Hoe bepaal je je maximum vermogen?

Author
allardallard
Light Weight
2006/05/07 22:03:19 (permalink)
0

Hoe bepaal je je maximum vermogen?

Is dat hetzelfde als je max hartslag of niet? Las ergens dat je dat kunt berekenen door je leeftijd van 220 af te halen... in mijn geval 25, dus dan zou mijn max vermogen 195 zijn... of zit ik er nu naast?

14 Replies Related Threads

Espi
    meten = weten!
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/07 22:44:48 (permalink)
    0
    Sorry.. je had er niet verder naast kunnen zitten.

Voor de bepaling van je vermogen wordt meestal een test gedaan waarbij je trapsgewijs de output in Watt verhoogt.

Dit kan gedaan worden op een hometrainer, een loopband en een roeitrainer.
    Om de fiets als voorbeeld te nemen... je draagt een hartslagmeter, liefst 1 met geheugen.

Je start bijv bij 50 Watt en daaarbij wordt tijdens de test (of achteraf) de hartslag opgemeten
    Vervolgens ga je door net zolang tot je dood neervalt..bijna althans.

Deze gegevens worden uitgezet in een grafiek en op basis daarvan wordt je omslagpunt bepaald evenals je vermogen wat je bij dat omslagpunt behaalt. Het aantal Watt dat je op je 'doodval'punt bereikt is logischerwijs je maximaalvermogen tijdens de test. Dit is niet helemaal hetzelfde als een eenmalig maximaal vermogen. Als je bijv. tijdens een training besluit een sprint in te zetten kan je tijdelijk meer vermogen (Watts) leveren. Dat is meestal niet datgene waar mensen in geïnteresseerd zijn. Al is dit ook leuk om te weten.

allardallard
    Light Weight
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/08 16:16:49 (permalink)
    0
    Ah dus ik moet dit op de sportschool laten bepalen...?
    Espi
    meten = weten!
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/08 16:25:00 (permalink)
    0
    Tja, hangt van de sportschool af.. het is iets wat bij een sportmedische keuring wel wordt bepaald. En ik heb me onlangs laten influisteren dat sommige ziekenfondsen dit onderzoek vanaf het 40e levensjaar vergoeden.
    Ik heb het bij een huis- cq. sportarts laten doen, maar zat op een veel te grote fiets (mijn eigen fiets paste niet), dus mijn gemiddelde vermogen was abominabel laag.

je kan het ook zelf doen als je hartslag automatisch wordt geregistreerd.
    Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/08 19:03:10 (permalink)
    0
    Zoek eens op conconi test.
    kloos2ucrew
    Heavy Weight
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/17 15:13:33 (permalink)
    0
    maar de berekening die je geeft om je maximale HF te bepalen klopt wel!
    SO
    Middle Weight
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/18 11:56:15 (permalink)
    0
    220 - leeftijd is verouderd

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11153730&dopt=Citation

een betere formule is 208 - 0.7 x leeftijd, en zelfs dit is een schatting van je echte maximum hartslag.
    bunecarera
    Luctor et Emergo
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/18 12:49:16 (permalink)
    0
    De conconi test die wreckless aanhaalt zegt dit te ook te berekenen, maar.....

* conconi-test via een fietstest is niet ideaal, er zijn betere fietstesten
    * Niet iedereen heeft een knikpunt, waar je knikpunt je anaerobe drempel is of beter, zou moeten zijn.
    * wat betreft reproduceerbaarheid is de conconi-test ook niet fantastisch

Maar als je een knikpunt hebt, en het komt overeen met je anaerobe drempel, dan is het een goede test bij het lopen. voor op de fiets zijn er betere.
    Maar om de test goed te bepalen heb je al een labo nodig met de mogelijkheid om lactaat te meten...
    Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/18 17:09:10 (permalink)
    0
    De conconi test zou het omslagpunt bepalen, das iets anders als het maximale vermogen.

Het omslagpunt is het vermogen wat je geruime tijd kan aanhouden. Ga je daarover, dan verzuur je. Je kàn er dus wel over, maar niet lang. Ga je er maar kort over, dan kan daarna de verzuring afgevoerd worden. Ga je er te lang over dan klap je in elkaar.

Tenminste, dat was de theorie (en ook wel teruggevonden in de praktijk) toen men nog heilig geloofde dat de spieren door melkzuur verzuurden.

Probleem is dat de conconi-test voor fietsers vaak verkeerd wordt uitgevoerd. Dikwijls wordt een fietser op een hometrainer gezet, en begint hij te stampen. De weerstand wordt elke anderhalve minuut bijvoorbeeld verhoogd en de hartslag op het einde wordt genotererd. Heb ik geprobeerd, leverde geen duidelijk omslagpunt op.

De oorspronkelijke test was bedoeld voor lopers, en die liepen steeds harder op een piste van 400 meter. Elke ronde werd dus met meer weerstand afgelegd, maar duurde ook niet zo lang.

Op de fiets kan je dat simuleren door de duur van de inspanning te laten afhangen van het geleverde vermogen.

Dit wordt hier uitgelegd: http://web.inter.nl.net/hcc/j.vd.bosch/confiets.html

Stel, je begint met een vermogen van 100 W gedurende 120 seconden.
    Daarna wordt de weerstand verhoogd tot 120 W. Dat mag dus maar 100 seconden duren
    Daarna wordt de weerstand verhoogd tot 140 W. Dat mag dus maar 120x100/140 = 86 seconden duren.
    en zo verder

Ook die test heb ik vorig jaar eens gedaan en daar kwam veel duidelijker een omslagpunt uit. Als ik die resultaten nu nog eens terug kon vinden, zou ik de test ook wel eens willen herhalen.

Maar, als er betere (fiets) testen zijn zou ik daar graag wat meer over horen.
    bunecarera
    Luctor et Emergo
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/18 19:16:31 (permalink)
    0
    kheb hier normaal nog ergens een presentatie liggen over fietstesten, ik zal eens zoeken. Was via Meeusen van het topsportlabo van de VUB.

maar wat je zegt in verband met de conconi is waar, maar je kan er via via wel het max vermogen uit halen.

Maar:

Daarna wordt de weerstand verhoogd tot 120 W. Dat mag dus maar 100 seconden duren
    Daarna wordt de weerstand verhoogd tot 140 W. Dat mag dus maar 120x100/140 = 86 seconden duren.
    en zo verder

Daarom is de conconi test bij fietsers niet goed. Volgens conconi zelf is dit niet zijn proefopzet en meet je niet wat hij voor ogen had. En de hartslag moet niet op het einde gemeten worden, maar moet bij elke tempoverhoging genoteerd worden. anders kan je geen grafiek opstellen.
    LeonSpijkers
    Light Weight
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/18 20:28:10 (permalink)
    0

Volgens mij zijn de optimale waarden uitsluitend te berekenen door een echte officiele test in een gecertificeerd teststation. Er zijn een aantal testcentra in nederland, O.a. in Papendal. Ook in Raamsdonksveer kan je zo'n officiele test laten doen. Het is een test die de internationale goedkeuring heeft van het I.O.C. (juist, Olympische erkenning)
    Deze gasten die de testen uitvoeren hebben ook al met voetbalteams als A.C.Milan en Roma gewerkt. Ook de Rabobank wielerploeg wordt met deze testen geholpen. Behoorlijke serieuze business dus.

Deze test meten de afbraak en opbouw van respectievelijk zuurstof en melkzuur in je lijf.
    Op die manier kan je echt individueel je persoonlijke omslagpunt berekenen wanneer jij van vetverbranding naar koolhydraatverbranding gaat, wanneer je verzuring optreedt etc. Al deze waarden zijn per persoon verschillend. Getraindheid, conditie maar ook ijzergehalte en al dat soort zaken spelen mee.
    Vervolgens krijg je een persoonlijk advies, hoe je zou moeten trainen om je lijf meer in balans te krijgen of hoe jij optimaal vet kan verbranden.

Alle leuke berekeningen daar gelaten, dit zijn hulpmiddeltjes die globaal gezien voor een groot deel van de sporters gehanteerd kunnen worden, maar wil je op de meest efficiente wijze trainen, dan is zo'n test van 150 euro absoluut een aanrader.

Leon
    Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/19 20:34:00 (permalink)
    0
    ORIGINAL: bunecarera

kheb hier normaal nog ergens een presentatie liggen over fietstesten, ik zal eens zoeken. Was via Meeusen van het topsportlabo van de VUB.

maar wat je zegt in verband met de conconi is waar, maar je kan er via via wel het max vermogen uit halen.

Maar:

en zo verder

Daarom is de conconi test bij fietsers niet goed. Volgens conconi zelf is dit niet zijn proefopzet en meet je niet wat hij voor ogen had. En de hartslag moet niet op het einde gemeten worden, maar moet bij elke tempoverhoging genoteerd worden. anders kan je geen grafiek opstellen.

En wat was zijn proefopzet dan wel?

Naar mijn (zeer) bescheiden ervaring levert een Conconi test, uitgevoerd met gelijk interval, helemaal geen omslagpunt op. Bij een steeds kleiner interval, rekening houdend met geleverd vermogen, kwam er veel duidelijker een omslagpunt uit.

Er is ook een heel andere uitleg over de Conconi test. Die gaat als volgt:
    Die professor Conconi nam het niet zo nauw en die gaf doping aan zijn fietsers. Daar is hij trouwens voor veroordeeld. Om hun opvallend betere resultaten te verklaren, kwam hij op de proppen met zijn Conconi test en zijn "nieuwe trainingsmethodes".
    Dat zou betekenen dat de Conconi test eigenlijk helemaal niet zou worken.
    Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/19 20:35:11 (permalink)
    0
    ORIGINAL: LeonSpijkers

... dan is zo'n test van 150 euro absoluut een aanrader.

Leon

Niet duurder ? ? ?

Maar toch, eigenlijk moet je zo'n test regelmatig laten uitvoeren en dan wordt het toch nog prijzig natuurlijk.
    bunecarera
    Luctor et Emergo
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/20 12:45:38 (permalink)
    0
    hij was idd de begeleider van Möser bij het werelduurrecord, dus....

Ik zeg ook helemaal niet dat de conconi-test een goede test is. Er zijn teveel gebreken aan zoals betrouwbaarheid en reproduceerbaarheid. Dewelke toch wel vrij belangrijk zijn bij een wetenschappelijk onderzoek. Maar als je een knikpunt hebt en dat komt overeen met je anaerobe drempel berekent met een lactaat-test en 2 dagen is dat nog steeds zo, dan kan de test wel heel nuttig zijn voor jou.

oorspronkelijke proefopzet van conconi was (hetgene wat hij uiteindelijk bekwam, hij is met een langere test gestart, maar dat bleek nutteloos):
    * laten lopen op een piste, beginnend op 8km/u.
    * om de 200m wordt de snelheid 0.5km/u verhoogd (hartslag: max 8slagen per minuut hoger) hartslag wordt telkens genoteerd.
    * Dit blijf je doen tot je neervalt.
    * gegevens in een grafiek zetten: Y-as: hartslag ; X-as: snelheid. En dan moet je 'normaal' een knikpunt zien.

trouwens wreckless, als je in een topsportlabo wilt testen, kom naar dat van de VUB. begeleiden Anderlecht, Smets, Poolse motorcrossploeg, half atletiektop van België,....
    kost je maar 60€ per test.
    Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: Hoe bepaal je je maximum vermogen? 2006/05/21 15:37:57 (permalink)
    0
    Probleem is ook dat het omslagpunt heel sportspecifiek is. Je komt er dus niet met een wielrenner spikes aan te trekken en op de piste los te laten.

En ik ben maar gewoon hobby sporter he. Wat moet ik met zo'n exact berekend omslagpunt. Als het regent fiets ik niet, maar ga wat KT doen op de club.
    Jump to:
    © 2014 APG vNext Commercial Version 5.0