|
Author |
Frenkpie
-
Total Posts
:
838
- Scores: 0
-
Reward points
:
0
-
Status: offline
|
Misselijk en bijna flauwvallen tijdens spinning
zo 04-jan-09 14:24
( permalink)
Ik ging vandaag met m'n vriendin (heeft af en toe gesport en vindt het superlekker maar is pas weer 2-3 maanden 2-3x per week wat KT en cardio op middelmatige intensiteit aan t doen) een keertje spinnen. Ik zelf heb wel eens in een grijs verleden een spinuurtje mee gedaan maar verder nooit. Maar ik ben nu al ruim 1,5 jaar weer aan t Taekwondo-en en de laatste maanden zo'n 2-3x per week vrij intensief. Na ongeveer een half uur vrij intensief spinnen werd m'n vriendin ineens heel misselijk (we waren op lage weerstand heel snel aan t trappen) en ze voelde dat ze bijna moest vallen. De instructrice zei toen dat ze bij de open deur moest staan om frisse lucht te happen (maar het was buiten 0-1 graden  ). Nouja uiteindelijk een stukje gelopen en even wat water laten drinken en toen ging het wel weer. Maar goed, deze misselijkheid kwam ineens en ze voelde zich daarvoor gewoon prima. Twee vraagjes: - Wat is de oorzaak van deze misselijkheid? Te weinig zuurstof of glycogeen voor de hersens? Is zo door haar nog niet zo goede conditie door haar glyocgeenvoorraad gegaan en had ze last van hypoglecemie? (want het schijnt dat onervaren sporters meer glycogeen verbruiken tijdens het sporten voor de ATP > ADP omzetting dan ervaren sporters) Of kwam het doordat haar hersens door een te lage bloeddruk niet meer genoeg zuurstof kregen? (ze heeft wel een vrij laag bloeddruk van nature) - Wat kan ze in het vervolg het beste doen als ze weer zo voelt? Ik ben van mening dat ze niet buiten moet gaan staan omdat dan de temperatuurverschil te groot is (22-23 graden > 0-1 graden). (Weet iemand waarom het slecht is om ineens van heel warm naar heel koud te gaan tijdens het sporten?) en gewoon rustig moet uitlopen met een isotoon drankje. Ben benieuwd
|
|
|
|
Fitness Fonnie
-
Total Posts
:
127
- Scores: 3
-
Reward points
:
162
-
|
RE: Misselijk en bijna flauwvallen tijdens spinning
zo 04-jan-09 14:50
( permalink)
te weinig suikers vaak helpt dan om een aa met groene dop te drinken en niet bij de deur operning gaan staan, gewoon in de zaal blijven en op de grond gaan zitten en wat suikers nemen
|
|
|
|
Frenkpie
-
Total Posts
:
838
-
Reward points
:
0
-
|
zo 04-jan-09 15:06
( permalink)
Is het dus alleen een gebrek aan glucose in de hersens? Heeft het niets te maken met zuurstof die niet voldoende naar de hersens worden getransporteerd? Weet je ook waarom je niet bij de deur mag staan? (Ja vanwege het temperatuurverschil, maar wáárom is dat niet goed? Wat gebeurd er in je lichaam?)
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30863
- Scores: 616
-
Reward points
:
2067
-
|
zo 04-jan-09 15:09
( permalink)
Hee, da's even geleden Frenkpie! Ik denk niet dat het aan de bloeddruk ligt, en ook niet aan gebrek aan zuurstof in de hersenen. Je lichaam zal de hersenen echt als laatste zonder zuurstof stellen, je krijgt eerder blauwe vingers e.d. als het daar aan zou liggen. Die frutsels aan de uiteinden van je lichaam zijn minder belangrijk dan de inwendige organen en hersens. Dus die frisse lucht en het temperatuurverschil vind ik niet zo'n erg handige oplossing. Ik weet niet wat ze gegeten heeft voor de training, maar het lichaam heeft de neiging om prioriteiten te stellen. Als de energie en het bloed e.d. nodig is voor aktie, dan is het verteren van voedsel van ondergeschikt belang en dan wordt de makkelijke weg gekozen, dumpen die handel. Zo zie je lange afstandlopers ook wel eens brakend in de berm staan omdat het lichaam niet tegelijk een aantal dingen met volle aandacht kan doen. Wat Fonnie zegt is ook een goed plan, suikers erin gooien.
|
|
|
|
Fitness Fonnie
-
Total Posts
:
127
- Scores: 3
-
Reward points
:
162
-
|
zo 04-jan-09 15:17
( permalink)
je zegt het zelf al...temperatuur verschil, nee in de zaal laten... wat er kan gebeuren(hoeft niet) is dat ze dan kan gaan flauwvallen ik doe het zelf altijd een flesje aa (wel met groene dop) halen, dat is het echt het beste wat werkt en handig want ze kan gaan zitten en dat langzaam odrinken en binen paar minuten voelt ze zich al weer wat beter
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30863
-
Reward points
:
2067
-
|
zo 04-jan-09 15:21
( permalink)
Ter aanvulling, wat de invloed van kou op het lichaam betreft: De blootstelling van de huid aan kou veroorzaakt vasoconstrictie (een samentrekking van de bloedvaten) ter hoogte van de ledematen: handen, voeten, neus, oren, en een verhoging van de inwendige lichaamstemperatuur door rillingen. En je wilt juist niet je lichaamstemperatuur omhoog hebben, maar bijkomen van de inspanning en wat gecontroleerd afkoelen. Nou weet ik niet of je dit ook zo in die mate ervaart van een paar momenten in de deuropening hoor, je moet het wel in de juiste proporties zien. Edit: ik vroeg me af waarom groen, Fonnie, heb het gevonden. AA met groene dop is isotoon, zie ik. Wordt dus makkelijk opgenomen door het lichaam
|
|
|
|
Frenkpie
-
Total Posts
:
838
-
Reward points
:
0
-
|
zo 04-jan-09 15:32
( permalink)
Hey Sis, ja lang geleden ja  Ik ben niet zo heel actief meer op internetforums, maar zo af en toe wat informatie opzoeken is toch altijd wel handig Verder bedankt voor de reacties en Sis bedankt voor het geven van wat duidelijker antwoord op de vraag waarom het slecht is om tijdens een inspanning van heel warm naar heel koud te gaan. We hadden ongeveer 1,5 uur voor het spinnen ontbeten: gewoon brood/roggebrood met vlees kaas enz. Heb haar geadviseerd om volgende keer een suikerrijk (sport)drankje mee te nemen en voorlopig iets meer op safe sporten totdat ze een betere feeling heeft over haar lichaam tijdens het sporten.
|
|
|
|
Jantra
-
Total Posts
:
3163
-
Reward points
:
246
-
|
zo 04-jan-09 15:37
( permalink)
ORIGINAL: Fitness Fonnie te weinig suikers vaak helpt dan om een aa met groene dop te drinken en niet bij de deur operning gaan staan, gewoon in de zaal blijven en op de grond gaan zitten en wat suikers nemen Jep, was ook mijn eerste gedachte.
CARPE DIEM *~*Als er een manier is om het beter te doen, vind die dan*~*
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1819
-
|
zo 04-jan-09 15:44
( permalink)
Suikertekort .. en dus een hypo. Wazig zien en trillende handen krijgen is ook heel typisch voor een hypo.
|
|
|
|
hehoi
-
Total Posts
:
3606
- Scores: 11
-
Reward points
:
1640
-
|
zo 04-jan-09 20:31
( permalink)
Oh Sis, dat had ik nog niet verteld (was je topic kwijt  ). Ik heb woensdag voor het eerst gespint, de trainer ging voor 70 minuten deze keer!! Hij riep meerdere malen dat ik mijn eigen niveau moest bepalen, maar helaas: ik laat me niet kennen en ging voluit. Gevolg: aan het einde van de les totaal knock out (figuurlijk), dus 3 kwartier zitten om bij te komen bij een paar drankjes. Maar helemaal te gek: gisteren weer een les gepakt met hartslagmeter (de helft is zo bij ons). Kwam max op 97%, de bedoeling was 90%, maar ik ging dan ook 200% voluit. Hou dit erin, en ik laat het hardlopen lekker even zitten, dit is te gek, en weer eens wat anders. NB Hartslagspinning is echt te gek. Je weet nog beter wat je aan het doen bent, en je gaat bewust bij klimmen tot hartslag 90+ %, en daarna weer dalen tot 70% etc. KOrtom: je traint veel bewuster, en stuurt echt op efficient en effectief trainen voor je doel. En reken maar dat het zwaarder is dan zonder hartslagsturing!
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30863
-
Reward points
:
2067
-
|
zo 04-jan-09 20:36
( permalink)
Kijk, dat zijn de betere berichten  en al kapen we het topic, het is vast motiverend voor de vriendin van Frenkpie En inderdaad, je kunt je hartslag echt met een paar slagen verhogen d.m.v. de weerstand, dat viel mij ook op. Topic: klik
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|