Hoe komt het dat corticos. & NSAID's mijn keelpijn maskeren?????
Author Message
memo1988

• Total Posts : 77
  • Scores: 1
  • Reward points : 645
  • Status: offline
Hoe komt het dat corticos. & NSAID's mijn keelpijn maskeren????? do 26-jan-12 20:45 (permalink)
0
Hallo,

Ik ben een 23-jarige jongeman, 1m81 en 55kg (ondergewicht dus).
6 maanden geleden woog ik bijna 65kg, dus ik ben bijna 10kg vermagerd!

Ik kamp al bijna 6 maanden met een aanhoudende keelpijn, 3 verschillende antibiotica kuren gehad maar dit hielp niet echt. 

1ste anitibiotica: Azitromycine 500mg, 2de antibiotica: Amoxiclav 875mg samen met Diclofenac (NSAID) en 3de antibiotica: Avelox 400mg.

Daarna heb ik 2 keer "Triamcinolone" 4mg gebruik, telkens 6 dagen afbouwend. Ik moet zeggen dat ik tijdens deze kuren wel minder tot geen pijn had, dus de pijn werd onderdrukt, maar eens ik staak komt de pijn terug!  

Daarna heb ik Dafalgan Codeïne gekregen maar op de 6de, 7de en 8ste dag kreeg ik astmatische aanvallen (benauwdheid), vermoedelijk omdat ik overgevoelig ben voor opiaten? Ik moest dus staken en gewoon overschakelen naar Dafalgan Forte (1gr) 3x per dag, maar helaas hielp dit niet echt bij mij, na een 3-tal weken gebruikt te hebben ben ik gewoon een tijdje gestopt en niks genomen, ondanks de hevige pijn

Op een bepaald moment ging het niet meer want de pijn was zo hevig en mocht ik van mijn huidige huisarts nogmaals een aantal dagen een NSAID gebruiken (deze keer Ibuprofen 600mg) 3x per dag. Ik heb het 5 dagen gebruikt en ik moet eerlijk toegeven dat de pijn werd onderdrukt, ik had minder pijn, maar eens ik staak begint het opnieuw

Mijn keel ziet er vuurrood uit maar de keel-artsen vinden niet echt een afwijking

Ik wil me niet aanstellen maar wat kan dat zijn a.u.b.? verdrietig
STATS: 23 jaar 1m81 55kg
(8kg vermagerd wegens chronische keelontsteking,
nu wil ik terug sporten, veel eten en vooral groeien!)

sis

• Total Posts : 30862
    • Scores: 616
    • Reward points : 2067
    • Status: online
    Re:Hoe komt het dat corticos. & NSAID's mijn keelpijn maskeren??? do 26-jan-12 21:02 (permalink)
    0
    Geen idee, rood kan een ontstekingsreactie zijn. Dat de NSAID's helpen komt omdat het pijnstillers en ontstekingsremmers zijn. 

Probeer eens zoethout thee met honing tegen keelpijn. Saliethee is ook erg goed maar smaakt een stuk minder lekker. 

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

memo1988

• Total Posts : 77
      • Scores: 1
      • Reward points : 645
      Re:Hoe komt het dat corticos. & NSAID's mijn keelpijn maskeren??? do 26-jan-12 23:01 (permalink)
      0
      sis

Geen idee, rood kan een ontstekingsreactie zijn. Dat de NSAID's helpen komt omdat het pijnstillers en ontstekingsremmers zijn. 

Probeer eens zoethout thee met honing tegen keelpijn. Saliethee is ook erg goed maar smaakt een stuk minder lekker. 

Hey sis, saliethee ga ik binnenkort eens proberen, bedankt voor de tips alvast
      STATS: 23 jaar 1m81 55kg
      (8kg vermagerd wegens chronische keelontsteking,
      nu wil ik terug sporten, veel eten en vooral groeien!)

Roodbaard.

• Total Posts : 948
        • Scores: 21
        • Reward points : 1815
        Re:Hoe komt het dat corticos. & NSAID's mijn keelpijn maskeren??? do 09-feb-12 22:52 (permalink)
        +1
        Corticosteroiden onderdrukken het afweersysteem en daarmee de ontstekingsreactie in je keel (immers een ontsteking is een reactie van het afweersysteem op een binnengedrongen en zich vermenigvuldigd hebbend micro-organisme, een schimmel, bacterie of virus.) Een NSAID remt de ontsteking op een andere wijze dan onderdrukking van het immuunsysteem, maar het remmen doet de klachten wel verminderen. Dit betekent niet dat de oorzaak (meestal een microbe maar kan ook een heftige allergische reactie zijn) is verholpen. Antibiotica helpen alleen tegen bacterieen en schimmels, nooit tegen virussen en antibiotica kan bijvoorbeeld de ene microbe doden en de andere juist meer kansen geven. Een voorbeeld hiervan is  spruw (candida infectie) in de mond door antibiotica gebruik. Last but not least, als de zoektocht naar het juiste antibioticum niets oplevert, vraag je dan af of je reden hebt voor het doen van een hiv-test. (Een hiv-infectie kan persisterende infecties faciliteren vanwege een verstoorde afweer.)  

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
          • No New Messages
          • Hot Topic w/ New Messages
          • Hot Topic w/o New Messages
          • Locked w/ New Messages
          • Locked w/o New Messages
          • Read Message