Het leek me een goed idee een topic te beginnen waarin mensen hun ideeën, tips, schema's en fouten (zodat anderen ervan kunnen leren) over trainingsschema's puur gericht op vechtsporten kunnen plaatsen.
Om mee te beginnen, de meesten zullen het artikel van t-nation wel kennen, maar omdat sommige mensen wel een leven buiten het internet hebben plaats ik 'm toch
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1083869 Op basis van dat artikel heb ik zelf een schemaatje in elkaar geflanst.
Ik train thuis, dus met een medicijnbal smijten is niet mogelijk.
Dus moest ik wat anders verzinnen. M.M.A bestaat in feite uit kleine krachtexplosies met daartussen momenten van actieve rust. Die kleine krachtexplosies zijn bijvoorbeeld een stootcombinatie of het aanzetten van een klem, verdedigen zie ik als actieve rust.
Doel van de training is een beter (spier)uithoudingsvermogen, zodat je actiever bent in de training en sneller hersteld van inspanningen (en ik leer veel sneller als ik niet zo uitgeput ben!)
In feite doe ik een soort circuittraining.
na een korte warming up begin ik met voorslaan. Ik heb voor voorslaan gekozen omdat je dan veel spieren explosief gebruikt die je bij mma ook explosief gebruikt.
ik kies voor een gewicht waarmee ik na ongeveer 12 reps van buiten adem ben. De nadruk ligt op snelheid dus het gewicht is redelijk laag. Ik doe een setje en wacht dan tot ik voldoende op adem ben om er weer 12 reps uit te persen. Ik wacht niet tot ik weer
helemaal op adem ben. Hierna doe ik push-ups en bent over rows in supersets. Hierbij zorg ik weer dat ik net voldoende lucht heb om de oefeningen explosief te kunnen uitvoeren. Ik doe meestal 2 sets. Daarna ga ik direct door met schouderdrukken waarbij ik weer 2 sets van 12 reps doe.
Als dat klaar is ga ik direct verder met 30 seconden knee-ups, direct gevolgd door 30 seconden schaduwboksen direct gevolgd door 5 sprawls, waarna ik weer begin met 30 sec. knee-ups etc etc. Dit doe ik net zo lang totdat ik moe ben.
Ik heb het idee dat de carry-over naar de mma trainingen best goed is.