|
Author |
ErEf
-
Total Posts
:
12432
- Scores: 108
-
Reward points
:
1431
-
Status: offline
|
ik heb gemerkt dat wanneer ik na 45 minuten intensief roeien de laatste 2 minuten het tempo verhoog tot een eindsprint, me hartslag niet boven de 172 komt. Is dat een praktische bepaling van me maxHR? Of is er een betere manier om de hartslag nog wat hoger te krijgen. Ik heb zelf idee dat 't wel alles is wat ik er uit kan persen.
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1819
-
|
Je zou een maximaaltest moeten doen om het zeker te weten. Opvallend (of niet als je er over nadenkt) is wel dat je per bewegingsvorm een andere maxHR hebt. Dwz. met fietsen haal je een minder hoge hartslag dan bij bijv. hardlopen. Oorzaak is dat je bij fietsen je bovenlijf stil houdt en bij hardlopen dat ook mee moet torsen. En bij zwemmen wordt je lijf weer meer gedragen door het water, dus lager. Hoe het met roeien zit weet ik niet.. Hoe dan ook, je echte max haal je denk ik niet zo snel.. ben altijd uitgegaan van de piek in de hartslagmeter en dan daar 5 slagen bij optellen. Dan is (of was) 't ie bij mij iets van 175. Nogal laag maar da's mijn rustslag ook. Mooiste is qua sportprestaties als je een groot bereik hebt.. hoge max en lage rustslag en uiteraard hoge 'hijgdrempel' (lactaatdrempel ?)
|
|
|
|
Cowgirl Herb
-
Total Posts
:
2647
- Scores: 21
-
Reward points
:
1008
-
|
Waarom wil je je max bepalen? Wat moet je met die info? Om de redenen die Espi aangeeft denk ik dat je met hardlopen wel hoger zou kunnen halen. Maar voor dat je iets gaat doen waar je spijt van krijgt: Dit is niet zonder risico's! Straks ga je het leuk vinden en wordt het je nieuwe verslaving. Hardlopen is om meerdere redenen een rotsport. Erger, je bent het niet gewend en een blessure is snel opgelopen als je op je allerallerallerallerhardst gaat lopen. Nee geen aanrader. Maargoed, wat heb je eraan? Als je conditieniveau veranderd zal ook je HR max veranderen. Alle tests die je kunt doen zijn een benadering.
Don't underestimate the power of patience!
|
|
|
|
ErEf
-
Total Posts
:
12432
-
Reward points
:
1431
-
|
is maximaaltest zoiets als op een fiets zitten en dan om de zoveel tijd de weerstand verhogen
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1819
-
|
Bij maximaal test (of lactaat) test doe je dat idd maar je kan dat ook met elk ander willekeurig toestel doen, zolang je maar de output kan meten , meestal dus in Watts. Je kan dus ook bij je Concept 2 een maximaaltest doen. Heb er ooit 1 gedaan bij een bekend huisarts+wielrenner, maar eigen fiets paste niet in de opstelling (kleine wielen) en ik paste niet op de fiets die er al in stond, dus die test was aardig zwak als maat. Maar 't is niet iets wat je al te vaak moet doen.. of als je conditie niet goed is.
|
|
|
|
Luppie
-
Total Posts
:
2332
- Scores: 59
-
Reward points
:
1036
-
|
Ik heb soms met intensief roeien dat mijn hartslag over de 180 heen komt. Aleen dan ben ik wel bezig tot duzelig zijn aan toe en word dan ook misselijk. Vandaag gaik dan nog en proberen want ik heb wel een over de 192 gezeten. Max hartslag uirekenen met leeftijd klopt denk ik ook niet helemaal. Mijn pa is bvb 62 jaar en zit met fietsen zo continu op 170 terwel zijn max hartslag ergens in de 160 geloof ik zit
WIE HET KLEINE NIET EERT IS HET GROTE NIET WEERD
|
|
|
|
ErEf
-
Total Posts
:
12432
-
Reward points
:
1431
-
|
jaren geleden eens op de tafel gelegen bij de cardioloog om een hartfilmpje te maken. Hij moest even weg dus ik lag daar ontspannen te wachten. Toen liep me hartslag terug tot 43bpm.
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1819
-
|
Hah... altijd baas boven baas, heb een ECG laten maken toen mijn hartslag ietsjes te laag werd een aantal dagen na een hepatitis-B vaccinatie. Toen was deze ook op de ECG iets van 28. Als tiener had ik als ongetrainde sporthater toch nog 40. Vandaar ook dat mijn max naar verhouding ook laag is, moet van ver komen.. Ook niet altijd een voordeel.. heb een kleine kalkafzetting bij het hart. Sindsdien neem ik een goede cooling down wel 3x zo serieus, al heb ik er nog steeds een hekel aan.. deze moet prompt na zware inspanning gebeuren en er mag dus niet een omkleedsessie tussen zitten zoals ik altijd tegenwierp (dwz.. ga toch lopend naar huis, waarom dan nog een cooling down doen?). Het gevaar zit dus in de eerste 2 minuten na hevige inspanning: dus bij maximaaltest ZEKER goed uitfietsen.. herinner me overigens niet dat dit toen gebeurd is..
|
|
|
|
ErEf
-
Total Posts
:
12432
-
Reward points
:
1431
-
|
wat gebeurd er dan, zonder goede cooling down dat het kalkafzetting veroorzaakt?
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1819
-
|
Dat niet, het is dat vanwege die kalkafzetting, er een klein ruisje is ontstaan bij het hart, wat gevaarlijk kan zijn als je geen goede cooling down doet. Ook schijnt het dan extra gevaarlijk te zijn als je na griep weer heel inspannende dingen doet.. Weet alleen niet of dat er altijd al is geweet of dat het ontstaan is vanwege alle duursport, waar je dan zo'n sporthart van krijgt.. ook niet of dit ruisje er een van de neveneffecten van is.
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|