Help...Trainingsschema
Author Message
ladylala

• Total Posts : 6
  • Scores: 0
  • Reward points : 7
  • Status: offline
Help...Trainingsschema zo 03-okt-10 11:24 (permalink)
0
Pfff zie door de bomen het bos ff niet meer...

Ik ben een echte "leek" op dit gebied.
Van me sportschool heb ik toendertijd een schema gekregen.
Ik had aangegeven dat ik wat strakker wilde worden,me buik met name,me armen,want wil geen flapjes als ik ga zwaaien,en me benen en billen wat steviger maken
Ik ben al een hele tijd niet meer geweest,maar wil het wel weer op gaan pakken en dan wel op een goede manier...

Mijn training wat ik toen heb gekregen is dus vrij simpel.

Ik begin met 20 min fietsen,30 minuten op de loopband en dan maak ik een rondje langs alle beenapparaten,3 armapparaten,en 2 buikapparaten.

Maar zoals ik hier begrijp is het niet goed om alle groepen op 1 dag te doen?

Ik weet door al die topics hier ff totaal niet meer wat voor mij een normaal trainigsschema zou zijn..
Wil beginnen weer met 2 keer pw te gaan fitnessen.
Maar ik doe het dus schijnbaar fout???

Hellup!!!!

Hermanus

• Total Posts : 11014
    • Scores: 1133
    • Reward points : 2073
    Re:Help...Trainingsschema zo 03-okt-10 13:42 (permalink)
    +1
    Tja waar zal ik beginnen? Er staan inderdaad topics genoeg hier op het forum maar ik kan begrijpen dat het lastig is om daaruit te komen.

Je traint 2 keer per week en op zich is het dan prima om fullbody trainingen te doen, afhankelijk natuurlijk van de rust die er tussen zit.

Je begint je trainingen met het cardiowerk en dat al voor 50 minuten, dat is dus veel en veel te lang. In principe zou je de training moeten beginnen met krachttraining om daarna je cardiowerk te doen of je cardio op aparte dagen. Het mes snijd zo aan 2 kanten, als je met je krachttraining begint heb je daar dus meer energie voor en uiteindelijk zal de cardio op het einde van de training dan effectiever zijn voor vetverbranding.

Voor jou doelen zou ik mij beperken tot eenvoudige maar effectieve oefeningen en ik zou dan wel degelijk fullbody aanhouden. Voor nu zou ik willen zeggen hou je krachttraining simpel en beperk je tot zogenaamnde compoundoefeningen. Dat zijn oefeningen waarbij meerdere gewrichten betrokken zijn. Voorbeelden hiervan zijn squat, deadlift, bankdrukken, schouderdrukken, chinnen of latpulldowns, bent over rows eventueel wat aangevuld met direct werk voor je armen en kuiten en je bent al flink op weg.

Vermijd voor nu voorlopig zoveel mogelijk de apparaten maar beperk je tot het trainen met losse gewichten, ik hoop tenminste dat jou sportschool hierin ruim voorziet.

In elk geval succes!!

Testiculos habet et bene pendentes  
    Why train heavy?
    Why stack plates?
    Why bend bars?
    Why train insane?

Because
    I f**king can

ladylala

Re:Help...Trainingsschema zo 03-okt-10 16:35 (permalink)
      0
      Dank je wel voor je antwoord alvast...

Ik ben van plan maandags of disndags te gaan en donderdags of vrijdags??
      Is er dan genoeg rust tussen??

Hoe lang is de beste norm voor cardio te doen dan ?Na de KT??

Enneuh...Hoeveel sets doe je eigenlijk,want lees hier 3 keer 15, 3 keer 12, 3 keer 8, 5 keer 5???
      Wat is het beste om mee te beginnen? Toen deed ik sets van 3 keer 12 of 3 keer 15??

Hoelang hou je een trainingsschema aan> In mijn geval is dit dus een fullbodytraining,dat dus wil zeggen dat je alle spiergroepen  traint toch?
      Hou je die schema voor altijd aan of moet dat uiteindelijk weer veranderd worden?

En waarom is het beter om losse gewichten te kiezen dan voor apparaten?

Ik weet heb erg veel vragen ,maar wil dan ook erg graag uitzoeken wat een goed schema voor me is . Niet dat ik dalijk met een schema ga beginnen wat geen zin heeft...

En moet nog ff uitvinden wat squat,deadlift,chinnen,latpulldowns en bent over rows zijn hihih...Snap daar ff totaal niks van ...Im so sorry....

Wil gewoon zo graag meer weten hierover...Ga zeker me best doen!!!!!

Hermanus

Re:Help...Trainingsschema zo 03-okt-10 19:38 (permalink)
        0
        De tijd die er tussen zit is prima om fullbodytrainingen te kunnen doen.

De beste norm van Cardio na je krachtttraining daar kan je al een boek op zich over schrijven, maar ik zou het af laten hangen van hoeveel zin en energie je nog hebt en uiteraard hoe groot de noodzaak van de cardio is.

Als ik zo naar jou foto kijk en je gewicht lees dan heb jij niet een al te hoog vetpercentage dus alleen daarom zou je geen cardio meer behoeven en zou de krachttraining in combinatie met een goed voedingsschema al kunnen volstaan om jou doelen te bereiken.

In mijn ogen moet je wat betreft de cardio kijken wat je doel is van de cardio, als je cardio puur doet voor vetverbranding is denk ik afwisseling tussen hoge intensitiet cardio en duurcardio het meest effectief, en dit kun je combineren in 1 sessie, maar langer dan een half uur lijkt mij in jou geval niet strikt noodzakelijk.

Ook de setrepschema's kun je weer een boek over vullen, maar voor jou zou ik in eerste instantie kiezen voor 2x10-8, en na een week of 4 daar een derde set aan toevoegen en indien jij het de fullbodytrainingen vol kunt houden naar een week of 8 nog een vierde set voor de basisoefeningen en dan geleidelijk aan wellicht 1 of 2 sets van isolatieoefeningen aan toe voegen.

Voor een beginnende trainee zou ik mij in eerste niet al te druk maken over al teveel wisselen van schema's. Geef jezelf een half jaar om je lichaam te laten wennen aan training en de oefeningen en ga dan eens wat stoeien met andere oefeningen en set/repschema's. Normaliter kan je stellen dat je een schema aan moet houden zo lang je progressie boekt en het leuk blijft vinden.

De oefeningen die ik jou heb gegeven zullen niet de oefeningen zijn die de gemiddelde sportschool haar leden voorschrijft, maar zijn echter wel de oefeningen die er echt toe doen en jou de meeste en snelste progressie zullen geven.Mijn advies hierover is wel probeer iemand te vinden die jou de oefeningen voor kan doen of mee kan helpen.

Why train heavy?
        Why stack plates?
        Why bend bars?
        Why train insane?

Because
        I f**king can

Hermanus

Re:Help...Trainingsschema zo 03-okt-10 19:47 (permalink)
          0
          Oh ja , jou vraag over de apparaten nog, er is niks mis met GOEDE apparaten als aanvulling of afwisseling in je training, apparaten hebben als nadeel dat je aan een vaste bewegingsbaan vast zit, wat meestal niet de beste bewegingsbaan voor jou lichaam blijkt te zijn.

Apparaten isoleren delen van je spiergroepen en dat heb je als beginner nog helemaal niet nodig, maar kunnen echter in een later stadium echter wel weer voordelen bieden ( lees jaren).

Apparaten kunnen wel degelijk een functie bieden in je training alleen nu nog niet. De voordelen van het trainen van losse gewichten is dat je er veel meer factoren mee traint, dus bijvoorbeeld ook stabiliteit, balans, coordinatie waardoor je spieren ook beter en natuurlijker belast worden en daardoor ook heel veel kleinere spieren waar ons lichaam uit opgebouwd is mee zult trainen en uiteraard ook de grote.

Why train heavy?
          Why stack plates?
          Why bend bars?
          Why train insane?

Because
          I f**king can

sis

• Total Posts : 30862
            • Scores: 616
            • Reward points : 2067
            • Status: online
            Re:Help...Trainingsschema zo 03-okt-10 20:17 (permalink)
            0
            Ah, deze had ik nog niet gelezen, zit net in je voorsteltopic wat te zeggen over de bomen en het bos en voila, daar begint het al blij

Hermke zegt al prima dingen. Er is in mijn ogen niet 1 beste manier om het aan te pakken. Het leuke aan de sport is juist dat er zoveel mogelijkheden zijn. Afwisseling in je training is na verloop van tijd wel nodig om resultaat te blijven boeken en gemotiveerd te blijven. Bijvoorbeeld afwisseling in aantal herhalingen, volgorde van de oefeningen, de oefeningen zelf etc.

Ik zou in het begin proberen om 2 dagen rust te houden tussen je trainingen, zo kun je mooi herstellen.

Losse gewichten leren je lichaam en je centraal zenuwstelsel beter coördineren, en er zijn meer spieren aan het werk met het stabiel blijven van je lichaam. Ook kun je dan de natuurlijke bewegingsbaan volgen i.p.v. de baan die het apparaat je oplegt.

Edit: ik geloof dat ik de laatste alinea van de bovenstaande post nog niet goed had gelezen

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

ladylala

Re:Help...Trainingsschema ma 04-okt-10 09:01 (permalink)
              0
              @ Hermke
              Ok,dus 1 a 2 dagen rust tussen de trainingen is voldoende??

Heb btw een vetpercentage ( althans anderhalf jaar geleden,maar zal niet echt veel veranderd zijn) van 24%...
              Dus dat heeft niet echt cardio nodig want wilde dat dus doen voor vetverbranding, vind dat er een laagje vet op me buik zit haha.
              Moet je voor de training trouwens opwarmen>??? 10 minuut fietsen bijv. of kun je meteen met KT beginnen dan ?

Ik ga met al de adviezen naar me sportschool toe en bekijken of ze een schema daarvan voor me kunnen samenstellen en me ff uitleggen hoe al die oefeningen gaan.....

Ieder geval WEER kei bedankt voor je info!!!!!!

@ Sis
              Harstikke bedankt voor je info...Ga zeker ff kijken op de linkjes die je me gestuurd hebt...
              Ben al flink aan het puzzelen op dit forum!!!!
              Dont Judge Me....Because You Dont Know Me....

Hermanus

Re:Help...Trainingsschema ma 04-okt-10 10:04 (permalink)
                0
                Ik zou niet teveel tijd besteden aan opwarmen voor KT, dat is in mijn ogen alleen maar energie verspilling 1 a2 voelsets van de eerste oefening van de dag is in mijn ogen voldoende en als je dan nog niet opgewarmd ben, dan word je het nooit meer.

Als je de oefeningen gaat doen zoals ik die heb voorgesteld dan train je vooral met compounds, oefeningen waarin meerdere gewrichten betrokken zijn, ik zou als je fullbody traint bij de eerste oefening voor onderlichaam 1 a 2 voelsets doen en idem voor bovenlichaam.

Ik geef meestal maar even een voorbeeld uit de praktijk, want mensen beseffen vaak helemaal niet welke onverwachte bewegingen ze op een dag maken zonder dat ze daar voor opwarmen en nu gaan we gecontroleerd bewegen en dan vinden we het blijkbaar nodig om overdreven lang op te gaan warmen.

Stel je zoontje valt van zijn fiets en je hebt de kans op hem op te vangen, ga je dan ook aan hem vragen of hij even wil wachten met vallen tot je opgewarmd bent??? En zo kan ik nog wel een flink aantal voorbeelden aandragen uit de dagelijkse praktijk van bewegen.

Als een achterlijke er in knallen is ook wat overdreven maar 2 voelsets zijn in mijn ogen meer dan voldoende.

Why train heavy?
                Why stack plates?
                Why bend bars?
                Why train insane?

Because
                I f**king can

Luppie

• Total Posts : 2332
                  • Scores: 59
                  • Reward points : 1036
                  Re:Help...Trainingsschema ma 04-okt-10 10:33 (permalink)
                  0
                  Ik zou cardio op het eind doen. Je energie reservers zijn dan leeg of iig een stuk leger.
                  Je zal dan sneller vet verbranden als dat je cardio als eerste doet. Lang cardio is dan ook niet nodig 30-45 min moet dan wel voldoende zijn en ook natuurlijk om de traiing niet te lang te maken.
                  Ik ha ig met hermke en sis mee. Lekker fulbody doen en achteraf of op gewichtstraining vrije dagen
                  wat cardio.
                  WIE HET KLEINE NIET EERT IS HET GROTE NIET WEERD 

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                    • No New Messages
                    • Hot Topic w/ New Messages
                    • Hot Topic w/o New Messages
                    • Locked w/ New Messages