Operatie triggerduim: hoe lang uit de running?
Author Message
Miepie

• Total Posts : 903
  • Scores: 14
  • Reward points : 678
  • Status: offline
Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? wo 21-jul-10 15:27 (permalink)
0
Ik word 1 september waarschijnlijk geopereerd aan een triggerduim. Of dat werkelijk zo is hoor ik pas 1 september op het spreekuur, maar ik ga er wel van uit. Mijn duim zit nu al bijna vast.

Heeft hier iemand ervaring met een operatie aan een triggerduim en hoe lang is de verwachting dat ik geen krachttraining kan doen?
Buik, benen en rug zal geen probleem zijn, maar alles wat je ik vast moet pakken lijkt me even lastig.
Hoop niet dat het te lang gaat duren...

sis

• Total Posts : 30125
    • Scores: 495
    • Reward points : 1758
    Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? wo 21-jul-10 22:53 (permalink)
    0
    Jammer dat het niet met rust over is gegaan. Weekje of 6 duurt het meestal voordat je weer dingen stevig vast kunt pakken en enkele maanden voordat het littekentje weer soepel is.

Ik heb een filmpje gevonden van de operatie bij een vinger, geen duim. Er wordt gesneden in het filmpje, wie daar niet tegen kan hoeft niet te klikken.

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

Miepie

Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? do 22-jul-10 15:40 (permalink)
      0
      Dat filmpje had ik al gezien. Je moet er inderdaad wel tegen kunnen super blij

Rust houden helpt niet. Dan gaat die duim helemaal vast zitten.
      Werken in en om het huis gaat (nog) prima. Hij hapert dan wel wat, maar niet hinderlijk. Soms wel even uitkijken met iets vastpakken. Als de duim even rust heeft gehad, haakt hij wel en wil dan bij het vastpakken net niet helemaal buigen, zodat je datgene dan net niet helemaal vast hebt.

Op mijn werk, veel type- en muiswerk, heeft de duim te veel rust en zit hij binnen de kortste keren vast. Heel lastig als je iets op moet schrijven: elke keer je duim 'breken'.

Het is een lastig en als hij goed vast zit een pijnlijk iets.
      Als ik zie hoe ik achteruit ben gegaan in 6 weken tijd, ben ik bang dat ik over nog eens 6 weken geen werkende duim meer heb.

We zullen zien hoe lang het allemaal gaat duren. Op deze manier gaat het in elk geval niet goed komen.

Espi

• Total Posts : 21279
        • Scores: 114
        • Reward points : 1522
        Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? do 22-jul-10 20:50 (permalink)
        0
        Een triggerduim is dus een duim die vast zit op zijn plek en met 'geweld' weer gebogen (of recht) moet worden gezet.
        Geen idee hoe lang dat duurt, heb wel een soms weigerachtige vinger (uitgerekend de middelvinger maf! ) die af en toe pas met vertraging krom of recht buigt. Niet traploos zoals normaal, maar met schokjes.

Lijkt dat op hoe je duim in het begin zich gedroeg?

Miepie

Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? do 22-jul-10 20:56 (permalink)
          0
          Ja Espi. Helemaal.
          De eerste keer, 's ochtends, was een rare gewaarwording. Nu, 6 weken later, is het vervelend en behoorlijk pijnlijk om te buigen als de duim een boosje niet is gebruikt. 's ochtends bijvoorbeeld durf ik hem niet zelf te buigen. Door gewoon mijn dingen te doen als aankleden enzo, buigt hij vanzelf met een paar oehs en aahs en gaat het wel weer.

De vingers zitten meestal gebogen vast, omdat die in rust meestal gebogen zijn. De duim, zoals ik dat ervaar, staat meestal recht in rust.

De duim met de andere hand buigen gaat zonder probleem. Het is ook net of er iets mis is met het gewricht (meestal 2 schokjes), maar het zit in de pees onderin de duim.

Espi

Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? do 22-jul-10 21:01 (permalink)
            0
            Hmmm ja, die van mij is dus alleen 's ochtends bij het opstaan weigerachtig. En dan meestal ook pas als ik de dag ervoor getraind heb. Krijg wel vaak een halter met een rotvaart tegen die vinger aan dus het is een blessure die me niet eens verbaast. Begon een maand of 2 geleden , maar werd daarna weer minder en heb er amper nog last van: mogelijk 1x per week.

Zou me helaas niet verbazen dat het al met al wel een half jaar kan duren voor je er niets meer van merkt.

Miepie

Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? do 22-jul-10 21:10 (permalink)
              0
              Nu is het volgens mij gelukkig wel zo, dat de kracht voor het grootste gedeelte uit je hand en vingers komt en geeft de duim meer sturing en evenwicht (Dat zal best anders werken als je een pijnlijke duim hebt. Je weet pas hoe iets écht werkt, als je het niet kunt gebruiken maf!). Het lastige zal wel zijn dat een stang van wat dan ook drukt op de muis van je hand en dus het pijnlijke stuk straks van de duim huh?! verbaasd
              Voel ik nu eigenlijk al, want ik voel die peesknoop goed zitten.

India

• Total Posts : 2922
                • Scores: 259
                • Reward points : 1547
                Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? vr 23-jul-10 00:33 (permalink)
                0
                Jeetje zeg.. sterkte ermee en hopelijk is het geen langdurige kwestie!

Espi

Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? vr 23-jul-10 11:44 (permalink)
                  0
                  Zal je net zien.. vanochtend weer wel wakker geworden met slecht buigbare vinger. Mogelijk valt het me al amper op omdat het nu steeds  binnen een uur weer overgaat.
                  In jouw geval dus niet.. wist niet eens dat ze het konden opereren (en nee, ga het filmpje niet bekijken.. brrr!)

Miepie

Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? vr 23-jul-10 12:39 (permalink)
                    0
                    Danj je India,

Espi: Mijn schoonzus heeft ook zo'n vinger, maar heeft er verder ook geen last van. Alleen 's ochtends soms.

De eerste 3-4 weken was dat bij mij ook het geval.
                    Mijn duim is nu al weer iets slechter dan gisteren. Dat gaat nu dus in een rap tempo! Kan nog leuk worden eer het 1 september is. Eerder kon ik niet terecht en zou ik niet willen ook. Ik ga 16 aug een week naar Kenia. Dan wil ik niet het risico lopen om door complicaties niet op vakantie te kunnen.
                    Als het té pijnlijk wordt, spalk ik hem gewoon. Dan kán die niet meer buigen.

Miepie

Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? do 02-sep-10 19:45 (permalink)
                      0
                      Zo dan. Mijn triggerduim is verledentijd.
                      Hij zat de laatste tijd meer vast dan los.
                      De ingreep was een ware verrassing. Ik had me ingesteld in de operatie zoals die eerder in dit topic wordt vertoond. Deze chirurg echter gebruikt de methode: percutane fasciotomie met de naald. Deze methode wordt tegenwoordig vaak bij de ziekte van Dupuytren (google) gebruikt.
                      Werkwijze:
                      Na plaatselijke verdoving (20 sec.) 'Snijdt' de arts door met een naald stervormige of op- en neergaande bewegingen te maken in het aangetaste weefsel. Hierbij hoor je veel gekraak, maar je voelt er niets van. Wanneer voldoende vezels van de fibreuze koord doorgehaald zijn, kan deze, met behulp van een eenvoudige beweging voorzichtig overgetrokken worden. Vervolgens is betreffende vinger/duim weer trigger vrij.
                      Ik kreeg een drukverband die er na 24 uur weer af mocht. 2 dagen zoveel mogelijk hoog houden en rust geven.
                      Het is gisteren gebeurd, maar ik zou eigenlijk weer aan het werk kunnen. De plek waar de naald in is gegaan is nog pijnlijk en blauw. That's all.
                      Ik zal me toch maar aan die twee dagen rust houden maf!. Je moet altijd doen wat de dokter zegt super blij

Het is me tot nu toe voor 100% meegevallen.
                      Nog even een paar dagen rust voor de pijnlijke plek op de binnen onderkant van de duim en dan kan ik er weer vol tegenaan

sis

• Total Posts : 30125
                        • Scores: 495
                        • Reward points : 1758
                        Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? do 02-sep-10 20:06 (permalink)
                        0
                        Lekker dat het zo goed verlopen is! Dat kraken lijkt me nog het minst fijn maar verder super dat het via deze techniek kon.

En de prognose, blijft het nu weg of is dat niet te voorspellen?

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

DennisW

• Total Posts : 2348
                          • Scores: 20
                          • Reward points : 589
                          Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? do 02-sep-10 20:14 (permalink)
                          0
                          blijf het een hele kunst vinden zulke operaties....maar goed om te horen dat het allemaal weer in orde is

What we do in Life....Echoes in Eternity

Mijn log: http://forum.body-fitness.nl/Weer-aan-het-ijzer-m621980.aspx

Miepie

Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? do 02-sep-10 20:15 (permalink)
                            0
                            Dat kraken was inderdaad een naar gehoor. De verdoving was ook niet prettig, maar dat wist ik.
                            Normaal gesproken zou het nu goed moeten blijven gaan.
                            Het voelt gewoon vreemd, zo'n bewegende duim. Bizar ook hoe snel je andere (verkeerde) manieren hebt aangeleerd om je hand te gebruiken met een haperende duim.
                            Die maniertjes moet ik even snel afleren super blij
                            Zo'n duim is echt handig...

Espi

Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? do 02-sep-10 22:15 (permalink)
                              0
                              Fijn dat het allemaal zo vlot is gegaan..  kan me er wel een voorstelling van maken wat je anders bent gaan doen zonder makkelijk opponerende duim.

India

• Total Posts : 2922
                                • Scores: 259
                                • Reward points : 1547
                                Re:Operatie triggerduim: hoe lang uit de running? do 02-sep-10 22:50 (permalink)
                                0
                                super blij die Miepie.. (Zo'n duim is echt handig...)
                                Maar zonder gekheid! Hoop dat het goed blijft gaan! En dat je je duim weer "gewoon" kunt gebruiken (na de verplichte rust). Succes!

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                  • No New Messages
                                  • Hot Topic w/ New Messages
                                  • Hot Topic w/o New Messages
                                  • Locked w/ New Messages
                                  • Locked w/o New Messages
                                  • Read Message