Hartslag meter

Page: < 123 Showing page 3 of 3
Author
Marathonman
Heavy Weight
Re:Hartslag meter 2014/03/24 11:12:00 (permalink)
0
Marcus
Taper is rustig afbouwen in de zin dat je fatigue laat dissiperen. Tegelijkertijd wil je niet fitness ook laten dissiperen.
(praat nu in termen van het fitness-fatigue model; het meest succesvolle trainingsleer model -> google).
Dus kort (=laag volume = gunstig effect op fatigue) en intensief (=intensief = gunstig effect op fitness) is een aanpak die prima in dat plaatje past.
Misschien goed idee om je te verdiepen in trainingsleer en het fitness fatigue model in het bijzonder dan kun je dingen die anders zijn dan wat jij gewend bent om te doen in een context plaatsen en daar iets zinvols over zeggen.




Dus als ik het goed begrijp:
zaterdag  heb ik weer een wedstrijdje. Als tapering volgens u model zou ik dan best rusten maar wel 3 dagen ervoor een intesieve intervaltraining doen?  Zo heb ik het zelfs gepland ook. Vandaag nog wel een trage semi-lange duurloop van 1.5 uur maar dat is meer als herstel.
#41
ErEf
Growing pains BFF AD
Re:Hartslag meter 2014/03/24 17:52:01 (permalink)
0
als die hiit je niet zo vermoeit dat je zaterdag niet niet je normale prestatie bereikt, dan ja, dan kan hiit goed voor je zijn
wielrenners ala TdF die blijven op rustdagen ook fietsen.. 1 om de souplesse te behouden en 2 weer niet zo zwaar maken dat ze de volgende dag er nog moe van zijn
als ze tijdens de Tour op rustdagen niets doen, merken ze dat ze de volgende dag ook minder fit zijn.
#42
Marcus
Natural born chiller
Re:Hartslag meter 2014/03/24 21:41:42 (permalink)
0
Dus als ik het goed begrijp:
zaterdag  heb ik weer een wedstrijdje. Als tapering volgens u model zou ik dan best rusten maar wel 3 dagen ervoor een intesieve intervaltraining doen?  Zo heb ik het zelfs gepland ook. Vandaag nog wel een trage semi-lange duurloop van 1.5 uur maar dat is meer als herstel.

 
Wat je zegt zou kunnen werken, maar ook heel goed niet. Het is heel lastig om daar in het algemeen iets over te zeggen omdat het afhangt van heel veel onbekende parameters.Ik weet niet wat jouw belastbaarheid is bijvoorbeeld...misschien is dit teveel voor jou en levert het alsnog teveel 'fatigue' op. Misschien is het te weinig voor je en levert het te weinig 'fitness' op.Ik weet ook niet hoeveel 'fatigue' je al opgebouwd hebt in je training hieraan voorafgaand. Misschien heb je wel een overreaching blok achter de rug en zou je als een speer vooruitgaan simpelweg door op de bank te zitten en 'fatigue' weg te laten trekken. Misschien heb je ondertraint en zou je je volume helemaal niet moeten verlagen, maar door moeten knallen.Het basisidee van de taper is in ieder geval goed en strookt met fitness fatigue model: managen van fatigue en fitness op peil houden. De concrete uitwerking daarvan en wat wel/niet voor jou werkt is kwestie van experimenteren.Wilde aangeven dat er niet 1 goede aanpak is om intervaltraining te periodiseren, maar dat het fitness fatigue model de ruimte en het raamwerk voor experimenteren geeft.
#43
Marathonman
Heavy Weight
Re:Hartslag meter 2014/03/25 01:42:53 (permalink)
0
Marcus
Dus als ik het goed begrijp:
zaterdag  heb ik weer een wedstrijdje. Als tapering volgens u model zou ik dan best rusten maar wel 3 dagen ervoor een intesieve intervaltraining doen?  Zo heb ik het zelfs gepland ook. Vandaag nog wel een trage semi-lange duurloop van 1.5 uur maar dat is meer als herstel.

 Ik weet ook niet hoeveel 'fatigue' je al opgebouwd hebt in je training hieraan voorafgaand. Misschien heb je wel een overreaching blok achter de rug en zou je als een speer vooruitgaan simpelweg door op de bank te zitten en 'fatigue' weg te laten trekken. Misschien heb je ondertraint en zou je je volume helemaal niet moeten verlagen, maar door moeten knallen.

 
In principe ben ik als je enkel rekening houdt met de hartslagzones perfect aan het trainen (niet onder of boven) sinds 10 februari
weekschema:
interval:  5x1km @ 12,6kmu wedstrijdtempo (ben nog niet in vorm) wekelijks afwisselend met 8x400m @ 13.3kmu
rust
tempoloop: 6km @ 85% 6km tegen 85%
rust
extensief: 1 uur tegen 75%
lange trage duurloop: 2 uur tegen 70%
rust
 
Zou dat schema ok zijn om terug te beginnen denk je? Zoek dit aan te houden tot ik terug vlot 45 minuten haal op de10km en dan wordt er een tandje bijgestoken (5 trainigen/week in plaats van 4)
 
edit: die linktags moet je geen rekening mee houden (foutje in de forumeditor?)
post edited by Marathonman - 2014/03/25 22:28:17
#44
sis
NO Sissy !!
Re:Hartslag meter 2014/03/25 11:03:35 (permalink)
0
Misschien komen die links door het gebruik van @. 
#45
Marathonman
Heavy Weight
Re:Hartslag meter 2014/03/25 11:24:37 (permalink)
0
ik ben daar zeker van
#46
sis
NO Sissy !!
Re:Hartslag meter 2014/03/25 18:16:42 (permalink)
0
Aangepast. 
#47
Page: < 123 Showing page 3 of 3
Jump to:
© 2017 APG vNext Commercial Version 5.0