'k Heb al 3 jaar een eigen methode en meestal wijkt die niet meer dan 3% af van wat het echte onderhoud is.
De meest extreme afwijkingen over een gemiddelde periode van 3 maanden waren
- berekend onderhoud van 2300 terwijl het echte onderhoud 2500 was tijdens een periode waarin ik begon met HIIT (aha!)
- berekend onderhoud van 2200 terwijl het echte onderhoud 2000 was toen ik 2-3 maanden IF uitprobeerde met 2 maaltijden per dag.
Iets minder betrouwbaar , nl. over een kortere periode van slechts 2 weken: berekend onderhoud van 1950 en echt onderhoud van 2550. Was op vakantie geweest en deed niet eens veel fysieke arbeid, maar was wel de gehele dag actief, dwz. heul veul autorijden dwars door de Franse bergmassieven (Elzas, Pyreneëen, Alpen, Vogezen) en heul veul korte stukjes wandelen.. was thuis stomverbaasd over hoeveel ik had gegeten (elke dag netjes geturfd) en dat ik op gewicht was gebleven....
Wat het allermeeste verbrandt = stop & go activiteiten.. daarmee is dus HIIT weer gerechtvaardigd.
Elke keer weer vanuit bijna stilstand in actie komen verbrandt het meest. En dat hoeft niet eens zo intensief te zijn.
Met andere woorden: kom als je werkt achter een pc (doen veel van ons) eens elke 20min uit je zetel en doe iets... al was het maar naar toilet en water drinken of zelfs wat nogal wat mensen doen die ik ken een paar BW squats of pushups doen.
Andersom.. als iemand echt niet kan aankomen, ondanks giga voedselinname.. Denk dan bijv aan Diver, dan is het waarschijnlijk niet eens zo dat hij een schildklierprobleem heeft oid, maar een giga-zenuwpees is, die nooit eens rustig kan zitten maar dingen doet als met vingers trommelen, met benen zwaait ,kortom totaal niet stil kan zitten.
Heel veel mensen denken alleen aan de 'basis'verbranding of aan wat ze extra verbranden met formele inspanning (KT, cardio als sport), maar de grote onbekende factor blijkt dus de 'informele' spontane activiteit te zijn. En sommigen hebben ook dat hun lichaamstemperatuur gewoon een graadje hoger gaat.. merk dat zelf ook op.
Maar daarmee zijn we dus weer bij de naverbranding waar het mee begon. Alleen, het lijkt er wat mij aangaat eerder op dat die naverbranding meer afhangt van de voedselinname dan van de training zelf.. meer eten = hogere lichaamstemperatuur en minder eten = het koud hebben, ongeacht de mate van lichaamsbeweging.