Hallo mensen,
Mijn naam is Judy en ik lees enige berichtjes en ruim een jaartje terug en in antwoord op de laatste vraag. Toevallig zat Raymond eergisteren aan mijn etenstafel. Ik zal 'm ff tippen. Het heeft mij ook enkele jaren gekost voordat hij weer opgespoord was. Hij heeft mij aangeraden om lid te worden van dit forum, wat ik dus bij deze gedaan heb.
(Helaas denk ik dat ik mijn avatar zal moeten veranderen, want die is al in gebruik zag ik, weliswaar met een andere tekst, maar toch...en wie 't eerst komt, wie 't eerst maalt).
Wat het onderwerp betreft. Ik moet zelf helemaal niets hebben van kwakzalvers (hoewel hemelsblauw één van mijn favo-kleuren is) en zeker niet van semi-spirituele marktverkopers uit het alternatieve circuit die "ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet" producten verkopen tegen woekerprijzen.
Dit is gewoon laag en gaat m.i. tegen alle ethische basisregels in en haakt slechts in op de wanhoop van vele mensen met een foute intentie.
Echter...wat Raymond in deze topic neergezet heeft is van een heel andere orde. Ik heb niets tegen het "alternatieve circuit". Vaak zijn de medicijnen/vitamine-en mineralenpreparaten een stuk lichaamsvriendelijker dan de chemische medicatie en preparaten die een doorsnee huisarts zijn patienten voorschrijft. Helaas worden deze dan weer niet door de ziektekostenverzekeringen vergoed, waardoor ze "duur" lijken.
Ik denk dat ook hier helaas een financieel plaatje achterschuilt van slimme zakenlieden uit het farmaceutische circuit. Als ik bedenk uit de periode dat ik een tijdje doktersassistente ben geweest, dat ik veel tijd kwijt was om "artsenbezoekers" te weren die hun farmaceutische producten probeerden te slijten is het duidelijk dat m.n. dat circuit "big business" betekent.
Beide helpen...of niet. Waarom wel of niet? Ik denk dat daar meerdere factoren bij meespelen. Ik wil best zo ver gaan dat ik denk dat een positieve levensstijl/visie een andere uitwerking zal hebben op een patient dan een negatieve.
Maar op middelen die je uit de natuur kunt halen, kun je geen patent krijgen. Dus (ff logisch nadenken, hoef je niet para voor te zijn) een farmaceutisch fabrikant heeft er baat bij om alles wat "puur en ongezoet" uit de natuur komt af te doen als kwakzalverij en zal om zijn product veilig te stellen niet zeggen "haal maar een wortel uit de tuin en stamp die fijn met de echinae-of weet ik 't -wortel uit het Amazonegebied en een Djahéwortel uit Azië, dat werkt net zo goed als mijn middel met chemische toevoegingen voor de houdbaarheid" (en bijwerkingen) . Ook is het niet altijd zo dat de farmaceutische producten genezen...ze bestrijden vaak de symptomen van een klacht en genezen niet de oorzaak, waardoor men "gezond" wordt verklaard na (soms blijvende) inname van medicatie.
Oplossing: een huwelijk tussen de reguliere en alternatieve geneeswijzes. De apparatuur etc. kan altijd ingezet worden om te controleren hoe het met de patient gesteld is na inname van alternatieve (ondersteunende of genezende) medicatie.
En als je daarvoor voelt kun je voor mijn part ook nog uren op een yoga mat zitten, als je daar positief en happy van wordt.
Ook nooit direct staken met bestralen o.i.d.
Ik ben erg voor een en/en behandeling i.p.v. of/of.
Het is toch eigenlijk vreemd dat iemand die voor dokter studeert slechts een zeer klein percentage van zijn studie (naar ik heb gehoord gedurende zijn eerste 2 studiejaren) onderwezen wordt op het vlak van voeding en gezondheidsleer? Ze zeggen toch wel eens "je bent wat je eet?" of "in een gezond lichaam heerst een gezonde geest" of vice versa?
Zelf heb ik vroeger (oosterse) vechtsporten beoefend. Helaas kan ik dit nu niet (meer?) doen, maar ook daar zat een stuk meditatie bij. Dit is niks zweverigs en zeer effectief. Het geeft je juist een "down-to-earth" gevoel.
Vrij recent ben ik opgenomen geweest via toeters en bellen (lees: ambulance) op hartbewaking. Er moest met spoed een ct-scan gemaakt worden. Een drukte van jewelste en ze bleven maar spuiten via een infuus. Na navraag was een deel ook nodig om de intervallen tussen de hartslagen langer te maken (hartslag moest omlaag om goede foto-scans te kunnen maken in die "rust"momenten). Dus vroeg ik de cardioloog nog "ff te wachten"met zijn volgende spuit. En via meditatie, zelfs ondanks of juist dankzij de chaos, kreeg ik de hartslag van vèr boven de 100 naar 68 naar 46. De cardioloog stond versteld dat dat binnen anderhalve minuut gepiept was en vond dat "al zijn patienten dan maar moesten mediteren".
Vette onzin, natuurlijk...elke patient heeft recht op zijn eigen levenswijze waarbij hij zich senang voelt (ik zie mijn ouweheer ook niet gedwongen in lotuszit op zijn bed zitten, daar zou hij alleen maar errruuug gestrest van worden), maar wel leuk dat iemand die op reguliere wijze geschoold is "open staat" dat er meerdere wijzen zijn om een hartslag of bloeddruk naar beneden te krijgen dan een zoveelste bloeddrukpil o.i.d.
Kortom: Ik denk dat het niet verkeerd is om je mind open te houden en de natuur (in brede zin, dus ook de menselijke natuur en het zelfgenezende vermogen) als hulpbron niet uit te sluiten en alles onder de noemer "kwakzalverij" te categoriseren. Gebruik je (gezond) verstand en laat je geen kat in de zak aansmeren. Niet door kwakzalvers, maar ook niet door een dokter die zgn. weet wat goed voor je is. Dat voel je zelf snel genoeg. Neem je verantwoordelijkheid, jouw lijf, jouw leven.
Zo..beste mensen. Dat was een heel mondje vol voor een nieuwkomer. Aangenaam...(hoop ik). Ik heb me nog niet eens officieel voorgesteld op het daarvoor bestemde prikbord. I'm sorry...ik moet daar nog ff op "mediteren", hoor..

. Ben nl. best een beetje verlegen om dat te doen op een forum vol met sportievelingen als ik het zo lees en ik ben niet bepaald exhibitionistisch aangelegd wat mijn wel en wee en privé betreft. Komt wel..ff snoeten hier en bijlezen.
Greetz, ik wens jullie het beste deel van de dag!
Judy.
<message edited by Judy on zo 24-okt-10 17:25>