|
Author |
Insider
-
Total Posts
:
3083
- Scores: 0
-
Reward points
:
0
-
Status: offline
|
INFO: Fibromyalgie en ME door Schildklier afwijking
ma 27-feb-06 14:06
( permalink)
\ FIBROMYALGIE en ME door SCHILDKLIER AFWIJKING: de vergeten oorzaak over hypothyreoidie ondanks normale bloedwaardes http://www.xs4all.nl/~fredb/FibroHypo/ Omdat er op het Internet vrij weinig informatie is te vinden over hypothyreoidie die niet in het bloed aantoonbaar is heb ik hier een website overgemaakt. Deze gaat ook over fibromyalgie en ME/CVS , het prikkelbare darm syndroom , en diverse psychische aandoeningen zoals depressie , omdat dit de diagnoses zijn die hypothyreoidie patienten met ' normale' bloedwaardes vaak krijgen. Bij mijn zoektocht naar het behandelen van mijn fibromyalgie/ME klachten kwam ik op Internet het verband tussen het hebben van fibromyalgie klachten en het hebben van een slecht werkende schildklier tegen. Als je schildklier niet goed werkt, kun je fibromyalgie en/of ME klachten krijgen. Als deze door je schildklier komen zijn deze vaak goed te behandelen met schildklier medicatie. Je fibromyalgie-klachten kunnen dan hiermee verminderen of verdwijnen. Helaas is erop de meeste fibromyalgie pagina's weinig informatie hierover te vinden. Dat is jammer, want recent onderzoek heeft uitgewezen dat bij meer dan de helft(!) van de fibromyalgie patienten onbehandelde en ongediagnostiseerde schildklierklachten bestaan. Bij ME/CVS en depressie patienten is dit aantal ook behoorlijk groot. Schildklierafwijkingen zijn namelijk niet altijd in het bloed zichtbaar, zoals veel dokters denken. Ook als de dokter al hypothyreoidie heeft vastgesteld en je Thyrax slikt, en je hebt toch nog fibromyalgie/ME/depressie/darm klachten kan het overschakelen op andere medicatie helpen om je klachten weg te krijgen. Op pagina's over schildklier afwijkingen is veel informatie te vinden over deze klachten en hoe ze te behandelen. Deze pagina heeft dan ook vooral als doel patienten hierover te informeren, en als brug te dienen naar meer informatie. De informatie over hypothyreoidie en ME/CVS zelf op deze pagina heeft dan ook vrij beknopt, voor uitgebreide informatie kun je terecht bij de links en boekrecensies onderaan deze pagina. Ook andere zaken zoals een verminderde bijnieren functie en vitamine tekorten kunnen een rol spelen bij dit soort klachten en worden hier besproken. ♠Index ♠♠Informatie en uitleg: wat is een schildklier en wat is het verband met fibromyalgie, ME, en psychische klachten? Wat is hypothyreoidie? Wat is een schildklier? De klachten van hypothyreoidie Hoe wordt de diagnose meestal gesteld? Mijn bloed is goed, kan ik dan toch hypothyreoidie hebben? De medicatie De symptomen van hypothyreoidie Fibromyalgie: de diagnose door uitsluiting (en ME/CVS) ME/CVS: onderzoeken naar de behandeling met schildklier hormonen Nieuw wetenschappelijk artikel: A metabolic basis for fibromyalgia and its related disorders: the possible role of resistance to thyroid hormone [nieuw] Nieuw!: Wat zijn effectieve hulpmiddelen om je klachten minder te maken: oefeningen, vitaminen, geneesmiddelen [nieuw] Nieuw!: Veilige vitamines bij fibromyalgie [nieuw] Nieuw!: KB-141 verhoogt het schildkliermetabolisme zonder de hartslag te verhogen [nieuw] Hoe betrouwbaar zijn de bloedtesten? Ik heb fibromyalgie en hypothyreoidie/ME en hypothyreoidie tegelijkertijd - kan dat? Waarom Thyrax niet voor alle patienten voldoende helpt: conversie problemen. Soorten hypothyreoidie Gedeeltelijke resistentie tegen schildklier hormonen bij fibromyalgie patienten. Andere ziektes en aandoeningen die vaak voorkomen samen met hypothyreoidie: de bijnieren, vitamine B 12, andere hormonen De psychische klachten van een schildklier afwijking Stress als oorzaak? De hypothyreoidie cholesterol link - arterosclerosis, beroertes en hartaanvallen ♠Waar kan ik meer informatie vinden: links, boeken en artikelen Boeken met meer informatie Links met meer informatie Het artikel van professor Rasker: "diagnose fibromyalgie wordt te makkelijk gesteld". ♠Mijn verhaal en gegevens en de FAQ (onder constructie). Mijn verhaal - maandelijkse update (verplaatst naar livejournal) [update 19 september 2005] FAQ (antwoorden op veelgestelde vragen) Gegevens: mijn bloedwaardes en urine test uitslagen Gegevens: mijn klachten voor en na de behandeling: goede verbetering [nieuw] Laat een bericht achter Waar vind ik een goede dokter? Disclaimer Binnenkort op deze website Wat is Hypothyreoidie? de 'trage schildklier' Een van de meest voorkomende ziektes die fibromyalgie klachten kan veroorzaken is hypothyreoidie. Meestal wordt dit uitgesloten door middel van bloedtesten. Helaas is hypothyreoidie niet altijd duidelijk in het bloed zichtbaar, en wordt de diagnose daarom vaak over het hoofd gezien. Hypothyreoidie is een ziekte die vaak voorkomt, en vooral bij vrouwen. De ziekte komt naar schatting bij ïeïen op de acht vrouwen voor. Er zijn erg veel klachten die op hypothyreoidie kunnen duiden, zoals gewichtsproblemen, niet tegen kou kunnen, darmklachten, depressie en nog veel meer (zie de klachten van hypothyreoidie) maar lang niet alle klachten konden bij iedereen voor. Hypothyreoidie begint vaak met een paar 'vage' klachten, maar als de patiïent onderhandeld blijft worden het er in de loop der tijd steeds meer. Het wisselt ook per patiïent welke klachten er optreden. Omdat de klachten hetzelfde kunnen zijn als die van fibromyalgie krijgen hypothyreoidie patienten vaak de verkeerde diagnose. Ook worden de klachten vaak toegeschreven aan ME/CVS, depressie, prikkelbare darm syndroom of de patiïent wordt simpelweg vertelt dat zijn klachten 'in zijn hoofd zitten' en dat hij of zij zich aanstelt. Niets is minder waar! En wat nog belangrijker is aan het krijgen van de juiste diagnose, hypothyreoidie is behandelbaar! Wat is de schildklier? De schildklier is een kleine klier in het die een zeer belangrijke rol speelt in de stofwisseling. Hij produceert schildklier hormonen, hormonen die nodig zijn voor je stofwisseling. Als je te weinig van deze hormonen aanmaakt gaan deze processen langzamer, waardoor je klachten krijgt. Je maakt dan te weinig energie aan het de deze ook niet voldoende gebruiken waardoor je klachten krijgt. Er zijn een paar soorten schildklier hormonen die je lichaam aanmaakt met de namen T4 en T3, T2, T1 etc. T4 wordt het meeste aangemaakt en is het 'opslag' hormoon. Als je lichaam schildklier hormonen nodig heeft wordt T4 omgezet in T3. T3 is het actieve hormoon, het hormoon wat het eigenlijke werk doet. De schildklier maakt zelf ook T3 aan, maar de meeste T3 ontstaat doordat je lever T4 omzet in T3. Van de andere hormonen van de schildklier (T2, T1, T0...) is niet precies bekend wat ze doen, maar waarschijnlijk spelen ook zij een belangrijke rol bij de stofwisseling. De schildklier wordt door de hersenen aangestuurd met het hormoon TSH dat in een deel genaamd de hypofyse wordt aangemaakt. (TSH = thyroid stimulating hormone = schildklier stimulerend hormoon). De klachten van hypothyreoidie. Niet alle klachten komen bij alle patienten voor, hoe langer hypothyreoidie onderhandeld blijft, hoe meer klachten er doorgaans zullen ontstaan. Ook komen bij hypothyreoidie patienten weleens hyperthyreoidie klachten voor. De klachten die vet gedrukt zijn zijn klachten die bijvoorbeeld fibromyalgie patienten vaak hebben. - gewichtstoename (of soms ook -afname) - kouwelijkheid (handen en voeten), moeheid, ME - afwijkingen immuunsysteem: infecties: cystitis, luchtweginfecties, artritis - darmklachten: obstipatie, spastische darm - psychische klachten: traagheid, depressiviteit en stemmingswisselingen , nervositeit/gejaagd gevoel , irritaties, paniekaanvallen concentratie-en geheugen stoornissen , verstrooidheid. Veel patienten hebben meer klachten met stress. (zie complete lijst onderaan de pagina) - neurologisch: hoofdpijn, slaapstoornissen, moeheid , verminderde eetlust, doofheid en oorsuizen, duizeligheid , oogproblemen - huid: droog en pafferig, vooral onder de ogen - haar: uitval, verlies wimpers en wenkbrauwen - nagel: boos en brokkelig - menstruatie stoornissen, heftig, PMS , soms ook uitblijven van menstruatie - verminderde libido , onvruchtbaarheid - fibromyalgie: spier- en gewrichtsklachten (pijn, met name 's ochtends stijfheid, reumaklachten, spieren moeilijk kunnen ontspannen) - hart- en bloedvaten: hartkloppingen, vochtophopingen, blauwe plekken, bij veel patienten langzame hartslag - allergieen, eczeem - carpaal tunnel syndroom (beter bekend als RSI, de muisarm) - kortademigheid, astma achtige klachten - hese, krakende stem - oogklachten: droge ogen, gevoel alsof er zand in zit. Soms ook exopthalmus. - bloed: verhoogd cholesterol en homocysteine gehalte, bloedarmoede Niet al deze klachten komen bij iedereen voor. De meeste patienten hebben een paar van deze klachten, maar bij sommigen komt het ook voor dat ze maar 1 klacht duidelijk hebben, en een paar anderen een beetje. Zoals je ziet kan het zijn dat als je fibromyalgie hebt, je klachten veroorzaakt kunnen worden door een onderliggende hypothyreoidie. Hoe wordt de diagnose meestal gesteld? De diagnose wordt meestal gesteld door de TSH-waarde in het bloed te meten. Veel artsen houden hierbij aan dat een TSH tussen de 0.5 en de 5.0 betekent dat je schildklier in orde is. Tegenwoordig houden laboratoria echter aan dat een TSH boven de 3.5 kan duiden op een schildklier afwijking. In een aantal gevallen is de TSH waarde echter normaal, en bestaan er toch hypothyreoidie klachten. Dan wordt er vaak naar de waarde van T4 of van de FT4 gekeken. Soms wordt ook de FT3 bepaald. De aanwezigheid van antilichamen (anti-TPO) kan ook op het hebben van een schildklier stoornis duiden (Zelfs al zijn de rest van je waardes dan normaal). Helaas doen veel dokters alleen de TSH test om hypothyreoidie uit te sluiten, hiermee missen ze vaak de diagnose. Vraag ook altijd je specifieke bloedwaardes op, sommige dokters sturen helaas nog steeds mensen naar huis met 'je bloed is goed' als de TSH zelfs soms 5.0 is! Mijn bloed is goed, kan ik dan toch hypothyreoidie hebben? Ja dat kan. Volgens dokters geven bloedtesten altijd een duidelijke uitslag, maar de praktijk wijst anders uit. Soms is de hypothyreoidie namelijk helemaal niet in het bloed zichtbaar. (Zie mijn verhaal en boekbesprekingen) De testen die vaak in patienten met normale bloedwaardes hypothyreoidie kunnen aantonen zijn de 24 uurs urine test en in sommige gevallen ook de TRH-test. Als je de klachten van hypothyreoidie hebt, maar komt steeds niks uit alle testen kan ook een proefkuur met Thyrax/Armour/een ander medicijn worden voorgeschreven. Meer hierover staat onder andere in het boek ' Thyroid Power' (ook bij mensen bij wie uit alle testen niks komt willen schildklier hormonen weleens helpen) Dokter Durrant-Peatfield heeft in zijn boek The great thyroid scandal... ' beschreven waarom bloedtesten niet altijd goed werken. Ook hij behandelt patienten met verschijnselen van hypothyreoidie en volledig normale test uitslagen met succes. Hij stelt de diagnose aan de hand van de klachten en de symptomen (zie hieronder) Is er toch een 'bewijs' nodig dan gebruikt hij de 24 uurs urine test van het Europees Laboratorium voor Nutrienten te Bunnik. Het voorkomen van hypothyreoidie in de familie kan een extra aanwijzing zijn dat je problemen door de schildklier komen: hypothyreoidie is erfelijk. (Heb je veel familieleden met depressies, fibromyalgie of ME, prikkelbare darm syndroom of iets dergelijks dan kan het zijn dat zij eigenlijk ook hypothyreoidie hebben). De symptomen van hypothyreoidie < Behalve de klachten die patienten hebben zijn er ook nog symptomen die op hypothyreoidie kunnen duiden. Symptomen zijn dingen die de dokter zelf kan vaststellen bij een patiïent. Niet alle symptomen komen bij alle schildklier afwijkingen voor, meestal wel een aantal. Heb je ook symptomen van een verminderde bijnier functie, dan is de kans groot dat je beide afwijkingen hebt. De symptomen: - verlaagde lichaamstemperatuur (ochtend temperatuur onder de 36,4ïe) - vertraagde hartslag, zachte, zwakke hartslag - verlies van wenkbrauwen (soms alleen de buitenste eenderde) - huid problemen, gelige huid - dikke opgezwollen oogleden, pafferig gezicht - struma - blauwe plekken - haaruitval - koude handen en voeten - vertraagde achillespees reflex - bloedarmoede, verhoogd cholesterolgehalte, verhoogd homocysteine gehalte - vergrote lever, gevoelige lever et cetera In het reguliere circuit wordt tegenwoordig meestal vaak alleen nog maar naar bloed uitslagen gekeken. Sommige artsen willen echter wel een proefkuur voorschrijven. (meestal alleen met Thyrax). Andere artsen die vaak ook met normale bloedwaardes willen behandelen zijn vaak natuurartsen. Deze mensen hebben zowel het diploma voor reguliere arts als dat van natuurgeneeskunde. Zij schrijven doorgaans ook Thyreoidum voor als dat nodig is. De medicatie Er bestaan verschillende soorten medicatie voor de behandeling van hypothyreoidie. Als je schildklier niet meer goed werkt maakt deze te weinig schildklier hormonen aan. Als het schildklierhormoongehalte in je lichaam te laag wordt krijg je klachten. De behandeling bestaat eruit dit gehalte aan te vullen met schildklier hormonen uit pillen. Als je schildklier hormoon gehalte weer de juiste hoogte heeft bereikt dan verdwijnen je klachten. Als de hypothyreoidie al lang heeft bestaan kan dit langer duren, soms wel een jaar of meer. De eerste verbetering is meestal binnen drie maanden merkbaar. De meest bekende schildklierhormoonaanvulling is de behandeling met Thyrax. Thyrax bevat alleen het schildklierhormoon T4. De theorie is dat je lichaam zelf in staat is voldoende T4 om te zetten naar T3. (En eventueel T2, T1, etc...) Voor een aantal patienten werkt dit middel goed, echter niet voor iedereen. Een deel van de patienten houdt met het gebruik van Thyrax nog klachten over. Andere medicatie zoals Thyreoidum of Armour kan dan de oplossing bieden. Met de juiste medicatie kunnen in principe alle klachten verdwijnen. Fibromyalgie: de diagnose door middel van uitsluiting. Fibromyalgie is geen aparte ziekte, maar een verzamelnaam voor een hoop klachten. Als je elf van de 17 zogenaamde 'tenderpoints' hebt en oorzaken van andere ziektes zijn uitgesloten dan krijg je de diagnose fibromyalgie. Andere klachten die vaak voorkomen bij fibromyalgie zijn slaapstoornissen, darmstoornissen, depressies en hoofdpijnen. Er is nooit 1 duidelijke oorzaak gevonden voor het ontstaan van fibromyalgie, het ontstaan van fibromyalgie bij verschillende patienten kan verschillende oorzaken hebben. Er is een tijd gespeculeerd dat het hier zou gaan om een psychosomatische ziekte, gelukkig is er nu voldoende onderzoek gedaan dat het tegendeel bewijst. (Al zijn er nog een hoop artsen die daarmee achterlopen) Mensen die fibromyalgie hebben zijn wel degelijk ziek, alleen de oorzaak van het ontstaan is vaak moeilijk te achterhalen. Er is weleens onderzoek gedaan naar het voorkomen van hypothyreoidie bij fibromyalgie patienten: In studying patients with diagnosed fibromyalgia, Dr. Lowe ran thyroid function tests on each patient. Those with elevated TSH levels (indicating hypothyroidism) did not undergo TRH stimulation tests. Those who had normal TSH levels were subsequently also given a TRH stimulation test. Of the patients studied: 10.5% had primary hypothyroidism. 36.8% were diagnosed as euthyroid (in normal thyroid state) 52.6% had results, via the TRH test, that were consistent with central hypothyroidism. Overall, the results of this analysis suggest that approximately 64% of fibromyalgia patients had thyroid hormone deficiencies. And interestingly, the level of primary hypothyroidism found among FMS patients is 10.5 times higher than what you'd expect to find in the general population. Uit 'the metabolic treatment of fibromyalgia' door John Lowe Hieruit blijkt dat de diagnose hypothyreoidie bij veel patienten toch blijkbaar gemist wordt. Bij ME zijn soortgelijke onderzoeken gedaan, ook hier wordt de diagnose hypothyreoidie vaak gemist. Van mensen met een ernstige depressie heeft 15% van de mensen een (in het bloed aantoonbare) schildklier afwijking. Bij patienten die niet goed op antidepressiva reageren is dit percentage zelfs 52%. Het aantal mensen met een niet in het bloed aantoonbare hypothyreoidie is waarschijnlijk nog vele malen groter. [bron] De meeste reumatologen testen hun fibromyalgie patienten alleen op de TSH waarde en de FT4 waarde om uit te sluiten dat hun klachten door de schildklier veroorzaakt worden. Zoals je ziet wordt hierbij bij meer dan de helft van de patienten de diagnose gemist. Hoe betrouwbaar zijn de bloedtesten? Hypothyreoidie wordt al vanaf 1892 behandelt met schildklier hormonen. Tot pakweg dertig jaar geleden werd dit gedaan aan de hand van diverse symptomen en natuurlijk de klachten. Had je een aantal klachten en symptomen van hypothyreoidie, dan kreeg je schildklier hormonen. In de meeste gevallen werkte dit ook, wat de diagnose bevestigde. Sinds de bloedtesten in omloop zijn krijgen mensen met normale waardes geen schildklier hormonen meer, hoeveel klachten en symptomen van hypothyreoidie ze ook hebben. Ondanks dat sommige dokters heilig in de bloedtesten geloven zijn de referenties waardes van de bloedtesten zijn in de laatste jaren al een aantal keer bijgesteld. Dit omdat er toch nog steeds zieke mensen binnen bleven vallen. Werd je vroeger verteld dat je gewoon gezond was met een TSH van 4,5 en je klachten onmogelijk van je schildklier konden komen, tegenwoordig heb je met deze waarde opeens wel hypothyreoidie. De bovenste grenswaarde is nu 3,5 maar gaan steeds meer stemmen op om deze bij 2,0 te leggen. Een ander probleem is dat het vaak jaren duurt eer de bloedwaardes buiten de referenties waardes vallen. patienten die dit verschijnsel hebben krijgen dan de horen dat hun klachten niet van hun schildklier kunnen komen tot dat hun TSH na vijf jaar opeens begint te stijgen. Vervolgens worden ze wel behandelt en de klachten die zal vijf jaar lang hebben verdwijnen dan. Ondertussen hebben ze dan al die jaren al voor niks ziek rondgelopen. En in sommige gevallen zullen de waardes ook nooit boven de referenties waardes uitkomen. Ik heb fibromyalgie en hypothyreoidie/ME en hypothyreoidie tegelijkertijd - kan dat? Zowel ME als fibromyalgie zijn diagnoses die gegeven worden als alle andere dingen zijn uitgesloten. Als je dus ook hypothyreoidie hebt is dit niet het geval. Veelal zeggen dokters dat de bloedwaardes van de schildklier hormonen nu in orde zijn en de klachten dus niet aan de schildklier kunnen liggen. Echter, zoals we hebben gezien zijn de bloedwaardes niet altijd even betrouwbaar. Het is veel belangrijker te luisteren naar hoe de patienten zich voelt en de medicatie daarop af te stemmen. Als je nog typische hypo klachten over hebt terwijl je dokters zegt dat hier bloed in orde is dan is de kans groot dat je niet voldoende medicatie hebt of niet de juiste medicatie. Conversie problemen kunnen een reden zijn waarom je nog steeds klachten over hebt. Gebruik je alleen Thyrax dan kan een combinatie met Cytomel of Thyreoidum de rest klachten beter werken. Veel dokters geven de schildklier patienten en als niet voldoende medicatie en houden vaak geen rekening met conversie problemen. Ze streven vaak de verkeerde bloedwaardes na terwijl bloedwaardes niet alles zeggen. Zolang je geen verschijnselen van overdosering hebt kan het (langzaam) ophogen van de medicatie namelijk geen kwaad. Waarom Thyrax niet voor alle patienten voldoende helpt: conversie problemen Bij sommige mensen is het gebruik van het standaard medicijn Thyrax niet voldoende. Als je al een tijd bezig bent met instellen op Thyrax maar je kunt maar niet de juiste hoogte van de medicatie vinden dan kan het zijn dat je conversie problemen hebt. Dit is het geval als je nog steeds klachten overhoudt maar met ophogen hyper klachten krijgt zonder dat alle hypo klachten verdwijnen. De meest voorkomende klachten die mensen overhouden met het gebruik van alleen T4 zijn moeheid, spier- en gewrichtspijnen, depressieklachten en concentratiestoornissen. Overstappen op medicatie met T3 hormonen kan dan de oplossing zijn. (uitgebreide informatie hierover en over te weinig medicatie staat op de Hypo Maar Niet Happy website en in de Hypo Maar Niet Happy informatie map) Soorten hypothyreoidie er zijn verschillende vormen van hypothyreoidie. Primaire hypothyreoidie wordt veroorzaakt doordat de schildklier zelf niet genoeg hormonen produceert. Meestal wordt dit veroorzaakt door de ziekte van Hashimoto. Dit is een auto immuun ziekte waarbij het lichaam zelf de schildklier vernietigd. Het is de meest voorkomende oorzaak van hypothyreoidie. Als je de ziekte van Hashimoto hebt maak je vaak antilichamen tegen de schildklier aan (deze zijn in je bloed aan te tonen). 10% van de mensen met Hasimoto heeft echter geen antilichamen, maar wel Hasimoto! Andere oorzaken van primaire hypothyreoidie zijn een operatieve verwijdering van de schildklier of behandeling met radioactief jodium ("de slok") tegen de ziekte van Graves. Secundaire hypothyreoidie, ook wel bekend als centrale hypothyreoidie wordt veroorzaakt door een afwijking aan de hypofyse, een hormoonklier in de hersenen. Deze produceert te weinig TSH. De schildklier zelf werkt dan wel goed, maar wordt onvoldoende gestimuleerd door de hersenen, wat resulteert in te weinig schildklier hormonen. Deze afwijking is aantoonbaar met de TRH-stimulatie test. Bloedtesten kunnen dan nog normaal zijn (meestal TSH laag en de FT 4 ook). Omdat de afwijking vrij zeldzaam is wordt de test bijna nooit gegeven Tertiaire hypothyreoidie is een hele zeldzame afwijking. Hierbij produceert de hypothalamus, een gedeelte van de hersenen te weinig TRH, het hormoon wat normaal de hypofyse stimuleert om TSH te maken. Dit resulteert erin dat de schildklier onvoldoende wordt aangestuurd. Ook dit wordt aangetoond met de TRH-stimulatie test. Gedeeltelijke resistentie tegen schildklier hormonen bij fibromyalgie patienten. John Lowe, (die het onderzoek heeft gedaan naar hypothyreoidie bij fibromyalgie patienten) heeft bij vervolgonderzoeken ook getest of patienten met een normale schildklier werking ook op schildklier hormonen reageerden. Een heel groot deel van deze patienten bleek gedeeltelijke resistentie te hebben tegen het T3 hormoon. Ze hadden wel genoeg van dit hormoon, maar hun cellen konden het niet opnemen. Ze hadden normale bloed uitslagen. Als hij ze extra T3 hormoon gaf verminderden of verdwenen hun klachten, zonder dat ze verschijnselen vertoonden van overdosering. (hyperthyreoidie) Ook de patienten waarbij hypothyreoidie was aangetoond behandelde hij succesvol. Dit is een stuk uit de conclusie van het vervolgonderzoek: Of the remaining 45% who have test results consistent with euthyroidism, 75% on average improve or recover when treated on the assumption that they have thyroid hormone resistance. This 75% is about 34% of our total sample of FMS patients. For a total percentage of FMS patients with possible thyroid disease, we can add this 34% of patients with thyroid hormone resistance (according to the four post-treatment criteria) to the 55% of hypothyroid patients (according to thyroid function test results). The result is 89% of FMS patients with putative thyroid disease . T3 resistentie is niet met een simpele bloedtest (of zover bekend andere testen) aan te tonen. Door patienten met fibromyalgie klachten schildklier hormonen te geven kan worden aangetoond dat sommige patienten resistentie hebben tegen schildklier hormonen: Most euthyroid patients improve only with supraphysiologic dosages of T3. We are convinced that the patients who improve or recover with supraphysiologic dosages of T3 have cellular resistance to thyroid hormone. We conclude that a patient has thyroid hormone resistance when four criteria are met. The patient: (1) is euthyroid before beginning the use of T3, according to thyroid function test results, including a TRH stimulation test; (2) markedly improves or completely recovers from hypothyroid-like FMS symptoms and signs with supraphysiologic dosages of T3; (3) after beginning T3 therapy has an extremely high free T3 blood level; (4) has no evidence of tissue thyrotoxicosis due to the high free T3 level, according to the results of serial ECGs, serum and urine biochemical tests, and bone densitometry. Een 'normaal' te verwachten resultaat bij iemand die geen schildklier hormoon resistentie zou hebben zou er heel anders uitzien. De patiïent zou verschijnselen van overdosis moeten hebben (hyperthyreoidie). Extra notitie: de behandelmethode van Dr. Lowe bestaat behalve het geven van schildklier hormonen ook uit gezonde voeding, vitamine supplementen, beweging en het behandelen van eventuele andere hormonenafwijkingen zoals de bijnieren en geslachtshormoon huishouding waar nodig. Dit is vaak nodig om de klachten helemaal weg te krijgen. Bij patienten met andere hypothyreoidie klachten dan die van fibromyalgie boekt hij soortgelijke resultaten, onder andere ME klachten. Van de homepage van Dr. Lowe op: http://www.drlowe.com/articles/theory.htm Voor meer informatie over Dr. Lowe zijn behandelmethode zie de boekbesprekingen en de links. ME/CVS: onderzoeken naar de behandeling met schildklier hormonen [nieuw] Ook bij ME speelt hypothyreoidie vaak een rol. Het onderzoek van dokter Skinner naar de behandeling van ME/CVS patienten met bloedwaardes die nog binnen de 'normale' waardes vallen met schildklier hormonen levert een verrassend resultaat op: veel patienten blijken hier baat bij te hebben, een deel van hen was al klachten kwijt. het onderzoek van dokter Skinner (korte samenvatting): Hierin worden ME patienten met een laag normale FT 4 en een hoog normale TSH behandeld met schildklier hormonen. Het gemiddelde FT 4 gehalte was 13,4 voor behandeling en 18,1 daarna. Het gemiddelde TSH gehalte was 2,15 voor de behandeling en 0,39 daarna. Van de 139 patienten hadden er 129 verbetering of het verdwijnen van minstens 10 van de 16 klachten. 30 patienten van de 139 waren al hun klachten kwijt bij deze waardes. De klachten die het best reageerden op de behandeling waren verlies van energie, geheugen problemen en concentratieproblemen. Dit onderzoek is gedaan met alleen behandeling met T4, sommige mensen reageren beter op een combinatietherapie met T3 of alleen T3, waarschijnlijk waren de resultaten nog beter geweest. (Zeker als de patiïent wordt ingesteld aan de hand van de klachten in plaats van de bloedwaardes) Het onderzoekstaat beschreven in 'tears behind closed doors ' blz. 176 . Ook dokter Teitelbaum behandelt ME patienten met hypothyreoidie klachten (o.a.) met schildklier hormonen. Hij heeft een multifactoriele therapie ontwikkelt, d.w.z. dat hij meerdere mogelijke oorzaken van de klachten tegelijkertijd behandelt. Van de 38 patienten in een van zijn onderzoeken kregen er 18 synthroid (T4, Amerikaanse versie van Thyrax) en 15 Armour (Amerikaanse versie van Thyreoidum). patienten met een TSH> 2,5 en/of een FT 4<13 en/of een T3<1,5 en minstens drie hypothyreoidie symptomen werden behandeld. (In andere onderzoeken ook met compleet normale bloedwaardes) Voor de rest werden ijzer, B12, andere vitamines, bijnier, en geslachtshormoon tekorten aangevuld, eventuele schimmel (o.a. candida) en bacterie infecties behandeld en werd er medicatie tegen slapeloosheid gegeven (in veel gevallen slechts tijdelijk). De moeheidsklachten verdwenen in 57% van de patienten. 39% had grote verbetering maar niet volledig. Het volledige onderzoek staat blz. 229-275 van zijn boek 'from fatigued to fantastic'. Een eerdere versie van dit onderzoek is in 1995 gepubliceerd in the 'journal of muscoskeletal pain". dokter Teitelbaum heeft een andere theorie over het ontstaan van een aantal ME/fibromyalgie klachten dan Dr. Lowe. wat opvallend is is dat hun behandeling wel aardig overeenkomt. Nieuw wetenschappelijk artikel: A metabolic basis for fibromyalgia and its related disorders: the possible role of resistance to thyroid hormone, by R. L. Garrison and P. C. Breeding Er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar de oorzaken van fibromyalgie. Het volgende artikel is gepubliceerd in Medical hypotheses, een gerenomeerd blad voor het publiceren van belangrijke hypotheses in de medische wereld. In dit artikel worden veel zaken besproken die ook op deze site staan, ditmaal in een blad wat ook in de conventionele medische wereld wordt serieus genomen. Goed nieuws dus! Ook Dr Lowe en zijn onderzoek worden meerdere in dit artikel malen genoemd en als erg belangrijk beschouwd. Het artikel is uit 2003, wat in de medische wereld als recent wordt beschouwd. Het kan wat lastig te lezen zijn voor leken, vandaar dat ik hier een beknopte (nederlandse) uitleg zal geven van de inhoud. De samenvatting is niet volledig, maar kan eventueel worden gebruikt als handleiding bij het lezen van het originele artikel A metabolic basis voor fibromyalgie en zijn verwante ziektes: de mogelijke rol van schildklierhormoonresistentie Hypothyroidie kan waarschijnlijk net als diabetes kan worden verdeeld in twee categorien: type 1 (tekort aan de hormonen) en type 2 (resistent tegen de hormonen). De vragen: - Kan er een biomarker gevonden worden het aantonen van fibromyalgie? (kan fibromyalgie worden aangetoond bijvoorbeeld met een bloedtest of iets dergelijks) - Welke syndromen hebben misschien dezelfde oorzaak als fibromyalgie, hier worden onder andere ME, PMS, myofascial pain syndrome en dergelijke genoemd - In de gevallen waar de resistentie niet erfelijk is, waar wordt deze dan door veroorzaakt? - Welke nieuwe methodes van behandeling zijn waarschijnlijk mogelijk met deze nieuwe kennis? De theorie: hoe is de resistentie ontstaan? De resistentie wordt waarschijnlijk veroorzaakt door 'chronic comsumptive coagulopathy (ccc)', wat heel simpel gezegd inhoud dat je een chronische vorm hebt van iets wat je celwand minder doordringbaar maakt. De theorie is dat deze hierdoor minder doordringbaar wodrt voor verschillende soorten hormonen. Behalve fibromyalgie/hypothyreoidie type 2 zouden ook ziektes zoals ook insuline (diabetes type 2 mellitus), PCOS (polycystic ovary syndrome and PPHP (pseudopseudohypoparathyroidism) hieronder vallen. Dit zijn afwijkingen waarvan het bekend is dat deze vaker dan gemiddeld samen voorkomen met fibromyalgie. - Mogelijke oorzaken van de 'chronic comsumptive coagulopathy (ccc)' infecties, eventueel ook giffen of trauma (relatie is onduidelijk) De theorie: hoe is deze coagulopathy ontstaan?: Er zijn meerdere mogelijkheden waarop deze 'chronic comsumptive coagulopathy' kan zijn ontstaan. Dit is een waarschijnlijk scenario: 1) infectie met PCR of microagglutination-bewijsbare organismes (mogelijk virussen, schimmels, parasieten) 2) gevolgd door 'chronic comsumptive coagulopathy' (de slecht doorlaatbare celwand) 3) blijvend gestimuleerde schildklierhormoonresistentie 4) een aantal hypometabole verschijnselen (verschijnselen van een te traag metabolisme) 5) het onstaan van meerdere hormonale resistenties Mogelijke behandelingen: - anti infectieve behandeling: bepaalde antibiotica, anti virusmiddelen, anti schimmel middelen en imuunsysteem verbeteraars - anti-hypercoagulation: een mini dosis anti hypercoagulation - een supranormale hoveelheid schildklierhormonen De meest uitvoerig geteste methode van behandeling, en tot nu toe zeker de meest effectieve. er zijn theoretich gezien misschien eventueel wel lange termijn bijwerkingen Het volledige artikel: A metabolic basis for fibromyalgia and its related disorders: the possible role of resistance to thyroid hormone Andere ziektes en aandoeningen die vaak samen voorkomen met hypothyreoidie: Verminderde bijnier werking/ Low Adrenal Reserve . Bij veel patienten met hypothyreoidie komt een verminderde bijnier functie voor. Hier wordt helaas zelden op getest. patienten met een verminderde bijnier functie reageren vaak slecht op schildklier medicatie, waardoor artsen vaak onterecht zeggen dat de klachten dus niet door de schildklier kunnen komen. Als de bijnier behandeld wordt verdwijnt dit probleem echter. In de bijsluiter van Thyrax, het bekendste schildklier medicijn staat dat patienten met een verminderde bijnier functie geen Thyrax mogen krijgen tot deze behandeld is, het is dus zeker van belang dit te laten testen. Klachten: - gewichtsverlies - geirriteerde darmen, diaree - slechte respons op schildklier medicatie - trek in zout, trek in zoetigheid - gevoelig voor kou en hitte, koude handen en voeten. - hypoglycemie - aanvallen van flauwte, het uitbreken van koud zweet, trillend gevoel van binnenuit - slechte respons op infecties, vaak infecties - pigmentatie in huid 'creases' - donkere ringen onder de ogen - ademloosheid, astma - verlies van lichaamshaar - slapte in spieren, spier- en gewrichtspijnen, rugpijn - depressie en nervositeit, geheugenverlies en verwarring - moeheid - auto immuun ziektes, afwijkingen aan het immuun systeem - slechte tolerantie voor oefeningen/inspanning - gesis of gefluit in de oren - palpitaties - 's nachts wakker worden met ademnood, nervositeit, een doemgevoel en hypoglycemie Symptomen - vertraagde of verlengde achillespees reflex - Raglan's sign (daling van de bloeddruk als je gaat staan) - donkere ringen onder de ogen - ademtekort - koude handen en voeten - droge dunne huid, pigmentatie - verlies van lichaamshaar (bij mannen vooral het verlies van de onderste eenderde van het haar op de benen) - onstabiele pupil reflex Verminderde bijnier werking komt heel vaak voor samen met hypothyreoidie, (vooral als de hypothyreoidie lang onbehandeld is gebleven): de kans is groot dat je een combinatie van symptomen hebt. Zoals je kunt zien is er een behoorlijke overlap aan symptomen. De verminderde bijnier werking wordt in het reguliere circuit meestal zelden geaccepteerd behalve het zeer ernstige geval van de ziekte van Addison. Hoe wordt een verminderde bijnier werking vastgesteld? Het meten van het DHEA-sulfaat is een goede indicator van de bijnierschors functie. Een te laag DHEA-sulfaat gehalte duidt op een verminderde bijnier functie, maar ook een te hoog DHEA-sulfaat, samen met een te laag cortisol gehalte duidt op een verstoorde bijnier functie. Omdat het cortisol gehalte in het bloed nogal wisselt is eenmalig prikken op cortisol onvoldoende. Een speeksel test op cortisol, vier keer per dag kan uitkomst bieden. Over of de ACTH-stimulatie-test uitkomst kan bieden, wisselen de meningen nog al. Klik hier voor informatie over de diagnose en behandeling van de bijnieren Onderzoek naar verminderde bijnier functie bij fibromyalgie en ME heeft aangetoond dat veel patienten met fibromyalgie een verminderde bijnier functie hebben. Of dit een gevolg van de vaak onbehandelde hypothyreoidie is is niet bekend. De ziekte van Addison-Biermer, Pernicieuze anemie, vitamine B12 tekort. Deze auto immuun ziekte komt vaak voor samen met hypothyreoidie. Meestal wordt ze veroorzaakt doordat het lichaam de vitamine B12 niet goed kan opnemen. De klachten lijken enigszins op die van hypothyreoidie, maar kunnen onbehandeld ernstige blijvende klachten veroorzaken. Eigenlijk zou elke hypothyreoidie patiïent hierop getest moeten worden, zeker omdat de opname van vitamine B 12 (en andere vitamines) door de hypothyreoidie verminderd kan zijn. Het onderhandeld blijven van een vitamine B12 gebrek kan ernstige blijvende klachten veroorzaken! Beginnende klachten: -een gevoelige tong -een vreemd gevoel in de voeten -het gevoel op vilt te lopen/prikken in de voetzolen -tintelingen in voeten en handen -een beetje bloedarmoede -moeheid -een verminderde psychische weerstand. In een later stadium worden de klachten erger, en ontstaan er meer klachten zie http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/symptoom.htm voor de volledige klachtenlijst. Meer informatie over de klachten en behandeling van vitamine B 12 tekort is te vinden op de website http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/ Afwijkingen aan de geslachtshormonen. In het boek 'Thyroid Power' staat hier een stukje over, dit komt vaak samen voor met hypothyreoidie. De klachten bij vrouwen: -zwelling in de borsten, gevoeligheid, fibro cysten -moeilijk te behandelen menopauze symptomen -gewicht aankomen zonder duidelijke reden -acne die verschijnt gedurende bepaalde periodes van de menstruele cyclus -heftige kramp tijdens de ovulatie -vaker blaas- of vaginale infecties -heftige/onrechtmatige menstruatie -heftige PMS -donkere cirkels onder de ogen -het vasthouden van vocht in het lichaam -spier- en gewrichtspijn -geschiedenis van fibroiden, endometriose, hysterectomy of PCOS -geschiedenis van miskramen of onvruchtbaarheid -slechte concentratie -moeilijk slapen 's nachts/moeheid overdag vier of meer van deze klachten kunnen op een afwijking van de reproductieve hormonen duiden. (NB: je geslachtshormonen kunnen ook uit balans zijn door hypothyreoidie, als dit de oorzaak is verdwijnen deze klachten gelijk met de behandeling, dit gaat dus alleen over klachten die nog steeds hebt na de behandeling) De psychische klachten van de schildklier. Een van de meest onderschatte klachten van hypothyreoidie is het psychische gedeelte. Je hersenen hebben net als je andere organen voldoende schildklier hormonen nodig om goed te werken. Daalt het schildklier hormoon gehalte echter als gevolg van hypothyreoidie dan lukt dat je hersenen niet meer om het gehalte van belangrijke stoffen als serotonine en noradrenaline hoog genoeg te houden. Ook het gehalte van GABA, een andere neurotransmitter, kan dalen. Deze stoffen beïenvloeden je humeur en waarneming, en het is dan ook niet verwonderlijk dat een te laag gehalte hier veranderingen in geeft. De klachten die het meest voorkomen zijn sufheid, lusteloosheid, depressieve gevoelens, nervositeit en stemmingswisselingen. Het wisselt echter per patiïent welke klachten de boventoon voeren en hoe heftig ze zijn. Niet alle patienten hebben van zichzelf door dat ze zich anders voelen en gedragen en schrijven de klachten vaak toe aan omgevingsfactoren als stress op het werk of persoonlijke problemen. Omdat de veranderde hormoonhuishouding je waarneming beïenvloed gebeurt het vaak dat patienten zich hier meer druk om maken en de problemen minder goed het hoofd kunnen bieden. Als je schildklier hormoon gehalte erg laag wordt kan het minste geringste je je al van je stuk brengen en kleine dingen kunnen opeens veel grotere problemen lijken. Zeker als de omgeving de oorzaak van deze veranderingen niet kent heeft deze vaak het gevoel dat de patiïent zich aanstelt. 'Waarom ben je opeens zo lui/nerveus/ongeintresseerd/kleinzielig geworden?' of ' wat stel je je aan' zijn argumenten die de onbehandelde schildklier patiïent vaak te horen krijgt. Met zulke klachten, zonder de oorzaak te kennen gaan veel patienten aan zichzelf twijfelen. Sommige patienten gaan daardoor naar een psychiater of psychotherapeut, in de hoop dat deze de klachten kan verhelpen. Diagnoses als depressief, paniek stoornis, AD(H)D of simpelweg overstresst worden vaak aan schildklier patienten gegeven terwijl de eigenlijk oorzaak bij de schildklier ligt. Als de therapie dan niet helpt wordt de schuld vaak bij de patiïent gelegd: je hebt niet genoeg je best gedaan. Onbegrip van de eigen verandering en van de omgeving zelf leiden echter ook weer tot depressieve en stress klachten, totdat de patiïent in een steeds dieper wordende neerwaartse spiraal beland. Lijst met psychische klachten van hypothyreoidie De meest voorkomende psychische klachten van hypothyreoidie: depressie, leeg gevoel geestelijke traagheid (je moet langer over dingen nadenken, kunt moeilijker beslissen, praat langzamer soms) vaker slaperig of juist slapeloos vergeetachtiger, chaotischer emotioneel instabiel (stemmingswisselingen, soms huilbuien) verlies van ambitie vermindert vermogen om te focussen en aandacht te geven (concentratiestoornissen, soms gediagnostiseerd als ADH) verminderde interesse, desinteresse, apathie. verlies van het plezier in de dagelijkse dingen sneller geïerriteerd, ongeduldiger nervositeit, opgejaagd gevoel ('gestresst') je om alles druk maken, extra gespannen zijn paniek aanvallen krijgen minder zelfvertrouwen, laag zelfbeeld, schuldgevoel gevoeliger voor kritiek en afwijzing (vooral bij vrouwen) het gevoel dat je er niet leuk/goed uitziet (vaak versterkt door fysieke veranderingen) Veel patienten hebben in min of meerdere mate wel een paar van deze klachten, slechts sommige bijna allemaal. In jonge kinderen kinderen ook: hyperactiviteit, ADHD. (Soms ook bij volwassenen) Ernstige hypothyreoidie/zeldzamer klachten: Manisch gedrag manische depressie obsessieve dwang stoornis post traumatische stress stoornis fobieïen (zowel sociale fobieïen als specifieke fobieïen) hallucinaties (stemmen horen, dingen zien die er niet zijn) (in combinatie met andere klachten soms diagnose schizofrenie) dementie (vooral in langdurig onbehandelde hypothyreoidie) [bron: The Thyroid Solution, Ridha Arem, M.D., blz 48, 84, 97, 100] Wanneer aan patienten gevraagd wordt of ze depressief zijn is het typische antwoord: 'nee ik voel me niet depressief. Ik ben niet triest'. Toch kun je dan de typische verschijnselen van een (al dan niet schildklier gerelateerde) depressie hebben. Vooral de low-grade depressie komt vaker voor. Hierbij heb je niet alle verschijnselen van een depressie maar wel vaak een gebrek aan energie. Veel antidepressiva zijner op gebaseerd om onder andere het gehalte van serotonine en of noradrenaline te verhogen. De antidepressiva zoals Prozac doen dit onder andere door de conversie van het schildklier hormoon T4 naar T3 te bevorderen. Wat ze dus eigenlijk doen is zorgen dat er meer schildklier hormoon door je hersenen wordt gebruikt. Als je gehele schildklier hormoon gehalte echter te laag is kan dit meer lichamelijke klachten geven. Zelfs een klein tekort aan schildklier hormonen kan bij sommige mensen al psychische klachten veroorzaken. Deze klachten zouden behandeld moeten worden met schildklier hormonen en niet met antidepressiva zoals nu vaak gebeurt. Houd je bij het gebruik van Thyrax nog psychische klachten over dan kan het zijn dat je onder behandeld bent. Ook afwijkingen aan de bijnieren en vitamine B12 gebrek kunnen psychische klachten geven. Stress als oorzaak? Nog steeds wordt vaak gedacht dat fibromyalgie wordt veroorzaakt door stress. Dit omdat veel patienten rapporteren dat hun klachten zijn ontstaan in een stressvolle periode. Ook hebben veel fibromyalgie patienten meer last van hun klachten tijdens een stressvolle periode. Hypothyreoidie patienten hebben echter ook meer last van hun klachten tijdens een stressvolle periode. Dit komt niet omdat hun klachten psychisch van oorzaak zijn, maar omdat je lichaam meer schildklier hormonen nodig heeft tijdens een periode van stress. Is de schildklier echter niet instaat deze voldoende aan te maken, dan heb je een groter tekort tijdens deze periode, en dus meer klachten. Ook worden de cellen van onbehandelde hypothyreoidie patienten gevoeliger (maar sommige cellen minder gevoelig) voor het stress hormoon noradrenaline en minder gevoelig voor het hormoon adrenaline. Dit komt omdat de cellen een andere verhouding van alfa-adrenergic tot bïeta-adrenergic receptors krijgen door een tekort aan het schildklier hormoon T3. Het gevolg is dat de patiïent meer klachten krijgt met stress. Wat met name weleens vergeten wordt als een gestresste patient bij de dokter komt, de stress klachten ook een gevolg kunnen zijn van de schildklier afwijking in plaats van de oorzaak van de lichamelijke klachten. Vaak ontstaat hypothyreoidie ook tijdens een periode van stress. Bij stress gaat je immuunsysteem harder werken, en openbaart zich vaak de ziekte van Hasimoto (dit is bij de meeste patienten de oorzaak van de hypothyreoidie). Deze ziekte was dan al passief aanwezig, maar de klachten nog niet. Omdat hypothyreoidie zowel angst klachten als depressieve gevoelens veroorzaakt voelen veel patienten zich sneller gestresst. Het is echter niet zo dat stress de oorzaak is, de meeste gezonde mensen kunnen jarenlang stressen zonder ooit fibromyalgie klachten te krijgen. Het is hetzelfde als met maagzweren, eerst werd gedacht dat deze door stress kwamen, maar nu blijkt dat ze veroorzaakt worden door een infectie met de bacterie Heliobacter pylori. Als je deze bacterie niet in je maag hebt kun je stressen zoveel je wilt, maar krijg je geen maagzweer. Dokters hebben tegenwoordig al gauw de neiging de oorzaak van klachten die ze niet kunnen vinden toe te schrijven aan stress of depressie. Dit betekent echter vaak dat ze niet weten wat ze met een patiïent aan moeten. (Zie mijn verhaal ) De hypothyreoidie cholesterol link - artherosclerosis, beroertes en hartaanvallen > Een typisch kenmerk van hypothyreoidie is ook dat vaak het cholesterolgehalte verhoogd is. Het hebben van een verhoogd cholesterolgehalte geeft een verhoogd risico op artherosclerosis, dat is dat je aderen dichtslibben. Hierdoor kan de kransslagader, die het hart van voedsel en zuurstof voorziet, dichtslibben en vernauwen (angina pectoris). Een hartinfarct is het gevolg van een zuurstoftekort in de hartspier dat veroorzaakt wordt omdat er bijvoorbeeld een bloed propje in de vernauwde ader blijft hangen en zo de ader in zijn geheel blokkeert. In veel gevallen waar de diagnose 'te hoog cholesterolgehalte' gesteld wordt is hypothyreoidie de oorzaak. Er zijn ook andere oorzaken mogelijk zoals roken of suikerziekte maar als er geen oorzaak te vinden is kan het zijn dat je schildklier niet helemaal goed werkt. De invloed van eten wordt bij een te hoog cholesterolgehalte vaak overschat; je lichaam maakt namelijk 80% van de cholesterol zelf aan. Dit hoeft niet alleen uit meervoudig onverzadigde vetzuren te zijn, maar kan ook uit eiwitten en koolhydraten. Al in 1933 is aangetoond dat zelfs konijnen (die normaal vanwege een vegetarisch dieet nauwelijks cholesterol hebben) een te hoog cholesterolgehalte kregen als hun schildklier werd verwijderd. Helaas wordt hypothyreoidie als mogelijke oorzaak van een te hoog cholesterolgehalte vaak nog over het hoofd gezien, met alle gevolgen vandien. [bron: The great Thyroid Scandal, Dr Durrant-Peatfield, blz 169-171] Boeken met meer informatie: De meeste informatie over schildklier ziektes en fibromyalgie klachten heb ik uit deze boeken. Een aantal van deze zijn in de bibliotheek te leen, de rest heb ik op Internet besteld. De meeste boeken bespreken sowieso de standaardinformatie over schildklier ziektes, maar de verschillende boeken hebben soms nog net wat extra informatie die niet in andere boeken te vinden is. Hier volgt een kort overzicht van de belangrijkste informatie: De hypo-maar-niet-happy map: [Aanrader] De beste Nederlandstalige informatie. Deze map is ook zeer goed leesbaar als je een totale leek bent op het gebied van hypothyreoidie. Elke hypothyreoidie patiïent zou deze map eigenlijk moeten hebben. Hij is ook zeer geschikt om aan je dokter te laten lezen. De onderwerpen die worden besproken zijn: oorzaken, diagnose en behandeling - heb ik hypothyreoidie? - ondanks schildklier hormoongebruik toch klachten - schildklier hormonen, werking en opvattingen - interpreteren van bloedtesten - problemen met de bijnieren - zwangerschap en schildklier ziekten - boekbesprekingen - omgaan met artsen/uw rechten als patiïent - uitgebreide bijsluiter bij schildklierhormoonmedicatie. De map is te bestellen op: http://www.hypomaarniethappy.nl/infomap/bestel.htm "The Great Thyroid Scandal and How to Survive it" [Aanrader] door Dr Barry Durrant-Peatfield Absoluut het beste boek over aanpak van hypothyreoidie met normale bloedwaardes! Dr. Durrant-Peatfield legt ook uit waarom bloedtesten vaak verkeerde resultaten laten zien. Hierin is hij vrij uitgebreid, zeer grondig en heel erg duidelijk. In zijn praktijk is hij al vaak ME/CVS en fibromyalgie patienten tegengekomen, zij bleken bijna allemaal hypothyreoot te zijn. Hypothyreoidie uitsluiten door middel van bloedtesten is een absolute misser. Ook geeft hij een uitgebreide uitleg over werking van de bijnieren, hoe die diagnose te stellen en hoe deze te behandelen als ze niet goed werken. Voor de rest is er ook nog uitleg van de andere belangrijke hormonen: DHEA, melatonine, pregnenelone, progesteron, oestrogenen, testosteron et cetera. Ook het verband met andere ziektes, diabetes, kanker, hart en vaatziekten en een te hoog cholesterolgehalte worden besproken. Het boek bevat alleen weinig informatie over hoe hypo zijn voelt, maar is voor de on(der)behandelde patiïent met normale bloedwaardes het beste boek tot nu toe over de diagnose en de behandeling. Dr. Durrant-Peatfield legt namelijk uit hoe je ook zonder je dokter de diagnose kunt stellen. Een andere goede recensie van dit boek is te lezen op: http://www.hypomaarniethappy.nl/boekbesprekingen.htm#peatsfield Dit boek is te bestellen op: http://www.baronsdownpublishing.com/ "Thyroid POWER - 10 steps to total health" Ten Steps to Total Health Richard L. Shames & Karilee Halo Shames Als al je testen normaal zijn en je hebt toch hypo klachten, dan is dit eigenlijk ook een boek dat je moet hebben. Een duidelijk boek voor patienten. Het is geschreven door een arts en een verpleegster (zijn vrouw) die al jarenlang met schildklier patienten werken. Het boek bevat een duidelijke lijst met symptomen, klachten en andere meespelende oorzaken aan de hand waarvan je zelf kunt vaststellen hoe groot de kans is dat je klachten door je schildklier komen. Ook worden andere veelvoorkomende oorzaken van dit soort symptomen besproken. Het meest opvallende van dit boek is de methode van diagnostisering: zelfs al zijn al je testen 'normaal', dan kun je toch nog hypothyreoidie hebben. Dokter Richard Shames behandeld al jarenlang succesvol patienten met normale testresultaten. Als patienten klachten hebben die wijzen in de richting van hypothyreoidie maar uit de testen komt niks dan geeft hij ze een proefkuur met Thyrax. Veel patienten knappen hier goed van op, waaruit blijkt dat ze toch wel degelijk hypothyreoot waren. Over het woord 'fibromyalgie' wordt niet gesproken, met deze klachten val je voor dokter Shames gewoon onder de mogelijke hypothyreoidie patienten. Ook staan een aantal typische fibromyalgie klachten in de lijst van symptomen die door het uit balans zijn van je geslachtshormonen kunnen komen: verdwijnen deze niet door het behandelen van schildklier dan zit misschien (een deel van) de oorzaak hierbij. Zowel de geslachtshormonen van vrouwen als die van mannen worden gesproken. (Over dat laatste staat helaas weinig in de andere boeken) Ook de bijnieren worden uitvoerig beschreven, evenals hoe ze te behandelen. Dit boek is het makkelijkst te bestellen op bol.com . Je hebt geen creditcard nodig, als je wilt krijg je wanneer het boek thuis bezorgd wordt een acceptgiro bijgeleverd. "The metabolic treatment of fibromyalgia" door Dr John C. Lowe Dr. John Lowe behandeld al jarenlang fibromyalgie patienten met de behandeling die hij 'metabolic treatment' noemt. Dit boek bevat honderden onderzoeken, zeer uitgebreide uitleg over hoe hypothyreoidie of het slecht opnemen van schildklier hormonen fibromyalgie klachten kan veroorzaken. Hij heeft ook aangetoond dat sommige fibromyalgie patienten die niet hypothyreoot zijn gedeeltelijke cellulaire T3-resistentie hebben. Bij deze patienten verdwijnen hun 'hypo'-klachten met een hoger-dan-normale dosis T3 hormoon. In tegenstelling tot wat veel artsen beweren krijgen deze patienten geen 'hyper'-klachten. John Lowe heeft dit uitvoerig getest bij zijn patienten. Ook hypothyreoidie patienten met fibromyalgie klachten behandeld hij met succes. (89% heeft duidelijk verbetering)Het boek is erg uitgebreid, en bevat honderden onderzoeken die gedaan zijn naar fibromyalgie en hypothyreoidie. Het is echt opmerkelijk om te lezen: in fibromyalgie patienten worden vaak exact dezelfde afwijkingen gevonden als in hypothyreoidie patienten. Eigenlijk zouden alle dokters, met name reumatologen en internisten dit eens moeten lezen. Sommige delen zijn wel wat moeilijk te lezen als je geen verstand hebt van geneeskunde of biochemie. Het heeft 1260 bladzijden. Dit boek is alleen te bestellen op http://www.mcdowellpublishing.com/ Vanwege de grootte en het gewicht van dit boek duurt het vrij lang tot het geleverd wordt. Het boek is echter zeer de moeite waard, zeker omdat het stukken uitgebreider is dan de andere boeken. "Your guide to metabolic health" door Dr. Gina Honeyman-Lowe en Dr. John C. Lowe Dit boek is de 'patienten-versie' van "The metabolic treatment of fibromyalgia", en verteld over de verschillende behandelmethodes die Dr. Lowe gebruikt voor zijn fibromyalgie (en ME) patienten. Behalve de behandeling met T3 en/of T4 bespreekt hij ook andere zaken die van belang zijn: de juiste voeding en beweging. Met name over voeding wordt veel geschreven, niet gek als je weet hoe de gemiddelde Amerikaanse maaltijd eruitziet. Maar ook Hollanders kunnen hier nog wat van leren: ons voedsel bevat door de lange verwerkingstijd minder vitaminen dan veel van ons nodig hebben. In de praktijk heeft Dr. Lowe gemerkt dat met name vitamine B complex essentieel is voor het herstel van veel patienten. Ook andere vitamine en mineralen tekorten die voor het herstel van belang zijn worden besproken. Ook het behandelen van de bijnieren en afwijkingen aan de geslachtshormoon huishouding zijn bij sommige patienten essentieel. Het is belangrijk voor patienten om weer conditie en spiermassa op te bouwen: veel patienten hebben door de hypothyreoidie een slechte conditie gekregen. Ook laat hij patienten grafieken bijhouden van hoe het met hun klachten gaat. Dit zowel om hun medicatie af te stellen als om ze gemotiveerd te houden. Het herstel kan zeker als de klachten al langer bestaan soms vrij lang duren. Voor de rest merkt Dr. Lowe nog een heel belangrijk belangrijk ding op: het slikken van bepaalde pijnstillers en antidepressiva kan op den duur de klachten verergeren. Hij raadt alle patienten dan ook aan deze te stoppen op het moment dat zij met de behandeling met schildklier hormonen beginnen. Slaapmiddelen zoals Ambien (wordt in Nederland verkocht onder de naam zolpidem artraat) geven geen problemen. Dit boek is alleen te bestellen op http://www.mcdowellpublishing.com/ygmh.htm maar is zeer zeker de moeite waard als je fibromyalgie klachten hebt. "Living well with hypothyroidism. What Your Doctor Doesn't Tell You... That You Need to Know door Mary J. Shomon Mary Shomon is zelf hypothyreoidie patiente en heeft dit boek geschreven naar aanleiding van haar website:http://thyroid.about.com . Het behandeld de schildklier, verteld wat je moet doen als je dokter je niet serieus neemt en geeft een hoop voorbeelden van patienten waarbij dit inderdaad het geval is. Ook volgt een uitgebreide beschrijving van de symptomen, klachten en behandelingen. Ook alternatieve behandelingen worden besproken. Hoe vind je een goede dokter die wel wil luisteren? Voor wie wil weten hoe hypothyreoidie voelt is dit boek het meest uitgebreid. Over hypothyreoidie met normale bloedwaardes wordt helaas weinig gezegd. Het boek bevat wel een hoofdstuk over fibromyalgie en de behandeling daarvan met schildklier hormonen. Mary vertelt over onderzoeken van John Lowe en dokter Kenneth Blanchard, die beiden hun fibromyalgie patienten met succes met T3 (en vaak ook T4) behandelen. Dit boek was ook te vinden in de bibliotheek van Den Haag. Het boek is het makkelijkst te bestellen op bol.com. Je hebt geen creditcard nodig, als je wilt krijg je wanneer het boek thuis bezorgd wordt een acceptgiro bijgeleverd. "The thyroid solution: A Mind-Body Program for Beating Depression and Regaining Your Emotional and Physical Health" door Ridha Arem De Amerikaanse endocrinoloog dokter Ridha Arem bespreekt hierin de klachten van hypothyreoidie, hoe de klachten ontstaan en geeft een hoop uitleg over met name de wisselwerking tussen je hersenen en de schildklier. Ook wordt de medische uitleg niet geschuwd, wat dit een prima boek maakt om aan je dokter te laten lezen. Dit boek is opgedeeld in vier gedeeltes. Het eerste gedeelte gaat vooral over de connectie tussen de schildklier en de werking van de hersenen. Het beschrijft hoe een verslechterde werking van schildklier je humeur, emoties en gedrag beïenvloed: een schildklier afwijking beïenvloed je waarneming van stress, en stress kan een schildklier afwijking opwekken. Veel patienten met schildklier ziekte krijgen de misdiagnose depressie of paniek stoornis. Het tweede gedeelte gaat over hoe een schildklier afwijking je gewicht, seksleven en persoonlijke relaties kan beïenvloeden. Veel patienten hebben veranderingen in hun gevoelsleven, minder zin in seks en last van overgewicht, wat tot een negatief zelfbeeld kan leiden. Ook de depressie en angstgevoelens die door de schildklier afwijking ontstaan werken hieraan mee. Dit gedeelte bevat een hoop voorbeelden van patienten en wat er in hun relaties en persoonlijke levens gebeurde toen de schildklier ziekte opdook. Het is een prima boek om aan je partner te laten lezen als je hier last van hebt. Het boek bespreekt ook word je moet doen als je geen zin meer hebt in seks. Het derde gedeelte gaat over vrouwen zaken: onvruchtbaarheid, miskramen, postnatale depressie, premenstrueel syndroom en de menopauze. Een schildklier afwijking kan deze klachten veroorzaken of verergeren. Het vier gedeelte is het meest praktisch: hoe herken je schildklier ziekte en hoe behandel je het. Dokter Arem behandelt zijn patienten met zowel T4 als T3. Hij gelooft dat patienten met een TSH waarde boven de 2 met de typische schildklier klachten al aan hun schildklier kunnen hebben, een verdere TRH test kan dit uitwijzen. Over of patienten met volledig normale bloedwaardes aan hun schildklier kunnen hebben blijft hij een beetje vaag. Hij is een paar van dat soort patienten in zijn praktijk tegengekomen, maar hoe het werkt laat hij zich niet echt over uit. Bij fibromyalgie patienten onderscheidt hij twee soorten: die met hypothyreoidie en die zonder. Beide schrijft hij T3 voor, in kleine hoeveelheden. Grote hoeveelheden veroorzaken volgens hem hyperthyreoidie, hij heeft dit echter nog nooit in de praktijk uitgeprobeerd. (Dit vind ik nogal een misser: John Lowe heeft namelijk aangetoond dat dit juist niet gebeurd bij een bepaalde groep patienten, bij hen verdwijnen hun klachten hiermee en ze worden niet hyper.) Voor de rest een prima boek, en zeker een aanrader voor mensen met psychische klachten. Dit boek is ook te vinden in de bibliotheek van Den Haag. Het boek is het makkelijkst te bestellen op bol.com . Je hebt geen creditcard nodig, als je wilt krijg je wanneer het boek thuis bezorgd wordt een acceptgiro bijgeleverd. Boeken waarvan ik nog een recensie ga schrijven: 'Tears Behind Closed Doors' van Diana Holmes (onder constructie) Diana Holmes heeft jarenlang met een onbehandelde schildklier afwijking en bijnier afwijking rondgelopen tot dat ze in een rolstoel zat. Sinds ze Armour en bijnier medicatie gebruikt heeft zijn weer een goede gezondheid en strijdt ze voor goede voorlichting over schildklier afwijkingen. Als je bloed goed is wil dat nog niet zeggen dat je schildklier dat ook is! (...) Diana schrijft in haar boek openlijk over haar klachten en over alle verkeerde diagnoses die ze heeft gehad. Wat ikzelf opvallend vond zijn de psychische klachten die ze beschrijft die bij haar op het eind behoorlijk heftig werden. Ze kreeg hallucinaties, morbide en paranoia gedachten, paniek aanvallen en hoorde stemmen. Voor de rest werden ook een aantal klachten genoemd die niet zo typisch voor de schildklier zijn, waarschijnlijk omdat haar bijnieren ook niet meer goed werkten. Het kan handig zijn de hypo maar niet happy map of een boek in plaats van uitgeprint papier mee te nemen naar de dokter, informatie van Internet wordt vaak niet serieus genomen. Ikzelf vond het wel prettig uitgebreid geïenformeerd te zijn voordat ik naar de dokter ging. Met name over fibromyalgie en ME/CVS en de behandeling daarvan wordt een stuk positiever geschreven dan in boeken die alleen over fibromyalgie of ME/CVS gaan: er zijn daadwerkelijk patienten beter van geworden. Niet alle patienten met ME/CVS of fibromyalgie hebben natuurlijk hypothyreoidie, maar ik kan elke fibromyalgie of ME/CVS patiïent aanraden zich uitgebreid te laten testen (niet alleen de bloedtesten, maar vooral ook de urine test): je zult maar net bij die (toch wel behoorlijk grote) groep van patienten horen die inderdaad hypothyreoot zijn. De artsen die deze patienten inderdaad hierop testen schatten dat het aantal fibromyalgie/ME patienten dat hypothyreoidie heeft op meer dan de helft. Boekbesprekingen van deze boeken (en anderen) zijn ook te vinden op http://www.hypomaarniethappy.nl/boekbesprekingen.htm Links met meer info: Nederlandstalig: Hypo Maar Niet Happy Zeer goede Nederlandstalige informatie over schildklier ziektes. Deze site is twee jaar geleden opgezet door Bert Bakker, zelf hypothyreoïedie-patiïent. Uit onvrede met het gebrek aan goede Nederlandse literatuur over dit onderwerp vertaalde hij een aantal gezaghebbende artikelen uit het Engels. Hier vind je de meest uitgebreide informatie over hypothyreoidie, behandeling, medicatie, artsen etc. Ook kun je hier de hypo maar niet happy map bestellen, een informatie map met uitgebreide informatie over hypothyreoidie. Deze map is ook zeer goed leesbaar als je een totale leek bent op het gebied van hypothyreoidie. Deze map bevat ook informatie over de bijnieren. www.hypomaarniethappy.nl Het hypoforum (hoort bij hypo maar niet happy) Hier wisselen mensen met een schildklier stoornis informatie uit. Een goede plek als je vragen hebt of op onbegrip stuit in je omgeving. Ook komen hier vaak mensen die vermoeden dat ze misschien een schildklier afwijking hebben om advies vragen. Er zijn hier ook mensen die de diagnose ME of fibromyalgie hadden gekregen en toch hypothyreoot bleken te zijn. Neem er maar eens een kijkje, en zie hoeveel patienten met hypothyreoidie zelf hebben moeten uitzoeken dat ze hypothyreoot waren. Er is ook een forum over artsen, als je een arts zoekt die ervaring heeft met bepaalde behandelingen kun je hier een oproep plaatsen. http://www.topforum.nl/plus/forum/?ID=53 Een artikel uit Zorgadministratie en informatie (april 2003, nr 111), het blad van de Nederlandse Vereniging voor Medische Administratie over hypothyreoidie. Ook hier wordt het verband met fibromyalgie/ME/CVS/depressie genoemd. [aanrader] http://www.hypomaarniethappy.nl/logos%20kranten/NVMA.htm Op vrijdagavond 15 november 2002 organiseerde Hypo maar niet Happy, belangengroep mensen met hypothyreoïedie, met medewerking van Robert Linschoten, Arts Preventieve-, Orthomoleculaire- en Natuurgeneeskunde, een lezing in het Educatorium te Utrecht. Hypothyreoidie is niet altijd in het bloed zichtbaar. http://www.hypomaarniethappy.nl/lezing/verslag_151102.htm Op 15 januari hield de Artsenvereniging tot Bevordering van de Natuurgeneeskunde (ABNG) een symposium over hypothyreoïedie. Ook zij zijn het erover eens dat hypothyroidie niet altijd in het bloed zichtbaar is. http://www.hypomaarniethappy.nl/Verslag%2015%20februari-def.htm In het FES-magazine van deze maand stond een opzienbarend artikel: Prof. Dr. J. J. Rasker: "diagnose fibromyalgie wordt gemakkelijk gesteld." Het is prof. Rasker een doorn in het oog dat de diagnose fibromyalgie zo makkelijk wordt gesteld. "Ik noem het een diagnose van luie dokters. Door de klachten fibromyalgie te noemen ben je snel weer van de patiïent af. Maar in heel veel gevallen hebben de klachten een organische oorzaak, die vaak moeilijk is op te sporen. Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer je verder zoekt op de plaats waar de eerste problemen zich voordeden, je die oorzaak ook in veel gevallen zult vinden. Het gebeurt in mijn praktijk heel vaak dat ik bij een second opinion een andere oorzaak vindt voor de klachten die als fibromyalgie worden gepresenteerd. Bij een aantal mensen zijn die klachten dan goed te behandelen en verdwijnt het algemeen pijnsyndroom als sneeuw voor de zon." Klik hier voor het complete artikel (http://www.geocities.com/hetispsychisch/Rasker.html) Het eerste artikel wat dokter Rasker over dit onderwerp publiceerde "verzwijgen maakt beter" Rasker benadrukt wel dat je de pijnklachten bij fibromyalgie-patienten serieus moet benaderen: "De patienten hebben vaak heel veel last. Het zijn reele klachten. (...) Het blijkt dan dat die niet zelden een onderliggend lijden hebben, bijvoorbeeld ernstige nek- of rugafwijkingen, reuma, schildklierstoornissen, spierziekte, jicht of zelfs kanker. Dokters bij wie de patient eerder geweest was, waren geneigd de diagnose flbro- myalgie van elkaar over te nemen. Iemand voldoet aan de criteria, dus dan houdt het op. Die dokters vergaten na te denken." Het complete artikel: http://www.eglise.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=404 Dit was het allereerste artikel waar ik tegenaan liep op mijn zoektocht. Wel wat ingewikkeld, maar zeer uitgebreid. http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Schildklier2.html Engelstalig: hypothyreoidie De website van Mary Shomon Mary Shomon is zelf hypothyreoidie patiïent, en heeft het boek 'Living well...' geschreven. Dit is de meest uitgebreide Engelstalige website over hypothyreoidie, waarin ook de diverse alternatieve therapieïen worden beschreven. Ook zijn hier interviews te vinden met diverse dokters met de verschillende behandelmethodes. http://thyroid.about.com De TSH test is onbetrouwbaar: het verband met fibromyalgie en ME/CVS http://thyroid.about.com/library/weekly/aa072500a.htm Hypothyreoidie, fibromyalgie en ME/CVS!!! Dit was het eerste Engelstalige artikel waar ik tegenaan liep bij het zoeken naar informatie over fibromyalgie en hypothyreoidie. Een aanrader! http://thyroid.about.com/library/weekly/aa090897.htm Hypothyreoidie en ME/CVS http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/artikelen/hypothyroidie.cvs.me.1.html Ervaringen van ME patienten die hypothyreoidie bleken te hebben: http://www.afme.org.uk/info/thyroid.shtml hypothyreoidie, anemie, diabetes et cetera: deze arts kon maar bij een klein percentage van zijn 'ME/CVS-gediagnosticeerde' patienten geen oorzaak vinden van hun klachten. [tip] http://www.houghtongraphics.demon.co.uk/gordonskinner.html Hypothyreoidie en fibromyalgie: Nogmaals het verband tussen fibromyalgie en hypothyreoidie: http://thyroid.about.com/library/weekly/aa042799.htm en nogmaals ME/CVS, fibromyalgie, menopauze, PMS, depressie en hypothyreoidie Dr. Kenneth Blanchard is ook van mening dat veel ME en fibromyalgie patienten eigenlijk hypothyreoidie hebben die niet in het bloed aantoonbaar is. Ook hij behandelde deze met succes. Ook PMS komt vaak door hypothyreoidie en hypothyreoidie versterkt menopauze klachten. http://www.menopause-consultant.com/MDs/kennethblanchard.html Meer dan 10% van de Amerikanen heeft vaak onbehandelde hypothyreoidie http://www.thyroid-info.com/articles/thyroid-prevalence.htm Onbehandelde lichte hypothyreoidie geeft een zeer vergroot risico op hart en vaatziekten en geeft ook een verhoogd cholesterol. Vooral bij oudere vrouwen. http://thyroid.about.com/library/weekly/aa021500a.htm De homepage van Dr. Lowe, fibromyalgie onderzoeks instituut [tip] Dr. Lowe heeft in een aantal onderzoeken aangetoond dat meer dan de helft van de fibromyalgie patienten met normale bloedwaardes toch hypothyreoidie heeft. Ook patienten die geen hypothyreoidie hebben blijken toch vaak baat te hebben bij schildklier hormonen. Hij heeft een therapie ontwikkeld waarbij 89% van de fibromyalgie patienten een ruime verbetering of zelfs het compleet verdwijnen van klachten heeft. http://www.drlowe.com Het verhaal van Diana Holmes,een patiente die zelfs in een rolstoel belandde omdat de diagnose hypothyreoidie keer op keer gemist werd. (Van het boek Tears behind closed doors, zie boekrecensies): In 1993 the results of my thyroid function test were as follows: - January 1993 Result TSH 1.95 (R. Range 0.4 - 5.4) January 1993 Result FT4 17.3 (R. Range 11.5-23) At that time I had received treatment for myasthenia gravis for two and a half years and needed the use of a wheelchair. Twelve months later I was diagnosed with hypothyroidism. I was treated for the condition and have been well for the last eight years. I missed out on diagnosis because the blood test results were misinterpreted. Previously, over a twenty three-year period I was misdiagnosed six times with serious diseases and treated for them all, bearing in mind that in reality I did not suffer from any of them. They are namely, epilepsy, coeliac disease, depression, polymyalgia rheumatica, M.E. and finally myasthenia gravis. The medication that was given for the various conditions and the tests I underwent and the specialists that I visited is too much to go into in this letter. Suffice to say what a waste of time and money spent by the NHS. I missed out on twenty-three years of a good quality of life. http://www.thyroidtears.co.uk/wecanmakeadifference.html Links over de bijnieren Waarom de traditionele ACTH stimulatie test voor een lichte bijnier schors insufficientie (low adrenal reserve) niet betrouwbaar is: http://www.nvkc.nl/tijdschrift/content/2000/nr%206/p361/2000-6-p361.pdf Mijn verhaal tot nu toe: wordt regelmatig geupdate Ook mijn huisarts(en) hebben mijn klachten nooit echt serieus genomen, als de niks duidelijks konden vinden gooiden ze het altijd maar op 'het is psychisch'. Al vanaf mijn tiende jaar ben ik moe. In de loop van de jaren krijgen steeds weer klachten, onregelmatige ongesteldheid, kaakholte ontstekingen, bloedarmoede, regelmatig infecties en schimmels. Mijn haar begint uit te vallen, maar volgens de huisarts is het psychisch. Darm verstoppingen heb ik al vanaf dat ik veel jonger ben, maar mijn darmen gaan veel slechter werken, waardoor ik ook steeds gewicht kwijtraak. De internist stelt bloedarmoede vast, en al helpen de pillen een beetje, ik blijf maar kwakkelen. Ik slaap ook altijd heel moeilijk in, maar alles is volgens de huisarts altijd psychisch. Uiteindelijk zijn mijn kaakholte's ook geopereerd, wat niet nodig was geweest als de dokter mij eerder serieus had genomen. Wanneer ik ga studeren krijg ik binnen twee maanden al 'RSI-klachten'. Ik kan mijn handen niet goed meer gebruiken, en typen gaat ook niet meer. Stoppen met computeren helpt niet. Ik werkte een hele lijst aan fysiotherapeuten en trainingsprogrammas af maar zonder resultaat. Bij het trainen heb ik ook steeds het probleem dat ik heel veel eetlust krijg, maar mijn darmen raken steeds verstopt. Ook daalt mijn bloedsuiker steeds heel snel, koel ik heel snel af, ben moe en wordt steeds duizelig. Vanwege al deze klachten moet ik na een paar jaar zelfs het trainen opgeven. Mijn handen kan ik nog steeds niet meer goed gebruiken, ik kan niet meer schrijven en typen. Ik krijg steeds heftigere spierpijnen, waarvan niemand weet waar ze vandaan komen. Ik slaap nauwelijks meer, en mijn darmen zitten nu bijna altijd verstopt. Ik begin ook steeds meer dingen te vergeten, en wordt steeds waziger in mijn hoofd. Ik ben altijd wel een beetje verstrooid geweest, maar nu weet ik als ik naar de andere kamer loop niet eens meer wat ik daaraan het doen was. Ook wordt steeds depressiever, en voel me de hele dag opgejaagd en nerveus. Ik kan nauwelijks meer denken. Zelfs eten koken en boodschappen daarvoor doen lukt niet meer. De pijn is echt ondraaglijk, als ik twee uur op een dag pijn vrij ben is dat veel. Ik moet stoppen met mijn studie, en belandt in de WAO. Bij de laatste huisarts (vanwege de onkunde van de vorige neem ik een nieuwe) kan er uiteindelijk nog net de diagnose 'iets van fibromyalgie of ME' vanaf, waarna ik met veel gezeur naar de reumatoloog kan. Hij stelt de diagnose fibromyalgie/hypermobiliteitssyndroom. Deze arts stuurt me weer door naar het Jan van Bremen instituut waar ze weer over psychisch beginnen. Volgens hun is fibromyalgie een ziekte die je krijgt als je jarenlang teveel van jezelf had gevergd en geen nee kunt zeggen. Ik vind het onzin, mijn klachten zijn begonnen op mijn elfde, hoe kan ik mezelf dan al overbelast hebben?? Ik heb een normaal gelukkig gezinsleven gehad zonder traumas en mezelf ook niet overbelast met teveel buitenschoolse activiteiten. Gelukkig hoor ik in die periode van mijn tante van dat zij aan haar schildklier heeft. Haar klachten zijn dezelfde als die van mij! Enige navraag levert op dat niet alleen zij, maar ook mijn oma, haar moeder, en mijn oom iets aan hun schildklier hebben. Zowel bij mijn oom als oma heeft het lang geduurd eer zij de diagnose kregen, omdat dit bij hun niet in het zijn bloed zichtbaar was. Mijn oom had een 24 uurs urine test gekregen, waar uitkwam dat hij hypothyreoidie had. Daarna had hij een week in het ziekenhuis gelegen, waar ze er achter kwamen dat zijn bloedwaardes (TSH) elke paar uur anders waren. Bij mijn oma hebben ze waarschijnlijk een jodium opname test gedaan, ik kan het haar niet meer vragen want zij is er niet meer. Als ik bij het Jan van Bremen instituut met dat verhaal van die schildklier kom raden ze mij het ten sterkste af daar wat mee te doen want 'mensen met fibromyalgie hebben nou eenmaal rare hormonenafwijkingen'. Ik vind dit een dom argument (en ik ben eigenwijs), en ik heb weer net zolang doorgezeurd bij de huisarts tot hij me naar de endocrinoloog doorstuurt. Helaas heeft hij rare dingen in mijn verwijskaart geschreven, en de endocrinoloog neemt mij ook niet erg serieus. Ik vertel hem dat schildklier ziekten wel vaker in mijn familie voorkomen, en mijn oom en oma ook normale bloedwaardes hebben, maar volgens hem kan ik niks aan mijn schildklier hebben want mijn bloed is normaal. (??!?) En ook hij begint weer over psychisch en stelt de diagnose depressie. Uiteindelijk heb ik maar zelf uitgezocht hoe het zit met schildklier ziekte en schildklier waardes heb maandenlang alles wat kon vinden gelezen op Internet, en boeken geleend bij de bibliotheek. Ook heb ik in die periode mijn waarden bij de huisarts en de reumatoloog en de internist opgevraagd. Alleen mijn TSH en FT4 waren ooit gemeten, naar de rest van de hormonen, mijn bijnieren en vitamine B 12 was nog nooit gekeken! Geen wonder dat ze nooit wat gevonden hebben. Gelukkig hoorde ik op het hypoforum van ene Dr. Linschoten. Deze man is natuurarts (huisarts geweest en daarna ook nog natuur en orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd), en behandelt mensen aan de hand van hun klachten, niet alleen hun bloedwaardes. Wat een verademing, deze man luistert gewoon naar wat je zegt en neemt je volledig serieus! Ik heb een 24 uurs urine test op T3 en T4 gehad en ik bleek inderdaad hypothyreoot te zijn. Niks niet psychisch dus. Ik ben nu pas geleden begonnen met het slikken van Thyrax. Volgens hem moet ik binnen drie maanden een aardig stuk zijn opgeknapt, en over een jaar van mijn klachten af zijn. Ik ben nu pas een maand op mijn uiteindelijke dosis, en voel me al iets beter! Helderder in mijn hoofd, minder wazig en iets minder spierpijn! En ik gebruik geen slaapmiddel meer. Wordt vervolgd dus... BELANGRIJKE UPDATE: MIJN VERBETERINGEN ZIJN VOORTAAN TE VINDEN OP MIJN NIEUWE FIBROHYPO LIVEJOURNAL http://www.livejournal.com/users/fibrohypo/ IK HEB ALLE UPDATES HIERNAARTOE VERPLAATST Nieuwste bloedwaardes( 24-5-04 ): TSH <0,1000 Ft4: 18,4 T3: 2,4 Nog steeds normale bloedwaardes nu maar dan wel met 7,5 x 1/2 grain Thyreoidum en 2 blauwe thyrax (en dat is een HOGE dosis) Maar wel grote vooruitgang Ter vergelijking voor patienten: mijn bloedwaardes (onder constructie) Mijn bloedwaardes voor dat ik behandeld werd waren normaal: TSH=2.10, T4=17, t3=1.80 Volgens de meeste conventionele dokters kan ik dus niks aan mijn schildklier hebben. (Behalve deze die een 24 uurs urine test geven, sommige conventionele dokters doen dit namelijk wel) Juli/augustus (?):TSH=1.10, FT4=13, 4 en T3=1.5 (op alleen Thyrax, een blauwe tablet) Februari 2004: TSH = 1,65 FT4 = 12,2 T3 = 1,4 (twee blauwe tabletten (50 microgram) Thyrax en 3/4 grain Thyreoidum) Mijn bloedwaardes lijken weinig te maken te hebben met de hoeveelheid klachten die ik heb. Ik gebruik nu twee blauwe tabletten Thyrax en 1,5 grain Thyreoidum en ben nog steeds niet hyper. Mijn lichaamstemperatuur is nog steeds normaal, als ik hyper was zou deze hoger moeten zijn. De klachten zijn wel stukken minder. De uitslagen van mijn 24 uurs urine onderzoek: volume: 3000* referentiewaarde: 600-2500 T3: 645*referentiewaarde: 400-1200 (dit zijn de waardes van Dr. Linschoten, die op het formulier waren anders) T4: 772* referentiewaarde: 1800-3000 T3/T4 ratio: 0,84 referentiewaarde: 0,63-1,00 Dit is de 24 uurs urine test van het Europees Laboratorium voor Nutrienten te Bunnik. Meer informatie: telefoonnummer: 030-2871492 Deze test kun je thuis doen, je vangt 24 uur lang je urine op in een container. Na 24 uur evengoed schudden en met de bijgeleverde spuit haal je er een klein deel uit het stuur je dit op in de bijgeleverde envelop. Deze test wordt niet door reguliere artsen geaccepteerd maar is wel nauwkeuriger dan de bloedtesten. Mijn klachten voor en na de behandeling Om een goede indruk te geven van het resultaat van mijn behandeling is hier een lijst met in tabel 1 de 69 meest voorkomende schildklierklachten bij schildklierpatienten, in tabel 2 de lijst van klachten die ik had voor de behandeling en in lijst 3 de lijst met klachten na de behandeling en de mate waarin ze verbeterd zijn. Al met al een goede verbetering Lijst met de verbetering van mijn klachten FAQ (antwoorden op veel gestelde vragen) (onder constructie) Omdat ik regelmatig dezelfde vragen krijg opgestuurd van verschillende mensen zal ik deze hier proberen te beantwoorden. Waar vind ik een goede dokter? Sinds ik met deze pagina begonnen ben krijg ik regelmatig vragen van mensen waar ze een goede arts kunnen vinden. Helaas zijn er toch nog wel veel artsen die hun patienten niet serieus nemen of niet geloven in schildklier klachten met normale bloed uitslagen. Mijn ervaring is dat het afhankelijk van de bloeduitslagen makkelijker of moeilijker is een goede dokter te vinden bij de reguliere artsen. En ook sommige dokters schrijven wel T3 medicatie voor, andere niet, sommigen testen wel op secundaire hypothyreoidie, andere niet. (En sommige hele erge sturen zelfs patienten met afwijkende waardes naar huis met ' niet erg genoeg om te behandelen'. ) Ik heb zelf geen goede ervaringen met de reguliere artsen (en kan hier dus ook geen vragen over beantwoorden) Er staat een lijst van goede artsen op Hypo Maar Niet Happy. Ook op het het hypoforum kun je terecht met vragen over goede artsen. Hier is een apart gedeelte met vragen over artsen en kun je vragen naar een arts in de buurt en naar ervaringen van anderen. Zeker als er al is vastgesteld dat je schildklier niet goed werkt maar je houdt ondanks medicijngebruik klachten over dan kan een goede internist/huisarts een wereld van verschil maken. Heb je echter normale bloedwaardes, word je keer op keer niet serieus genomen of voel je je zo beroerd dat je niet langer wil wachten dan kan het ook een optie zijn om naar een natuurarts te gaan. In tegenstelling tot reguliere artsen schrijven sommige natuurartsen wel schildklier hormonen voor met normale bloeduitslagen. Ook doen veel natuur artsen de 24 uurs urine test. Ook de bijnieren, vitamine B 12 et cetera worden niet vergeten. Het is wel belangrijk een natuurarts te zoeken die verstand heeft van schildklieren! De meeste adressen van natuurartsen staan op http://www.abng.nl/adressen.htm Ik ben zelf onder behandeling van Dr. Linschoten, hij vindt klachten belangrijker dan bloeduitslagen. Behalve Dr Linschoten zijn er nog diverse natuurartsen die de 24 uurs urine test doen en verstand hebben van schildklieren en gerelateerde klachten. Mij bekend zijn deze (er zijn er meer, heb je goede ervaringen stuur deze dan op): Dr Mulder in Houten is opgeleid door Dr. Linschoten en schrijft ook Thyreoidum voor. Voor de rest zijn er nog Dr. van der Vlies en Dr. van Meerendonk. Dr. Pekelharing weet ook veel van schildklieren maar ik weet niet welke tests hij doet. Dr. van Meerendonk behandelt ME patienten onder andere met het Teitelbaum protocol ( meer informatie. Artikel over slapeloosheid Vaak hebben patienten met hypothyreoidie vaak last van extreme slaperigheid, en patienten met hyperthyreoidie van slapeloosheid. Echter, slapeloosheid komt ook voor bij mensen met hypothyreoidie. Een van de verklaringen hiervoor kwam ik tegen in een studieboek (dit geldt met name voor de mensen met spierklachten/stijfheid): Voor slaap is verminderd bewustzijn nodig, en een belangrijke stap om in slaap te vallen is het verlagen van de temperatuur van de hersenen en van de rest van het centrum van het lichaam. (Paradoxaal genoeg gezien verhoogt koorts ook de slaperigheid, maar doorgaans slapen we 's nachts wanneer onze hersenen koeler zijn dan gedurende de dag.) Een van de beste manieren om te voorspellen hoe snel iemand in slaap zal vallen is de hoeveelheid bloed die vanuit de hersenen en de voeten stroomt te meten. Mensen bij wie er veel bloed naar de uiteindes stroomt (en die dus hun handen en voeten opwarmen) stellen meer bloed bloot aan hun omgeving, die doorgaans een stuk koeler is dan de binnenkant van het lichaam, en koelen op die manier hun lichaam af. Plat liggen helpt om bloed naar de uiteinden te laten stromen; melatonine helpt ook. Veel mensen met doorbloedings problemen hebben problemen om in slaap te komen. Vrij vertaald uit Biological Psychology, zevende editie door James W. Kalat. Verkeerde of onvolledige diagnoses die vaak worden gesteld bij hypothyreoidie patienten Omdat hypothyreoidie soms een onduidelijk klachtenpatroon geeft krijgen hypothyreoidie patienten vaak voor elke klacht die ze hebben een apart label. De volgende verschijnselen kunnen het gevolg zijn van hypothyreoidie. (Er zijn ook andere oorzaken mogelijk, maar als je veel van deze klachten hebt kan het een goed idee zijn om je eens te laten testen, of een proefkuur met schildklier hormonen te proberen) Diverse psychische stoornissen (zie de psychische klachten van hypothyreoidie ) ME/CVS of fibromyalgie (als losstaande ziekte of als tweede diagnose) prikkelbare darm syndroom arthrose (achtige) klachten, arthritis klachten ADHD, ADD, autisme (met name bij jongere kinderen) onvruchtbaar/miskramen, postnatale depressie, PMS, menopauze klachten, miskramen herhaaldelijk kaakholte en/of amandel ontstekingen, herhaaldelijke nier ontstekingen, candida (met hypothyreoidie werkt het immuunsysteem slechter) psychosomatische klachten: 'het is psychisch', 'de klachten komen door stress', of ' het zit allemaal in uw hoofd' Andere ziektebeelden die op fibromyalgie kunnen lijken. Ook bij deze ziektes wordt de diagnose weleens gemist. Ze kunnen ook samen voorkomen met hypothyreoidie. Hiervoor bestaat een effectievere behandeling dan bij de diagnose fibromyalgie. reumatoïede arthritis vitamine B12, B6 of B1 gebrek verminderde bijnier werking afwijkingen aan de geslachtshormonen jicht de ziekte van Lyme (komt vaak voor na tekenbeet) lupus erythematosus polymyalgia rheumatica myopathy myofascial pain syndrome brainstem compression due to Chiari malformation (onvertaald) cervical cord compression due to spinal stenosis (onvertaald) (bron o.a. : Your Guide to metabolic health) Disclaimer. Deze website is bedoeld ter informatie, niet als medisch advies. Ga niet zomaar medicijnen slikken, doe dit altijd onder behandeling van een dokter. De auteur van deze website is niet verantwoordelijk voor wat je met deze informatie doet. Mensen die interesse hebben in het onderwerp raad ik aan de boeken te lezen waaruit ik deze informatie heb en de hypo maar niet happy website te lezen. Deze website is gemaakt om makkelijk printbaar zijn. Links die niet bij deze pagina horen zijn daarom voluit geschreven zodat ze ook vanaf papier makkelijk te bezoeken zijn. Deze website is met een spraakprogramma gemaakt. Mijn dokter zegt dat het onmogelijk is dat ik hypothyreoidie heb, wat nu? Zeker als de diagnose fibromyalgie gesteld is kan het lastig zijn om getest te worden. Niet alle dokters zijn er namelijk van op de hoogte dat hypothyreoidie niet altijd met een TSH-test aantoonbaar is. Ook wisselen de waarden waarbij dokters zeggen dat er sprake is van hypothyreoidie nogal. Helaas staan veel dokters nog niet open voor de ideeïen van patienten, en houden zich vast aan dat ze dertig jaar geleden op school hebben geleerd. Ook hebben veel dokters de neiging niet de patiïent, maar de laboratorium waardes van de bloedonderzoeken te behandelen. Als uw dokter zegt: 'Uw bloed is goed, dus u bent goed' of 'het is psychisch' dat wordt het dus hoog tijd om een andere arts te zoeken. Hoe raar het ook mag klinken, het kan nodig zijn om eerst jezelf te informeren en dan arts te zoeken die wel luistert naar de klachten en je serieus neemt. Binnenkort op deze website (onder voorbehoud): amalgaam in tandenvullingen - het verband met de schildklier de schildklier en de bijnier - een belangrijke wisselwerking triggers en risicofactoren voor hypothyreoidie mucopolysacchariden: de oorzaak van spier en gewrichtsklachten in hypothyreoidie overgewicht door hypothyreoidie - oorzaak en gevolg menstruatie, vruchtbaarheid, geboortes, postnatale depressie en libido de diagnose methode van Broda Barnes wat als alleen medicatie niet genoeg is? De behandelmethode van Dr. Lowe en Dr. Teitelbaum biochemische overeenkomsten die in onderzoeken gevonden zijn bij fibromyalgie, ME en hypothyreoidie (uit het boek van Dr. Lowe) voeding en vitamine supplementen - wat is belangrijk? beweging en spiermassa groeihormoon tekort kan ook gevolg zijn van hypothyreoidie candida infectie en andere schimmels Enquïete Vanwege het grote aantal mensen dat (o.a.) naar aanleiding van deze website zijn schildklier laat testen zou ik graag over een halfjaar en over een jaar een enquïete willen houden over hoeveel mensen nu eigenlijk succes hebben geboekt met deze onderzoeken en hoeveel de klachten dan verbeterd zijn. Overweeg je ook je schildklier te laten testen, of is deze al getest maar heb je toch nog klachten geef je e-mailadres dan op op enquete@fibrohypo.cjb.net. Deze website is te bereiken op: http://www.xs4all.nl/~fredb/FibroHypo/
|
|
|
|
R0XXXY
-
Total Posts
:
5539
-
Reward points
:
0
-
|
RE: INFO: Fibromyalgie en ME door Schildklier afwijking
ma 27-feb-06 18:05
( permalink)
Thnxs meis.. zal het eens rustig door gaan lezen. Maar ik ben al zo vaak op mijn schildklier gechecked in mijn leven.. en nooit iets gevonden. Dus ik ben wel benieuwd wat er allemaal over geschreven staat hier.
~ R0XXX > vlindertjessssss... < T@Z ~ ~ zal ik je ff gek maken? - T@Z ~ ~ ff eruit en weer opnieuw erin - T@Z ~
|
|
|
|
Insider
-
Total Posts
:
3083
-
Reward points
:
0
-
|
ma 27-feb-06 18:10
( permalink)
Ja ik vond dit in een zoektocht naar Diabetes (andere topic), maar zag dit en moest aan jou denken dus voor je gepost
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1819
-
|
ma 27-feb-06 18:52
( permalink)
Roxxxy is jouw T3 ooit gecontroleerd? Vaak is T4 en TSH wel in orde, maar T3 niet. Ben zelf tegenwoordig erg bezig met het inlezen over B12-tekort mbt. pernicieuze anemie dus onvermogen B12 uit voeding op te nemen wat weer met gluten- en zuivelallergie samenhangt. Ik hoor dat mensen met een B12-tekort daardoor klachten hebben die veelal op CVS/ME lijken en waar ze op gediagnosticeerd worden tot ze ontdekken dat het aan B12-gebrek ligt. Maar bij sommigen hoor je ook dat ze gediagnosticeerd waren met fibromyalgie.
|
|
|
|
R0XXXY
-
Total Posts
:
5539
-
Reward points
:
0
-
|
ma 27-feb-06 19:33
( permalink)
Zoiets dacht ik al Figuregirl dat je het voor mij gepost had Lief! Thnxs !! Geen idee Espi of dat gechecked is. Heb een poos vitamine b12 injecties gehad maar op een gegeven moment mocht dat niet meer ofzo. Maar dat is al jaren geleden toen ik net mijn maagband had, en dat was omdat ik alle voedingsstoffen niet binnen kon krijgen en ook heel moeilijk pillen in kon nemen. Nu neem ik iedere dag een multi vitamine. Maar ik zal het artikel eens doorspitten en kijken of ik er wat aan kan hebben.
~ R0XXX > vlindertjessssss... < T@Z ~ ~ zal ik je ff gek maken? - T@Z ~ ~ ff eruit en weer opnieuw erin - T@Z ~
|
|
|
|
moreman
-
Total Posts
:
491
-
Reward points
:
269
-
|
wo 01-mrt-06 15:40
( permalink)
Zijn er artsen die hier wat mee doen??
|
|
|
|
cathyanne
-
Total Posts
:
36
-
Reward points
:
0
-
|
vr 20-okt-06 21:28
( permalink)
Ik ben er na mijn zwangerschap achter gekomen dat ik hypothyreoidie heb. Vermoedelijk heb ik het al veel langer (al jaren) gehad maar ben er pas achter gekomen toen mijn dochtertje 4 maanden was. Ik kon niet meer, was opgebrand, heb al jaren last van stijve spieren, vermoeidheid, woede-aanvallen, chagrijnige buien, huilerigheid, migraine aanvallen, koppijn en allerlei vaags. Puf om te sporten had ik niet meer. Ik dacht dat ik last had van een postpartum depressie maar mijn huisarts was (gelukkig) zo alert omdat ik al mijn klachten had verzameld en ze op een briefje gezet. Ik kon het niet vertellen zonder te huilen. Het bleek dat mijn TSH waarde veel te hoog was en m'n T4 waarde veel te laag. Ik kreeg direct Thyrax (schildklierhormoon) voorgeschreven en nu, zo'n 3 maanden later en enkele medicijn-ophogingen verder, komen mijn waardes weer aardig in het normale gebied. Ik heb het gevoel dat ik mijn leven weer terug heb en ik zou IEDEREEN met vage klachten willen aanraden ze allemaal op te schrijven, naar de huisarts te gaan en de TSH en T4 te laten prikken. Inmiddels begin ik weer gewicht te verliezen (was hopeloos, mijn verbranding stond echt op nul terwijl ik behoorlijk fanatiek was altijd) en heb ik weer de energie om 3-4 x per week te trainen (mét kt en een schoon dieet uiteraard, ik merk dat hoe schoner ik eet, hoe beter ik me voel). PS. Bij zwangerschapshypothyreoidie kan het een tijdelijk iets zijn omdat je hormoonhuishouding tijdelijk ontregeld is. Dat blijkt pas als je stabiel bent en langzamerhand medicijnen kunt verlagen. Hoe langer de hypo 'verwaarloosd' is geweest, hoe groter de kans dat je de medicijnen levenslang moet slikken. Bij niet-zwangerschapgerelateerde hypo moet je sowieso levenslang schildklierhormoon slikken. Een interessant forum over deze kwaal is overigens te vinden op www.hypoforum.com.
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30862
- Scores: 616
-
Reward points
:
2067
-
Status: online
|
vr 20-okt-06 21:51
( permalink)
Hey, bedankt voor je info, cathyanne! Wie weet zijn meer mensen erbij gebaat
|
|
|
|
Lies_beth
-
Total Posts
:
17
-
Reward points
:
0
-
|
do 30-nov-06 13:07
( permalink)
Goede informatie! Ik weet zelf sinds 3 jaar dat ik hypothyreoidie heb. En bij mij uitte zich dat ook heel erg in depressieklachten. Daarbij ook continu moe, suf, stijve spieren en zere gewrichten, terwijl ik normaal gesproken juist een hyperactief en hypersportief mens was. Heb zelfs antidepressieva geslikt en bij de psych gelopen, totdat de huisarts op mijn aandringen de schildklierfunctie liet controleren. De waardes van mijn bloed waren op dat moment niet eens echt slecht. Toch maar gestart met een lage hoeveelheid schildklierhormoon. Na regelmatig prikken bleek dat de schildklierfunctie achteruit holde. Nu slik ik inmiddels 225 mcg thyrax per dag en ben weer aardig mezelf. Het heeft wel 3 jaar geduurd! Dus idd. laat jezelf niet zomaar afschepen met:"Het zal wel tussen de oren zitten." Ook een kleine afwijking in bloedwaarden kan flinke klachten geven en de voorbode zijn van een aftakeling van je schildklier!
|
|
|
|
ErEf
-
Total Posts
:
12432
- Scores: 108
-
Reward points
:
1431
-
|
do 30-nov-06 13:13
( permalink)
Heeft iemand die last heeft van hypothyreoide per sé last van dik worden? Of hoeft dat niet?
|
|
|
|
Lies_beth
-
Total Posts
:
17
-
Reward points
:
0
-
|
do 30-nov-06 13:24
( permalink)
Ik werd wel snel zwaarder (je stofwisseling vertraagt nl. ontzettend), maar als je goed bent ingesteld hoef je niet vet te worden. Het wordt wel wat moeilijker om af te vallen, dus je hebt wat meer doorzettingsvermogen nodig. Ik weeg nu 67 kg bij 1.72 m En ja, die laatste 5 kilo's he?
|
|
|
|
cathyanne
-
Total Posts
:
36
-
Reward points
:
0
-
|
ma 05-mrt-07 13:21
( permalink)
Ik slik nu 9 maanden Thyrax en ben nog geen gram afgevallen. Als ik een dag niet oplet, zit er weer een kg bij. Meestal is het wel zo dat als je een trage schildklier hebt, je gewoon niet afvalt, ondanks regelmatig sporten en eten. Het schijnt dat als je goed ingesteld bent, je wel goed kan afvallen maar dat heb ik in ieder geval nog niet meegemaakt  . Maar goed, als je je zo slecht voelt als ik heb gedaan (hopelijk blijft het zo dat ik in de verleden tijd praat!!) dan ben je al blij als je je goed voelt en bekommer je je niet eens om je gewicht. Nu pas, nu ik weer een heel klein beetje tot mezelf begin te komen, gaat dat gewicht me weer dwarszitten en wil ik liefst 10 x per week trainen. Ik ehb de afgelopen maanden echter geleerd dat het beter is om heel rustig aan weer te starten en niet rigoreus m'n voeding om te gooien van niet-schoon naar schoner-dan-schoon. Op lange termijn voel ik me daar wel beter bij maar op korte termijn is het een te grote ommekeer. Als er iemand is die ook last heeft van z'n schildklier en hierover graag wil praten t.o.v. krachttraining, cardio en voeding, dan zou ik dat super vinden!!
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30862
- Scores: 616
-
Reward points
:
2067
-
Status: online
|
ma 05-mrt-07 20:50
( permalink)
Goed om te horen dat je wat bent gestabiliseerd, cathyanne
|
|
|
|
miemie
-
Total Posts
:
7861
- Scores: 74
-
Reward points
:
1635
-
|
ma 30-nov-09 20:22
( permalink)
Zie ik dit topic nu pas Ik ga me ff goe zetten en lezen! Ook werd er weer bloed geprikt en mag morgenavond bellen voor het resultaat,ben es benieuwd.
 "Het leven is een klim,maar het uitzicht is prachtig"
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|