Veelbelovende titel, maar het leek mij een "leuk" idee om in dit topic je opgelopen blessures te vermelden. Hoe je die hebt opgelopen (als je dat weet), hoe lang het geduurd heeft, wat je hebt gedaan voor je herstel en wat je voortaan wel of juist niet meer doet.
Natuurlijk zijn er ook mensen die nooit een blessure hebben gehad door het trainen, keep it that way!! Het doel is om voor mijzelf te weten wat ik nu anders doe, maar misschien dat er door dit topic beginnende sporters niet dezelfde domme fouten maken als die ik (of anderen) hebben gemaakt.
Ik zal zelf aftrappen:
Nummero uno
Een jaar of 3 geleden heb ik een schouderblessure gehad.
Hoe heb ik die opgelopen? De blessure aan m'n schouder heb ik opgelopen door een kromme verhouding tussen push en pull. In het kort wil dit zeggen dat ik meer pressbewegingen maakte dan roeibewegingen, oftewel meer borst dan rug

Ook deed ik in die tijd vrij veel aan thaiboksen wat natuurlijk ook voornamelijk pushbewegingen zijn. Op het clinchen na dan.
Hoe lang heeft het geduurd? Zoals elke blessure té lang

Van deze blessure heb ik zeker een jaar last gehad. Het bankdrukken met 40kg deed gewoon al enorm pijn aan m'n schouder, terwijl ik daarvoor met 70 á 80 kg kon bankdrukken. Schouders zijn sowieso een blessuregevoelig gebied, dus de kans dat dit iemand overkomt, is vrij groot.
Wat heb ik gedaan voor herstel? Glucosamine geslikt. De verhouding tussen push en pull aangepast. Liever meer pull dan push. Ik moet eerlijk toegeven dat het er soms nog wel eens bij inschiet, zoals laatst, maar dat had een reden die ik jullie bij blessure twee uit zal leggen.
Ook heb ik oefeningen gedaan voor m'n rotator cuff (RC) en flexibiliteit van de schoudergordel.
Wat doe ik nu voortaan anders? Slik nog steeds Glucosamine. Bij het opstellen van een schema en het trainen, houd ik rekening met de verhouding van push en pull. Ook ben ik me meer bewust geworden van het nut van (p)rehab oefeningen zoals RC, facepulls, shoulderdislocations enz.
Nummer twee:
Momenteel kamp ik nog met een spierscheur in m'n rug (het middengedeelte). Gelukkig is het bijna genezen.
Hoe heb ik die opgelopen? Tijdens het neerzetten van de timbers (timberdeadlift), scheurde er een spiertje in m'n rug. Het uittillen ging opzich goed, daarna zo'n 10 á 15 sec. met het gewicht in m'n handen gestaan. Bij het terugzetten had ik niet genoeg 'druk' op m'n core en was ik wat slordig, waardoor er iets scheurde.
Hoe lang heeft het geduurd? Tot op heden een week of 9. Volgens de fysio staat er normaal een week of 8 voor een spierscheur, maar pas in week 6 was ik langs de fysio geweest en tussendoor (wanneer ik er weinig tot geen last van had) was ik toch soms nog wat zwaarder gegaan dan moest.
Wat heb ik gedaan voor herstel? Veel highrep op rows. Tussen de 10 en 30 herhalingen. Hersteltrainingen met bands en proberen in te houden op de andere oefeningen waarbij m'n rug betrokken was...de meeste dus.
Wat doe ik nu voortaan anders? Goed opwarmen!! De timbers laten vallen uit m'n handen of heel gecontroleerd laten zakken.
Anyway, ik hoop dat er meerdere mensen zijn die de lijst aan zouden willen vullen, zodat andere sporters hier wat aan hebben en niet dezelfde fouten maken.