Het belangrijkste is natuurlijk de voeding.
Wat training betreft... ik heb jaren cardio gedaan in de hoop van af te vallen, maar ik kwam alsmaar bij (zowel in gewicht als in vet%)... Deed ik iets verkeerd of ligt het gewoon aan mijn lichaam, ik weet het niet...
Maar begin dit jaar ben ik op aanraden van iemand met intensieve krachttraining begonnen (modderde vroeger ook wel wat aan met gewichtjes, maar niet echt intens)... Volgens hem verbruik je bij cardio enkel calorieën op het moment dat je bezig bent en een klein beetje erna en verbruikt je lichaam gewoon meer calorieën om gewoon te functioneren als je spiermassa bij wint...
Enfin, dit heeft in mijn geval mijn vetpercentage doen dalen van 27,5% (in januari) naar 12% (in september)... In die periode heb ik 3x per week krachttraining gedaan en niks van cardio (m.u.v. m'n danstrainingen op niet krachttrainingsdagen).
Ik weet dat iedereen zweert bij cardio om af te vallen en/of vet% te doen dalen (en misschien werkt dat ook wel bij de meeste mensen), maar je vroeg naar persoonlijke ervaringen en bij mij was dat toch krachttraining, die de verandering gebracht heeft.