Longen baby's beter door rookbeleid
Author Message
sis

• Total Posts : 30863
  • Scores: 616
  • Reward points : 2067
  • Status: offline
Longen baby's beter door rookbeleid za 15-jan-11 17:08 (permalink)
0
Het antirookbeleid van de overheid heeft de afgelopen jaren geleid tot een betere longfunctie bij baby's. Moeders kwamen minder in aanraking met omgevingsrook, wat zijn effect had op de longen van de baby in de baarmoeder.
Dat blijkt uit promotieonderzoek van Marije Koopman. Het UMC Utrecht bevestigde woensdag een bericht hierover van RTL Nieuws.

Vanaf 2000 werden tien jaar lang de longen van minimaal 1700 baby's van drie weken oud getest. In 2008, vier jaar nadat het rookverbod in de publieke ruimte en op de werkvloer was ingevoerd, was de longfunctie van baby's 10 procent beter. Twee jaar later, toen inmiddels ook de horeca rookvrij was, was de longfunctie weer 10 procent omhoog gegaan.

De onderzoekers stelden vast dat de verbeteringen samenhangen met meldingen van de moeders dat zij minder aan omgevingsrook waren blootgesteld.

Hoe beter de longen bij de geboorte hoe minder een kind de jaren erna last heeft van hoesten, piepen en zagen, zo bleek ook het uit het onderzoek. Koopman promoveert daarop donderdag aan de Universiteit Utrecht.

ANP

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

ErEf

• Total Posts : 12432
    • Scores: 108
    • Reward points : 1431
    Re:Longen baby's beter door rookbeleid za 15-jan-11 18:46 (permalink)
    0
    mooi dat 't nu ook 'bewezen' is. roken bij je kinderen.. tja iedereen moet 't voor zich weten, maar je toont dan niet echt liefde naar je gezin / omgeving.
    en hoor nog steeds van me dochters dat er kinderen in hun klas, dan wel stiekem of niet, gaan roken.
    het was ook bekend dat het geboortegewicht van kinderen wier moeder rookte tijdens de zwangerschap in het algemeen lager lag dan van kinderen waarvan de ouders niet roken.
    maar.. je kunt niemand dwingen he.. ieders eigen verantwoording. en natuurlijk hoor je dan altijd de uitzonderingen van opa die op z'n 99ste nog steeds z'n pijpje rookt.
    My Bodyblog Homepage Forum start Body & Fitness Hyves
    Het gaat er niet om wat je doet, het gaat er om wat voor effect het heeft. 
    3-12-2010 gewicht 122,8kg
    15-7-2011 gewicht 105,1kg

18-7-2011 gewicht 104,5kg

Smalluser

• Total Posts : 5677
      • Scores: 12
      • Reward points : 797
      Re:Longen baby's beter door rookbeleid ma 17-jan-11 13:53 (permalink)
      0
      Ben zo blij dat ik al jaaaaaahren van die zooi af ben ..... alhoewel ik ten tijde van de geboorte van de kids ... wel rookte verdrietig

Groet

nails

• Total Posts : 588
        • Scores: 83
        • Reward points : 1336
        Re:Longen baby's beter door rookbeleid ma 17-jan-11 22:21 (permalink)
        0
        Heb nooit gerookt, nog niet eens geprobeerd! Maar ben ook geen fanatieke anti-rookster. Ieder moet doen wat hij/zij het beste vindt.
        Maar denk wel (weet wel zeker) dat de gezondheid van de moeder in spé plus de leefomgeving naast haar erg veel invloed heeft op de zwangerschap!
        Mijn dochter in inmiddels 7jr en kan de keren dat zij ziek is geweest nog op 1 hand tellen....prima zwangerschap gehad, geen complicaties (niet altijd met roken te maken natuurlijk maar toch...) en een half jaar borstvoeding gegeven. Blijf erbij dat dat toch een hele goede start is voor die smurf.
        Live your dreams! super blij

sis

Re:Longen baby's beter door rookbeleid ma 17-jan-11 22:41 (permalink)
          0
          Even gerookt, tot ik een paar rokerslongen en een paar gezonde longen onder ogen kreeg. Toen ben ik gestopt. 

Voor mij is dit ook nieuw maar niet verrassend, dat roken niet op lange termijn maar al direct schade toebrengt: klik 

Maar het goede nieuws is dat sommige weefsels zich herstellen als je stopt blij 

Beaudien

• Total Posts : 275
            • Scores: 17
            • Reward points : 1078
            Re:Longen baby's beter door rookbeleid di 18-jan-11 07:54 (permalink)
            0
            Ik heb 21 jaar gerookt. In mijn "wilde jonge jaren" ook behoorlijk veel. Toen was het nog "stoer" om op de Middelbare school bij de rokers te horen......dan was je iemand.
             Jaren geleden was ik er klaar mee, ik had een klant aan longkanker zien bezwijken en kort daarop kreeg ik een virus waarbij ik de longen uit mijn lijf hoestte en het beeld van die stervende man hardnekkig naar voren kwam...........toen dacht ik "hoever moet je het laten komen!" en klaar.
            Maar tijdens mijn zwangerschap rookte ik niet en ik heb mijn dochter ook rookvrij gehouden in haar eerste jaren. Er werd en wordt bij ons thuis binnen niet gerookt.
            Al snel nadat ik was gestopt, merkte ik enorm veel voordelen en vond ik het roken van anderen ook erg stinken. Ja, die ex-rokers zijn het ergst, he......

Ik was erg blij met het nieuwe rookbeleid in Nederland (heerlijk, uit eten gaan zonder dat een ander over je voedsel zit te paffen!) en als het ook nog eens deze resultaten laat zien, vraag ik me af waarom alleen Nederland het rookbeleid nu eigenlijk weer moet versoepelen.

Marcel

• Total Posts : 1428
              • Scores: 0
              • Reward points : 614
              Re:Longen baby's beter door rookbeleid di 22-feb-11 19:39 (permalink)
              0
              Mooie verhalen allemaal! Voor de rokers die er niet zo gemakkelijk vanaf kunnen  komen/blijven is er altijd nog een goed boek Stoppen doe je zo...........van wie was dat ook alweer????? ha ha
              Het leven is als een trein, razendsnel en voor je het weet gemist!

India

• Total Posts : 3147
                • Scores: 314
                • Reward points : 1855
                Re:Longen baby's beter door rookbeleid di 22-feb-11 23:24 (permalink)
                0

"Never regret. If it's good, it's wonderfull. If it's bad, it's experience"  

Beaudien

• Total Posts : 275
                  • Scores: 17
                  • Reward points : 1078
                  Re:Longen baby's beter door rookbeleid wo 23-feb-11 09:22 (permalink)
                  0
                  Alan Carr?

sis

Re:Longen baby's beter door rookbeleid wo 23-feb-11 09:59 (permalink)
                    0
                    Marcel, ik zou zeggen, verloot een boekje onder de BFF leden die het goede antwoord geven en zo'n boekje hard kunnen gebruiken 

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                      • No New Messages
                      • Hot Topic w/ New Messages
                      • Hot Topic w/o New Messages
                      • Locked w/ New Messages