Change Page: 12 > | Showing page 1 of 2, messages 1 to 20 of 23
|
Author |
sis
-
Total Posts
:
30863
- Scores: 616
-
Reward points
:
2067
-
Status: online
|
Invloed van leeftijd op je prestaties
za 25-dec-10 14:51
( permalink)
Als ik ga trainen, denk ik dat ik alles kan, tot het tegendeel bewezen is. Ik hou voor mezelf fysiek en mentaal alle wegen open. Toch merk ik wel dat ik soms langer nodig heb om te herstellen, of dat ik na een high impact training wat strammer ben. Ik ben dan ook geen 20 meer  en ook geen 30 meer. Naar aanleiding van de opmerkingen die Hermke plaatst in het voorsteltopic van Floor, open ik de discussie: doet leeftijd ertoe voor jou?
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
11014
- Scores: 1133
-
Reward points
:
2073
-
Status: offline
|
Re:Invloed van leeftijd op je prestaties
za 25-dec-10 14:59
( permalink)
Euh nee dus en voor de rest alleen in positieve zin. Ik zou vroeger misschien wat makkelijker progessie hebben geboekt als mijn onwetendheid en onstuimige mij niet in de weg zou hebben gezeten. Kortom elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom.
Testiculos habet et bene pendentes Why train heavy? Why stack plates? Why bend bars? Why train insane? Because I f**king can
|
|
|
|
kalajengkin
-
Total Posts
:
8825
- Scores: 56
-
Reward points
:
1329
-
|
za 25-dec-10 15:47
( permalink)
Ja, het heeft wel degelijk invloed. Je zal inderdaad wat minder snel blessures hebben door alles wat meer doordacht te doen, maar je herstel is wel veel minder. Nieuwe cellen aanmaken gaat trager, hormonen laten het afweten. Dus de geest kan dan wel willen, maar het lichaam geeft vertraging. Ben benieuwd hoe Floortje dat doet.
Kala is en blijft een eigenaardig ding
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30863
-
Reward points
:
2067
-
|
za 25-dec-10 15:58
( permalink)
Daar dacht ik ook aan, Kala, hormonen en andere fysiologische processen in je lichaam. Maar ik ben er nog niet helemaal uit in welke mate en op welke manier dat invloed kan hebben.
|
|
|
|
Dave Hawk
-
Total Posts
:
2723
- Scores: 108
-
Reward points
:
2069
-
|
za 25-dec-10 22:38
( permalink)
Ik merk dat ik er geen andere sport meer ff tussendoor kan doen, zoals een potje voetbal, dat levert direct blessure's op  . Verder merk ik nog weinig, de challenge was b.v. een extreme beproeving op mijn lichaam maar was na 2 dagen al weer helemaal hersteld + dat ik kwa shape aardige stapjes heb kunnen maken. Wel leef ik nu zorgvuldiger met voeding en supplementen, dat vangt volgens mij toch wel wat op, vroeger keek ik eigenlijk nergens naar.
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
11014
-
Reward points
:
2073
-
|
za 25-dec-10 22:42
( permalink)
Er zijn natuurlijk processen genoeg die plaats gaan vinden naarmate je ouder wordt waardoor het lichamelijk gezien niet makkelijker is, aan de andere kant draag je ook de wetenschap van de jaren met je mee. Volgens mij zijn er wel een aantal studies hier gepost die`dan de lichamelijke achteruitgang verklaren, dus in principe het verouderingsproces waar niemand aan ontkomt. En toch denk ik dat je het deels kan compenseren door de kennis en ervaring die je hebt en door er vooral niet teveel bij stil te staan en gewoon door te doen en naar je lichaam te luisteren.
Testiculos habet et bene pendentes Why train heavy? Why stack plates? Why bend bars? Why train insane? Because I f**king can
|
|
|
|
3XL
-
Total Posts
:
6345
- Scores: 125
-
Reward points
:
1841
-
|
za 25-dec-10 22:59
( permalink)
Wat training aangaat denk ik dat er geen verschil is. Wat herstel aangaat weet ik zeker dat naarmate je ouder wordt het langer duurd voor je weer hersteld bent Betekend dus altijd een aanpassing in je schema hetzij volume hetzij intensiteit. Staat gelukkig tegenover dat je door opgebouwde kennis ook goede veranderingen kan toepassen. Naarmate je meer ervaren raakt kan je in minder tijd productiever trainen.
As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30863
-
Reward points
:
2067
-
|
za 25-dec-10 23:53
( permalink)
Denken jullie dat massa toename -in het geval van mannen- makkelijker is voor jonge mennekes?
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
11014
-
Reward points
:
2073
-
|
zo 26-dec-10 00:27
( permalink)
Ja dat denk ik eerlijk gezegd wel, of in elk geval de potentie hebben om makkelijker massa aan te zetten. Toch zjn er denk ik niet veel die echt gebruik maken van de potentie die ze hebben, ik destijds in elk geval niet. Te veel en te lang trainen waren in elk geval de fouten die ik maakte en lang heb gemaakt. Dus ik heb die potentie verkwanseld, maar ook wel weer van geleerd en een hoop trainingslol gehad en dat is ook veel waard.
|
|
|
|
Meister
-
Total Posts
:
185
- Scores: 54
-
Reward points
:
540
-
|
zo 26-dec-10 01:17
( permalink)
Zonder iemand tekort te willen doen denk ik dat het ook op minder jongere leeftijd te maken heeft met aanleg. Ik zie bij Floor dat ze nog steeds snel massa bouwt, nauwelijks blessures heeft en eigenlijk ook mentaal niet te stoppen is. Als je lichaam het aan kan ben je mentaal veel rijper en zou het werken naar een topshape makkelijk op te brengen kunnen zijn. Floor traint incl cardioloog zo'n 12 uur in de week. Daarnaast nog 9 uurtjes sportlessen zoals spinningdocent en zumba...
|
|
|
|
Floortje
-
Total Posts
:
40
- Scores: 21
-
Reward points
:
287
-
|
zo 26-dec-10 01:23
( permalink)
Voor mij doet leeftijd er niet toe. Natuurlijk is het zo, dat je minder snel hersteld bent. Ik geef nu 22 jaar verschillende groepslessen en merk dat ik met name van de high impact uren minder makkelijk herstel. Het is dus vooral belangrijk de juiste balans te vinden. Toen ik merkte dat het herstel na de zwaardere lessen langer duurde, ben ik bewust meer pilateslessen, yogalessen e.d. gaan geven. De krachttrainingen doe ik heel erg op gevoel. Als ik merk dat ik goed in mijn vel steek, pak ik lekker zwaar. Op mindere dagen ietsjes lichter. Of ik nu zwaar train of niet, voor mij blijft het erg belangrijk dat de oefeningen op correcte wijze worden uitgevoerd. Verder probeer ik te zorgen voor voldoende nachtrust en de juiste voeding. Dit is overigens niet iets wat ik sinds kort doe, maar eigenlijk heb ik altijd wel deze levensstijl gehad. Ik heb astma en heb daarvoor al zo´n 35 jaar dagelijks medicatie. Ik weet wat het is om veel ziek te zijn en heb dat als kind al willen onderdrukken door zo goed mogelijk voor mezelf te zorgen en eerlijk gezegd ondervind ik al aardig wat jaren weinig hinder van mijn ziekte. Om een lang verhaal kort te maken. Ik denk dat je nog heel lang mee kan in de sport, zolang je maar zorgt voor de juiste balans, voldoende nachtrust en goede voeding (en daar mag natuurlijk best wel eens een junkdag tussen zitten).
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
11014
-
Reward points
:
2073
-
|
zo 26-dec-10 01:57
( permalink)
@ Meister, topatleet worden of in de top mee draaien is denk ik voor het grootste deel aanleg en talent en dat is niet voor iedereen weg gelegd. Zonder nou op te willen scheppen ik denk dat ik die aanleg ook had/ heb. Ik heb alleen nooit echt de behoefte gehad om op het podium te staan. Zelfs nu nog, ik heb dit jaar maar weinig getraind door wat blessures en drukte en gedoe en toch ben ik redelijk in shape gebleven en na een paar keer trainen merk ik al gelijk weer veranderingen. Ondanks dat ik in mijn goede trainingsjaren best roofbouw heb gepleegd op mijn lijf was ik altijd wel redelijk in vorm. Kan je wel uit ervaring vertellen dat drank en drugs wel funest zijn voor je aanleg en je shape. Maar goed ook die periode heb ik al weer een tijdje achter mij gelaten. Maar goed wat ik in elk geval ook nog duidelijk wilde maken is dat de sport de atleet kiest en als je het zo lang doet dan moet je denk ik buiten je aanleg voor groeipotentieel om ook aanleg hebben om het leuk te vinden, anders word het ook niks. En om dan maar weer de link naar leeftijd te maken zo lang je het leuk vind wat je doet dan zal ook daarmee leeftijd veel minder een rol van betekenis spelen.
|
|
|
|
Meister
-
Total Posts
:
185
- Scores: 54
-
Reward points
:
540
-
|
zo 26-dec-10 02:11
( permalink)
Pret/ leuk is denk ik de kern van het leven. Klinkt misschien heel basaal maar zonder pret lukt bijna niets..... Ga je vanzelf relativeren.
|
|
|
|
Beaudien
-
Total Posts
:
275
- Scores: 17
-
Reward points
:
1078
-
|
zo 26-dec-10 12:10
( permalink)
Neem ik even de vrijheid om een stukje van Hermke te quoten uit het andere topic: Hermke Voor anderen schijnt een wat hogere leeftijd in hun hoofd en denken een beperking op te leveren. Kortom ik vind leeftijd niet relevant, either way. Waarschijnlijk heb je gelijk en zit het bij mij in mijn hoofd. Ik moet zeggen dat ik mezelf inderdaad best oud vond toen ik deze sport ging doen, maar dat ik meer resultaat boek dan ik had verwacht. Ik ben van nature heel smal gebouwd en dus zal ik waarschijnlijk nooit een "brede jet" worden, maar ik geniet wel van de veranderingen die ik zie in benen, armen en rug voornamelijk. Toch kan ik er soms over nadenken hoe het gegaan zou zijn als ik jonger was begonnen. Toen ik nog danste in mijn jonge jaren, had ik een onuitputtelijke energie. Nu ben ik op trainingsdagen 's avond echt moe. Dat is een aanmerkelijk verschil en dat wijt ik toch aan leeftijd. Ook heeft gewicht kwijtraken meer moeite gekost dan het voorheen deed. De 10 kilo die ik kwijt ben, waren er 15 jaar geleden niet eens aangekomen..........ook dat is een verschil. Mijn lichaam is middelbaar, hoe het je ook wendt of keert. Maar me erdoor laten weerhouden, of (zoals ik zoveel om me heen zie gebeuren bij leeftijdsgenoten) de boel maar de boel te laten en we nemen nog een frikankel......nee, dat kan ik niet en dat wil ik niet. Ik vind er zeer veel voldoening uit en ik voel me beter dan 10 jaar geleden en dat is de beste stimulans om lekker door te gaan. Ook al vindt mijn omgeving me daarbij soms overdreven omdat ik erg op mijn voeding let, en zorg voor voldoende nachtrust. Het houdt het voor mij prachtig in evenwicht om ook meer energie te hebben voor de andere dingen in mijn leven. Want vorig jaar was ik best aan het inkakken op veel gebieden en dát is nu helemaal over.
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
11014
-
Reward points
:
2073
-
|
zo 26-dec-10 13:07
( permalink)
Eiegnlijk geef je het zelf al aan Beaudien, het kost je moeite en het kost je meer moeite dan 10 jaar geleden en dat is eigenlijk wat Sis, 3XL en Floor ook aangeven. Met name je herstelvermogen zal met de jaren minder worden, maar niks is onmogelijk en ok jij bent op latere leeftijd begonnen, maar ervaren trainees kunnen dat verschil in energielevels en herstelvermogen makkelijker compenseren door anders te trainen waardoor er gewoon nog heel veel mogelijk is. Bodybuilding in de breedste zin van het woord is niet alleen een sport voor een handjevol podiumatleten. Bodybuilding of liever krachtsport in de breedste zin van het woord is een levensstijl voor iedereen op alle niveau's. De podiumatleten, top wedstrijdpowerlifters of olympische lifters zijn de helden van onze sport, maar verder is het voor iedereen op alle niveau's en leeftijden mogelijk om hele behoorlijke resultaten te behalen en langer fit en gezond te blijven dan de gemiddelde bankhanger.
|
|
|
|
3XL
-
Total Posts
:
6345
- Scores: 125
-
Reward points
:
1841
-
|
zo 26-dec-10 13:15
( permalink)
sis Denken jullie dat massa toename -in het geval van mannen- makkelijker is voor jonge mennekes? Zolang je eigen hormoonaanmaak stijgend/hoog is is spierwinst altijd makkelijker. Verders gaat het niet alleen om het anabole- maar ook om het catabole proces en hoewel training dit proces wel uit kan stellen het is en blijft uitstel, geen afstel. Er komt gewoon een tijd dat spierwinst eigenlijk bestaat uit spierbehoud, zelfs als je HRT e.d. in het verhaal gaat betrekken. Daarom is het wel "fijn"dat de meesten die al langer trainen het meer voor zichzelf doen dan voor de buitenwereld (intravert vs extravert) Merk ook dat mensen van mijn leeftijd (18+) die een wedstrijd doen dit meestal meer doen om zich tegenover zichzelf te bewijzen dan om de buitenwereld te laten zien hoe goed ze nog zijn.
As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
|
|
|
|
Xtreme
-
Total Posts
:
381
- Scores: 30
-
Reward points
:
981
-
|
zo 26-dec-10 13:33
( permalink)
doet leeftijd ertoe voor jou? Absoluut niet voel me nog steeds rond de 20 ook al ben ik 37Jaar jong ! merk ik het fysiek gezien, ja toch wel... kleine rot pijntjes hier en daar verschijnen meer en meer En inderdaad het herstel duurt wat langer naar maten je ouder wordt, maar daar kan ik goed me leven !
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
11014
-
Reward points
:
2073
-
|
zo 26-dec-10 13:47
( permalink)
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
- Scores: 13
-
Reward points
:
732
-
|
ma 27-dec-10 03:16
( permalink)
merk vooral dat ik er meer tijd voor moet maken dan vroeger, maar stallone was ook top op z'n veertigste en later, dus ik heb nergens schrik voor...
Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus 
|
|
|
|
Roodbaard.
-
Total Posts
:
948
- Scores: 21
-
Reward points
:
1815
-
|
ma 03-jan-11 15:05
( permalink)
Als je op leeftijd raakt gaat de factor sarcopenie een (steeds grotere) rol spelen. Voor oudere krachtsporters die ook, of op de eerste plaats, voor massa willen (blijven) gaan zijn de volgende punten nog meer belangrijk dan voor jongeren. 1. vermijdt obesitas. 2. train kort (40 - 50 minuten) maar wel intensief (vooropgesteld dat er geen medische contra-indicatie aanwezig is.) 3. Neem ruim voldoende biologisch goed opneembare eiwitten, snellere eiwitten zoals whey zijn voor ouderen beter dan caseine. 4. extra vitamine D, vooral D3 is belangrijk voor ouderen. 5. Groenten!!! 6. Visolie is voor ouderen nog belangrijker dan voor jongeren. 7. Blijf gehydrateerd, drink voldoende en zeker geen alcohol (is nog meer katabool dan voor jongeren.) 8. meer rust en goede slaap.
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|