Ik ga eigenlijk vooralsnog voor de 2000m. Ik denk dat als ik daar beter in word en er intervallen mee doe, de 500 en 1000 meter automatisch mee moeten komen. Of heb ik dat fout gedacht en is een schema van 500-1000-500-2000 oid beter

Zou eerst effe die afstanden proberen dan weet je beter waar je over praat.
Als je een redelijk stoer roei-wijf bent met goede techniek doe je al snel 8 minuten over een 2000m. Naast vermoedelijk techniek heb jij hebt ook nog eens je lengte niet mee, dus vermoed dat 9 minuten al bikkelen wordt voor je.
Daar doe je dus niet effe intervallen mee na KT met een beetje flink tempo.
Verder is een 500m echt een ander verhaal dan een 2000m
Je hebt vast niet zoveel voorbereidingstijd, dus zou werken (in volgorde van afnemende prioriteit)
- techniek
- VO2max
- wennen aan de afstand zelf
Eigenlijk zou je ook duurtrainingen moeten doen voor een 1000m en 2000m, maar daar heb je te weinig voorbereidingstijd voor waarschijnlijk dus zou focussen op de dingen waar je op korte termijn meeste rendement uit gaat halen.
Techniek train je het beste onvermoeid (en zo vaak mogelijk). Dus misschien voor je KT nog, als warming up.
Een efficiente roei-haal is lang, vloeiend en heeft een goede volgorde.
Met volgorde bedoel ik dat je eerst uittrapt met benen (heupen doen nog niet mee, armen gestrekt). Als je benen bijna volledig uitgetrapt zijn gebruik je heupen (heup extensie) met gestrekte armen nog steeds. Aan einde van heup extensie maak je roei-haal af met je armen (op een natuurlijke manier zal dat aanhalen naar ongeveer onderkant borst zijn; dus niet naar je kin ofzo zoals ik soms wel eens zie gebeuren in sportschool).
Een goede techniek drill voor roei-techniek is dit gesegmenteerd te doen:
- eerst 10-20 halen alleen benen uittrappen (heup niet dynamisch gebruiken, armen gestrekt)
- dan 10-20 halen benen uittrappen + heupextensie (heup dynamisch gebruiken maar armen gestrekt)
- dan 10-20 halen benen uittrappen + heupextensie + armen (volledige roeihaal)
Die laatste stap moet er niet uitzien als "de robot" met duidelijk te onderscheiden fasen, maar als een vloeiend geheel.
VO2max train je het beste met intervaltraining met intervallen van 2-3 minuten.
De snelheid van die intervallen is niet maximaal! Dat hoeft ook niet een te hoge intensiteit werkt averechts voor verhogen VO2max o.a. doordat je dan een minder hoog volume aan zware minuten vol zult houden.
Hou ongeveer het tempo aan van je beste 4 minuten sprint.
Hoe meer volume bij deze intensiteit des te beter. Dat is namelijk de prikkel die aan zet tot een grotere VO2max (= vooral een groter slagvolume). Mik op 5-10 intervallen.
Vooral een 2000m moet je een keer geroeid hebben om te weten waar je aan begint en om te weten hoe je 'm in moet delen.
Als je dat niet doet zul je gegarandeerd te hard van stapel lopen en op einde op je bek gaan. De ontgoocheling van de laatste 500m in een slakketempo af leggen omdat je te hard ging in begin moet je een keer meegemaakt hebben om af te leren dat je dat dus niet moet doen
Maar ook de 500m en 1000m zou ik minimaal een paar keer geroeid willen hebben (niet helemaal voluit) om er aan te wennen.