Op je rustdag echt helemaal niks doen van sport of wel?

Author
Marathonman
Heavy Weight
2014/02/27 03:58:47 (permalink)
0

Op je rustdag echt helemaal niks doen van sport of wel?

Ik ben dus aan het trainen om dit jaar 10km onder 40 minuten te doen:
schema ziet er als volgt uit:
dag1: intervaltraining (3-5 x 1km net niet voluit)
dag2: rust
dag3: tempotraining  (6km aan stevig tempo, maar stuk trager dan wedstrijdtempo)
dag4: rust
dag5: extensieve training (1 uur geen stevig tempo, maar toch niet te traag)
dag6: trage lange duurloop(2u traag @70% max. hartslag)
dag7: rust

Volgens wat ik kan lezen is het belangrijk vooral na de tempotraining en de intervaltraining die dag te gebruiken voor recuperatie, zodat die trainingen meer effect hebben.

Mijn vraag: zou ik op die rustdagen krachttraining mogen doen, of heel lichte cardio (bv uurtje RUSTIG fietsen, zwemmen of crosstrainer)

Zou een zware krachttraining bv de dag na de intervaltraining ervoor kunnen zorgen dat ik minder uit de intervaltraining haal.  
Of zou krachttraining daar volledig los van staan? Las dat je als wedstrijdloper best niet langer dan 8 weken krachttraining doet, maar er staat niet bij waarom..

Misschien weet hier iemand iets vanaf... Niet geschoten is altijd mis.. maf!

5 Replies Related Threads

hehoi
    Nuts for thought
    Re: Op je rustdag echt helemaal niks doen van sport of wel? 2014/02/27 08:02:43 (permalink)
    0
    Mijn ervaring is dat krachttraining op loop-rustdagen me veel spierpijn opleverde, en dat de intervaltraining veel minder goed gaat.
    Marathonman
    Heavy Weight
    Re: Op je rustdag echt helemaal niks doen van sport of wel? 2014/03/24 11:19:28 (permalink)
    0
    trainde je dan benen ook, Hehoi?
    hehoi
    Nuts for thought
    Re: Op je rustdag echt helemaal niks doen van sport of wel? 2014/03/25 17:44:21 (permalink)
    0
    Ja, dat was de oorzaak van de spierpijn juist.
    Marathonman
    Heavy Weight
    Re: Op je rustdag echt helemaal niks doen van sport of wel? 2014/03/26 17:30:47 (permalink)
    0
    ja, maar benen train ik sowiezo nooit met gewichten. Maar zou het kwaad kunnen als je bovenlichaam met gewichten traint op rustdagen?
    Fitman
    Feather Weight
    Re: Op je rustdag echt helemaal niks doen van sport of wel? 2015/08/02 23:36:37 (permalink)
    0
    Wanneer je je ergens goed bij voelt, waarom dan niet? Zorg nooit voor overtraining maar dat is ook niet extreem snel.

Grt,

Jump to:
    © 2017 APG vNext Commercial Version 5.0