Het belang van groenten en fruit: Zuren en Basen

Author
Cowgirl Herb
goes bananas
2009/09/03 12:15:05 (permalink)
0

Het belang van groenten en fruit: Zuren en Basen


Hier is al eerder over geschreven, maar omdat het alweer een tijdje geleden is in het kort nog even over zuren en basen en het belang van groenten en fruit:
 
De PH-balans van ons lichaam is idealiter iets basisch. Eiwitrijke voeding is zuurvormend, groenten en fruit zijn basenvormend. Met een proteïne rijk dieet eet je meestal veel zuurvormend voedsel.  Hierdoor kan de balans in je lichaam verstoord raken. Dit is in verband gebracht met botontkalking, negatieve stikstofbalans, verstoorde enzymhuishouding, verschillende welvaarts- en auto-imuumziekten. 
In de eerste plaats zullen je nieren proberen het evenwicht te herstellen. Eiwitrijk dieet is daarmee misschien toch indirect extra belastend voor je nieren. In de tweede plaats zal je lichaam calcium uit je botten onttrekken, wat zorgwekkend is: Botontkalking is het gevolg.
 
Als dit niet genoeg redenen zijn om groenten en fruit aan je dieet toe te voegen, doe het dan voor de vezels, vitaminen, mineralen, antioxidanten en fytonutriënten.
 
Nog wat linkjes over zuren en basen in voeding, want dat hierboven is wel erg kort door de bocht:

In het Engels:
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/bases.htm
Dit hele stuk is de moeite van het lezen waard, maar dit wil ik nog even extra benadrukken: 

  • After calculating the base or acid potential of the meal, add more vegetables regardless of the final tally. Everyone can always benefit from more vegetables in the diet. Many bone specialists are now recognizing that the most effective way to improve bone health is to eat lots of fruits and vegetables.(3)

  • If you're eating a big meal that's going to be a net acid producer and don't want to add more basic foods, consider adding a small amount of glutamine to this meal. Exogenous glutamine supplementation has been shown to neutralize acidosis.(7)

  • A cheaper alternative to glutamine supplementation is either sodium or potassium bicarbonate supplementation. You can add sodium bicarbonate (in the form of baking soda) to your beverages including your protein shakes, which probably are a bit on the acidic side (see milk above). A small 2-5g dose of baking soda would be sufficient to neutralize the shake. An alternative to baking soda is alka-seltzer.

  • Adding sodium to foods can increase the base potential and reduce the acidity of the meal.  
    http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/6/1051
     
    In het Nederlands:
    http://forum.body-fitness.nl/m_102951/mpage_2/tm.htm#256768
    http://www.uitdaging.net/gezond/voe_zure_base.html
    http://www.innerned.org/verzuring.html
    http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=113&cod=103&page=9

    #1

    5 Replies Related Threads

    • Gert
      The Sniper
      RE: Het belang van groenten en fruit: Zuren en Basen 2009/09/03 12:48:45 (permalink)
      0
      Had het al eens gelezen ja maar toch wel leuk om weer eens in te zien. Sommige dingen vergeet je toch snel weer.
      #2
      AJO
      The Great Cornholio
      RE: Het belang van groenten en fruit: Zuren en Basen 2009/09/03 12:49:01 (permalink)
      0
      Thanks CG-H
      #3
      floris2
      Power Bull ~ The Manimal! ~
      RE: Het belang van groenten en fruit: Zuren en Basen 2009/09/03 13:20:09 (permalink)
      0
      in hoeverre wordt je zuurder van eiwitten dan? (moet eerlijk zeggen dat ik ff geen zin/tijd heb om het hele stuk door te lezen) is dat echt significant? of zakt je Ph waarde 0.01 pt?
      Ik bedoel dus, in principe is je Ph gemiddeld tussen de 7.35 en 7.45
      (daarnaast ga je eerst respiratoire compenseren alvorens dat metabool (nieren) gebeurd maar dat terzijde) en tussen de 7.35 en 7.45 doet je lichaam er vrij weinig aan omdat dit normaalwaardes zijn..

      (maar verder ben ik natuurlijk ook van mening dat er gewoon groente en fruit in je dieet thuis hoort)
      Maar het hele metabolisme mbt Ph waarde is erg ingewikkeld (ik heb er 2 jaar over gedaan om ongeveer te weten hoe het precies allemaal werkt)

      #4
      Cowgirl Herb
      goes bananas
      RE: Het belang van groenten en fruit: Zuren en Basen 2009/09/03 15:02:51 (permalink)
      0
      Zure mensen zijn op een andere manier zo gevormd, maar dat is weer een heel ander onderwerp.
       
      Je wordt naar mijn weten niet "zuurder" van eiwitten, je lichaam heeft tal van processen tot zijn beschikking het bloed te alkaliseren voordat het zuur wordt. Dat het je gezondheid niet ten goede komt en dat je lichaam niet optimaal presteerd op enkel zuurvormend voedsel is gewoon een hele goede reden om meer groenten en/of  fruit te eten.
       
      Gezien jij in twee jaar ongeveer te weten bent gekomen hoe het allemaal precies werkt kun je dit vast bevestigen super blij
      #5
      paraman
      Griek
      RE: Het belang van groenten en fruit: Zuren en Basen 2009/09/09 12:50:35 (permalink)
      0
      ik wilde voor school als eindwerk hier een literatuurstudie over maken, maar ik heb het onderwerp niet gekregen boos
      #6
      Jump to:
      © 2014 APG vNext Commercial Version 5.0