Lijnzaad, hoe doseer je dat?

Author
SheRu
Go John Henry!
2010/06/21 18:57:51 (permalink)
0

Lijnzaad, hoe doseer je dat?

Hoe doseer je lijnzaad tov lijnzaadolie?

11 Replies Related Threads

Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Lijnzaad, hoe doseer je dat? 2010/06/21 19:04:45 (permalink)
    0
    Poe ik denk dat jij dan heel veel lijnzaaden nodig bent, ik heb eens wat op dbb gelezen hier over ik zal het opzoeken. Uit het flesje is niet te doen he knipoog 
    Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Lijnzaad, hoe doseer je dat? 2010/06/21 19:12:32 (permalink)
    0
    Voedingswaarden van lijnzaad maar ik weet niet of jij hier wat aan hebt. Zo kun jij wel iig nagaan hoeveel lijnzaad nodig is voor een beetje olie en ik denk dat 10 gram olie per dag al wel vodoende moet zijn voor de gezondheid omdat er meestal ook 1 eetlepel word gegeten. Dus 50 gramzaden per dag moet wel kunnen dan zit jij op 15 gram olie ongeveer.

100 gram zaad bevat:
    35 gram olie
    26 gram eiwitten
    14 gram vezels, waaronder lignanen
    12 gram gom
    4 gram mineralen, vitaminen
    9 gram water

Bron: http://www.menssana.nu/pages/nl/publicaties/voeding/rendement-lijnzaadolie.php
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Lijnzaad, hoe doseer je dat? 2010/06/21 19:15:24 (permalink)
    0
    Merci namens mijn zussie!
    Luppie
    Super Heavy Weight
    Re:Lijnzaad, hoe doseer je dat? 2010/06/21 19:44:32 (permalink)
    0
    Haha vrijgezel ?
    Lol dat mag ik niet vragen is onbeleefd
    Cowgirl Herb
    goes bananas
    Re:Lijnzaad, hoe doseer je dat? 2010/06/22 10:07:32 (permalink)
    0
    Dat ligt eraan... Heel of gebroken lijnzaad?

De eerste moet je sowieso eerst fijnmalen. De tweede is moeilijk vers te krijgen en dit moet je heel erg snel opeten omdat het anders ranzig wordt.
    Voor specifieke vetzuurprofiel kun je lijnzaad en lijnzaadolie vergelijken op nutritiondata. Het zal waarschijnlijk wel iets verschillen.
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Lijnzaad, hoe doseer je dat? 2010/06/22 19:43:25 (permalink)
    0
    Heb al op nutritiondata gekeken, maar vond daar alleen olie. Ik was benieuwd hoeveel de hardcore gebruikers van de hele zaadjes nemen. M'n zus gebruikt nu de olie, maar zaadjes hebben dermate veel voordelen dat die waarschijnlijk een betere keuze zijn. Ik dacht: ik probeer 't ook eens of 't was ipv visolie. Ben daar tevreden over, overigens, maar duurzaam, blablabla. JE kent 't wel. 

Heb al wel besteld, dus ben benieuwd.
    post edited by SheRu - 2010/06/22 23:02:25
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Lijnzaad, hoe doseer je dat? 2010/06/22 22:02:44 (permalink)
    0
    Ik maal ze fijn en dan door een shake of over de sla, eetlepeltje of 2. Zou dat eens moeten wegen om je wat betere info te geven
    hehoi
    Nuts for thought
    Re:Lijnzaad, hoe doseer je dat? 2010/06/23 09:23:34 (permalink)
    0
    Ik gebruik ongeveer 30 gram per dag (door een portie kwark).
    hehoi
    Nuts for thought
    Re:Lijnzaad, hoe doseer je dat? 2010/06/23 09:24:17 (permalink)
    0
    Gebroken lijnzaad is trouwens te koop bij de Tuinen.
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    Re:Lijnzaad, hoe doseer je dat? 2010/06/23 09:55:34 (permalink)
    0
    leuk dat alleen vrouwen hier reageren.. schijnt ook een issue te zijn met lijnzaad en prostaat, waardoor het voor mannen niet zo aan te bevelen is.
    van ergogenics

In de meest recente epidemiologische studie maken onderzoekers uit Uruguay de balans op. Inclusief hun onderzoek - waaruit bleek dat een hoge inname van alfa-linoleenzuur de kans op prostaatkanker bijna vervijfvoudigt - hebben onderzoekers zes keer naar alfa-linoleenzuur gekeken. Vijf keer is er een positief verband gevonden. De onderzoekers uit Uruguay konden trouwens aantonen dat ook alfa-linoleenzuur uit plantaardige bronnen de kans op prostaatkanker verhoogt.

1. William Marley. Flaxseed oil supplement may be harmful to men. The Herald-Dispatch, 16-1-2004. [Link] Charles Myers waarschuwt al langer tegen lijnzaadolie. Vaak krijgt hij dan mail van lezers die wijzen op de talloze expert die lijnzaad juist adviseren als middel tegen prostaatkanker. In een bericht voor kankerpatiënten verzucht hij dat bijna alle studies naar mensen er nu eenmaal op wijzen dat alfa-linoleenzuur de kans op het ontstaan en het uitzaaien van prostaatkanker verhoogt. Charles Myers. Alpha-Linolenic Acid. Prostate Forum February 2000 (published August 2000) V5:2,7-8. [PDF]
    2. Giovannucci E, Rimm EB, Colditz GA, Stampfer MJ, Ascherio A, Chute CC, Willett WC. A prospective study of dietary fat and risk of prostate cancer. J Natl Cancer Inst. 1993 Oct 6; 85(19): 1571-9. [PubMed]
    3. Gann PH, Hennekens CH, Sacks FM, Grodstein F, Giovannucci EL, Stampfer MJ. Prospective study of plasma fatty acids and risk of prostate cancer. J Natl Cancer Inst. 1994 Feb 16; 86(4): 281-6. [PubMed]
    4. Ramon JM, Bou R, Romea S, Alkiza ME, Jacas M, Ribes J, Oromi J. Dietary fat intake and prostate cancer risk: a case-control study in Spain. Cancer Causes Control. 2000 Sep; 11(8): 679-85 [PubMed]
    5. De Stefani E, Deneo-Pellegrini H, Boffetta P, Ronco A, Mendilaharsu M. Alpha-linolenic acid and risk of prostate cancer: a case-control study in Uruguay. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2000 Mar; 9(3): 335-8. [PubMed] [Volledig artikel]

SheRu
    Go John Henry!
    Re:Lijnzaad, hoe doseer je dat? 2010/06/23 09:56:35 (permalink)
    0
    huh?! verbaasd Nasty!
    Jump to:
    © 2014 APG vNext Commercial Version 5.0