Kimchi (Koreaanse spicy kool)

Author
Terryman
Feather Weight
2012/02/19 21:19:01 (permalink)
0

Kimchi (Koreaanse spicy kool)

Ik heb hier niet een kant en klaar recept om meteen mee aan de slag te gaan, maar heb de laatste tijd een ontdekking gedaan, het eten van kimchi. Dit is een Koreaanse groente, wat bestaat uit kool wat bereidt is met vissoep en pepers en echt heel lekker is. Je kan het zo eten, maar ook meebakken met bijvoorbeeld kip waarbij je verder niet eens meer saus hoeft toe te voegen (Sojasaus is opzich een goede toevoeging). Naast dat het lekker is, is het ook nog erg gezond; het wordt door Health.com gezien als 1 van de 5 gezondste voedingsproducten ter wereld. Bron: http://www.health.com/hea...le/0,,20410300,00.html

Mocht je je een keer in de buurt begeven van een Koreaanse toko of restaurant, vraag naar dit spul! In Amstelveen zitten in elk geval veel Koreaanse winkels en restaurants dus ik kan mijn lol op. Zoals al gezegd is het goed te combineren met veel dingen, en het is lekker pittig! Hoop dat iemand hier wat aan heeft en er ook van gaat genieten. 

4 Replies Related Threads

SheRu
    Go John Henry!
    Re:Kimchi (Koreaanse spicy kool) 2012/02/20 09:35:57 (permalink)
    0
    Schijnt ook goed zelf te maken te zijn, Koreaans vriendinnetje van me maakte het geloof ik zelf. 
    Terryman
    Feather Weight
    Re:Kimchi (Koreaanse spicy kool) 2012/02/20 11:28:13 (permalink)
    0
    Ja qua ingredienten heb je weinig nodig blij volgens mij kool, rettich, vissoep en pepers... Maar heb de luxe dat er op 5 minuten lopen een goedkope koreaan zit blij eet het echt met alles
    Espi
    meten = weten!
    Re:Kimchi (Koreaanse spicy kool) 2012/02/20 12:06:06 (permalink)
    0
    Ken het van Amerikaanse fora.. maar heb me er nooit zelf aan gewaagd. Recept naar het NLs vertalen zou wel handig zijn blij
    Terryman
    Feather Weight
    Re:Kimchi (Koreaanse spicy kool) 2012/02/20 13:28:27 (permalink)
    0
    3 el zout
    1 tl zout
    1,4 L water (ja, 1400 ml)
    9 ons Chinese kool (1 gemiddelde chinese kool)
    6 lente-uitjes, julienne1,5 el geraspte gember
    2 el Koreaans peperpoeder voor Kimchi
    1 tl suiker
    Was de chinese kool en snij ‘m in stukken van 5 bij 5 cm.
    Leg de kool in een aardewerken of plastic kom.
    Los de 3 elepels zout op in de 1,4 L water.
    Giet de pekel over de kool.
    Leg er een bord met iets zwaars op zodat het naar beneden wordt gedrukt en laat 12 uur buiten de koelkast staan. Het bord zal op een gegeven moment onder water staan omdat de kool zal slinken.
    Giet de kool af, maar bewaar het pekelwater.
    Voeg lente-ui, gember, peperpoeder en suiker toe en zoveel van het pekelwater als nodig is om de kool onder water te zetten. Doe de rest van het pekelwater in een plastic zak die je dichtknoopt en bovenop de kool legt.
    Zet dit 3 tot 6 dagen op een koele plek (niet warmer dan 20° C) weg, maar niet in de koelkast, want het fermentatieproces moet wel zijn gang kunnen gaan.
    Proef af en toe en als ie goed is doe je de deksel er goed op zet je het in de koelkast. Daarin blijf het nog maanden goed.

Dit is een recept wat ik tegenkwam wat er redelijk genuine uitziet. Ik heb het nog niet zelf geprobeerd maar in elk geval in acht nemen dat het een beetje moet fermenteren, dan prikkelt het een beetje op de tong, heerlijk! blij Oh ja, pas een beetje op als je dit in je koelkast zet want het ruikt wel gigantisch. Goed afdekken en zorgen dat de groente in de saus blijft en niet er bovenuit steekt, dan gaat het te snel fermenteren.

EDIT: Bronvermelding is wel zo netjes! www.aziatische-ingredienten.nl
    Jump to:
    © 2018 APG vNext Commercial Version 5.0