De tijd vliegt en er gebeurt ook echt van alles in je leven. Goh, ik ben in 2003 lid van het forum geworden en was toen hard bezig met afvallen en fitnessen en kwam op mijn streefgewicht van 99 kilo uit (bij een lengte van 1m73) en was daarmee 20kg afgevallen. Heb dat ook een paar jaar zo volgehouden. Soms wat meer, soms wat minder, maar op zich was ik wel tevreden. Maar na verloop van tijd had ik meer oog voor werk dan voor gezond leven en ging ik halverwege 2006 door een burn-out heen. Daar kwam van alles bij kijken en sporten en gezond eten was opeens helemaal geen prioriteit meer. Mentale balans was het nieuwe doel. Na een pittige weg was ik eind 2007 redelijk in balans. Alleen de gezonde lifestyle vond ik maar moeilijk weer op te pakken. Totdat ik 2,5 maand geleden weer tegen de lamp liep en wat oude burn-outsymptomen de kop op staken. Dus zat ik weer bij de arts en was ik oververmoeid dus. En deden we weer een bloedtest. Alleen was die niet zo goed. Enorme bloedarmoede en daarnaast ... diabetes. Kortom, alleen mentale balans nastreven was funest voor me geworden. Ik was over de 120kg zwaar (shit) en totaal futloos. Regelmatig eten? Alsof ik er nooit van gehoord had. Blijkbaar kan je werk zo'n voorrang geven dat een jaar lang niet lunchen onder het mom van 'ja, ik ga even door, dan kan ik misschien op tijd naar huis vanavond' gewoon normaal voor je wordt.
Dus dat was even schrikken. Bloedarmoede is te fiksen met staalpillen en dat gaat goed. En na een tweede en derde test bleek ik gelukkig nog niet echt diabetes te hebben, maar ben ik glucose intolerant. Houdt in dat je met wat werk aan je lijf en je leven, diabetes kan vermijden.
Allereerst ben ik me gaan concentreren op voedsel. Drie gezonde maaltijden per dag. Minder carbs, meer proteine, veel groente en 2 fruitjes per dag. Tegen de tijd dat ik eindelijk terecht kon bij de dietiste had ik het zelf al op een rijtje gezet. Los van een paar tips was het prima.
En ik ben gaan zwemmen. Meningen lopen nogal uitéén of zwemmen geschikt is voor afvallen (ik kom iets meer 'nee' dan 'ja' tegen ), maar ik heb het nodig voor mentale rust en het is een sport die ik zelf erg fijn vindt om te beoefenen. Na m'n eerste bezoek aan het zwembad (2 uur dobberen, 4 rondjes zwemmen) zit ik ondertussen op een sessie van 1 tot 1,5 uur waarin ik een kilometer per 25 minuten zwem (mijn doel is 1km/20min). Op dit moment kan ik 5 keer per week zwemmen. Als ik weer full-time aan de slag ben wil ik 3 a 4 keer per week blijven zwemmen.
En ik moet zeggen dat ik in 2,5 maand tijd een veel strakker lijf heb. M'n spieren waren echt praktisch verdwenen en dat is goddank niet meer zo! Weeg ondertussen 116kg (hahah klinkt nog steeds als vreselijk veel

) en als doel heb ik om de komende 9 maanden onder de 100 te schieten en vandaar verder. En serieus, ik heb strakkere en mooiere spieren dan dat ik destijds had met krachttraining in de gym (en ik had een strak schema).
Dus ik ben ook weer terug op het forum. Ik raak hier altijd geinspireerd door het doen en laten van andere mensen. En ik zit te denken om andere elementen toe te voegen aan het sporten. Fietsen en wellicht ook weer de sportschool in. Heb m'n schema's nog liggen. Maar voorlopig ben ik happy met hoe het nu gaat.
Oh en als iemand zelf te kampen heeft met diabetes of zoals in mijn geval glucose intoleratie ... please give me a shout. Heb al wat research gedaan, maar zou graag wat meer weten over voeding in combinatie met een endurance sport + diabetes/glucint.

Hmm sorry, als ik eenmaal begin te tikken dan heb ik zo een boekwerk geschreven

... dus ja, wapen je alvast tegen lange posts
Groetjes,
Violet