Change Page: < 123 | Showing page 3 of 3, messages 41 to 53 of 53
|
Author |
hehoi
-
Total Posts
:
3606
- Scores: 11
-
Reward points
:
1640
-
Status: offline
|
RE: Moe van mezelf..
za 23-aug-08 09:51
( permalink)
Hoi Lucy, Ik probeer ook altijd zo gezond mogelijk te eten, en vind het moeilijk om 'ongezonde' dingen te eten (gebakje, ijs e.a.), en zeker onverwacht doe ik dat niet. Maar ik heb wel een aantal keren in de week een niet zo gezond iets gewoon ingepland, dat is bij mij dan vooral een stuk erg donkere chocola of een paar glazen alcoholische drank, of franse kaas (ben geen zoetekauw). Misschien dat dat je helpt.
|
|
|
|
lucy
-
Total Posts
:
82
- Scores: 0
-
Reward points
:
781
-
|
za 23-aug-08 11:59
( permalink)
Hoi hehoi en Espi, Iets ongezonds inplannen zou misschien idd wel kunnen helpen, dan houd ik toch nog een beetje het controle-gevoel wat ik blijkbaar nog steeds nodig heb. Plannen jullie dergelijke kleinere junkmomenten dan naast je normale maaltijden (dus echt als extra), of in plaats van iets dat je normaal zou eten? En wat betreft de timing: post-workout is dan het beste begrijp ik uit jouw post, Espi? Is dit alleen na krachttraining of kan het ook na cardio? (ik doe nogal regelmatig aan roeien en fietsen). Ik dacht nl juist dat je vet (indien dat erin zit natuurlijk) diende te vermijden net na de training omdat de insulinespiegels dan hoger zijn? In ieder geval bedankt voor het meedenken!
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1819
-
|
za 23-aug-08 13:48
( permalink)
Juist na intensieve training slurpt je lichaam de KH extra goed op omdat je extra insuline gevoelig bent. En juist dan heb je maar heel weinig insuline nodig om al die KH de spiercel in te krijgen. Tijdens een training kan ook, dat kan de prestatie zelfs bevorderen, maar dan moet je wel tegen de vreemde blikken kunnen , die je worden toegeworpen als je bijv een Mars/Snickers etc. wegwerkt en sowieso kan niet iedereen zoiets verteren met intensieve cardio. Kleine en grote junkmomenten worden allemaal gepland en als het niet 100% loopt zoals gepland , dan nog reken ik meestal als het thuis voorvalt alles eerst even na. Ga je uit eten dan is dat lastiger en daar heb ik ook meer moeite mee... heb er minder moeite mee om het eten an sich te eten danwel om niet te weten hoeveel je binnenkrijgt. Dwz. 500kcal waar je de samenstelling niet van weet is erger dan 1000kcal die je exact kan verantwoorden. Eten afhalen is dan een stuk aantrekkelijker  . Sowieso was uit eten tot 1 juli geen optie ivm het nog niet ingevoerde rookverbod.
|
|
|
|
hehoi
-
Total Posts
:
3606
- Scores: 11
-
Reward points
:
1640
-
|
za 23-aug-08 13:50
( permalink)
Hoi Lucy, Ja, juist dat gevoel dat je het controle verliest veroorzaakt jouw eetbuien (als ik het zo lees). En daarvan heb je geen last als je het gewoon 'in plant' in je schema. Of je het extra plant of in plaats van hangt van jou af. Als je nog aan wilt komen is het juist een mooi middel om het lekker extra te plannen. Wat ook handig is, je kunt het inplannen op bijv. dagen dat je een feestje hebt, of een verjaardag. Als post-workout is het nuttig om te eten, maar dan vooral als je iets zoets wilt nemen als extra (koolhydraten/eiwitten). En daarnaast heb je vaak flinke trek na een training.
|
|
|
|
lucy
-
Total Posts
:
82
-
Reward points
:
781
-
|
zo 24-aug-08 07:10
( permalink)
Oké.. bedankt voor de informatie. Ik ga proberen om eens in de week of 2 weken iets lekkers te plannen. Aankomen wil ik niet, dus ik ga dan een (deel van) een maaltijd vervangen denk ik. Bijv. alleen het KH-deel en dan wel gewoon de geplande eiwitten nemen. Maar eerst mn normale voeding weer helemaal terug op de rails krijgen want dat wil nog niet erg
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30863
- Scores: 616
-
Reward points
:
2067
-
|
zo 24-aug-08 13:36
( permalink)
Bij mij is dat vaak een kwestie van mijn hoofd, daarmee bedoel ik, eerst moet je motivatie sterk genoeg zijn, en dan gaat de uitvoer van consequent schoner eten een stuk makkelijker. En, ook belangrijk, geen schuldgevoel als je eens ongepland buiten je schema eet. Discipline okee, maar chocola MOET soms gewoon he  da's overmacht en geen reden tot grote stress en negatieve gedachten/gevoelens. Het zijn maar momenten, en je resultaat komt toch op de langere termijn
|
|
|
|
lucy
-
Total Posts
:
82
-
Reward points
:
781
-
|
zo 24-aug-08 22:08
( permalink)
Klopt sis, bij mij is het ook zo dat de 'knop' om moet.. en dat dan ook schoon eten op een gegeven moment automatisme (en daardoor makkelijker) wordt. Maar als die knop eenmaal weer terug is, is het hek dan ook van de dam  En dan blijft het dus niet bij een stukje chocolade. Vandaar dat ik 't dan makkelijker vindt om het er helemaal uit te laten. Maar na een aantal maanden (of hoe lang ook) komt er toch weer een moment dat je er zin in krijgt, en dan is het de kunst er goed mee om te gaan natuurlijk.
|
|
|
|
sterre65
-
Total Posts
:
2
-
Reward points
:
0
-
|
zo 14-sep-08 14:31
( permalink)
Na het lezen van het verhaal van Lucy heb ik me aangemeld op deze site. Ik herken zo veel van mezelf in haar. Ik ben ook 1.75 en erg aan het worstelen met mijn gewicht. Ik ben al een paar keer echt veel afgevallen, maar ik vind geen balans. Momenteel gaat het helemaal fout. Rond deze tijd vorig jaar ben ik een dieet gaan volgen met eiwitrepen en eiwitshakes. Ik zat op dat moment niet lekker in mijn vel en ik zag mijn gewicht heel snel (nog geen 2 maanden) van 78 kilo naar 62 kilo gaan. Toen kreeg ik veel reacties dat ik moest stoppen met afvallen, maar zelf was ik op dat moment nog helemaal niet tevreden. Toch ben ik toen minder eiwitproducten gaan eten en weer "echt voedsel" in mijn eetpatroon gaan toevoegen. Dit ging echter niet goed. Toen ik weer brood ging eten (en dus koolhydraten) hield ik het niet meer vol om zo weinig te eten en kreeg ik eetbuien. De kilo's vlogen er weer aan en ik voelde me nog ongelukkiger. Nu, een jaar later zit ik al weer rond de 73-74 kilo. Hoeveel het precies is weet ik niet want ik durf niet meer op de weegschaal te gaan staan. Ik wil zo graag weer afvallen, maar dan wel op een goede manier. Als ik het verhaal van Lucy en de reacties lees besef ik dat ik een eetprobleem heb ontwikkeld. Dit wil ik graag zelf overwinnen maar ik weet alleen niet hoe. Wat zou een goed eetpatroon zijn zonder door te slaan? Lucy, heb je tips voor me hoe jij het hebt aangepakt? Jij hebt al veel overwonnen. En hebben de anderen misschien tips voor me?
|
|
|
|
violette
-
Total Posts
:
5332
- Scores: 6
-
Reward points
:
665
-
|
zo 14-sep-08 15:31
( permalink)
*** Je komt nooit op je bestemming aan als je alleen maar op zonnige dagen reist. ***
|
|
|
|
lucy
-
Total Posts
:
82
-
Reward points
:
781
-
|
zo 14-sep-08 16:39
( permalink)
Gezien er (nog) geen ander topic is hoop ik dat het goed is dat ik hier toch even reageer.... wanneer er dan toch een nieuw topic komt kan dit misschien meeverplaatst worden? : --------------- Hoi sterre65, Allereerst, supergoed van je dat je je hebt aangemeld en dat je dit aankaart. Erkennen dat je een probleem hebt, is misschien wel de moeilijkste stap van allemaal, vooral naar jezelf toe. Tenminste dat was (en is) het voor mij wel. 'k Moet zeggen dat ik een beetje stil ben van je verhaal, ik herken er dan ook heel veel in en weet hoe rot je je moet voelen nu. Ik ben nooit puur aan shakes en repen gegaan, maar at toen het bij mij begon zowat niks meer op een dag, wat later oversloeg in eetbuien (net als jij met name koolhydraten). Geen wonder eigenlijk want je lichaam schreeuwt om energie na zo’n periode. Een regelmatig en gevarieerd voedingspatroon (geen shakes of repen, maar allereerst gewoon voedsel) is dus zeker een eerste basis waardoor – in ieder geval in lichamelijk opzicht – je behoefte aan eetbuien zal afnemen. Simpelweg omdat je jezelf niet langer uithongert. Zelfs (of liever gezegd, JUIST) als je wilt afvallen moet je goed en regelmatig eten. Maar dat heb ik ook pas op dit forum geleerd.. dus tip 1 is om hier vooral veel te blijven lezen en leren. Het is echter ook heel belangrijk om erachter te komen wat voor jou de psychologische oorzaken zijn van die eetbuien, want die zijn er vrijwel altijd. Een goed voedingspatroon alléén is daarom wel een goede eerste stap, maar vaak geen volledige oplossing om dat "doorslaan" te voorkomen. Krijg je die eetdrang bijvoorbeeld wanneer je bang bent of boos, gestresst of verdrietig bent? (of juist blij/euforistisch, dat komt ook voor). Hier kun je achterkomen door op te schrijven wat je eet, wanneer en welk gevoel je er vlak voor had. Zo kun je wellicht een beetje zicht krijgen op situaties waarin het vaak fout gaat. Mijn eigen ervaring is bijv. dat ik vaak emoties 'uit' in voedsel (door veel eten of juist weinig), omdat ik dat blijkbaar op een andere manier niet kan of doe. Maar misschien zijn er voor jou weer andere oorzaken? Dingen die mij geholpen hebben en nog steeds helpen zijn: Gezond en regelmatig gaan eten ; dmv een eetdagboek inzicht krijgen in wanneer ik eetdrang heb (wanneer je dat weet kun je er ook beter iets tegen doen). Verder regelmatig sporten, me (mede daardoor) meer bewust zijn van mijn lichaam. Met die dingen als basis probeer ik nu ook wat 'losser' te worden met eten en mezelf ook wat extra’s te gunnen af en toe. Maar ook ik ben nog een "work in progress" zegmaar Hou in ieder geval in gedachten dat mijn manier niet de enige en zeker niet perse de beste is. Ondanks dat er veel verbetert is kloot ik hier nu toch al een 6-tal jaar mee. Zelf heb ik nooit erg opengestaan voor prof. hulp, dus het voelt nogal schijnheilig jou dat wel aan te raden. Toch zou ik willen zeggen: overweeg het, bekijk de opties en de voor- en nadelen en probeer zo mogelijk dingen uit. Probeer er in elk geval met iemand over te praten met wie je een goede band hebt, dat kan al heel erg opluchten, waardoor je mogelijk ook minder behoefte hebt om je te (over)eten. PS: lees ook eens het volgende topic, wellicht zul je daar ook veel in herkennen en mogelijk tips uit kunnen halen: http://forum.body-fitness.nl/m_252968/mpage_1/tm.htm Knuffel meid en sterkte & succes.. ik hoop dat je blijft posten hier.
|
|
|
|
sterre65
-
Total Posts
:
2
-
Reward points
:
0
-
|
zo 14-sep-08 18:04
( permalink)
Ik had niet verwacht zo snel reactie te krijgen. Bedankt Violette en Lucy! Maar het was inderdaad een hele stap om te erkennen dat ik een probleem heb. Ik heb het er met mijn vriend ook over gehad en die luistert altijd naar me en probeert me goed te helpen. Dus dit is al mijn tweede stap. Maar nu ik dit terug lees is het heel confronterend. Daarom heb ik ook geen eigen topic geopend maar op het verhaal van Lucy gereageerd. Ik heb ook nog geen behoefte aan een eigen topic, ik sluit me liever aan bij hetzelfde probleem als Lucy. Of vind je dat vervelend Lucy? Ik wil vanaf morgen gaan bijhouden wat ik eet. Maar ik denk dat het te weinig is. Alleen als ik meer koolhydraten eet ben ik weer bang dat ik te veel ga eten, ik denk dat het er ongeveer zo uit zal gaan zien: Ochtend: schaaltje optimel yoghurt tussendoor: appel middageten: schaaltje optimel yoghurt, sla met komkommer, tonijn en dressing tussendoor: appel avondeten: opkikker, roerbakgroenten met stukjes kip en schaaltje yoghurt 's avonds: schaaltje yoghurt Wat zou ik moeten aanpassen of is dit een goed begin? Anders kan ik morgen meteen anders starten. Verder sport ik elke week: 1x een uur body-pump en 3x 1,5 uur teamsport, ik wil wel meer naar de sportschool gaan om alles wat strakker te krijgen. Ik ben me ervan bewust dat het ook psychologische oorzaken heeft. Ik ben niet snel tevreden met mezelf, ben erg perfectionistisch. Dit heb ik denk ik van mijn moeder. Ik lijk veel op haar en heb haar ook veel dieten zien volgen. Vooral als er iets niet gaat zoals ik het graag zou willen en ik hier geen grip op heb val ik terug in weinig eten. Daar heb ik dan wel controle over. Maar dat is dan maar voor enkele weken en dan gaat het juist weer mis... Maar ik heb veel doorzettingsvermogen, als ik iets wil bereiken dan lukt me dat. Dus dit moet ik ook kunnen overwinnen!
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1819
-
|
zo 14-sep-08 18:37
( permalink)
Heb je al eens uitgerekend wat je nu aan calorieën binnen krijgt? Als je bijv. ernaar streeft om elke week tenminste 50kcal meer en evt 100kcal meer te eten, kom je langzamerhand richting een verantwoorder calorie-inname. Sneller ophogen kan heel goed, maar de meesten vinden dat te eng en langzaam ophogen kan dan een veiliger alternatief zijn.
|
|
|
|
lucy
-
Total Posts
:
82
-
Reward points
:
781
-
|
zo 14-sep-08 20:12
( permalink)
Nee hoor, dat vind ik totaal niet vervelend. In een eigen topic lezen mensen het wellicht sneller zoals violette al zei, maar als we hier flink posten misschien ook wel hier Fijn dat je er met je vriend goed over kunt praten, dat scheelt al een stuk lijkt me. Perfectionisme is erg herkenbaar.. op zich overigens geen slechte eigenschap, maar als het tot onredelijk hoge eisen aan jezelf leidt wel. Ik moest vooral ook leren dat die ene koek die ik ongepland at niet was wat me dik maakte, maar die 5 die ik erachteraan at omdat die ene voor mijn gevoel toch alles al verpest had Wat betreft je schema: dat is inderdaad te weinig, zeker als je zoveel sport. Wel goed dat je al 6 eetmomenten per dag hebt. Probeer dit (evt. langzaam) op te hogen, zoals Espi al aangeeft. Wees niet te bang voor koolhydraten, maar neem de complexe soort (dus uit groenten, volkoren producten, zilvervliesrijst, etc). Probeer ook vetten toe te voegen in je schema (nootjes, vette vis), die verzadigen en je lichaam heeft ze nodig. Er is een heel goed topic voor het opstellen van een goed voedingsschema, waarin alles goed uitgelegd wordt: http://forum.body-fitness.nl/Opstellen_voedingsschema/m_595688/tm.htm
<message edited by lucy on zo 14-sep-08 20:27>
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|