het omhoog. Dat is 2,5kg boven het Nederlandsrecord voor mijn gewichtklasse.

Jammer dat het geen wedstrijd was.

Kan jij dit verklaren???

Espi

RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus di 17-aug-04 21:14 (permalink)
                  0
                  Vrouwen komen van Venus! blij

Verklaring: als een menstruatie een mini-geboorte is, omdat het uitstoten van bloed eenzelfde soort mini-weetjes in de vorm van krampen opwekt, is het ook niet onlogisch dat je daar als vrouw sterk voor moet zijn....

Allemaal even uit mijn grote dikke duim gezogen. Ik zou het eens moeten nazoeken.. zei al, er is mij verder niets van bekend.
                  Wel dat het vandaag echt flut ging met de benen, is trouwens dag 20 van de cyclus en de laatste 2 maanden was mijn cyclus 25 dagen lang.. (normaal 28-29).

Espi

mariska

• Total Posts : 4215
                    • Scores: 1
                    RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus wo 18-aug-04 09:34 (permalink)
                    0

Verklaring: als een menstruatie een mini-geboorte is, omdat het uitstoten van bloed eenzelfde soort mini-weetjes in de vorm van krampen opwekt, is het ook niet onlogisch dat je daar als vrouw sterk voor moet zijn....

En als je de pil slikt? Wat is dan de verklaring ervoor, dan is de ongesteldheid eigenlijk nep (opgewekt) in je stopweek. In ieder geval heb ik in die week meestal meer energie.

Espi

RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus wo 18-aug-04 12:11 (permalink)
                      0
                      Met synthetische steroïden heb ik geen ervaring maf! .
                      Kan me voorstellen dat je lichaam in de stopweek weer overgaat op de normale toestand en dan inderdaad hetzelfde proces doorgaat.

Espi (even te lui om er van alles over na te slaan... kom op mensen: PubMed is niet zo moeilijk als het lijkt. Het kost wel even tijd. )

wateengedoe2

• Total Posts : 3846
                        RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus do 19-aug-04 19:11 (permalink)
                        0

ORIGINAL: angelique

Grotere kans op blessures heb ik nooit iets van gemerkt. Het kan ook wel zijn dat we onbewust net iets minder intensief trainen tijdens deze periode.

Wat me wel altijd al opviel en sinds gisteren nog vreemder vind worden is dat een aantal dagen voor de menstruatie sterker ben dan normaal. Dat heb ik altijd al gehad. Ik had alleen nooit een trainingsperiode gehad voor mijn eerste menstruatie periode. Gisteren was dat voor het eest. Er gebeurde toen ik iets erg vreemds. De week voorheen had ik 67,50kg 1x met bankdrukken kunnen weg drukken.
                        Ik warmde wat op en pakte dit gewicht weer om te proberen. Dit maal 5x. Dus ik verhoogde naar 70kg, weer 5x, dus ik verhoogde naar 72,5kg, 4x. Toen moest ik toch even slikken. Ik dacht ik doe gewoon totaal iets mafs 80kg, lukt het dan lukt het gewoon, anders gewoon pech. En ja hoor 1x drukte ik het omhoog. Dat is 2,5kg boven het Nederlandsrecord voor mijn gewichtklasse.

Jammer dat het geen wedstrijd was.

Kan jij dit verklaren???

80 kg, meen je dat nou???????? Had ik je niet gezegd dat je die spuit die daar in de herenkleedkamer lag, niet moest gebruiken! ]

j/k, dit is werkelijk fantastisch! Ik heb er echt totaal geen verklaring voor ... tenzij ze een antigravitatiematje hebben in jullie gym [sm=aanbid.gif]
                        Verhef u niet op de grote of mooie gestalte van uw lichaam, dat immers door een lichte ziekte ondermijnd of mismaakt kan worden uit: De navolging van Christus - Thomas a Kempis

www.slank-en-sterk.nl

sis

• Total Posts : 30834
                          • Scores: 605
                          • Reward points : 2055
                          RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus zo 22-aug-04 21:57 (permalink)
                          0
                          Ik dacht.. dat andere factoren de oorzaak waren van het feit dat ik afgelopen week veel gewichten kon verhogen.. maar nu lees dat het komt omdat het feestweek moest worden GRR... domper

Volgende week probeer ik gewoon die verhoging te handhaven! Tsjakkaa enzo!

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

SheRu

• Total Posts : 11165
                            • Scores: 573
                            • Reward points : 2043
                            RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus vr 21-nov-08 09:56 (permalink)
                            0

ORIGINAL: 3XL

Ik zat te lezen dat vrouwen in de premenstruele cyclus door de productie van het hormoon relaxine blessuregevoeliger zijn.

Nu zegt mijn vrouw hier nooit wat van gemerkt te hebben. Wat zijn jullie ervaringen

Nou, ik vraag me ineens af, of m'n ribben daarom zo blijven eikelen. Beinvloedt het ook het herstel van spieren?
                            You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

http://canonnengoed.wordpress.com/

"SheRu easy. SheRu doet waar SheRu zin in heeft."

Espi

RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus vr 21-nov-08 10:42 (permalink)
                              0
                              Geen idee, maar ik denk van niet..

Had je nog eens goed het stukje van Angelique gelezen knipoog

SheRu

RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus vr 21-nov-08 10:43 (permalink)
                                0
                                Kracht is ook 't probleem niet. knipoog
                                (of, leniger aanhechtingen: hoera! DAn heb ik volgende week nauwelijks meer last!)
                                Maar ineens vraag ik me ook af (naar aanleiding van een hondenfokker op google): Produceren niet-zwangere vrouwen wel relaxine?
                                You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

pipi

• Total Posts : 2299
                                  • Scores: 2
                                  • Reward points : 655
                                  RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus vr 21-nov-08 10:56 (permalink)
                                  0
                                  Hmmm, ik vind het maar een raar verhaal. Voor zover ik weet is het vrouwelijk lichaam juist bewezen beter in staat om te overleven, pijn te reguleren en zware impact te boven te komen... Er is in ieder geval onderzoek gedaan dat bewijst dat de vrouw hogere overlevingskansen heeft bij trauma dan de man. Dat lijkt me nogal haaks te staan op het feit dat de meest vrouwelijke eigenschap die er is, zou leiden tot vermindering van herstel ja ja

Pipi neemt risico's .Punt. ~ SheRu

Espi

RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus vr 21-nov-08 11:40 (permalink)
                                    0
                                    Eerder omgekeerd dan zou je denken.. ergo je hebt het gewoon zwaar te pakken
                                    <message edited by Espi on vr 21-nov-08 11:53>

SheRu

RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus vr 21-nov-08 14:15 (permalink)
                                      0
                                      Eh.. O ja.

Bummer.

twirre

• Total Posts : 1661
                                        • Scores: 32
                                        • Reward points : 737
                                        RE: Blessure gevoeligheid in premenstruele cyclus vr 21-nov-08 21:48 (permalink)
                                        0
                                        Ik presteer eigenlijk prima tijdens de  menstruatie , dus nee geen hinder van.

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                          • No New Messages
                                          • Hot Topic w/ New Messages
                                          • Hot Topic w/o New Messages
                                          • Locked w/ New Messages
                                          • Locked w/o New Messages
                                          • Read Message
                                          • Post New Thread
                                          • Reply to message
                                          • Post New Poll
                                          • Submit Vote
                                          • Post reward post
                                          • Delete my own posts
                                          • Delete my own threads
                                          • Rate post

2000-2012 ASPPlayground.NET Forum Version 3.9