@tiomio123
Als primaire oefening voor z'n onderrug (dat is in zijn schema zo) vind ik het gewoon tekort komen en daarom vind ik hem slecht, je verbeterd je aansturing zga niet (het is geen compound), hoe moet hij nu ooit een sterke onderrug krijgen als de aansturing ervan bagger is...
Wat bedoel je met aansturing en waarom zou die niet verbeteren?
Oefening is harstikke compound: je traint er hamstrings mee (effectiever dan met deadlifts), je traint er bilspieren mee (effectiever dan met deadlifts), je traint er errectors mee.
Of je errectors effectiever traint dan met deadlifts weet ik niet.
Maar vind het helemaal niet zo voor de hand liggen dat back extensons bagger zijn voor onderrug.
De weerstandscurve is alleen anders: deadlifts geven meeste weerstand in voorovergebogen positie en dat valt af tot een weerstand van bijna nul (onderrug) in de gestrekte positie als je rechtop staat en bij backextensions is het andersom: meeste weerstand in gestrekte positie en bij gebogen positie bijna geen weerstand.
Dus los van de vraag welke beter is, vullen ze elkaar in ieder geval aan. Met alleen deadlifts wordt je nooit heel sterk in de bijna gestrekte positie en met back extensions alleen wordt je nooit heel sterk in de voorovergebogen positie.
Denk dat je de voordelen van sterk worden in de gestrekte positie niet moet onderschatten.
Toen ik begon met trainen, ben ik dat gaan doen omdat ik last van onderrug had en knieen en daar iets aan wilde doen.
Ben begonnen met back extensions en dat deed wonderen voor mijn onderrug, letterlijk direct (na oefening geen pijn).
Achteraf denk ik dat dit komt omdat:
- je effectiever bilspieren en hamstrings traint met back extensions en als die sterker worden (of zelfs als ze alleen maar geleerd wordt om ook mee te doen) ontlast dat de onderrug.
- je in het dagelijks leven de meeste tijd doorbrengt in de gestrekte positie (versus voorovergebogen) kracht in dat gedeelte van de ROM is dus voor dagelijks leven misschien wel nuttiger.
Ben dan ook nog benieuwt of hij daadwerkelijk al zijn stabilisatoren aanspreekt met zo'n oefeningen. Daarnaast is het imo echt zo'n oefening waarop je jarenlang 3x10 met 10kg. blijft doen omdat het je onderrug is en je al een pomp voelt.
Back extensions zijn een prima oefening voor hamstrings, bilspieren en allesbehalve bagger voor onderrug. Welke stabilisatoren bedoel je
precies en zijn die zo ongelofelijk belangrijk dat back extensions ondanks dat ze prima zijn voor hiervoorgenoemde spieren ineens toch waardeloos worden?
Tsja met back extensions is er een gewoonte om op een laag gewicht te blijven. Denk dat dat luiheid is en/of komt door een houding van het is toch maar een bij-oefeningetje. Je hebt ook mensen die nooit de moeite nemen om weerstand bij dips op te bouwen of weerstand bij side bends of weerstand bij stiff-legged deadlifts vanwege zo'n zelfde houding. Beetje cirkelredenering om dit vervolgens weer als argument weer te gebruiken dat de oefening niet zo waardevol is.
En dat de gewichten van back extensions nooit de gewichten van deadliften zullen benaderen is natuurkunde, de krachtarm is nu eenmaal een stuk groter bij backextensions. Dus een zelfde gewicht is een veel grotere belasting voor de errectors. Wil je het eerlijk vergelijken, doe dan maar eens deadlifts waarbij je de stang bewust 30cm verder van je lichaam vandaan houdt (zal je deadlift gewicht ook flink naar beneden brengen gok ik

).
@JeroenM
ik worstel nog steeds met mijn onderrug....
Nu mijn onderrug nog
Misschien een oefening met eigen gewicht op een bankje of zo? tips zijn welkom!
Die back extension doe ik btw 2x10 met 50 kilo.
Worstelen is trouwens ook een prima idee voor je onderrug
Maar gezien dat deadlifts en back extensions elkaar aanvullen zoals ik hiervoor beargumenteerde is het misschien het slimste om ze allebei te doen.
<message edited by Marcus on wo 30-sep-09 10:51>