Fysiologie spieropbouw: stretching, hoge reps/lage gewichten.. effect?
Author Message
spinningrom

• Total Posts : 253
  • Scores: 1
  • Reward points : 670
  • Status: offline
Fysiologie spieropbouw: stretching, hoge reps/lage gewichten.. ef do 04-mrt-10 10:31 (permalink)
0
[Helpful answer received] / [List Solutions Only]
Ik voel al dat ik weer reacties ga krijgen 'te kort door de bocht', maar zo ben ik nu eenmaal knipoog.

Kort samengevat kan men zeggen dat krachttraining voor spieropbouw zorgt omdat je micro-traumata aanbrengt in de spieren. Aanvoer van eiwitten op het moment dat de spieren herstellen, geeft dan spieropbouw.

Waarom moeten die microtraumata dan liefst veroorzaakt worden door krachttrainig met laag aantal reps? Waarom kan dat niet door vb een BodyPump-class (laag gewicht, hoog aantal reps), of stretching, of nog extremer: echte trauma (vb slag op spier...) (nee, met dat soort training zal ik niet beginnen knipoog ). Al deze handelingen geven toch ook micro-traumata?

Hermanus

• Total Posts : 11008
    • Scores: 1130
    • Reward points : 2070
    • Status: offline
    Re:Fysiologie spieropbouw: stretching, hoge reps/lage gewichten.. do 04-mrt-10 11:59 (permalink)
    0
    Ik denk in elk geval dat zwaar trainen met lage reps niet alleen per defenitie tot aanwas van spiermassa hoeft te leiden.

Dat is een behoorlijke cliché aanname, ik denk in elk geval dat een spier een bepaalde ( over) belasting nodig heeft om groei te bewerkstelligen en het een en ander zal afhankelijk zijn van de spier en daarmee bedoel ik dat sommige spieren een hogere belasting aan kunnen dan anderen.

Ook de vezelaanspraak ansich speelt in mijn ogen een grote rol, dus de hoeveelheid vezels die je aanspreekt met een bepaade oefening bij een bepaalde belasting. Het trainen met hogere repsranges en relatief lichte gewichten zoals bijvoorbeeld bodypump zal niet de microschade aan de spieren brengen, maar trainen een ander spectrum van de spieren en zullen meer een belasting vormen voor je cardiovasculaire systeem.

De allerbelangrijkste factor in mijn ogen is denk ik toch de intensiteit van de oefening, dus niet verwarren met hoge repranges want dat is een hoog volume, maar intensiteit als in percentage van je 1 rm en uitvoering van de oefening.

Testiculos habet et bene pendentes  
    Why train heavy?
    Why stack plates?
    Why bend bars?
    Why train insane?

Because
    I f**king can

Marcus

• Total Posts : 6801
      • Scores: 349
      • Reward points : 1851
      • Status: online
      Re:Fysiologie spieropbouw: stretching, hoge reps/lage gewichten.. do 04-mrt-10 14:23 (permalink)
      0
      [This post was marked as helpful]
      spinningrom
      Waarom moeten die microtraumata dan liefst veroorzaakt worden door krachttrainig met laag aantal reps? Waarom kan dat niet door vb een BodyPump-class (laag gewicht, hoog aantal reps), of stretching, of nog extremer: echte trauma (vb slag op spier...) (nee, met dat soort training zal ik niet beginnen ). Al deze handelingen geven toch ook micro-traumata?

Om trauma te veroorzaken in spiervezels dmv krachttraining moeten ze uiteraard aangesproken worden.
      Spiervezels worden aangesproken volgens een bepaald ordeningsprincipe (size principle of motor unit recruitment). Even heel kort door de bocht gezegd (om het helemaal correct te zeggen moet ik uitleggen wat motor units zijn en nog een paar nuances) komt dat erop neer dat: spiervezels aangesproken worden van slow twitch (klein, groot duurvermogen, nauwelijks capaciteit tot groei) naar fast twitch (groot, snel uigeput, grote capaciteit tot groei) afhankelijk van hoeveel kracht er geleverd moet worden.
      Moet er dus weinig kracht geleverd worden dan worden eigenlijk alleen de slow twitch vezels aangesproken, pas wanneer er veel kracht geleverd moet worden komen de fast twitch ook in actie (naast de slow twitch die dan sowieso al aangesproken zijn).
      Kortom: met te lichte gewichten is de hoeveelheid kracht die geleverd moet worden te laag om alle vezels aan te spreken en juist de vezels die dan niet aangesproken worden zijn degene met de meeste groei potentie.

Wat betreft je vraag waarom andere soorten trauma geen spiergroei veroorzaken:
      Je lichaam is een slim systeem dat zich op zo'n specifiek/efficient mogelijke manier aan zal proberen te passen zodat er bij een vergelijkbaar trauma in de toekomst zo min mogelijk schade ontstaat. Spieren bij bouwen omdat je wat klappen erop hebt of omdat ze opgerekt zijn is dan een niet erg logische/specifieke/efficiente aanpassing.
      Dus je kan met een gerust hart je vriendin een pets op de billen blijven geven, ze zullen er niet groter door worden! knipoog

Nowhere to go, nothing to do, no one to be 

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
        • No New Messages
        • Hot Topic w/ New Messages
        • Hot Topic w/o New Messages
        • Locked w/ New Messages
        • Locked w/o New Messages