Change Page: 1234 > | Showing page 1 of 4, messages 1 to 20 of 74
|
Author |
rengekkie
-
Total Posts
:
1059
- Scores: 0
-
Reward points
:
0
-
Status: offline
|
Hoi. Ik heb alles gelezen op dit forum over HITT, en andere links gevolgd, maar wil toch nog wat vragen stellen aan jullie. Omdat ik denk dat jullie goeie kennis in huis hebben. Ik denk erover om te gaan HIIT'en (hardlopen, buiten), om vet kwijt te raken. Ik ben alleen bang dat mijn beenspieren groter worden (jullie geloven me vast niet, maar ik heb grote beenspieren ook al doe ik niet aan kt). Sprinters zijn toch altijd enorm gespierd? Op tv enzo.. Ik wil graag gewicht en omvang kwijt, zonder spiergroei. Ook twijfel ik of ik het 's ochtends moet doen op de nuchtere maag. Ik wil mijn lichaam niet mishandelen of ik een spaar/nood-stand brengen, maar de ochtend is wel de handigste tijd. Wat ik verder niet begrijp is: van HIIT zou je lichaam heel de dag nog op een hoger pitje draaien (na-verbranding), terwijl je na lage intensiteit cardio na een paar minuten alweer hersteld bent, helemaal geen naverbranding dus. Is dat niet een beetje zwart-wit? Op het net wordt geschreven over een 30sec/30sec schema, maar ik las hier wat over een 20sec/minuut schema, kan dat ook? En hoe weet ik hou of ik echt aan het HITT'en ben, en niet aan het intervaltrainen? Gelden dezelfde voordelen niet voor intervaltraining? Veel vragen, ik hoop op antwoord van jullie, thanks! Heel benieuwd ben ik ook, naar resultaten van anderen die dit geprobeerd hebben!  )
|
|
|
|
Daniela
-
Total Posts
:
2276
-
Reward points
:
0
-
|
Sprinters zijn gespierd omdat ze heel veel krachtraining doen, je wordt heus niet zomaar heel gespierd en je benen ook niet hoor, dus dat valt wel mee. Wel vind ik t erg heftig HIIT 's ochtends op nuchtere maag te doen. Ik heb zelf altijd hardgelopen op nuchtere maag, maar dan op rustig duurtempo, ik denk niet dat HIIT geschikt is om vroeg in de ochtend te doen, de kans op blessures omdat je maar net wakker bent is aanzienlijk..
|
|
|
|
Sharkie
-
Total Posts
:
3710
-
Reward points
:
891
-
|
Ik heb zelf altijd hardgelopen op nuchtere maag, Er is pas een onderzoek gedaan hierna waarvan de conclusie is dat je met betrekking tot vetverlies beter eerst kunt ontbijten: linkie Is dat niet een beetje zwart-wit? Er zal wel naverbranding zijn maar veel minder als bij HITT... kan dat ook? En hoe weet ik hou of ik echt aan het HITT'en ben, en niet aan het intervaltrainen? Gelden dezelfde voordelen niet voor intervaltraining? Bij intervaltraining zijn je intervallen veel groter (+5 minuten ev) en daardoor zul je nooit constant 5 minuten bijna voluit kunnen gaan zoals je bij HITT wel doet. Intervallengte kan verschillen. kan 30/30 seconden zijn maar net zo goed 30/60 of 60/60 of 90/60 belangrijkste is dat je het goed opbouwt, dan kan je na verloop van tijd varieren. edit: link gefixed
<message edited by sharkie on wo 06-jun-07 19:39>
Velen zouden er bij gebaat zijn om meer energie te steken in keihard trainen en minder in eindeloze discussies over welk schema optimaal is. Want zelfs op de meest "perfecte routine" kan je trainen als een slappe vaatdoek. - the locust
|
|
|
|
strepie
-
Total Posts
:
218
-
Reward points
:
0
-
|
Ik heb zondag voor het eerst geHIIT, op de loopband. Maar dan wel wat langere herstelperiodes ertussen gehouden. Mag dat ook? Ik heb 6 x 30 sec gesprint met een minuut of 2,3 ertussen iedere keer. Overigens had ik gisteren erg veel spierpijn in mijn hamstrings (nu nog een beetje) ondanks veel stretchen naderhand. Weet niet of dat wel goed is. Vanavond wil ik dan HITT gaan proberen op de roeitrainer (dan zit je ook niet zo met het instellen van tempo). Ik doe het na KT en daarna ben ik dan leeg en kan geen rustige cardio erna doen. Effectief verbrand ik zo dus minder kcal dan eerst. Maar ik begrijp dat dat weer gecompenseerd wordt door de naverbranding. Ingewikkeld hoor die HIIT
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6801
- Scores: 349
-
Reward points
:
1851
-
Status: online
|
Ik heb zondag voor het eerst geHIIT, op de loopband. Maar dan wel wat langere herstelperiodes ertussen gehouden. Mag dat ook? Ik heb 6 x 30 sec gesprint met een minuut of 2,3 ertussen iedere keer. Juist cardio waar je veel melkzuur bij produceert is effectief voor je vet% verlagen. Langere rustpauzes zijn dus niet zo'n goed idee als dat je doel is. De pauzes moeten net lang genoeg zijn dat je een redelijk trainingsvolume kunt halen bij HIIT intensiteit (dus niet dat je na 3 intervallen al kapot bent en moet stoppen), maar niet lang genoeg zodat niet zoveel melkzuur ophoopt. Zou dus minimaal een arbeid/rust verhouding aanhouden van 1:2.
Nowhere to go, nothing to do, no one to be
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1819
-
|
Hoe bedoel je dat met minimale arbeid/rust verhouding? Wat ik zelf altijd erg prettig vond was 20-30 seconden en dan 100-90 seconden rust ertussen, maar dat is dan eigenlijk meer voor het gemak omdat 2 minuten een handiger maat is. Als ik in staat ben de hartslag te volgen laat ik die het liefst terugzakken naar rond 120sl/min wat zo'n 40 slagen lager is dan waarbij ik totaal buiten adem raak. Ik lees vaak dat anderen veel kortere rustpauzes in acht nemen, maar heb dat zelf nooit geprobeerd juist omdat je dan maar net 3 intervallen af kan maken. Ik ga liever dieper per interval door net wat langer maar ook niet te lang te rusten en een totaaltijd van 2 minuten voelt het prettigst aan. 90 seconden kan ook wel, dan bijv 15 seconden sprinten en 75 seconden rust.
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6801
-
Reward points
:
1851
-
|
Hoe bedoel je dat met minimale arbeid/rust verhouding? dat arbeid/rust minimaal 1/2=0,5 is dus niet meer dan 2x zoveel rust nemen als dat je jezelf zwaar inspant. Ik ga liever dieper per interval door net wat langer maar ook niet te lang te rusten en een totaaltijd van 2 minuten voelt het prettigst aan. Zeg alleen maar dat dat minder effectief is qua ophopen melkzuur en dus GH afgifte en dus op vet% verlagen. Als het je niet lukt om je volume te halen bij kortere rust, moet je je intensiteit iets verlagen bijvoorbeeld door langere intervallen te doen. Arbeid/rust van 1/5 is goed voor een goede kwaliteit van de intervallen, maar je doel is neem ik aan niet om achterlijk snel te worden in 15sec spurts op een crosstrainer als wel om vet% te verlagen.
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
- Scores: 13
-
Reward points
:
732
-
|
Wat is eigenlijk zo'n beetje een maximum duur van een interval? 5 min? Stel dat je bvb specifiek wil trainen op een judowedstrijd die 5 min duurt (puur fictief) kan je dan best intervallen van 1 min nemen (want er zijn altijd wel rustige momenten in de match dat je ff 5 sec nadat je bvb hem gesmeten hebt of geworden bent) of langer? Want die 5 of 10 sec rust die je dan krijgt zijn niet echt om van naar huis te schrijven  momenteel doe ik tss de 30sec en 2 minuten, bouw ze een beetje op maar m'n rust/arbeid verhouding zoals jij dat noemt is nooit meer dan 1/1... Ik vraag dus niet specifiek hoe ik zoveel mogelijk vet kan verliezen...wel hoe ik (fictief  ) meer specifieke conditie kan krijgen
Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus 
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6801
-
Reward points
:
1851
-
|
meest specifieke manier om op judo conditie te trainen is natuurlijk judo-en. weet niet wat voor soort cardio je het over hebt nu, maar als het iets met zandzakken is zou ik het fartlek doen, dus niet vaste intervallen en rustpauzes. gewoon net doen alsof je met je zandzak vecht en jezelf flink moe maken. En maak daar dan ook gelijk een filmpje van zodat we wat te lachen hebben
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
-
Reward points
:
732
-
|
haha, ja weet wel dat judo de beste manier is om je erop voor te bereiden maar in de zomer ligt judo grotendeels stil (kan nog maar drie keer per week gaan trainen in één club, andere clubs zijn toe tot half aug) Het gaat idd om zandzaktraining, ik zal dan maar ipv intervalletjes een lekker robbertje vechten met m'n zakken! Filmpje komt wel eens ik mijn filmdroom 'judokit' kan waarmaken (stukken bloediger dan karatekit kan ik je verzekeren!!) maar de filmproducenten happen momenteel nog niet echt
Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus 
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1819
-
|
ORIGINAL: Marcus Hoe bedoel je dat met minimale arbeid/rust verhouding? dat arbeid/rust minimaal 1/2=0,5 is dus niet meer dan 2x zoveel rust nemen als dat je jezelf zwaar inspant. Ik ga liever dieper per interval door net wat langer maar ook niet te lang te rusten en een totaaltijd van 2 minuten voelt het prettigst aan. Zeg alleen maar dat dat minder effectief is qua ophopen melkzuur en dus GH afgifte en dus op vet% verlagen. Als het je niet lukt om je volume te halen bij kortere rust, moet je je intensiteit iets verlagen bijvoorbeeld door langere intervallen te doen. Arbeid/rust van 1/5 is goed voor een goede kwaliteit van de intervallen, maar je doel is neem ik aan niet om achterlijk snel te worden in 15sec spurts op een crosstrainer als wel om vet% te verlagen. Inderdaad is het doel om vet% te verlagen. Ik heb de afgelopen weken met 60s arbeid en 120s rust gewerkt en verveelde me stierlijk met die 120s. Dacht dus weer naar mijn 20-30s arbeid terug te gaan maar twijfel over de lengte van het rustinterval. Ik dacht juist dat je bedoelde dat de verhouding niet onder 1:2 mocht komen. Nu begrijp ik uit je antwoord dat je juist bedoelt dat deze niet BOVEN 1:2 moet komen ivm gewenste lactaatophoping en GH-afgifte. Twee geheel verschillende dingen. Dat zou dus inhouden dat als ik 20s sprint, de rustperiode maar 40s mag duren? En bij 30s is de rust maximaal 60s?
|
|
|
|
strepie
-
Total Posts
:
218
-
Reward points
:
0
-
|
Dank voor de info! Ik ga dus proberen 30 sec te intervallen en dan een minuut rust ertussen. Ben benieuwd hoeveel intervallen ik kan. Want ja vet% verlagen is het doel.
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6801
-
Reward points
:
1851
-
|
Ik dacht juist dat je bedoelde dat de verhouding niet onder 1:2 mocht komen. Nu begrijp ik uit je antwoord dat je juist bedoelt dat deze niet BOVEN 1:2 moet komen ivm gewenste lactaatophoping en GH-afgifte. Twee geheel verschillende dingen. Nee hoor ik bedoelde wat ik zei, je bent alleen niet zo goed met breuken denk ik 1:2=0,5 is toch groter dan 1:3=0,33 of niet?
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1819
-
|
Haha.. op die fiets. Dus je bedoelt dat 1:3 of 1:4 of 1:4 juist beter is? En 1:1 slechter.
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6801
-
Reward points
:
1851
-
|
Volgens mij begreep je me al hoor, maar nu zeg je weer wat anders. Ik bedoelde dat arbeid:rust van 1:2 waarschijnlijk beter is dan arbeid:rust van 1:5 omdat je in laatste geval (met 5x zoveel rust als inspanning) weinig melkzuurophoping krijgt, wat je juist wil, zij het weer niet zoveel dat je je trainingsvolume niet haalt. 1:2 is voor mij een goede vuistregel om rust niet uit de hand te laten lopen en lekker te verzuren. 1:5 is denk ik voor iedereen met een beetje conditie teveel rust om goed te verzuren. Maar of 1:3 ook nog werkt voor jou....als je dat echt pietje precies wil weten moet je het uitzoeken met lactaatmeter: een bepaald verzuringscriterium hanteren en kijken met welke arbeids rust verhouding je het hoogste trainingsvolume bij elkaar gesprokkeld krijgt.
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1819
-
|
Ik dacht dat ik je meteen begreep maar door die andere manier van uitdrukken van 'boven' werd het ineens onbegrijpelijk. Nee, dan zitten we op 1 lijn. Immers de melkzuur(lactaat) ophoping vindt vnl plaats door kortere rusttijden. Om nog een beetje fatsoenlijk niveau te halen qua intensiteit of hoeveelheid intervallen is een rustpauze die niet te kort duurt wel zo handig. Eigenlijk is is het praten over 1:1 t/m 1:5 oid niet zo zinvol, want ik ervaar bijv 30s arbeid : 90s rust (1:3) heel anders dan 60s arbeid : 120s rust (1:2) omdat de absolute duur van die 120s voor mij te lang is en de 60s eveneens als je aan 20-30s gewend bent. Heb ook niet meer zo de behoefte om per sé in staat te zijn om een intervalduur van >60s vol te kunnen houden omdat ik het fietsen niet meer als sport beoefen. Voor jou of het dodelijk bijtje ligt dat uiteraard anders met resp roeien en judo als doel.
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6801
-
Reward points
:
1851
-
|
Om nog een beetje fatsoenlijk niveau te halen qua intensiteit Intensiteit (in de zin van %VO2max of snelheid ofzo) is alleen niet je doel, maar melkzuurophoping. Denk dat je dat beter voor elkaar krijgt bij langere intervallen, bij een iets langere intensiteit vandaar dat ik 30-90 sec aanhoudt voor HIIT. Korter en of je volume lijdt onder de te korte rust die je moet nemen om nog noemenswaardig te verzuren of je melkzuurophoping lijdt onder de lange rust die je moet nemen om te herstellen om nog een noemenswaardig volume te halen bij die hoge intensiteit. Voor jou of het dodelijk bijtje ligt dat uiteraard anders met resp roeien en judo als doel. Ik redeneer niet vanuit m'n eigen trainingsdoel, want daar is helemaal geen plaats voor HIIT. Ik redeneer vanuit wat optimaal is voor vet% verlagen.
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1819
-
|
Ah, OK nu is het helemaal duidelijk. Althans duidelijk wat je bedoelt. Het wordt alleen volstrekt onduidelijk wat of nu de beste aanpak gaat vormen.. het houden op 60s maar dan de rusttijd (120s) verkorten omdat die te lang is. Of inkorten naar 30s en dan 60s rust nemen.. moeilijk moeilijk.
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6801
-
Reward points
:
1851
-
|
Zou het niet te moeilijk maken, zorg gewoon dat je flink verzuurt zonder dat je zo klaar bent omdat je niet meer kunt. Denk dat je met de vuistregel: 30-90 sec zo snel mogelijk en een rust die 2x zo lang duurt nauwelijks fout kunt gaan, maar vind je van wel voor jou dan pas je het aan zolang je dus maar flink verzuurd zonder dat je volume te laag wordt.
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
-
Reward points
:
732
-
|
Espi, ik denk dat je eens een Fortega kunt gebruiken!
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|