Meditatie!
Change Page: 123 > | Showing page 1 of 3, messages 1 to 20 of 46
Author Message
Marco

• Total Posts : 10504
  • Scores: 160
  • Reward points : 2022
  • Status: offline
Meditatie! wo 22-jul-09 11:01 (permalink)
0
na mijn geslaagde voedingsschema op het forum (waar ik overigens gister mee ben begonnen) voor het mentale-hersenfunctie en gezondheid gedeelte, wilde ik ook gaan mediteren.

zijn er hier toevallig mensen die zelf mediteren en tips hebben? zoja graag tips!!
en wat zijn jullie ervaringen met mediteren?

LET OP:

1 ik ben beginner

2 het moet kort en effectief mediteren zijn

uiteraard gaat het tijd kosten voordat ik het hele proces begrijp en onder de knie heb.

dankzij de tips van pavel tsatsouline wil ik hiermee gaan beginnen, en ook dankzij hem ben ik met het mentale/hersenfunctie en gezonde voedingsschema aan de slag gegaan, en gister mee begonnen.

dus P.tsatsouline thanx ervoor kerel!!
<message edited by Marco on wo 22-jul-09 11:20>

Miepie

• Total Posts : 903
    • Scores: 14
    • Reward points : 678
    RE: Meditatie! wo 22-jul-09 11:17 (permalink)
    0
    Ik weet dat het inhoud dat je gedachtenvrij komt. Ik heb het zelf nooit gedaan. Lijkt me wel heerlijk als je het kunt. Even niets...

Succes met al je plannen!

P. Tsatsouline

• Total Posts : 1784
      • Scores: 45
      • Reward points : 1287
      RE: Meditatie! wo 22-jul-09 11:37 (permalink)
      0
      Er zijn veel methodes en filosofische stromingen van meditatie. Populaire methodes zijn bijvoorbeeld zen, vipassana, pranayama of mantra meditatie. Zen meditatie kan in jouw situatie ook heel goed zijn om dingen te leren accepteren zoals ze zijn. Maar ik heb er niet veel verstand van en weinig ervaring mee. Je kunt het beste les volgen hierin als je interesse hebt.

Pranayama is het contreleren van de ademhaling en energiestromen. Dit echter niet iets waar je zelf mee moet experimenteren zonder leraar of begeleider. Het is vaak beter voor beginners bepaalde houdingen aan te nemen die je ademhaling verdiepen of vergemakkelijken zonder bewust te spelen met de natuurlijke ritme. Ik las in je blog dat je al yoga houdingen deed: http://www.cirkel.net/yoga_oefeningen_voor_de_rug.htm Dat zijn een paar mooie oefeningen vind ik zelf, als je ze wat langer aanhoud kun je er goed bewust worden van je ademhaling. Vooral oefening 4 en 5 zijn houdingen waarin je echt kunt voelen dat je middenrif ademhaling gestimuleerd wordt. Bij oefening 4 is het vooral aan één kant van de buik, bij oefening 5 voel je lichtjes je onderrug bewegen bij elke ademhaling. Ik zal nog een keer wat oefeningen voor je inscannen die gemakkelijk en kort zijn.

Mantra meditatie is het herhaling van een mantra. Dat kun je op drie manieren doen, in je gedachten, fluisterend of hardop. Meestal wordt aangeraden dat beginners het hardop herhalen. Hier is nog informatie over verschillende meditatie vormen: http://www.meditationiseasy.com/mCorner/techniques/Some_mantras_to_dwell_upon.htm
      get comfortable being uncomfortable” because that’s were the results happen…

Marcus

• Total Posts : 6803
        • Scores: 350
        • Reward points : 1854
        • Status: online
        RE: Meditatie! wo 22-jul-09 12:18 (permalink)
        +1
        Van wat ik uit je blog begrijp is het belangrijkste wat je probeert aan te pakken, dat je jezelf een beetje mee laat sleuren door gedachten (agressie, laag zelfvertrouwen). Als je dat je belangrijkste prioriteit is zou ik gaan voor vipassana meditatie, want die is er op gericht om door je gevoelens en gedachtes onvoorwaardelijk te accepteren. Het idee is dat als je het voor elkaar krijgt dat je niet wegloopt voor bepaalde gevoelens of gedachtes (als je ze als negatief ervaart) of ze juist opzoekt (als je ze als positief ervaart) dat ze dan geen macht over je hebben en dat je keuzes kunt maken zonder slaaf te zijn van allerlei in de loop van je leven aangeleerd reflexmatig gedrag.
        Bijkomend voordeel van milder met jezelf om leren gaan (je moet immers alles wat in je opkomt accepteren) is dat het ook natuurlijker wordt milder met anderen om te gaan.
        Wat betreft het concentratie aspect. Kan niet goed inschatten hoe groot je concentratie problemen zijn, maar voor vipassana heb je maar een basis concentratie nodig. Het is niet alsof je je een uur lang onafgebroken diepzinnig na moet denken over je navel. Je moet gewoon zitten, je in eerste instantie concentreren op je ademhaling en accepteren wat er in je opkomt aan gedachtes/gevoelens. Als je effe vergeet op je ademhaling te letten (wat ca. 100x zal gebeuren in de loop van 5 minuten super blij), moet je weer effe terug gaan naar je ademhaling. Met dat meeliften op een keten van gedachten bedoel ik iets als de volgende dialoog in je hoofd:

adem in
        adem uit
        ....
        kut ik heb jeuk
        dat is verdomme al de zoveelste keer als ik deze broek aan heb
        volgende keer een andere broek aan
        of geen broek aan net als Hermke, hahahahaha
        ow sjips, m'n ademhaling
        ....
        adem in
        adem uit

Soms zal het moeilijker zijn om je los te trekken van zo'n keten van gedachten omdat je er zulke sterke gevoelens bij hebt (precies het probleem wat je probeert op te lossen).
        In dit geval was het natuurlik erg makkelijk, want als je eenmaal aan Hermke's billen aan het denken ben wil je maar al te graag weer terug naar concentreren op je ademhaling super blij
        Kortom denk niet dat problemen met concentratie je tegen hoeven te houden om dit te doen. Oefening baart kunst en het is niet erg als je effe afdwaalt, want dat zijn juist je leermomenten.

Erg beknopte beschrijving van vipassana. Er zijn een hoop valkuilen en misverstanden dus het is zeker verstandig erover te lezen of beter nog begeleiding te zoeken.
        Een no-nonsense boek wat ik je aan kan raden over vipassana meditatie is: mindfullness in plain english
        Kun je trouwens gratis downloaden hier: http://www.urbandharma.org/udharma4/mpe.html

Geen ervaring verder met nederlandse boeken. Kan je wel link geven van een nederlandse site die ik wel ok vond waar hoop info op staat:

http://www.fritskoster.nl/

En je kunt natuurlijk zelf googelen met zoekwoorden als: vipassana, inzichtsmeditatie of mindfullness (die kreten worden vaak door elkaar heen gebruikt)
        Nowhere to go, nothing to do, no one to be 

Dzjoel

• Total Posts : 151
          • Scores: 0
          • Reward points : 0
          RE: Meditatie! wo 22-jul-09 12:22 (permalink)
          0
          Mij lukt het alleen als ik aan een bodybalance les meedoe. Aan het eind heb je een soort rustmoment. Dan kom ik tot rust. Anders ben ik gewoon afgeleid! Je kan op internet ook ontspanningsoefeninen downloaden.Heb ik ook gedaan die helpen ook wel.

Marcus

RE: Meditatie! wo 22-jul-09 12:34 (permalink)
            +1
            Even voor de duidelijkheid, omdat dat een misverstand is wat betreft vipassana.
            Het doel van vipassana is niet dat je je lekker ontspannen of lekker voelt of nooit afgeleid wordt.
            Je bent aan het trainen om wat er in je opkomt volkomen te accepteren zoals het is. Dat is niet altijd ontspannen, of lekker net als trainen met gewichten niet altijd ontspannen of lekker is. En dat je afgeleid wordt is onderdeel van die training.
            Helemaal niks mis met meditatie alleen gericht op ontspannen. Is ook een nuttige besteding van je tijd. Maar vipassana heeft dus niet als hoofddoel om lekker te ontspannen.

P. Tsatsouline

RE: Meditatie! wo 22-jul-09 13:18 (permalink)
              0
              Interessant, Marcus. Heb je al de 10 daagse retreat geprobeerd of ben je dat van plan? 

Marcus

RE: Meditatie! wo 22-jul-09 13:32 (permalink)
                +1
                Toevallig heb ik me (na 1,5 jaar twijfelen) dit jaar opgegeven voor een 10-daagse retraite blij

P. Tsatsouline

RE: Meditatie! wo 22-jul-09 13:43 (permalink)
                  0
                  Lijkt me erg vreemd om tien dagen lang alleen te mediteren. Hou ons op de hoogte, ben wel niewsgierig hoe het je gaat bevallen. Zou het ook wel een keer willen doen.

Misschien ook een idee voor je, Marco?

Hermanus

• Total Posts : 11017
                    • Scores: 1133
                    • Reward points : 2076
                    RE: Meditatie! wo 22-jul-09 14:25 (permalink)
                    0

of geen broek aan net als Hermke, hahahahaha

Was voor mij ook een bijzonder meditatief moment, wax onnnnnnnnnn, wax offffffffffffffffff

Maar mediteren door je simpelweg op je ademhaling te concentreren en alle gedachtes over je heen laten komen zonder daar verder over na te denken werkt denk ik prima.

Testiculos habet et bene pendentes  
                    Why train heavy?
                    Why stack plates?
                    Why bend bars?
                    Why train insane?

Because
                    I f**king can

Marco

RE: Meditatie! wo 22-jul-09 23:28 (permalink)
                      0
                      @ miepie dankje wel!!

@P.tsatsouline
                      oefening 5 (van al die yoga-oefeningen) is daarvan absoluut de beste Comrade, die werkt echt heel ontspannend voor mij!!
                      ik ben eigenlijks met die oefeningen begonnen toen ik nog met mijn onderrug zat, en ze zitten er dus nogsteeds in. (ik doe btw oefening: 2,3,4,5)

goed idee!! want waar ik bij zit (geestelijke gezondheids zorg) daar heb je best wel veel opties. (kwa lessen die daar worden gegeven)
                      ik heb over 3/4 weken (ivm met zijn vakantie) weer een afspraak met mijn begeleider, en dan zal ik dat eens aankaarten.
                      aan de andere kant: stel dat ik daar zou kunnen mediteren, maar ze doen bv niet vipassana mediteren?
                      ik ga mezelf er iig sowieso verder in verdiepen, zodat ik weet waar ik mee bezig ben.
                      want eerst goed begrijpen en dan pas doen.

zie, toch maar weer goed dat ik info van jullie vraag en krijg, want ik zat vanmorgen ''hals over kop'' te googlen en toen wist ik nog helemaal niet dat er zoveel verschillende soorten meditatie's waren.

@Marcus
                      dus als ik het goed begrijp is de opzet van vipassana mediteren kort/basic samengevat dit:
                      het is dus de bedoeling dat je gedachtes onder ogen komt en positief verwerkt.
                      als je dat onder controle hebt, heb je dus zelfbeschikking over je mentale gedeelte, zoals gedachtes en gevoelens. (iets wat ik nu niet heb met gedachtes/gevoelens)

het komt er dus op neer dat ik dan wel controle heb, en dus geen last meer heb van die automatische reflex situaties?!

ik merk dat als ik me a-relax voel, dat de persoon die op dat moment in mijn buurt is, zich ook niet relaxt voelt.
                      ik merk dat als ik geen zin in die persoon heb en automatisch (zonder zelfbeschikking) arrogantie uitstraal, (dus slechte gedachtes) dat die persoon ook slecht over mij denkt. (en ik zie dan in 1 keer hetzelfde van zijn gezicht afstralen).
                      dus wat dat betreft: als ik relax ben, krijg ik relax terug. het is een soort spiegelbeeld vanmezelf wat ik terugkrijg.

mijn concentratie problemen zijn storend als ik ergens ben met mensen om mij heen. als er rust is, en ik ben alleen, dan kan ik me opzich redelijk concentreren. dus: stille ruimte en alleen. maar dan nog is het vaak lastig. ik denk dat dat ook wel gekoppeld is aan angst/zelfvertrouwen/frustratie/agressie. iig dat dat een grote rol speelt.

ik hoop iig niet dat als ik aan de billen van hermke denk, dat ik dan jeuk op plekken krijg, waar ik op dat moment geen jeuk wil hebben.

ik heb vanmiddag alvast even een stuk uit het boek gelezen. (ben bij pagina 15)
                      maar dat word vaker lezen voor mij.
                      sommige mensen hoeven maar 1 keer een boek te lezen en weten precies van het begin tot het einde waar het over gaat. helaas heb ik die gave niet en moet ik het dus vaker doorlezen.
                      dat maakt opzich niet uit, maar het kost alleen wat meer tijd. maar als ik het eenmaal begrijp, dan blijft het er wel in zitten. (heeft ook met concentratie te maken bij mij)
                      ik zal morgen de nederlandse site er ook even bij pakken. ik heb iig leesvoer genoeg nu, dus jullie horen van me als ik zover ben!!

ik neem er even rustig de tijd voor, dus het kan even duren.

allemaal bedankt voor de reacties tot nu toe!!

Lai

• Total Posts : 2365
                        • Scores: 346
                        • Reward points : 1269
                        RE: Meditatie! do 23-jul-09 00:02 (permalink)
                        0
                        Hoi Marco,
                        Wat ben je goed bezig hey!

Meditatie heeft denk ik vooral als doel dat je bewust wordt van je gedachten. Je gedachten/negatieve stemmetjes beinvloeden zo (meestal onbewust) je gevoelens en zo raak je, voor dat je er erg in hebt, geergerd, gefrustreerd, verdrietig, boos, verveeld enz.
                        Zodra je opmerkt dat je iets negatiefs denkt, sta je erbij stil, probeer op te gaan in dat gevoel en kijk wat er komt.
                        Meestal verdwijnt het gevoel dan vanzelf. Zodra je het hebt geaccepteerd.
                        Het trucje lijkt zo simpel huh?! verbaasdknipoog

Zodra je beseft dat je een keuze hebt om niet te lijden en dit ook kan toepassen in dit leven, dan heb je het begrepen en ben je verlicht super blij

Het mooie is dat je het ieder moment van de dag oefenen. Zo oefen je ook je opmerkzaamheid.

De meditaties zijn wel bij uitstek geschikt ter bevordering van je concentratievermogenknipoog

Veel succes met alles iig!knipoog
                        <message edited by ai on do 23-jul-09 00:38>

'Expect Nothing, Receive Everything'

kalajengkin

• Total Posts : 8825
                          • Scores: 56
                          • Reward points : 1329
                          RE: Meditatie! do 23-jul-09 07:23 (permalink)
                          0
                          Hé wat goed!
                          Ben benieuwd of het lukt.
                          Toen ikzelf in therapie was is mij verteld dat ik maar niet moest proberen te mediteren (wat ik wel soms probeerde) omdat ik er knettergek en gefrustreerd van zou worden omdat ik mijn concentratie er toch niet bij zou kunnen houden, maar dat hoeft dus niet, en het is te leren super blij
                          Ik zie nu zelf ook direct weer kansen om het toch weer eens te oefenen.
                          Er wordt me nu ook meteen meer duidelijk over mediteren, over het hoe en wat.

Zo zie je maar Marco, jouw strubbelingen helpen ook meteen anderen op weg!
                          Kala is en blijft een eigenaardig ding 

Marco

RE: Meditatie! do 23-jul-09 11:30 (permalink)
                            0
                            @ ai

dankje wel!!

het trucje lijkt idd heel simpel, alleen gaat dat in de praktijk helaas niet zo makkelijk af. knipoog

er is niks mooiers dan zelfbeschikking over je eigen lichaam en geest hebben. als je dat hebt bereikt, dan sta je sterk!!
                            en dat wil ik bereiken.

als met mediteren mijn concentratie omhoog gaat, dan krijg ik er op den duur nogmeer voordelen van!!

@ kala

dankje wel!!

je hebt nu verschillende soorten meditatie's die kunnen aansluiten op je klachten. ik denk dat dat opzich ook al heel veel scheelt.

bedank de mensen hier in dit topic maar kala, voor alle goeie tips en alle goeie adviezen zou ik zeggen.
                            als ik geen adviezen of tips van de mensen hier zou krijgen, dan had jij er waarschijnlijk ook niks mee kunnen doen.

dus fifty fifty knipoog

Georgia_

• Total Posts : 574
                              RE: Meditatie! do 23-jul-09 12:17 (permalink)
                              0
                              Marco, het gaat er niet om, dat je je gedachten onder controle moet krijgen. Je gaat er dan juist weer actief mee aan de gang. Laat ze voorbij drijven, zonder erover te oordelen, alsof ze een wolk zijn. Meditatie gaat vooral over loslaten. Laten gaan, zacht worden. Kijk naar de wolken, beoordeel ze niet, laat ze gewoon voorbij drijven.
                              Het is geen sport. Er is geen einddoel.

Stel: je hoort een hondje blaffen. Je zou dan kunnen denken: Weer die hond! Waarom is dat beest niet stil! Ik zal de buren volgende keer eens zeggen dat ze hem beter moeten opvoeden! Etc. etc.

Laat alleen het hondje blaffen. "O, er blaft een hondje". Punt. Juist door het oordelen over een gedachte ga je er verder op door, en komt het hele denkproces weer op gang.

Laat dingen eens voor wat ze zijn. Zonder erop te reageren. En probeer dat ook in het dagelijks leven meer te doen: het gaat niet alleen om dat kwartiertje, half uurtje dat je mediteert. Haal vaker gewoon je schouders op.

Verwacht ook geen 'beloning': als ik dit doe krijg ik dat, als ik dat doe krijg ik.... Doe gewoon iets, en zie wat er gebeurt.
                              Zodra je iets gaat doen omdat je er voordelen van verwacht, schep je verwachtingen. En teleurstelling, als dat dan niet lukt.

Kijk ook eens bij het ABC van Meditatie: http://www.abc-van-meditatie.nl/

Veel succes! Ik mediteer zelf al heel lang, en doe dagelijks ook aan yoga. Met heel veel vreugde en veel plezier.
                              I was born an original and won't die a copy.

Marco

RE: Meditatie! vr 24-jul-09 12:24 (permalink)
                                0
                                @ Georgia_

thanx voor je reactie!!

ik ben er eigenlijks een beetje stil van.
                                ZO mooi gesproken, en je hebt ook helemaal gelijk daarin.

ik zal de site ook zeker eens doornemen!!

ik heb nu boordenvol info die ik eerst nog moet doorlezen, (en dat duurt nog wel even) dus ik kom er nog op terug.

Georgia_

• Total Posts : 574
                                  RE: Meditatie! vr 24-jul-09 13:07 (permalink)
                                  0
                                  Graag geschreven, Marco.

Het is ook best moeilijk. Als je begint, zit je vaak te draaien en nog eens te draaien. En denk je juist heel erg veel. En dan, plotseling, een beetje alsof de zon af en toe doorbreekt, komen er momenten van rust en stilte. Van acceptatie.

Door het 'laten gaan' van je gedachten, verliezen ze hun lading. Ze zijn niet goed meer, ze zijn niet slecht.

Als ik het zo begrijp, heb jij veel meegemaakt, en kom je uit een omgeving, waarin dingen ook vaak werden opgelost met agressie. Ik vind het enorm goed, dat je je er zo voor inzet dat patroon voor jezelf te doorbreken.
                                  Jouw grootvader en vader hebben dat niet gedaan, wellicht ook die kans wel helemaal niet gekregen. De tijden waren toen heel anders.

Voor mij is meditatie het 'afbreken' van gedachten, van patronen, van automatische veronderstellingen. Iemand zegt dit, dus... Ik zie dit, dus...

Ook mededogen: je realiseert je op zeker moment, dat iedereen tot een bepaald punt is gekomen, door alles wat hij of zij heeft meegemaakt. Net als jij. Dat betekent overigens niet, dat je het overal mee eens hoeft te zijn of dat je dingen altijd maar goedkeurt.

Succes!

I was born an original and won't die a copy.

Stan

• Total Posts : 15294
                                    • Scores: 13
                                    • Reward points : 732
                                    RE: Meditatie! vr 24-jul-09 14:03 (permalink)
                                    0

ORIGINAL: Georgia_

Marco, het gaat er niet om, dat je je gedachten onder controle moet krijgen. Je gaat er dan juist weer actief mee aan de gang. Laat ze voorbij drijven, zonder erover te oordelen, alsof ze een wolk zijn. Meditatie gaat vooral over loslaten. Laten gaan, zacht worden. Kijk naar de wolken, beoordeel ze niet, laat ze gewoon voorbij drijven.
                                    Het is geen sport. Er is geen einddoel.

Stel: je hoort een hondje blaffen. Je zou dan kunnen denken: Weer die hond! Waarom is dat beest niet stil! Ik zal de buren volgende keer eens zeggen dat ze hem beter moeten opvoeden! Etc. etc.

Laat alleen het hondje blaffen. "O, er blaft een hondje". Punt. Juist door het oordelen over een gedachte ga je er verder op door, en komt het hele denkproces weer op gang.

.

Als je nooit zegt tegen je buur dat die klerehond z'n muil moet leren houden, dan blijft dat rotbeest je verdiende nachtrust verstoren. Als je accepteert dat je overbuur elk weekend een zuipfestijn houdt met muziek op volume 10 tot ver na middernacht, dan kan je nog jaaaaaaaaren slaap inhalen.

Als mij iets op de zenuwen werkt dan zeg ik het gewoon ipv het te minimaliseren, daar kom je ook helemaal niets mee vooruit.

Je moet van onze Henk geen hippiewatje makenhuh?! verbaasd

KOM OP VOOR JEZELF MARCO!!!

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

Marcus

RE: Meditatie! vr 24-jul-09 14:28 (permalink)
                                      0
                                      Je kan nog steeds voor jezelf opkomen Stan, je doet het alleen niet reflexmatig.
                                      Er is een verschil tussen voor jezelf opkomen als je zwaar opgefokt bent en 90% van wat je doet niet door jou besloten wordt maar door je boosheid-reflex en je amper tot communicatie in staat bent OF voor jezelf opkomen als je kalm bent, omdat je niet automatisch die boosheid toevoegt aan precies dezelfde ervaring.

Stan

• Total Posts : 15294
                                        • Scores: 13
                                        • Reward points : 732
                                        RE: Meditatie! vr 24-jul-09 15:12 (permalink)
                                        0
                                        zoals georgina het zegt lijkt het wel alsof je alles ZEN over je moet laten waaien, ze zegt "Ik zal de buren volgende keer eens zeggen dat ze hem beter moeten opvoeden! Etc. etc."

dat is dus al in de toekomst, en ik vind het vrij beschaafd, maar toch mag onze brave marco dat niet doen?

soms kan het trouwens wel deugd doen vind ik om in je wagen 'DOMMEKLOOT' te brullen als een puber vol puisten keihard van links de baan opschiet, zonder je een blik waardig te gunnenhmmm zal welboos

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark
                                          Change Page: 123 > | Showing page 1 of 3, messages 1 to 20 of 46

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                          • No New Messages
                                          • Hot Topic w/ New Messages
                                          • Hot Topic w/o New Messages
                                          • Locked w/ New Messages
                                          • Locked w/o New Messages
                                          • Read Message
                                          • Post New Thread
                                          • Reply to message
                                          • Post New Poll
                                          • Submit Vote
                                          • Post reward post
                                          • Delete my own posts
                                          • Delete my own threads
                                          • Rate post

2000-2012 ASPPlayground.NET Forum Version 3.9