Olympisch liften: introductie + goede links
Author Message
Moob

• Total Posts : 14763
  • Scores: 91
  • Reward points : 1420
  • Status: offline
Olympisch liften: introductie + goede links za 07-okt-06 16:55 (permalink)
0
Heb een stukje vertaald van deze website: http://tomgorman.moonfruit.com/

Olympisch Liften: Introductie

Of, dingen die je zou moeten weten voordat je start.

Als een wereldwijde sport, is olympisch liften vrij groot. In de USA en de UK echter, is de sport vrij klein. Dat betekent dat veel mensen niks weten van olympisch liften. Ze hebben er nog nooit van gehoord, behalve misschien dat het iets te maken heeft met power cleans.

Olympisch liften is best lastig om te leren en schrikt daardoor ook potentiële lifters af. Er moet de nodig tijd gestoken worden in het aanleren van de lifts met een lege halterstang. Veel mensen houden van powerlifting. Dat is makkelijker te leren, maar het is net zo moeilijk om een record houdende kampioen te worden in powerlifting, als in olympisch liften. Ik heb beiden geprobeerd en persoonlijk houd ik er van om de stang boven mijn hoofd te houden in een overwinnings pose, wachtend op het sein van de scheidsrechter dat ik de stang mag laten zakken; overal flitsen van foto camera’s; het leven is geweldig!

Olympisch liften bestaat uit 2 lifts: de snatch en de clean & jerk. Bij het snatchen gebruikt de lifter een wijde grip op de halterstang (omdat dat gewoon beter werkt dan een smalle grip) en tilt de stang van het platform naar een positie boven het hoofd in 1 beweging. Je mag ‘onder de stang duiken’ of je voeten splitsen naar voor en achter, maar het gewicht moet in 1 beweging boven je hoofd komen. Het is een snelle lift.
Bij de clean & jerk word de stang naar de schouders getild en van daar boven het hoofd gebracht. De clean & jerk is ook een snelle lift, maar de lift bestaat uit 2 delen. Daarom duurt die langer dan de snatch.

Om succesvol te zijn heeft een olympische lifter verschillende kwaliteiten nodig. De belangrijkste, dat geldt voor elke sport, is dat de lifter een brandend verlangen moet hebben om te tillen en wedstrijden te draaien (zich kunnen meten met andere lifters).
Ook moet een lifter sterk zijn en snel. Flexibiliteit speelt ook een grote rol. Tot slot moet de lifter ook een goede techniek hebben. Dat laatste, techniek, is wat olympisch liften zo moeilijk maakt en ook voor veel frustratie kan zorgen bij veel mensen. Het aanleren van goede techniek kost veel tijd. Veel trainingen moeten gedaan worden met een bezemsteel en een lege halterstang. Het beste is om een goede trainer of coach te hebben, maar het is ook mogelijk om jezelf de oefeningen aan te leren.

Voor een beginner is het perfect om 3 keer per week te trainen. Daarna zullen sommige lifters opbouwen naar 4 of 5 keer per week, meerdere keren per dag! De olympische lifts bezorgen je geen spierpijn, of extreme vermoeidheid, of hebben zoveel herstel tijd nodig als typische ‘bodybuilding schema’s ‘,  omdat de olympische lifts niet gefocust zijn op spiergroei en je met lagere reps traint . Dat betekent dat je 3 keer per week kunt squatten of je onderrug elke training kunt trainen. In andere woorden; je kunt een hoop gewicht tillen in een week tijd.

Maak je geen zorgen over de enorme trainingsprogramma’s. Je kan een heel eind komen met het traditionele ‘3 keer per week trainen’. 

Een hoop info op die site te vinden met betrekking tot Olympic Lifting. (clean & jerk en de snatch... in het Nederlands het stoten en trekken (?) ).

Kijk ook zeker even naar het linkje 'Bulking up' op de eerder genoemde site. Ook heel interessant. (http://www.bulkingup.moonfruit.com/ )

Gnoeg leesvoer dus. Ook als je niet erg geïnteresseerd bent in OL, zou ik toch even kijken op de site (dan ook vooral het 'bulking up' linkje).

dus nogmaals: http://tomgorman.moonfruit.com/
I started out with nothing and still have most of it left.

http://www.no-nonsense-training.tk/

sis

• Total Posts : 30869
    • Scores: 616
    • Reward points : 2070
    • Status: online
    RE: Olympisch liften: introductie + goede links za 07-okt-06 19:44 (permalink)
    0

Is clean niet "voorslaan" in het NLs?   Eigenlijk moet er gewoon 1 universeel woord zijn voor alle oefeningen.

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

Ryujin

• Total Posts : 1971
      • Scores: 0
      • Reward points : 392
      RE: Olympisch liften: introductie + goede links za 07-okt-06 20:40 (permalink)
      0
      Clean noemen ze bij ons 'schouderen', maar dat zal wel dialect zijn denkik
      The only verdict is vengeance; a vendetta, held as a votive, not in vain, for the value and veracity of such shall one day vindicate the vigilant and the virtuous.

flupn

• Total Posts : 432
        • Reward points : 0
        RE: Olympisch liften: introductie + goede links za 07-okt-06 20:45 (permalink)
        0
        klinkt me wel leuk zo'n olympische lift,

maar is dit ook nuttig voor miemand die groter wil worden, en dus niet alleen sterker?

Moob

• Total Posts : 14763
          • Scores: 91
          • Reward points : 1420
          RE: Olympisch liften: introductie + goede links zo 08-okt-06 00:01 (permalink)
          0

ORIGINAL: sis
          Is clean niet "voorslaan" in het NLs?   Eigenlijk moet er gewoon 1 universeel woord zijn voor alle oefeningen.

Ja clean is voorslaan, maar ik bedoelde op de wedstrijden, daarheb je dus 2 onderdelen:

de snatch = het onderdeel 'trekken'
          clean & jerk = het onderdeel 'stoten' (als ik het goed heb. Dat hoor ik de commentatoren regelmatig zeggen als het op tv (eurosport) is.

maar is dit ook nuttig voor iemand die groter wil worden, en dus niet alleen sterker?
          Je verbeterd met deze lifts je functionele kracht, je explosiviteit en ook je flexibiliteit. Dat zijn dingen waar je toch ook weeer je voordeel uit kunt halen bij ander oefeningen. Meer algemene kracht beteknt ook meer gewicht gebruiken en dat komt weer de spiergroei ten goede.
          Maar olympische lifts zijn in eerste instantie niet om groter te worden.
          I started out with nothing and still have most of it left.

http://www.no-nonsense-training.tk/

Brear

• Total Posts : 1616
            • Scores: 1
            • Reward points : 0
            RE: Olympisch liften: introductie + goede links zo 08-okt-06 08:10 (permalink)
            0
            Het was gisteravond nog op eurosport, ik miste het net jammer genoeg, ik heb er deze keer weinig van gezien.
            Ik zag nog net de superzwaargewichten, een Iranier stootte 246 kilo en werd wereldkampioen, mooi om te zien.
            Zijn record hierop staat overigens op 262 kilo hoorde ik nog van Piet van der Kruk.
            Brear.

The Unknown

• Total Posts : 2023
              • Reward points : 2076
              RE: Olympisch liften: introductie + goede links zo 08-okt-06 11:29 (permalink)
              0
              stoten en trekke heet zoiets tog

Wreckless

• Total Posts : 12570
                • Scores: 32
                • Reward points : 1321
                RE: Olympisch liften: introductie + goede links zo 08-okt-06 16:25 (permalink)
                0
                Hier worden de oefeningen duidelijk uitgelegd én voorgedaan.

http://www.aceathlete.com/hatch/video.htm
                []======[] []======[]
                I guess God wanted to make
                something ugly but in great shape
                []======[] []======[]

Stan

• Total Posts : 15294
                  • Scores: 13
                  • Reward points : 732
                  RE: Olympisch liften: introductie + goede links ma 09-okt-06 12:00 (permalink)
                  0
                  toffe site moob! die forgotten lifts zijn echt leuk!

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                    • No New Messages
                    • Hot Topic w/ New Messages
                    • Hot Topic w/o New Messages
                    • Locked w/ New Messages
                    • Locked w/o New Messages
                    • Read Message