Hoeveel mg beta-caroteen is er aanwezig bij 100gr wortelen???
Author Message
memo1988

• Total Posts : 77
  • Scores: 1
  • Reward points : 645
  • Status: offline
Hoeveel mg beta-caroteen is er aanwezig bij 100gr wortelen??? di 31-jan-12 21:34 (permalink)
0
Hallo,

hopelijk stel ik geen domme vragen maar het moet er uit...

Op de website van Vitamine Informatie Bureau lees ik het volgende i.v.m. Beta-caroteen: 

Het lichaam zet niet meer bèta-caroteen om in vitamine A dan het nodig heeft. De inname van bèta-caroteen leidt daarom niet tot een te hoog vitamine A-niveau en kan dus worden beschouwd als een veilige vorm van vitamine A. Bèta-caroteen heeft daarnaast wel een eigen bovengrens. Op basis van een onderzoek van The alpha-tocoferol, beta carotene cancer prevention study group, hanteert het Vitamine Informatie Bureau een hoeveelheid van 10 mg per dag in verband met een mogelijk verhoogde kans op longkanker bij rokers.

---------------
---------------
---------------
Ik zou graag dagelijks 100gr gekookte wortelen willen eten maar vroeg mij ernstig af hoeveel milligram Beta-caroteen er in 100gr gekookte wortelen aanwezig zijn? 

Ik wil dus vermijden dat ik met een teveel aan Beta-caroteen zou zitten...
STATS: 23 jaar 1m81 55kg
(8kg vermagerd wegens chronische keelontsteking,
nu wil ik terug sporten, veel eten en vooral groeien!)

wednesday

• Total Posts : 356
    • Scores: 12
    • Reward points : 886
    Re:Hoeveel mg beta-caroteen is er aanwezig bij 100gr wortelen??? di 31-jan-12 22:03 (permalink)
    0
    '100 g rauwe wortelen levert 1067 µg vitamine A en dit vooral in de vorm van beta-caroteen (ongeveer 6400 µg). Dit komt overeen met ruim 1,5 maal de gemiddelde dagelijkse aanbeveling voor vitamine A.

en overdreven vitamine A-inname (meer dan 7500 µg per dag), vooral door het verkeerd gebruiken van supplementen of het eten van te veel lever en leverproducten, kan schadelijk zijn, in het bijzonder ook voor de onvoldragen vrucht wanneer je zwanger bent. Van grote hoeveelheden beta-caroteen zijn daarentegen geen schadelijke gevolgen bekend. Wel kunnen de ogen en de huid een oranje-gele kleur krijgen door te veel beta-caroteen. Dit verdwijnt echter zodra er minder van wordt geconsumeerd.'

Voor bèta-caroteen bestaat geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). In het lichaam wordt het omgezet in vitamine A. De Gezondheidsraad hanteert hiervoor een factor zes: het lichaam zet 600 microgram bèta-caroteen om in 100 microgram vitamine A. Hierover is echter nog discussie: in Amerika wordt bijvoorbeeld een omrekeningsfactor van 1:12 aangehouden in plaats van 1:6. Voor bèta-caroteen heeft de Gezondheidsraad geen aanbevolen hoeveelheden opgesteld.

Dit is wat ik vond toen ik bij google dit intypte:
    'Beta caroteen wortelen hoeveelheid'

Sommige van zulke vragen zijn erg makkelijk terug te vinden. Vragen is natuurlijk niet erg maar dit is te makkelijk te googlen knipoog

Of het helemaal klopt, tja dat mag jij gaan nazoeken.
    Toen ik zo oud was als jou, was ik veel jonger

memo1988

• Total Posts : 77
      • Scores: 1
      • Reward points : 645
      Re:Hoeveel mg beta-caroteen is er aanwezig bij 100gr wortelen??? di 31-jan-12 23:24 (permalink)
      0
      wednesday

'100 g rauwe wortelen levert 1067 µg vitamine A en dit vooral in de vorm van beta-caroteen (ongeveer 6400 µg). Dit komt overeen met ruim 1,5 maal de gemiddelde dagelijkse aanbeveling voor vitamine A.

en overdreven vitamine A-inname (meer dan 7500 µg per dag), vooral door het verkeerd gebruiken van supplementen of het eten van te veel lever en leverproducten, kan schadelijk zijn, in het bijzonder ook voor de onvoldragen vrucht wanneer je zwanger bent. Van grote hoeveelheden beta-caroteen zijn daarentegen geen schadelijke gevolgen bekend. Wel kunnen de ogen en de huid een oranje-gele kleur krijgen door te veel beta-caroteen. Dit verdwijnt echter zodra er minder van wordt geconsumeerd.'

Voor bèta-caroteen bestaat geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). In het lichaam wordt het omgezet in vitamine A. De Gezondheidsraad hanteert hiervoor een factor zes: het lichaam zet 600 microgram bèta-caroteen om in 100 microgram vitamine A. Hierover is echter nog discussie: in Amerika wordt bijvoorbeeld een omrekeningsfactor van 1:12 aangehouden in plaats van 1:6. Voor bèta-caroteen heeft de Gezondheidsraad geen aanbevolen hoeveelheden opgesteld.

Dit is wat ik vond toen ik bij google dit intypte:
      'Beta caroteen wortelen hoeveelheid'

Sommige van zulke vragen zijn erg makkelijk terug te vinden. Vragen is natuurlijk niet erg maar dit is te makkelijk te googlen knipoog

Of het helemaal klopt, tja dat mag jij gaan nazoeken.

Alvast erg bedankt voor de opzoekwerk hoor
      STATS: 23 jaar 1m81 55kg
      (8kg vermagerd wegens chronische keelontsteking,
      nu wil ik terug sporten, veel eten en vooral groeien!)

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
        • No New Messages
        • Hot Topic w/ New Messages
        • Hot Topic w/o New Messages
        • Locked w/ New Messages
        • Locked w/o New Messages
        • Read Message