Hardlopen blijft steken
Author Message
Barbie

• Total Posts : 241
  • Scores: 37
  • Reward points : 414
  • Status: offline
Hardlopen blijft steken zo 22-jan-12 13:53 (permalink)
0
Hallo,

Sinds een aantal weken ben ik begonnen met krachttraining. Erg leuk om te doen, en ik merk ook dat het bijna wekelijks vooruit gaat (dat is het fijne van een beginner zijn super blij )

Helaas is het zo dat mijn hardloopresultaten te wensen over laten. Het gaat niet vooruit, en ik moet zeggen dat ik nu zelfs langzamer loop dan een tijdje geleden. Mijn schema is als volgt:
Maandagochtend krachttraining full body
Woensdagavond Body Balance
Vrijdagochtend krachttraining full body
Zondagochtend hardlopen (een uur, soms meer)

Voorheen deed ik in plaats van die krachttrainingen aan body pump en spinnen, en ik vrees dat er nu in een week gewoon te weinig cardio zit, dat ik daarom nogal stil sta in mijn hardloopsnelheid.
Ik ben niet heel erg buiten adem, mijn benen doen niet zeer, maar de snelheid wil gewoon niet omhoog.

Is het handig om na de krachttraining nog een half uur ofzo cardio te doen? Hoe intensief moet ik dat maken? Het worden dan wel lange sessies, ik doe nu een opwarming van 10 minuten, 1 uur krachttraining, cooling down van 10 minuten en daarna nog stretchen. En is het beter dan tussendoor even iets te eten?
Het is op dit moment niet zo heel handig om nog een aparte cardiotraining in de week te plannen.

Alvast dank voor jullie input
-----------------
Run don't hide

sis

• Total Posts : 30862
    • Scores: 615
    • Reward points : 2067
    • Status: online
    Re:Hardlopen blijft steken zo 22-jan-12 14:36 (permalink)
    0
    Ik denk dat je krachttraining inderdaad te lang wordt als je daar nog cardio aan vast gaat plakken, dat ondermijnt je vooruitgang op kracht gebied en ik denk niet dat het veel toevoegt aan je hardloop prestaties. 

Verder ben ik niet zo'n kenner op gebied van duursporten dus hoe je daar je prestaties kunt verbeteren? Die laat ik even aan een ander over om op te reageren. Maar ik wil nog wel kwijt dat je een leuke nickname en avatar hebt super blij 

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

wednesday

• Total Posts : 356
      • Scores: 12
      • Reward points : 886
      Re:Hardlopen blijft steken zo 22-jan-12 15:30 (permalink)
      0
      Om je duurprestaties te verbeteren is het misschien handig om af en toe een intervaltraining te doen in plaats van je gebruikelijke hardlooptraining. Het lijkt me alleen wel handig om dit op een aparte dag te doen en niet na je krachttraining omdat het nogal intensief kan zijn.

Hieronder een site met een paar soorten schema's met elk hun eigen doel:
      http://www.runnersweb.nl/Training/Trainingsleer/Intervaltraining.htm

Succes!
      Toen ik zo oud was als jou, was ik veel jonger

Barbie

Re:Hardlopen blijft steken zo 22-jan-12 17:51 (permalink)
        0
        Dus je vindt eigenlijk wel dat ik nog een aparte training moet inlassen voor het hardlopen? Ik weet niet of ik daar heel blij van word.....
        Na de zomervakantie kan ik op woensdagochtenden nog gaan trainen, maar dan wil ik er nog een krachttraining bij gaan doen (dan ben ik inmiddels hopelijk al wat meer gevorderd).
        Ik maak het mezelf misschien wat te moeilijk. Of ik wil teveel, dat kan ook. Uiteindelijk vind ik hardlopen heel erg leuk, en ik wil graag mijn tijden verbeteren, maar ik vind het vooral ook leuk omdat ik het maar eenmaal per week doe. Eerdere pogingen van driemaal per week zijn steeds gestrand, omdat ik er steeds meer tegenop ging zien.

Ga in april meedoen aan de cityrun in Hilversum (10 kilometer), en later in september misschien de van Dam tot Dam loop (16 kilometer)

@Sis: Schattig plaatje toch? Als ik ooit sterk ben verander ik 'm misschien blij
        -----------------
        Run don't hide

sis

• Total Posts : 30862
          • Scores: 615
          • Reward points : 2067
          • Status: online
          Re:Hardlopen blijft steken zo 22-jan-12 18:38 (permalink)
          0
          Je kunt ook je idee van snellere tijden laten varen en gewoon hardlopen omdat je het leuk vindt, zonder perse je prestatie te verbeteren. 

Haha, okee, over een poosje zien we misschien een gespierde barbie  

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

hehoi

• Total Posts : 3606
            • Scores: 11
            • Reward points : 1640
            Re:Hardlopen blijft steken ma 23-jan-12 09:26 (permalink)
            0
            Met 2x hardlopen in de week hou je je niveau stabiel, met 1x in de week gaat het inderdaad (heel) langzaam achteruit.
            Als je je wilt focussen op krachttraining, moet je het hardlopen gewoon zien voor fun en omdat je je cardio op peil wilt houden wat ook weer nuttig is voor je krachttraining en gezondheid.

Barbie

Re:Hardlopen blijft steken di 24-jan-12 09:45 (permalink)
              0
              Bedankt voor jullie input. Ik was er al een beetje bang voor dat het gewoon te weinig zou zijn.
              Ik ga hier eens heel uitgebreid over nadenken. Ofwel mijn doelen bijstellen naar beneden wat betreft hardlopen (grr dat is moeilijk te verteren) ofwel toch een extra hardlooptraining ergens invoegen. Of ik ga alleen de weken voor de runs waaraan ik meedoe extra trainen.
              Ik moet natuurlijk vooral ook doen waar ik plezier in beleef, en van het schema zoals ik het nu heb word ik erg gelukkig
              -----------------
              Run don't hide

student

• Total Posts : 51
                • Scores: 0
                • Reward points : 870
                Re:Hardlopen blijft steken zo 18-mrt-12 16:14 (permalink)
                0
                Hoewel een beetje aan de late kant wil ik toch nog wel even reageren.
                Ik heb niet zo veel verstand van krachttraining doch van (duur)sport en hardlopen des te meer.

Ben je nog steeds aan het hardlopen? Je schreef dat jij je loopsnelheid wilt opvoeren. Dit kan indien je daarvoor juist traint. Met alleen duurlopen train je te eenzijdig. Je moet meer afwisselen, bijvoorbeeld met intervaltraining zoals eerder al terecht werd opgemerkt. Ook kun je voor jezelf een bepaalde doelsnelheid bepalen en deze een bepaald aantal herhalingen met normaal tempo afwisselen.

Je kunt bijvoorbeeld beginnen met twee series waarin je vijf maal je gewenste doelsnelheid een minuut lang probeert vast te houden, deze wissel je af met een paar minuten rustig lopen tussendoor of zelfs een gehele pauze. Afhankelijk van hoe het gaat bouw je dat langzaam uit naar bijvoorbeeld twintig keer een minuut lang de doelsnelheid te lopen met een halve minuut rust tussendoor.
                Natuurlijk hangt het er volledig vanaf je er conditioneel en fysiek voorstaat, maar om effectief je snelheid te verhogen zul je de duurlopen moeten afwisselen met een dergelijk schema en intervaltraining.

Twee keer in de week is een goed streven. Dan merk je dat je snel progressie maakt in je tijden. Je traint echter al veel, dus je moet er voor waken dat je niet te veel doet. Misschien is het vanuit dat oogpunt beter om de zondag te gebruiken en dan wekelijks te wisselen. Je wilt natuurlijk niet dat het tegen je werkt in je gestelde doelen.
                Je schreef ook dat je in het begin sneller liep. Misschien heb je iets te veel hooi op je vork genomen en het lichaam onvoldoende rust gegeven om te herstellen en aan te passen. Met de juiste training zul je wel vooruitgang boeken, mits je een goede balans hebt. Te veel of ongebalanceerd is niet goed en kan leiden tot blessures.

Barbie

Re:Hardlopen blijft steken zo 18-mrt-12 16:21 (permalink)
                  0
                  Hoi student,

Inmiddels heb ik mijn doelen bijgesteld. Ik doe voorlopig geen duurtrainingen meer, maar doe nu alleen nog maar HIIT trainingen (korte sprints). Ook loop ik nu twee maal per week, hoewel dit een streven is dat ik bijvoorbeeld deze week niet heb gehaald (door allerlei omstandigheden heb ik nul keer gelopen).
                  Ik probeer het dwangmatige idee dat ik steeds vooruit moet gaan los te laten, en het kan me momenteel niet heel veel meer interesseren hoe hard ik loop. Vind de krachttraining nu belangrijker, en hou met de HIIT mijn conditie op peil. Omdat bleek dat de run waar ik aan mee zou doen gelijk valt met iets waar ik ook bij moet zijn gaat dat niet door, en ik ga me niet meer inschrijven voor andere runs, dus die noodzaak vervalt (en zo lost het zich weer vanzelf op....)
                  -----------------
                  Run don't hide

student

• Total Posts : 51
                    • Scores: 0
                    • Reward points : 870
                    Re:Hardlopen blijft steken zo 18-mrt-12 16:39 (permalink)
                    0
                    Heel goed van je om prioriteiten te stellen. Afhankelijk van je doelen is ook niet erg om eens een keer over te slaan. Je bent niet aan het trainen voor een wedstrijd en loopt voornamelijk voor je eigen plezier. Dan is het vooral belangrijk om gemotiveerd te blijven en dus niet tegen je zin in te gaan lopen omdat het moet. Het dwangmatige heb je losgelaten en dat is heel verstandig. blij
                    Die HIIT trainingen kunnen zeker effectief zijn. Zelf zou ik voor de balans echter ook wel zo nu en dan een rustig duurloopje er tussendoor gooien. Het is echter volledig afhankelijk van wat je wilt zoals ik eerder al schreef.
                    Veel plezier met trainen en jezelf niet voorbij lopen Barbie! ;-)

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                      • No New Messages
                      • Hot Topic w/ New Messages
                      • Hot Topic w/o New Messages
                      • Locked w/ New Messages
                      • Locked w/o New Messages
                      • Read Message