Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen?
Author Message
Miepie

• Total Posts : 903
  • Scores: 14
  • Reward points : 678
  • Status: offline
Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? do 07-okt-10 15:38 (permalink)
0
3x per week doe ik aan krachttraining. 2x per week body combat.
Maandag is het push-dag (borst/schouders) met combat erna.
Woensdag zijn de benen aan de beurt.
Zaterdag is het pull-dag (voornamelijk rug/schouders) met combat.
Na de combat komen de buikspieren aan de beurt er worden er stevige push-ups gedaan.
Na de training van de schouders en borst op de push-dag, kan ik mijn armen tijdens de combat al bijna niet meer hoog houden en daarna volgende de push-ups nog.
1. Zou het verstandig zijn om de dumbbell benchpress te laten vallen ivm de push-ups 2x per week of maken die push-ups geen water. De dumbbells zijn tot 16 kg. Rug wordt namelijk niet 2x per week getraind.
2. Hoe bezwaarlijk zou het zijn om vrijdags de borst en schouders te trainen en zaterdags naar body combat te gaan? Beide dagen worden dezelfde spieren aangesproken (push-ups) en zit er dus geen rustdag tussen.
Of kan ik dan beter borst/schouders en combat binnen die twee uur op één dag houden?
Of.....komt het op mijn niveau niet zo nauw met de rust .

Benen trainen vóór de combat lijkt me ook niet zo'n succes!

Cowgirl Herb

• Total Posts : 2647
    • Scores: 21
    • Reward points : 1008
    Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? do 07-okt-10 16:10 (permalink)
    0
    Je traint dus 3 dagen in de week? En doet twee keer direct na je krachttraining nog Bodycombat? Hoe lang duurt zo een training (KT/ Body combat)? Is dat die 2 uur waar je het over hebt?  

Ik weet niet wat die Body combat precies inhoudt, maar als je na intensieve krachttraining nog behoefte hebt aan meer training, dan doe je iets niet goed. Twee trainingen aansluitend klinkt als een slecht idee. De intensiteit en duur van je training is volgens mij je eerste struikelblok.
    Don't underestimate the power of patience!

Luppie

• Total Posts : 2332
      • Scores: 59
      • Reward points : 1036
      Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? do 07-okt-10 16:59 (permalink)
      0
      Hopelijk versta je er geen cardio onder kwa meer training Cowgirl.
      Zolas boksen of bodypump er na lijkt me wel weer wat te veel van het goede

WIE HET KLEINE NIET EERT IS HET GROTE NIET WEERD 

Miepie

Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? do 07-okt-10 17:56 (permalink)
        0
        "BODYCOMBAT is een krachtige cardio-workout waarbij je je helemaal kunt laten gaan. Dit uiterst energieke programma is geïnspireerd op technieken uit Oosterse vechtsporten zoals karate, boksen, Taekwondo, Tai Chi en Muay Thai.
        Op het ritme van opzwepende muziek worden oefeningen uitgevoerd die bestaan uit diverse combinaties van vechttechnieken, gericht op het verbranden van calorieën en een superieure cardiofitness."
        Vooral veel boksbewegingen en kicks, die je net zo zwaar kunt maken als je zelf wilt. Ik ben behoorlijk fanatiek

Mijn krachttraining duurt 40 minuten. Hierin doe ik meestal 4 oefeningen: Db benchpress, fly's, pull over en shoulder press.
        Op de pull-dagen: Deadlift, db row, latpull breed/smal, face pull. Na een kwartiertje rust volgt de body combat, met dus de push ups aan het eind.
        Ik train niet als een bodybuilder, maar wil wel lekker in shape en sterk blijven/worden , dus pak toch wel redelijk flink aan.
        Oh. Body Combat is een uur flink doorhalen.

Cowgirl Herb

• Total Posts : 2647
          • Scores: 21
          • Reward points : 1008
          Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 08:15 (permalink)
          0
          Bodycombat klinkt als iets wat intensief genoeg is om beter op zichzelf te doen en niet na je krachttraining. Het lijkt me ook niet ideaal als je hierbij je armen niet omhoog kunt houden als je die vlak ervoor hebt getraind.

Je wilt niet trainen als een BB-er... Dat argument snap ik niet zo. Volgens mij wil je "serieus" trainen. Meer is niet altijd beter IMO. Je bent op zoek naar een manier om efficiënter te trainen en dan blijf ik erbij dat je deze twee trainingen beter niet achter elkaar kunt plakken. Twee dagen KT en op twee ANDERE dagen combat klinkt al een stuk beter. 
          Don't underestimate the power of patience!

Luppie

Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 09:13 (permalink)
            0
            Idd lijkt mij ook. Na je krachtraining nog eens zware conditie training = te veel cortisol uiteindelijk weer vetaanmaak en spierafbraak

Miepie

Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 11:26 (permalink)
              0
              Cowgirl Herb

Je wilt niet trainen als een BB-er... Dat argument snap ik niet zo.

Cowgirl. Ik doel hiermee op je opmerking dat ik iets niet goed zou doen als ik na mijn kt nog behoefte zou hebben aan een stevige conditietraining. Ik wilde daarmee duidelijk maken, dat ik niet groot hoef te worden en naar mijn mening niet tot het uiterste hoef te gaan. Misschien begreep ik je verkeerd.

Ik train stevig en ben direct na een oefening wel 'klaar' met die spieren, maar ik ben niet uitgeput na afloop. Ik ben wel redelijk afgedraaid. Na een kwartiertje rust echter kan ik dat uurtje combat wel aan. Uiteraard niet nog een rondje kt.
              Misschien houd ik onbewust wel in met kt om nog energie over te houden voor de body combat en zou ik inderdaad geen behoefte meer moeten wíllen hebben om nog een uurtje te combatten.  Dat zal de komende kt uitwijzen blij

Luppie: Je hebt gelijk: cortisol = vet aanmaak. Dat weet ik, maar eigenlijk wíl ik dat niet weten. Ik ben geen stilzitter. Ik móet bewegen super blij

Aangezien ik binnenkort toch naar 1x bodycombat wil gaan (hoe gek wil je het maken met cardio?) en jullie tips meegenomen, zal ik de kt en bodycombat toch uit elkaar halen.
              Met de verzorging van mijn paard en 2-3 keer rijden en lopen met de hond, zit het met de cardio toch wel goed
              Toch bizar eigenlijk. Loop ik van anderen te zeggen dat TE veel sporten niet per se beter voor je is ivm met bijv. de cortisol, doe ik het zelf... En dat eingelijk om je 2x per week abonn van de sportschool ten volle uit te buiten. Ik kan thuis trainen. Wat doe ik toch moeilijk niet lekker vansuper blij

Dave Hawk

• Total Posts : 2723
                • Scores: 108
                • Reward points : 2069
                Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 12:56 (permalink)
                0
                Rust blijft altijd iets wat je goed moet afstemmen...rust is groei en preventie van blessure's...liever iets meer rust, dan constant tegen je top aan zitten. Cortisol kun je altijd iets beperken door Tryptofaan te nemen, daar slaap je ook nog eens goed opknipoog.
                Neem eens een kijkje op mijn persoonlijke site:  www.robberts-tripple.nl .

sis

• Total Posts : 30862
                  • Scores: 616
                  • Reward points : 2067
                  • Status: online
                  Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 13:10 (permalink)
                  0
                  Hmm.. ik moet zeggen dat ik na de KT ook niet voor de rest van de dag afgeserveerd ben.

Maar de KT doe ik wel op andere dagen dan de groepshuppelklasjes.

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

Beaudien

• Total Posts : 275
                    • Scores: 17
                    • Reward points : 1078
                    Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 13:30 (permalink)
                    0
                    Miepie

[

Luppie: Je hebt gelijk: cortisol = vet aanmaak. Dat weet ik,

Ik niet. Wie wil me dat uitleggen???

Miepie

Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 14:01 (permalink)
                      0
                      Ik heb voor het gemak even een stukje gehaald van eigenkracht.nl

Kijk uit voor cortisol(31-10-2003)

Het stresshormoon cortisol
                      Het stresshormoon cortisol is een hormoon dat wordt afgegeven door de bijnieren. Het zijn kleine klieren die tegen de nieren aanliggen. Belangrijke functies zijn: de regulatie van de bloeddruk en cardiovasculair functioneren, maar cortisol speelt ook een rol bij de stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en vetten. De cortisolproductie stijgt in alle gevallen waarin het lichaam bedreigt wordt, zoals ziekte, verwonding, operaties, extreme temperaturen, acute stress, langdurige onmachtgevoelens, depressie en te hard trainen.

Bij een verhoogde afgifte van cortisol worden spiereiwitten afgebroken tot aminozuren, die vervolgens door de lever weer worden opgebouwd voor energieverbruik. Dit proces heet gluconeogenese (‘nieuwe glucose maken&rsquoknipoog en het doet de bloedsuikerspiegel stijgen, vooral om de hersenen van glucose te voorzien, aangezien dat de enige brandstof is die de hersenen kunnen benutten. Tegelijkertijd schroeven andere weefsels in het lichaam hun glucoseconsumptie terug.

Cortisol zorgt verder voor een verhoogde vrijmaking (afbraak) van vetten uit het vetweefsel om de spieren van energie te voorzien. Op de lange duur kan een verhoogde cortisolspiegel – en dan niet zozeer in het bloed maar in het vetweefsel zelf – gepaard gaan met een verhoogde energie-inname en vetopslag rond het middel. Het is bekend dat vetopslag rond het middel, de zogenoemde andro-abdominale vetopslag, ongezonder is dan vetophoping elders op het lijf.

Het lichaam beschikt over een uitgebreid terugkoppelingssysteem om de cortisolproductie binnen de perken te houden. Hiervoor zijn de voorkwab van de hypofyse en de hypothalamus verantwoordelijk. Beiden zijn belangrijke orgaantjes gelegen in de hersenen, die respectievelijk het hormoon ACTH (adrenocorticotroop hormoon; adren = bijnier, cortex = schors) en CHR (corticotroop releasing hormoon) afgeven en bij een bepaalde grens de productie weer minderen. Bij langdurige stress echter, raakt dit systeem danig verstoord en rijst de cortisolproductie de pan uit.

Cortisol onder controle
                      Het zal duidelijk zijn, als er spiereiwitten worden afgebroken is dat voor de hardtrainende natural natuurlijk geen goede zaak. Voldoende rust, goede voeding, matig gebruik van alcohol en vooral ook het actief bij de kop vatten van problemen houden de cortisolproductie binnen aanvaardbare grenzen. Vage vermoeidheidsverschijnselen, prikkelbaarheid, je niet kunnen concentreren en verhoogde emotionaliteit zijn doorgaans goede graadmeters voor hoge cortisolspiegels.

Extra maatregelen voor de verlaging van cortisol zijn: terugbrengen van de trainingsbelasting, snelle koolhydraten tijdens en/of na de training, verminderde consumptie van koffie en het laten liggen van supplementen als guarana, Siberische ginseng, Ma Huang, efedrine en andere opjagende stoffen die in het ‘party circuit’ populair zijn. Als er dan toch ‘ontspannen’ moet worden zijn vissen, een lange boswandeling en diverse vormen van massage betere alternatieven. Een ‘prettig gesprek’ met familie en vrienden wil ook nog wel eens helpen.

Miepie

Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 14:08 (permalink)
                        0
                        Nu begint er bij mij ook direct een belletje te rinkelen (toen ik de cortisol waarschuwing van Luppie las).
                        Ik kom maar niet van dat vet af op mijn buik en heupen af, terwijl mijn bovenlijf en benen toch behoorlijk minder vet zijn: Te lang trainen en te veel koffie!
                        Dat ik daar niet eerder bij stil heb gestaan zeg! Stom!
                        <message edited by Miepie on vr 08-okt-10 14:18>

Luppie

Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 16:13 (permalink)
                          0
                          Miepie

Cowgirl Herb

Je wilt niet trainen als een BB-er... Dat argument snap ik niet zo.

Cowgirl. Ik doel hiermee op je opmerking dat ik iets niet goed zou doen als ik na mijn kt nog behoefte zou hebben aan een stevige conditietraining. Ik wilde daarmee duidelijk maken, dat ik niet groot hoef te worden en naar mijn mening niet tot het uiterste hoef te gaan. Misschien begreep ik je verkeerd.

Ik train stevig en ben direct na een oefening wel 'klaar' met die spieren, maar ik ben niet uitgeput na afloop. Ik ben wel redelijk afgedraaid. Na een kwartiertje rust echter kan ik dat uurtje combat wel aan. Uiteraard niet nog een rondje kt.
                          Misschien houd ik onbewust wel in met kt om nog energie over te houden voor de body combat en zou ik inderdaad geen behoefte meer moeten wíllen hebben om nog een uurtje te combatten.  Dat zal de komende kt uitwijzen blij

Luppie: Je hebt gelijk: cortisol = vet aanmaak. Dat weet ik, maar eigenlijk wíl ik dat niet weten. Ik ben geen stilzitter. Ik móet bewegen super blij

Aangezien ik binnenkort toch naar 1x bodycombat wil gaan (hoe gek wil je het maken met cardio?) en jullie tips meegenomen, zal ik de kt en bodycombat toch uit elkaar halen.
                          Met de verzorging van mijn paard en 2-3 keer rijden en lopen met de hond, zit het met de cardio toch wel goed
                          Toch bizar eigenlijk. Loop ik van anderen te zeggen dat TE veel sporten niet per se beter voor je is ivm met bijv. de cortisol, doe ik het zelf... En dat eingelijk om je 2x per week abonn van de sportschool ten volle uit te buiten. Ik kan thuis trainen. Wat doe ik toch moeilijk niet lekker vansuper blij

Hehe dan heb je geluk want stil zitten hoeft natuurlijk ook weer niet. Het gaat dan vooral om zware arbeid direct na de training.
                          En eind wandelen of lekker paardrijden er na kan prima lijkt mij. Na de training wil ik nog wel eens een een stukje fietsen of ff
                          het bos in. Komt hel lichaam en geest ook weer tot rust. Na de trainng heb ik soms nog wel een moeite met slapen als ik savonds train
                          als ik dan wat ga doen wat rustgevend voor mij is dan slaap ik ook wat beter in.

Beaudien

• Total Posts : 275
                            • Scores: 17
                            • Reward points : 1078
                            Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 16:31 (permalink)
                            0
                            Miepie

Cortisol zorgt verder voor een verhoogde vrijmaking (afbraak) van vetten uit het vetweefsel om de spieren van energie te voorzien. Op de lange duur kan een verhoogde cortisolspiegel – en dan niet zozeer in het bloed maar in het vetweefsel zelf – gepaard gaan met een verhoogde energie-inname en vetopslag rond het middel. Het is bekend dat vetopslag rond het middel, de zogenoemde andro-abdominale vetopslag, ongezonder is dan vetophoping elders op het lijf.

Dank voor het plaatsen. super blij

Maar dit stukje begrijp ik dus niet.....Het zorgt voor afbraak van vetten uit het vetweefsel....maar zorgt dan tegelijk voor meer vetopslag rond je middel?

Hermanus

• Total Posts : 11014
                              • Scores: 1133
                              • Reward points : 2073
                              Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 17:25 (permalink)
                              0
                              Omdat het Beaudien als je goed leest word geschreven als oorzaak en gevolg, dus eerst verhogen cortisol dan afbraak vetweefsel, dan verder verhogen cortisol met als gevolg een hoger vetpercentage rond de middel.

Dat is tenminste als je dit stukje zou moeten geloven, ik weiger namelijk te geloven dat als je zo traint als Miepie dat is dan als in KT bedoeld en daarna de bodycombat dat er dus veel cortisol aanmaak plaats zou vinden. Echter is dit ook geen absolute waarheid omdat dit per persoon verschillend is.

Ik weet het niet precies meer, maar de aanmaak van cortisol kan je zelf redelijk makkelijk vaststellen, op het moment dat je eerst nog pijn had tijdens het trainen en dan ineens niet meer en je kunt maar door blijven trainen ( althans dat gevoel heb je dan) dan is er denk ik sprake van cortisolaanmaak. Maar dan moet je toch wel aardig de beest hebben uitgehangen. 

Ik zou de oorzaak van het vermeende vetopslagprobleem dan eerder nog zoeken in de voeding. De trainingsintensiteit van de TS is in mijn ogen niet hoog genoeg zodat er sprake is van cortisolaanmaak en nee Miepie dat is absoluut niet minderwaardig bedoeld. Maar er zit nog al een verschik tussen intensiteit en volume. En in 40 minuten kan ik mijzelf daadwerkelijk echt wel naar de klote trainen. Maar als ik zo lees wat jij doet dan zou er wat dat aan gaat nog wel een schepje bovenop mogen.

En met alle respect Miepie, als vrouw word je niet zomaar heel snel te gespierd, daar moet je als vrouw echt wel heel wat meer voor doen en ook dat is absoluut niet beledigend bedoeld, maar het is zo als het is. En ik vind het eigenlijk best beledigend naar de  vrouwelijke topatleten toe en met name diegene die ik ken en mee samen train, want ik weet wat ze er voor moeten doen en laten voor een paar onsjes spiermassa.

Testiculos habet et bene pendentes  
                              Why train heavy?
                              Why stack plates?
                              Why bend bars?
                              Why train insane?

Because
                              I f**king can

sis

• Total Posts : 30862
                                • Scores: 616
                                • Reward points : 2067
                                • Status: online
                                Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 18:41 (permalink)
                                0
                                Ik heb niet de indruk dat Miepie bang is om gespierd te worden, eerder dat het geen doel op zich is. Maar dat moet Miepie maar lekker zelf komen vertellen.

En vetopslag op de buik, daarvoor kun je ook inlezen over insuline, nu het woord voeding toch is gevallen.

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

Miepie

Re:Hoe nauw komt het met rust tussen je trainingen? vr 08-okt-10 19:20 (permalink)
                                  0
                                  Dat kom ik inderdaad vertellen, Sis super blij
                                  En nee Hermke, ik voel me absoluut niet beledigd of minderwaardig super blij
                                  Ik weet ook dat iedereen hier in zijn waarde gelaten wordt of je nu niet, licht, hard of beestig traint. Dat maakt iedereen voor zichzelf uit, gelukkig blij

Ik train voor mijn gevoel lekker. Ik ben moe en voldaan na de training, word langzaam sterker en leer regelmatig bij. (Zo ben ik nu de deadlift aan het opbouwen. Ik ben alleen hier (op de sportschool) de enige in mijn soort. Vrouwen komen niet in het krachthonk en ik zie alleen mannen hun bovenlijf afmatten. Ik leer via hier en internet en probeer dat dan ook te doen. Squatrack is er (nog) niet en deadliften doe ik met een 10 kg halterstang en gewicht uiteraard, te laag op de grond)
                                  Ik zou er ook best een schepje bovenop kunnen doen. Misschien doe ik dat wel niet, omdat die combat er steeds nog achteraan moest. Misschien verandert dat nu wel.
                                  Dat ik niet snel gespierd zal worden vind ik wel lekker. Mijn man houdt niet van gespierde vrouwen en ik kan toch lekker trainen en sterker worden maf!. Ook dát houdt me misschien wel tegen om zwaarder te trainen. Al moet ik wel zeggen dat mijn schouders, trapz en bovenarmen best wel voller zijn.

En over dat niet kunnen stoppen na een training door cortisol, zou wel eens zo kunnen zijn na de body combat. Ik ben na een uur fanatiek combatten natuurlijk uitgeteld, maar als ik mijn matje terug hang en ik hoor de muziek weer beginnen, zou ik het geen probleem vinden nog een uurtje te doen. Ik vind die combat heerlijk om te doen. Echt verslavend... Wie zal het zeggen...?

Over insuline zal ik eens gaan lezen. Mijn moeder heeft sinds een jaar diabetes II. Ik ben er dus al mee bezig, maar nog niet genoeg naar mijn zin en zeker niet naar de zin van mijn lijf blij

<message edited by Miepie on vr 08-okt-10 20:01>

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                    • No New Messages
                                    • Hot Topic w/ New Messages
                                    • Hot Topic w/o New Messages
                                    • Locked w/ New Messages
                                    • Locked w/o New Messages
                                    • Read Message
                                    • Post New Thread
                                    • Reply to message
                                    • Post New Poll
                                    • Submit Vote
                                    • Post reward post
                                    • Delete my own posts
                                    • Delete my own threads
                                    • Rate post

2000-2012 ASPPlayground.NET Forum Version 3.9