Hot!OUDER WORDEN

Author
Roodbaard.
Super Heavy Weight
2013/05/20 23:49:14 (permalink)
0

OUDER WORDEN

en dan bedoel ik niet kinderen krijgen maar in leeftijd toenemen.

Geen onderwerp dat de meesten vrolijk stemt maar het is UW ALLER TOEKOMST.

ik wordt deze zomer 49 en volgend jaar dus Abrahamknipoog De literatuur zegt in z'n algemeenheid dat dan spiergroei veel moeilijker wordt (bij mensen die niet trainen begint spiermassa dan echt af te nemen, jaarlijks met 1-2 %.) Nu ben ik benieuwd welke aanbevelingen er zijn op gebied van training en voeding voor ouderen die afwijken van jongeren om toch nog een beetje door te kunnen groeien en in ieder geval tot je 60e jaar niet in te boeten in spiermassa en dat alles zonder AAS.

Wie kent er studies over??

Wat ik heb gevonden:

Ouderen hebben meer nut van Whey eiwitten, jongeren meer van Caseine eiwitten.
Ouderen moeten korter trainen maar vaker dan (gevorderde) jongeren.
Ouderen moeten meer herhalingen maken dan jongeren.
Ouderen hebben meer baat bij aanzienlijke vit. D suppletie voor spiergroei.
Ouderen kunnen nut hebben bij bepaalde ontstekingsremmers zoals ibuprofen. Het stimuleert bij hen spiergroei, bij jongeren remt het juist spiergroei.
....

Wie meer? 

7 Replies Related Threads

Dave Hawk
    IFBB/NBBF wereldrecordhouder
    Re:OUDER WORDEN 2013/05/21 11:46:27 (permalink)
    0
    Je supplement moet op bepaalde details anders liggen dan bij jongeren, dan doel ik hoofdzakelijk op het gebied testosteron en gh-levels, die op een gezonde wijze een boost kunnen krijgen. Brufen zou ik niet standaard nemen, dat is gewoon slecht voor o.a. de maag. Brufen stimuleert o.a. de testosteron toename maar dan zou ik zelf voor andere mogelijkheden kiezen die zonder risico zijn.
    3XL
    Senior Moderator
    Re:OUDER WORDEN 2013/05/21 20:25:03 (permalink)
    0
    Ouderen moeten korter trainen maar vaker dan (gevorderde) jongeren

Mijn ervaring is juist dat naarmate je ouder wordt je meer rust tussen de trainingen voor dezelfde spier(groep) nodig heb. Dus juist niet vaker trainen.
    Roodbaard.
    Super Heavy Weight
    Re:OUDER WORDEN 2013/05/21 21:13:19 (permalink)
    0
    Dat ouderen meer rust, langer herstel nodig hebben, snap ik. Ik weet de studie niet meer goed maar wat ik meen was dat ouderen korter moeten trainen (bijvoorbeeld door meer te splitten?? dit bedenk ik er nu zelf bij) en wel vaker maar toch zo dat dezelfde spiergroei na langere rust weer aan de beurt komt (wat dus kan door meer te splitten.)

Bijvoorbeeld :

Jong (< 45 jaar) en reeds gevorderd:

3 x per week 50 minuten KT en 15 minuten lichte cardio en je doet een 3 - split dus iedere spiergroep komt 1 x per week intensief  aan de beurt (7 - 14 reps, tot aan falen, dus werkend naar zwaar.)

Ouder  (> 50 jaar) en reeds gevorderd:

4 x per week 40 minuten KT of liever 2 x 20 minuten met een  kwartier lange ingelaste pauze boven het gewone 'weer op adem komen' en 15 minuten lichte cardio en je doet een 4 - split + een lichte herstel full body training  dus iedere spiergroep komt 1 x per 8 - 9 dagen aan de beurt en je gaat wel zwaar naar je kunnen maar met iets hogere reprange. ( 10 - 18.)
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:OUDER WORDEN 2013/05/27 20:16:32 (permalink)
    +1 (1)
    Waar train je voor dan, wat zijn je doelen? Ik bedoel als je ouder word en je bent een krachtsporter om het krachtsporten zeg maar dan maakt het toch allemaal niet zoveel uit meer.

Ik bedoel op een gegeven moment moet je als ervaren trainee toch wel weten hoe je moet trainen, wat je voelt ( los van de vraag of dat ook hetgene is wat je moet voelen). Op een gegeven moment moet je toch je ervaring kunnen gebruiken en weet je toch wel wat je niet moet of juist wel.

Acceptatie is in mijn ogen hierin het magische woord, als ervaren oudere trainee zul je denk ik moeten accepteren dat je niet heel veel meer massa ( natural) zal aanzetten, of heel veel sterker zult worden als in percentages. Als je aan je max van je krachtstats zit dan zul je misschien er nog een keer 10 kg bij kunnen prutsen op je squat of zo, maar dan heb je niet echt  heel veel meer aan kracht gewonnen, ergens vorig jaar produceerde ik nog een 300+ squat na lange tijd en hetzelfde voor de deadlift maar daar heb ik toch heeeeeeel lang weer naar toe moeten werken.

Accepteren is het, gewoon durven trainen op gevoel, durven eten op gevoel, ik heb geen specifieke fysieke doelen meer noch krachtdoelen,  train nu vooral om gezond en fit te zijn en probeer mijn massa en kracht te behouden. Maar wat wil je nog he. Gewoon lekker trainen is de beste optie. Op je ervaring trainen, zonder weer diverse ingewikkelde schema's of wat dan ook te hanteren.

Je weet als je ouder bent word en let wel ik ga wel uit van een ervaren trainee dus mensen met meer dan 10 trainingsjaren of zoals in mijn geval bijna 34 jaar. Een beginnende 50 plus trainee zal nog wel wat massa bouwen omdat zijn lichaam nog niks gewend is, maar voor ons is het toepassen wat je heus wel weet.

Langere herstel tijden bijvoorbeeld, dat is nou eenmaal een gegeven, dus pas ik mijn training daar op aan, dat wil zeggen dat als ik train iedere keer weer met maximale intensiteit probeer te trainen en ik voel echt wel aan wanneer ik dan weer kan. Minder intensief trainen werkt in mijn ogen voor een ervaren trainee niet omdat er dan totaal geen trainingseffect optreed.

Ik train korter, maar veel intensiever, ik doe veel minder oefeningen dan vroeger, maar probeer meer inhoud te geven aan mijn training, ik train niet altijd volgens HIT maar probeer mijn sets wel te beperken tot 1 echte werkset of bijvoorbeeld 10 hele korte maar dan zwaarder ( 10x2) bijvoorbeeld. Mijn voorkeur gaat nu uit naar fullbody dan wel upper/lower splits omdat ik niet weet of ik binnen een split voldoende snel hersteld zal zijn van een training. Het aantal trainingen per week dat ik nu kan halen hangt af van de intensiteit van de laatste training en het herstel daarvan en dat gaat op gevoel.

Train bij voorkeur met compounds aangevuld met een heel klein beetje isolatie en pak gelijk de dag er na  een lichte kabel dan wel dumbelltraining voor de spiergroepen die ik heb getraind omdat ik het gevoel heb dat ik dan beter herstel.

Wat betreft voeding, ouder worden betekend ook dat je vetpercentage vanzelf hoger word, dus eet ik gewoon wat minder. Beperk mijn koolhydraatinname en vooral die uit brood, rijst, pasta en eet vrijwel alleen groente en fruit, andere koolhydraatbronnen maken mij snel vetter. Ik eet wat meer eiwitten en vetten en pak wat extra visolie en ik moet eerlijk zeggen ik heb er in jaren niet meer zo goed uit gezien.

Ook als je ouder word krijg je meer last van de slechte dingen die stress kunnen veroorzaken dus dat is ook iets waar ik terdege rekening mee probeer te houden.

Supps geloof ik verder op eiwitten en visolie na dan toch niet in.

Kortom durf je ervaring en wat je voelt ook in te zetten en vooral blijf trainen en het leuk vinden, maar hou rekening met het feit dat je ouder bent geworden. Verwacht geen wonderen meer, maar train gewoon lekker.
    Silverfang
    Feather Weight
    Re:OUDER WORDEN 2017/12/13 12:13:04 (permalink)
    0
    Hallo ik ben ok een 45... die probeert met alle geweld nog een beetje te trainen/bouwen. Ik probeer het ook altijd met wat minder koolhydraten te doen, alleen verneem ik het dan ook gelijk weer in mijn de energie levels, met als gevolg dat ik maximale er niet uit kan halen en veel moe ben.
    Ik trainde voorheen 5 dagen met 1 dag intensief fietsen. Dat heb ik verminder naar 4 dagen(split) trainen en niet meer fietsen.
    Ik heb steeds het probleem met mijn energie veel moe etc. Ben er zelf nog niet uit hoe ik dit in balans krijg.
    Mijn voeding zit ik wel in balans(rijst + kip+groente) rond de 2800-3000, alleen is de vreetzucht nog wel steeds vaak aanwezig.
    Iemand misschien tips om eens te proberen???
    sis
    NO Sissy !!
    Re:OUDER WORDEN 2017/12/14 18:39:48 (permalink)
    0
    Je zou kunnen proberen om minder koolhydraten te nemen en meer vetten (niet minder groente nemen). Daar haal je energie uit, en is nuttig voor je hormoonproductie. 
    Silverfang
    Feather Weight
    Re:OUDER WORDEN 2017/12/18 07:44:23 (permalink)
    0
    thx ga ik een proberen!
    Jump to:
    © 2018 APG vNext Commercial Version 5.0