Concept II roeien

Page: < 12345.. > >> Showing page 5 of 6
Author
sis
NO Sissy !!
RE: Concept II roeien 2007/08/01 18:11:12 (permalink)
0
ORIGINAL: Killa_Bee
doet mij denken aan die tell-sell reclamessuper blijsuper blijsuper blij

Ja, het is ongelooflijk, Mike
Espi
meten = weten!
RE: Concept II roeien 2007/08/01 21:55:58 (permalink)
0
Inderdaad. Vanavond weer even geweest en 3x 500m geroeid. Dit maal weer wat verder naar voren gereikt en geprobeerd zo meer van de beenkracht eruit te halen. 
Er valt nog een hoop te verbeteren, maar in elk geval weer 17s sneller over de eerste 500m gedaan dan mijn snelste trage tijd tot nog toe.

O ja, krijg ook nog wel van anderen tips en de beste wilde ik jullie niet onthouden:

Here are some tips that might help with your technique. There are four big components to rowing that you want to address - the catch, the stroke, the finish, and the recovery. Keep in mind that I haven’t rowed in a couple of years, and I have likely left something out or been unclear. Please ask if this doesn’t make sense! Hopefully someone else can chime in and help here.

First, you are at the “catch.” If you were a real boat, this would be the point where your oar is in the water. On an erg, this means that you feel kinda like you’re bunched up into a little ball at the front stops (the front of your slide), your hamstrings are screaming, and you are about to create a kickass stroke that is going to send your boat flying past those assholes at Ohio State.

Wait, what?

*You have a firm grip on the handle. Your arms are at the furthest position from your body, down and away from your knees. You feel like if you reach any further, you might accidentally dismember yourself! You have pivoted forward. This isn’t something that I see in the video from your first post. He is not pivoting forward at the catch, which is a major mistake because it shortens the stroke you are about to make.

*Your head should be up. Don’t drop your head and slouch.

*Keep your chest very close to your quads; don’t round your back. You want to be rotating from your hips. If you bend from your back, you will invariably round it, which is extremely uncomfortable and potentially damaging. Believe me, you’ll feel it the next day if you round your back. I have pics of me doing this in a race. It’s very unpretty.

*Ideally, your shins will be as vertical as possible. You will find that inflexible hamstrings are a major pain in the ass here.

Now you prepare to make your stroke!

*The initial pushoff should be done with your legs against the foot boards. You're using a huge muscle group; let it do the initial work for you and create most of your power.

*Make sure you begin to lean back during your stroke, and after your legs are straightening out some. Don’t slouch or round your back. Keep tension in your lower back. This will lengthen your stroke considerably, more than you realize.

*You want to "hang" with your lats for a bit; keep the tension in your lats after you push off. Pulling that handle (or oar blade) in with your shoulders, arms, and back is the final part of your stroke. Your goal is to lengthen your body as much as possible to enable you to create the longest and most powerful stroke.

When you reach this position – legs straight, back at an angle, and arms into your chest – you are at the “finish.” This is the Voila! moment. Sit back, think about how much you rock, get ready to go back up the slide, and prepare to make another stroke. But don’t relax too much, because this is a very quick movement!

*You have just pulled your arms in to get to the finish. Immediately push that handle away from your chest, pass the handle over your knees, and straighten your arms. Start reaching and reach as far as your can!

*Your seat should then leave the back stops in preparation for going back up the slide.

You are ready for the recovery portion of your stroke. Recovery is a SLOW movement. This is the time that you position yourself to arrive at the catch.

*Your knees will bend until your chest is resting against or at least very close to your quads.

*Your seat will move up the slide. Do NOT rush this part of the movement. In a real boat, if one person arrives at the catch before the others do, that person will throw off the balance of the entire boat, aside from pretty much ruining the stroke s/he is about to take.

*Reach, reach, reach with your arms. This will help make your stroke as long as possible.

*Remember: SLOW. Don’t rush!

When you reach the front stops, BAM! You are back at the catch. Your arms are as far away from your body as you can get them. Your hamstrings are screaming – again. You are ready to take that next stroke, or (in my case) vomit.

I suggest taking the stroke. People get pissed when you vomit. Just a tip.
post edited by Espi - 2007/08/01 22:39:33
violette
Super Heavy Weight
RE: Concept II roeien 2007/08/01 22:04:51 (permalink)
0
Goed bezig Espi super blijsuper blij
violette
Super Heavy Weight
RE: Concept II roeien 2007/08/01 22:06:54 (permalink)
0
Heb de roeier een keer gekozen na KT, in het begin, kende deze versie nog niet, die met het 'echte water' als weerstand. Zag niet dat ook deze versie een handle heeft om de weerstand te varieren en pas toen ik na 5 min. volledig 'lek' was zag ik dat de weerstand op tandje max stond vies bah Maar...blijft leuk om te doen knipoog
Espi
meten = weten!
RE: Concept II roeien 2007/08/02 11:07:57 (permalink)
0
Vind het echt verrassend dat ik ineens zo aan roeien verslaafd ben dat ik zelfs mijn heilige rustdag(en) ervoor op geef, waar ik echt geen spat uitvoer naast wat wandelen/fietsen.
Puur omdat ik die vermaledijde techniek onder de knie wil krijgen en dan toch steeds weer stiekem eindig in een wedstrijdje met mezelf. Pfft en dan nog helemaal onderaan bengelen huh?! verbaasd .
Gelukkig maar dat ik me daar niet zoveel van aantrek, van wat anderen vinden. Er zijn er nog tig meer die wel wat proberen, maar niks durven op te schrijven. Jammer, zo doen alleen de besten mee. Was het niet zo dat meedoen belangrijker is dan winnen? maf!
Stan
judon t beat me. Ever.
RE: Concept II roeien 2007/08/02 13:33:37 (permalink)
0
ORIGINAL: violette

Heb de roeier een keer gekozen na KT, in het begin, kende deze versie nog niet, die met het 'echte water' als weerstand. Zag niet dat ook deze versie een handle heeft om de weerstand te varieren en pas toen ik na 5 min. volledig 'lek' was zag ik dat de weerstand op tandje max stond vies bah Maar...blijft leuk om te doen knipoog

hahahasuper blij dat lijkt me idd een rot tijdstip om erachter te komen waar dat hendeltje staatsuper blij
sis
NO Sissy !!
RE: Concept II roeien 2007/08/02 17:56:40 (permalink)
0
ORIGINAL: Espi
en dan toch steeds weer stiekem eindig in een wedstrijdje met mezelf.

WAT hoor ik? Klinkt als competitiedrang super blij
Espi
meten = weten!
RE: Concept II roeien 2007/08/02 20:13:34 (permalink)
0
Niets menselijks is mij vreemd. Ja, vooral competitiedrang met mijzelf. blij
Stan
judon t beat me. Ever.
RE: Concept II roeien 2007/08/03 15:07:53 (permalink)
0
competitie met jezelf is wel het leukste natuurlijk...dan weet je tenminste dat je altijd wintsuper blijsuper blij
sis
NO Sissy !!
RE: Concept II roeien 2007/08/03 21:35:56 (permalink)
0
Of niet.. het kan ook best dat je onder je laatste tijd blijft toch?
Espi
meten = weten!
RE: Concept II roeien 2007/08/03 22:22:45 (permalink)
0
Ja, precies. De beste tijd telt en als je al erg lang bezig bent wordt het steeds moeilijker jezelf te verbeteren.
Dat is ook weer het leuke aan een nieuwe vorm van cardio.
Vandaag toch maar niet geroeid, heb last van mijn pols. Dat heb ik wel vaker sinds ik front squats en military presses doe. Maar eigenlijk komt het door de spierpijn in mijn hamstrings (gisteren weer eens good mornings gedaan), dat ik even pas. Spierpijn in de benen wordt bij gewone cardio na verloop van tijd minder, bij roeien lijkt het juist eerder erger te worden.
Marcus
Natural born chiller
RE: Concept II roeien 2007/08/03 22:44:45 (permalink)
0
Espi
meten = weten!
RE: Concept II roeien 2007/08/04 10:24:03 (permalink)
0
Eh, wat bedoel je hier nu mee ? [sm=mad.gif]

Nog een paar nuttige linkjes gekregen:

http://www.crossfit.com/journal/library/50_06_Rowing_Technique.pdf
http://www.crossfit.com/journal/library/56_07_Indoor_Rowing.pdf

Uit het deel over roeitechniek:
What makes rowing popular with elite athletes and CrossFitters is exactly what many in the general fitness population dislike about it: your weaknesses cannot be hidden on the rowing machine. It is a human polygraph of physical and mental performance. Stroke for stroke, you are provided with feedback that both reveals any weak spots and very visibly demonstrates the relationship between performance and proper technique. If you want faster times, better scores, and superior performance, work to improve your rowing technique so you can harness your full potential.
post edited by Espi - 2007/08/04 10:34:45
Stan
judon t beat me. Ever.
RE: Concept II roeien 2007/08/04 10:46:27 (permalink)
0
ik bedoel Sis, dat als je trager geroeid hebt dan je de vorige keer gewonnen hebt, je nog altijd 'de beste tijd' hebt...snappiemaf! Je wint dus altijdsuper blij
Espi
meten = weten!
RE: Concept II roeien 2007/08/04 11:08:55 (permalink)
0
Ja, maar dan was het je 'vorige ik' die won. Niet de 'huidige ik'.
Jammer genoeg ben je op dat moment er bijna nooit van bewust dat het zo goed was omdat het dan als vanzelf lijkt te gaan. Heb het nu even niet over roeien hoor, dat is nog steeds harken na 200m.
Het lukt me nu ongeveer even lang om de techniek goed te houden en daarna wordt het toch een stuk minder.
Erger me bijna aan mezelf dat ik me steeds laat verleiden tot wedstrijdjes met mezelf omdat ik weet dat de techniek dan enorm verslechtert.

Misschien als dat scorebord er niet meer hangt dat het beter gaat lukken.
sis
NO Sissy !!
RE: Concept II roeien 2007/08/04 13:03:50 (permalink)
0
LOL, als ik wedstrijden tegen mezelf ga doen ben ik straks schizo.

Maar inderdaad.. je staat altijd in je top 3 super blij
pipi
Durf wat je droomt!
RE: Concept II roeien 2007/08/24 14:27:22 (permalink)
0
Jaja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit... ze hebben me zo gek gekregen om een eindje te roeien.

Woensdag voor het eerst in jaren: 500 m. op 1.45.5 gezet. Beetje jammer dat ik na ongeveer 350 mijn voet los trok, dus dat moest sneller kunnen...
(Moest overigens wel sprinten naar de plee daarna, want mijn maag was het niet met deze inspanning eens super blij)

Dat het harder kon heb ik vandaag (op nuchtere maag ivm plee-sprint vorige keer) bewezen: 1.43.7
Mijn voet schoot trouwens weer los &o gelukkig deze keer pas na ong 430 m. maar het blijft knap waardeloos( hoe ik het voor elkaar krijg? Shoot me! we hadden ze nog wel extra vast gezet...huh?! verbaasd 

De wedstrijd duurt nog een week, maar ik ben helaas de hele week weg. Als ik ergens mijn eerste plekkie (jaja!!) nog moet gaan verdedigen zou dat volgende week zondag moeten. Dan heb ik er echter wel een behoorlijk heftige week op zitten, dus ik hoop dat de andere dames niet te dicht bij komen. (nr 2 staat op 1.46.6, 3 op 1.49.? en de nr 4 op 1.58.? )...
Harold
Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
RE: Concept II roeien 2007/08/24 14:34:56 (permalink)
0
super blij
Miss Deadlift
Light Weight
RE: Concept II roeien 2007/12/16 21:01:15 (permalink)
0
Hmm dit topic is al oeroud zie ik.Jammer anders had ik ook mee kunnen doen,ik wou eigenlijk ergens kwijt dat ik van de week een onderling wedstrijdje met dit gewonnen heb 500 m in 1.36.6
de anderen daar waren ook niet zo goed als pipi en de beste van hun haalde 1.47nogwat.Bij de vrouwen dan.Maar ik verwacht eigenlijk dat nu pipi doorgetraind heeft,die het wel in 1.25 doet ofzo...
sis
NO Sissy !!
RE: Concept II roeien 2007/12/16 21:18:36 (permalink)
0
Goed gedaan!  
Page: < 12345.. > >> Showing page 5 of 6
Jump to:
© 2017 APG vNext Commercial Version 5.0