Gezond eten + sporten, maar afvallen lukt niet?

Author
Aardbei
Feather Weight
2012/03/21 10:12:15 (permalink)
0

Gezond eten + sporten, maar afvallen lukt niet?

Beste allemaal,
 
Ik heb even rondgekeken op dit forum en heb al veel informatie gelezen over mijn vraag. Toch lijkt het mij voor ieder persoon weer anders en ik zou graag advies krijgen van wat meer 'ervaren' afvallers en sporters.
Ik heb eind juli vorig jaar hartklachten gehad en na een ziekenhuisopname heb ik mijn leven drastisch omgegooid. Daarvoor was ik in 1 jaar tijd meer dan 10 kilo aangekomen en ik leefde erg ongezond (roken,drinken,snoepen en niet bewegen). Ik ben acuut gestopt met roken (en nu nog steeds) en ben gezonder gaan eten en meer gaan bewegen. Ik heb een crosstrainer aangeschaft en ben heel fanatiek begonnen. In het begin merkte ik wel dat een klein vetlaagje van mijn lichaam verdween, maar dit stagneerde heel snel. Sinds februari dit jaar sport ik zo'n 2 -3 x per week bij de sportschool. Ik merk dat ik wat strakker wordt, maar afvallen lukt nog steeds niet. Hieronder mijn gegevens en schema's:
 
Lengte: 161 cm, gewicht 64 kilo.
 
Voeding:
ontbijt: 2 x volkoren brood met kipfilet
lunch: 2 x volkoren bollen (grote bollen) zonder beleg, of met kipfilet/magere ham/20+ smeerkaas + halfvolle fruityoghurt
tussendoor: appel of banaan
avondeten: rijst of aardappelen, 1 x per week pasta, met groente en vlees (meestal kipfilet, gehakt, varkenslapjes)
Drinken: overdag zo'n 8 kopjes groene thee zonder suiker en 's avonds 2 light drankjes.
 
Sporten:
op dinsdag, donderdag en zondag
Schema 1: 10 min crosstrainer, bovenbenen 3 x 15, bilspieren 3 x 15, buikspieren 3 x 15, daarna roeien ong. 12 min (2000 meter), dan borst 3 x 15 (dumbells), triceps 3 x 15, buikspieren (schuine buikspieren) 3 x 15 en als laatste 10 min cooling down (fietsen).
Schema 2: 10 min crosstrainer, bovenrug 3 x 15, nogmaals rug op ander toestel 3 x 15, onderrug 3 x 15, daarna 10 minuten cardio op hoge intensiteit, dan schouders 2 oefeningen van 3 x 15 setjes met dumbells, buikspieren (leg lift) 4 x 15 en nog 10 minuten cooling down (fietsen).
 
Deze 2 schema's wissel ik iedere keer af, zodat ik de getrainde spiergroepen genoeg rust geef om te herstellen. Na het sporten ga ik pas avondeten en later op de avond krijg ik weer trek. Dan eet ik vaak een bakje yoghurt of magere kwark, of een rijstwijfel met kaas.
 
De weegschaal blijft op hetzelfde cijfer staan, al meer als 8 maanden. Ik houd er wel rekening mee dat ik eerst spiermassa moet opbouwen en dus zelfs zwaarder kan worden. Maar de instructeur op de sportschool gaf wel aan dat ik al snel verschil zou moeten merken in mijn omvang, dus bijvoorbeeld een broekmaatje kleiner. Dit gebeurd niet. Nu ben ik ook pas 2 maanden zo intensief aan het sporten, maar toch heb ik het gevoel dat ik iets niet goed doe met mijn voeding. Voor mijn gevoel kan en mag het wel wat sneller gaan.
 
NB: ik gebruik metoprolol succinaat retard 25 mg voor mijn snellere hartslag. Een gevolg hiervan is een langzamere hartslag, lagere bloeddruk en een trage spijsvertering. Een bijwerking van dit medicijn kan zijn: aankomen! Van mijn huisarts mag ik niet intensiever sporten dan wat ik nu doe, omdat mijn hart anders niet kan 'meekomen'.  
 
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.
 
Alvast bedankt!
 
 
 
#1

6 Replies Related Threads

    sis
    NO Sissy !!
    Re:Gezond eten + sporten, maar afvallen lukt niet? 2012/03/21 10:42:32 (permalink)
    +1 (1)
    Welkom. Goed dat je de boel zo om hebt gegooid ook al is het gedwongen door de omstandigheden. Is dat medicijn een beta blocker? Dan is het lastig om je inspanningsniveau te kunnen zien met een hartslagmeter. 
     
    Wat je eten betreft vind ik dat je teveel koolhydraten eet, dat houdt je insulinepeil veel te wakker en insuline zorgt voor (onder andere) vetopslag. Verder zou ik geen light producten gebruiken, en veel meer groente en producten met eiwit. Bijvoorbeeld één boterham met een zelfgebakken kipfilet en een stuk avocado, om maar een gooi te doen. Goede vetten mis ik ook in je voeding trouwens, en die heb je nodig als je af wilt vallen blij 
     
    Edit: qua training zou ik minder herhalingen doen en een hoger gewicht en als het lukt, vrije oefeningen in plaats van apparaten. Ik vind je gewicht overigens niet eens zo hoog maar gewicht zegt nog niet zoveel over de samenstelling van je lichaam en je vetpercentage. 
    #2
    Aardbei
    Feather Weight
    Re:Gezond eten + sporten, maar afvallen lukt niet? 2012/03/21 11:38:18 (permalink)
    0
    Hoi Sis,
     
    Dank voor je bericht! Het medicijn in inderdaad een beta blokker. Mijn hartslag blijft ook vooral aan het begin van de training laag (zo rond de 145). Na wat inspanningen wil het wel iets oplopen.
     
    Ik had zelf ook het vermoeden dat ik teveel koolhydraten inneem en te weinig eitwitten. Ik vind het wel lastig, hoor! Vooral om goede voeding te combineren met 40 uur per week werken op kantoor. Toch ga ik het wel proberen. Het is me ook gelukt om te stoppen met roken en te stoppen met snoepen, dus dit moet mij ook lukken!
     
    Mijn gewicht valt opzich wel mee, maar ik ben nog jong (22 jaar) en mijn lichaam is vooral een beetje 'vettig'. Helemaal lastig is mijn buikje, maar doordat ik prikkelbaar- darmsyndroom heb, weet ik dat mijn buikje nooit helemaal plat zal zijn. Ik was voor mijn 20ste echt heel dun/mager en zo wil ik niet meer worden! Mijn streefgewicht ligt rond de 57 kilo, maar ik vind het vooral belangrijk om weer strak in vorm te zijn!
     
    Nog een vraagje: goede vetten, moet ik dan denken aan vis en noten?
     
    Thanks!
    #3
    Espi
    meten = weten!
    Re:Gezond eten + sporten, maar afvallen lukt niet? 2012/03/21 13:44:11 (permalink)
    +1 (1)
    Je leefstijl is iig nu een heel stuk verbeterd!
    Met prikkelbare darmen zou ik dat brood er als eerste eens uit laten, want veel mensen met darmklachten blijken in lichte tot ernstige mate een glutenintolerantie te hebben en brood hoe 'gezond' labeltje het ook mag hebben (extra extra volkoren) is dan funest. Ook geen roggebrood of speltbrood.
    Je kan perfect evenveel KH eten als je gewoon meer rijst, aardappels , quinoa etc etc eet. Sowieso is minder KH en meer eiwit een beter idee als je wil afvallen.
    Goede vetten: idd. noten, vis (maar niet te vaak vette vis ivm zware metalen), visolie en kokosolie. Ook is itt wat velen denken rood vlees ook gezond! Gezonder dan pasta iig.
    #4
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Gezond eten + sporten, maar afvallen lukt niet? 2012/03/21 16:21:16 (permalink)
    +1 (1)
    Olijfolie (voor niet al te warme toepassingen), avocado, olijven. Bij de noten zoveel mogelijk variatie en zelf neem ik ze ongebrand en ongezouten. 
     
    Ik heb ook een kantoorbaan, vind ik juist ideaal, ik maak graag salades die ik dan in de koelkast zet en ik kan ongestoord mijn bureau vol zetten met rauwkost, een kan met water en eigenlijk alles wat ik wil. Nou zullen er wel bedrijven zijn waar het wat strakker moet, maar je hebt al meer mogelijkheden dan bijvoorbeeld een vertegenwoordiger of iemand die de hele dag in een werkplaats moet zijn blij 
     
     
    #5
    Qmitch
    Feather Weight
    Re:Gezond eten + sporten, maar afvallen lukt niet? 2015/11/01 16:03:25 (permalink)
    0
    Sinds een tijdje neem ik Yovit complete vitaminen maaltijden. Echt super😍 alle benodigde dagelijkse voedingsstoffen, vitaminen en mineralen in een heerlijke maaltijdshake! Briljant!😍 www.Yovit.eu
    #6
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Gezond eten + sporten, maar afvallen lukt niet? 2015/11/01 18:58:01 (permalink)
    0
    Klinkt goed, maar dat roepen Herbalife, Forever Living, Beyuna, Juice Plus en de mensen van het Cambridge dieet ook, om er maar een paar te noemen. Ik heb daar meestal wat twijfels over. Vooral omdat de behoefte per persoon kan verschillen, hoe weet je dan dat alles erin zit.. 
    #7
    Jump to:
    © 2017 APG vNext Commercial Version 5.0