Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining
Change Page: 123 > | Showing page 1 of 3, messages 1 to 20 of 41
Author Message
Gert

• Total Posts : 7746
  • Scores: 93
  • Reward points : 1749
  • Status: offline
Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 10:36 (permalink)
0
(Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2007 Dec;293(6):R2370-5.) In de bewegingsprogramma's die mensen lichaamsvet willen laten verliezen zou meer plaats moeten komen voor intervaltraining: training waarbij mensen niet voortdurend op een matig intensief niveau actief zijn, maar training waarbij mensen met korte tussenpozen intensief actief zijn.

Dat concluderen Australische sportwetenschappers uit experimenten op zestien vrouwen.
De Australiers hebben zich laten inspireren door een Canadese studie die meer dan een decennium geleden verscheen in Metabolism.
[Metabolism. 1994 Jul;43(7):814-8.]
In dat onderzoek lieten de Canadezen twee groepen proefpersonen op twee verschillende manieren trainen. De ene groep deed aan duurtraining. De andere groep trok tijdens de training sprintjes van een kwart tot anderhalve minuut, en nam tussen de sprintjes door maximaal twee minuten rust, zodat de hartslag kon terugkeren naar honderddertig slagen per minuuut.
Het totale energieverbruik in de duurtraininggroep was meer dan twee keer hoger dan het energieverbruik in de intervalgroep. Toch verloor de intervalgroep meer vetmassa dan de duurtraininggroep. Dat zie je in de figuur hieronder.

ET = Endurance Training. HIIT = Intervaltraining.
In de twee linkerstaatjes zie je hoeveel millimeter vetlaag de proefpersonen verloren volgens huidplooimetingen. In de de twee rechterstaatjes zie je hoeveel millimeter vetlaag de proefpersonen verloren per hoeveelheid verbrande kilojoule.
De vraag is natuurlijk: hoe kan dat? Die vraag wilden de Australiers beantwoorden.
De Australiers hadden twee groepen proefpersonen: een groep van acht gezonde, maar ongetrainde vrouwen, en een groep van acht getrainde vrouwen die lid waren van een triathlonclub.
De Australiers lieten de vrouwen twee keer intervaltrainen. De ene keer moesten de vrouwen sprintjes trekken van acht seconden, en tussen elke sprint gedurende twaalf seconden herstellen. (SS = Short Sprint) De andere keer moesten de vrouwen sprintjes trekken van 24 seconden, en tussen de sprints 36 seconden herstellen. (LS = Long Sprint)
Beide intervaltrainingen duurden twintig minuten. De vrouwen werkten ze 's ochtends vroeg af, op de nuchtere maag.
De onderzoekers ontdekten allereerst dat beide trainingen leidden tot een hoger zuurstofgebruik. Dat steeg bij de getrainde vrouwen meer dan bij de ongetrainde vrouwen.
De getrainde vrouwen wekten 1,6 meer vermogen op dan de ongetrainde vrouwen, dus dat de getrainde vrouwen meer zuurstof verbrandden is niet zo raar.
De getrainde vrouwen verbrandden ook meer vet. Dat leiden de onderzoekers tenminste af uit de concentratie glycerol in het bloed van de proefpersonen. Glycerol is het chassis van vetmoleculen. Normaliter hangen er drie vetzuren aan glycerol. Als de vetcellen vetten in de bloedbaan dumpen, stijgt de concentratie vrij glycerol in het bloed. Glycerol is dan ook een merker voor vetverbranding.

Een mogelijk mechanisme waardoor getrainde vrouwen meer vet verbranden tijdens interval training kwam aan het licht toen de onderzoekers in het bloed van de proefpersonen de concentratie adrenaline en nor-adrenaline bepaalden. Die concentraties liepen vooral de getrainde vrouwen extra hoog op

Zeker bij getrainde vrouwen stimuleert intervaltraining dus de verbranding van vet. Dat is zeker het geval bij de intervaltraining met het Long Sets-principe.
Of dat nu wel of niet beter gaat dan bij duurtraining, daarover doen de onderzoekers geen uitspraak. Ze speculeren in hun artikel wel over het mechanisme achter het verschijnsel. De aanmaak van ATP in de spieren, denken ze, verloopt bij intervaltraining incompleet. Ook de aanmaak van suikers door de spiercel komt niet op gang. Zo dwingt intervaltraining, hoewel die bestaat uit korte, explosieve inspanningen, de spieren toch tot de verbranding van vet.
"Fat stores may supply a significant amount of energy during this form of exercise", aldus de onderzoekers. "Consequently, it is possible that high-intensity intermittent training may contribute to programs designed to promote fat loss."

bron; http://www.ergogenics.org/gezondheid20.html#1

De trainingen geschieden dus smorgens op nuchtere maag. Zou dit ook nog invloed hebben gehad op het feit dat je met interval cardio meer vet verbrand en zo ja hoeveel?

Espi

• Total Posts : 21401
    • Scores: 147
    • Reward points : 1816
    RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 11:18 (permalink)
    0
    HIIT 's ochtends op de nuchtere maag is eigenlijk iets wat altijd wordt afgeraden. Wel SS cardio.

Maar zelfs daar kan je vraagtekends bij zetten: het 's ochtends op de nuchtere maag trainen is alleen echt effectief als iemand een standaard matig-hoog KH dieet volgt. Bij een laag KH dieet is de bloedsuikerspiegel meestal wat lager. De idee achter nuchtere cardio is nl. dat je meer vet verbrandt omdat je bloedsuikerspiegel dan het laagst is (wat lang niet altijd opgaat!)

PeterE

• Total Posts : 1404
      • Scores: 0
      • Reward points : 0
      RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 11:46 (permalink)
      0

Gert:
      -----------
      (Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2007 Dec;293(6):R2370-5.) In de bewegingsprogramma's die mensen lichaamsvet willen laten verliezen zou meer plaats moeten komen voor intervaltraining: training waarbij mensen niet voortdurend op een matig intensief niveau actief zijn, maar training waarbij mensen met korte tussenpozen intensief actief zijn. Dat concluderen Australische sportwetenschappers uit experimenten op zestien vrouwen.
      --------------

De trainingen geschieden dus smorgens op nuchtere maag. Zou dit ook nog invloed hebben gehad op het feit dat je met interval cardio meer vet verbrand en zo ja hoeveel?

Dat zal zeker invloed hebben, ongeacht de soort training, want er is gewoon minder koolhydraat beschikbaar dus is het aandeel vet in het brandstofverbruik hoger. Er staat niet bij of ze ook stikstof gemeten hebben voor eiwitverbranding, maar ik durf te wedden dat dat ook hoger is. Getallen weet ik niet, dit soort artikelen geven heel vaak vergelijkende gegevens maar weinig getallen.

Je moet wel ontzettend uitkijken met de interpretatie en de toepassing van zulke informatie. Bijvoorbeeld, het aangehaalde oudere artikel gaf mooie vetreducties, maar dat was dus bij vrouwen die voor het onderzoek een voor hen nieuw en intensiever trainingsprogramma gingen doen, en bovendien werd de energieinhoud van de voeding niet gekontroleerd.

Dit nieuwere onderzoek geeft informatie over welke brandstof er door de training verbruikt wordt, maar dat wil niet automatisch zeggen dat de lichaamssamenstelling verandert maw dat de vetreserve meer vermindert dan de vetvrije massa. Voeding (hoeveelheid kcals en samenstelling) zie ik er niet bij staan, en dat heeft toch redelijk veel te maken met vetverlies en met de brandstofverhoudingen. Langere termijn is ook een punt: als je begint met intervaltraining zal je grote effekten meten, maar als je iets een tijdlang doet, zwakt het effekt op een gevement af.

Waarmee ik dan weer niet wil zeggen dat intervaltraining niet goed zou zijn, integendeel, vormen van intervaltraining zijn MI om allerlei redenen in trainingsprogramma's juist aangewezen, maar deze studie is op zich onvoldoende basis om iedereen die vet kwijt wil op de nuchtere maag sprintjes te gaan laten trekken.

PeterE

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 12:01 (permalink)
        0

Espi:
        ...De idee achter nuchtere cardio is nl. dat je meer vet verbrandt omdat je bloedsuikerspiegel dan het laagst is (wat lang niet altijd opgaat!)

Ik denk dat je tijdens de nuchtere training zeker een hoger aandeel vetverbranding zal hebben, hoger dan bij een gevoede training van dezelfde intensiteit en duur. Dat kan eigenlijk niet anders want er is nou eenmaal minder koolhydraat beschikbaar en de energie moet toch opgebracht worden.

Mij lukt het sochtends vroeg echt niet om dezelfde intensiteit en duur op te brengen als smiddags of savonds. De keren dat ik het probeerde zag ik al gauw sterretjes en moest ik terug naar een veel lager niveau, en was ik blij dat het minimumrondje erop zat. sMiddags verstook ik met gemak het dubbele van wat ik nuchter verstook.

Belangrijker nog: wat je precies tijdens de training verbrandt, dus de verhouding vet/koolhydraat, is uiteindelijk niet bepalend voor verlies van vetmassa. Je kunt bijvoorbeeld vet verliezen terwijl je trainingen doet die bijna alleen maar koolhydraten verbranden, en je kunt vetter worden ook al verbrand je tijdens de trainingen bijna alleen maar vet.

Stan

• Total Posts : 15294
          • Scores: 13
          • Reward points : 732
          RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 12:08 (permalink)
          0
          Zou het ook niet kunnen dat getrainde vrouwen gewoon door hun grotere glycogeenvoorraad 's morgens meer koolhydraten ter beschikking hebben voor hun spieren, waardoor ze intensiever kunnen trainen en duidelijk meer kj verbranden, waardoor ze procentueel gezien ook gewoon meer vet verbranden en dus harder afvallen...vraag me af hoe de uitkomst zou zijn als de ongetrainde vrouwen een sportdrank met snelle suikers 's morgens zouden krijgen, om dat tekort aan glycogeen te compenseren.

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

PeterE

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 12:44 (permalink)
            0

Stan: vraag me af hoe de uitkomst zou zijn als de ongetrainde vrouwen een sportdrank met snelle suikers 's morgens zouden krijgen, om dat tekort aan glycogeen te compenseren.

Ik denk dat ze dan intensiever kunnen, dus in dezelfde tijd meer kcals kunnen verstoken en (als de totale energieinname op die dag gelijk blijft) dus meer vetmassa kwijtraken.

Stan

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 12:53 (permalink)
              0
              voila, aan de sportdrank dus allemaalknipoogsuper blijmaf!

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

violette

• Total Posts : 5332
                • Scores: 6
                • Reward points : 665
                RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 12:54 (permalink)
                0
                Zitten hier nog ongetrainde vrouwen dan? super blij

*** Je komt nooit op je bestemming aan als je alleen maar op zonnige dagen reist. ***

Gert

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 12:54 (permalink)
                  0

Zeker bij getrainde vrouwen stimuleert intervaltraining dus de verbranding van vet. Dat is zeker het geval bij de intervaltraining met het Long Sets-principe.
                  Of dat nu wel of niet beter gaat dan bij duurtraining, daarover doen de onderzoekers geen uitspraak. Ze speculeren in hun artikel wel over het mechanisme achter het verschijnsel. De aanmaak van ATP in de spieren, denken ze, verloopt bij intervaltraining incompleet. Ook de aanmaak van suikers door de spiercel komt niet op gang. Zo dwingt intervaltraining, hoewel die bestaat uit korte, explosieve inspanningen, de spieren toch tot de verbranding van vet.

Zou dit laatste ook  nog te maken hebben met het feit dat het een training op nuchtere maag was? Of zou dit voor interval trainingen in het algemeen gelden?

Gert

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 12:57 (permalink)
                    0

ORIGINEEL: violette

....je wil toch niet beweren dat jij een ervaren interval-cardiooster bent?maf!super blij

Stan

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 13:00 (permalink)
                      0
                      Dat waren maar speculaties Gert, zowiezo dus met een emmer zout te nemen, maar denk dat dat vrij los staat van het nuchtere ochtendverhaal.

Maar zowiezo is intervaltraining iets dat je zeker in je schema moet steken, wordt ook al superlang gedaan en onbewust in veel sporten (balsporten, vechtsporten, etc. eigenlijk gebeurt het zéér uitzonderlijk dat je gedurende een lange periode aan één intensiteit bezig bent) en is leuk als je van snelheid houdtblij

violette

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 13:04 (permalink)
                        0

ORIGINAL: Gert

ORIGINEEL: violette

....je wil toch niet beweren dat jij een ervaren interval-cardiooster bent?maf!super blij

Ligt eraan wat je ervaren noemt, ik cardio toch zeker wel 15 minuten per week super blijsuper blij 

*** Je komt nooit op je bestemming aan als je alleen maar op zonnige dagen reist. ***

Gert

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 13:05 (permalink)
                          0
                          Het ging me niet zozeer om dat speculeren over dat mechanisme wat ze deden maar over het feit dat er bij intervaltraining meer vet verbrand werd.

Stan

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 13:14 (permalink)
                            0
                            ik vraag mij trouwens af wat de aanmaak van suiker, de gluconeogenese (uit melkzuur) te maken heeft met het al dan niet verbranden van het vet, ik denk dat je het eerder in de hormonenrespons etc. moet zoeken op die verzuring ea. effecten specifiek voor intervaltraining, en het geroemde afterburn effect. Als je enkel kijkt naar wat er gebeurt tijdens de inspanning ben je verkeerd bezig denk ik.

PeterE

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 13:15 (permalink)
                              0

Gert:

Zou dit laatste ook  nog te maken hebben met het feit dat het een training op nuchtere maag was? Of zou dit voor interval trainingen in het algemeen gelden?

Sterker nog, ook voor niet-intervaltraining geldt dat gedurende de trainingsopbouw de vet/kh brandstofverhouding omhoog gaat. Langeduur-sporters maken daar zeer efficient gebruik van en trainen daar ook op, waardoor ze tijdens wedstrijden langer met hun kostbare (want altijd beperkte) koolhydraatvoorraden doen. Bovendien voeren ze de grootte van de koolhydraatvoorraden op, maar dat is een ander verhaal wat op afvallers minder van toepassing is omdat het niet goed samengaat met "minder eten dan je verbruikt".

Ik klets weer teveel he?

PeterE

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 13:17 (permalink)
                                0

violette: Ligt eraan wat je ervaren noemt, ik cardio toch zeker wel 15 minuten per week super blijsuper blij 

da's dus per definitie een interval 

PeterE

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 13:20 (permalink)
                                  0

Stan: ik vraag mij trouwens af wat de aanmaak van suiker, de gluconeogenese (uit melkzuur)

Glukoneogenese is toch uit aminozuren?

Stan

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 13:24 (permalink)
                                    0
                                    dat is nieuw, glucose maken uit aminozuren en het de gluconeogenese noemen, nee hoor het glucose wordt opnieuw geboren uit melkzuur en volgt gedeeltelijk de omgekeerde weg die het glucose volgde bij de gewone glycolyse ea. stappen.

Gert

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 13:26 (permalink)
                                      0

ORIGINEEL: PeterE

Ik klets weer teveel he?
                                      ...nee hoor, zolang je het maar niet te ingewikkeld maakt want dan haak ik af....super blij...en er zijn hier ook veel beginners die ervan proberen op te steken he...knipoog

violette

RE: Getrainde sporters verliezen meer vet met intervaltraining do 03-jan-08 13:36 (permalink)
                                        0

ORIGINAL: PeterE

violette: Ligt eraan wat je ervaren noemt, ik cardio toch zeker wel 15 minuten per week super blijsuper blij 

da's dus per definitie een interval 

Nee hoor, dat is 'slomo', noem het spierpijnpreventie super blij 

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark
                                          Change Page: 123 > | Showing page 1 of 3, messages 1 to 20 of 41

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                          • No New Messages
                                          • Hot Topic w/ New Messages
                                          • Hot Topic w/o New Messages
                                          • Locked w/ New Messages
                                          • Locked w/o New Messages
                                          • Read Message
                                          • Post New Thread
                                          • Reply to message
                                          • Post New Poll
                                          • Submit Vote
                                          • Post reward post
                                          • Delete my own posts
                                          • Delete my own threads
                                          • Rate post

2000-2012 ASPPlayground.NET Forum Version 3.9