Overtrained raken van cardio
Change Page: 12 > | Showing page 1 of 2, messages 1 to 20 of 23
Author Message
Rob Blok

• Total Posts : 518
  • Scores: 0
  • Reward points : 0
  • Status: offline
Overtrained raken van cardio za 19-apr-08 05:55 (permalink)
0
Ik ben nu al weer een tijdje begonnen met trainen. Omdat mijn doel af te vallen is en ik door mijn spiergeheugen de eerste periode toch wel weer massa kweek tijdens het afvallen (niet super veel natuurlijk) ben ik ook intensief bezig met cardio.
Nu probeer ik vier keer per week KT te doen met daarachteraan wat cardio. Nu doe ik de cardio redelijk intensief op een crosstrainer voor zon 30 minuten. Ik kan zeer zeker niet praten tijdens de cardio dan houd ik het tempo niet vol (hoorde wel eens dat dat als maatstaaf werd gebruikt). Ik merk ook dat mn benen verzuurd zijn de volgende dag. Niet heel veel maar toch wat.

Nu wil ik dus 4 dagen trainen maar vaak is het 1 dag trainen dag niet voldende dag weer trainen (telkens een rustdag). KT gaat makkelijk maar ik ben bang dat ik cardio overdrijf en dan daardoor overtrain. Is mijn angst reeel of kan je gerust 4x per week 30 minuten erg intensieve cardio doen (ben dan kledder nat ondanks dat er 2 ventilatore en een airco aanstaan)

Ik let natuurlijk ook op mn voeding een compleet voedingschema heb ik niet omdat ik dagelijks 2x buiten de deur eet. (dat is normaal hier in dit land en goedkoper als zelf koken) Ik merk dat ik al wat aan het afvallen ben gok nu op zon 2 max 3 kg per maand.
http://www.online-administratie.nu administratie voor kleine bedrijven 10 eur per uur.

PeterE

• Total Posts : 1404
    RE: Overtrained raken van cardio za 19-apr-08 09:23 (permalink)
    0
    Je doel is afvallen. Je valt af. Okee dan.

Van kardio zal je niet overtraind raken, of je moet het wel heel bont maken.
    Dat verhaal van dat je moet kunnen praten is achterhaalde kletskoek.
    Verzuring van spieren is tijdens de inspanning, het verdwijnt daarna heel snel. De volgende dag kan je stijve spieren en spierpijn hebben maar dat heeft niets met verzuring te maken.  

Rob Blok

RE: Overtrained raken van cardio za 19-apr-08 09:57 (permalink)
      0
      Ik dacht dat dat praten verhaal was om de intensiteit te testen. Maar goed ik was gewoon bang dat ik overtraind zou raken. Ik merk namelijk dat ik de dag na rust veel beter cardio doe dan de dag nadat ik al een keer cardio gedaan heb.

Ik was wat bang om in een neergaande spiraal te komen. Voor de duidelijkheid ik doe het heel intensief en ben 34 jaar. Oud ik weet het maar rond die leeftijd gaat hestel iets langzamer (hoewel ik met KT geen problemen heb en dit ook vrij intensief doe tot bijna falen)
      http://www.online-administratie.nu administratie voor kleine bedrijven 10 eur per uur.

Wreckless

• Total Posts : 12570
        • Scores: 32
        • Reward points : 1321
        RE: Overtrained raken van cardio za 19-apr-08 11:07 (permalink)
        0

ORIGINAL: Rob Blok
        ... Voor de duidelijkheid ik doe het heel intensief en ben 34 jaar. Oud ik weet het maar rond die leeftijd gaat hestel iets langzamer (hoewel ik met KT geen problemen heb en dit ook vrij intensief doe tot bijna falen)

Ok, mijn weekend is naar de kloten. boos

Je raakt niet zo snel overtraind.

Eerste waarschuwing, je hebt geen zin meer. En dan niet zo van: vandaag heb ik wat minder zin. Nee meer iets van: als ik de hometrainer zie moet ik kotsen.

Iedereen heeft een zekere arbeidscapaciteit: hoeveel training je kan verzetten per week. Als je een tijdje niet getraind hebt is die capaciteit laag. Gelukkig kan je die capaciteit opvoeren. Misschien overschreid je die capaciteit al op het moment dat je terug met KT begint? Dat moet je zelf ondervinden.
        Is dat niet zo, dan kan je op niet-KT dagen cardio gaan doen.
        Gaat dat nog steeds goed, dan kan je op KT dagen cardio erachteraan doen.
        Of je kan ipv een full body over andere dag een upper/lower body split gaan doen op twee opeenvolgende dagen met daarna een dag rust. Met eventueel cardio op die niet KT-dag enzoverder.

Het verschil tussen praten/niet kunnen praten tijdens de cardio is zeker een maat voor de intensiteit. Kunnen praten is aerobe cardio. Hijgen en niet meer kunnen praten is anaerobe cardio.

Aerobe cardio zou meer vet verbranden tijdens de training. Anaerobe cardio zou door EPOC je metabolisme verhogen en dus meer vet verbranden nà de training. Nu blijkt uit recentere studies dat het effekt van EPOC overschat werd.

Ook zal je metabolisme al verhogen door KT. Het is dus misschien aan te raden aerobe cardio te doen na KT?
        []======[] []======[]
        I guess God wanted to make
        something ugly but in great shape
        []======[] []======[]

Rob Blok

RE: Overtrained raken van cardio za 19-apr-08 11:14 (permalink)
          0
          Sorry Wreckless

Om te beginnen ik heb nooit zin in cardio. De KT gaat goed totaal geen problemen mee ik schiet als een raket omhoog. Zoals dat altijd al met me ging.  Ik doe een splitschema maar zit nog geen squat in. Dit omdat ik weet zodra ik ga squatten ik geen cardio meer kan doen. De nadruk ligt op het moment op afvallen en KT bovenlichaam.

Als mn powerrack aankomende vrijdag aankomt dan zal de verleiding groter zijn om wel te gaan squatten. Maar zoals ik zei ik wil afvallen. Dus zal ik me op cardio (en mn eten) moeten concentreren.

De KT gaat gewoon goed doe compound en isolatie oefeningen, heb een mooie bench en een dipbank en ook nog een latpully tot mn beschikking in mn huis. Dus dat gaat heerlijk. Ik heb altijd zin in KT.. alleen die GVD cardio die er achteraan komt. tsja.

Maar goed de reden dat ik bang voor overtrainen was was omdat ik merkte dat als ik 2 dagen achter elkaar voluit cardio deed de 2e dag redelijk minder ging als de 1e dag. Maar dat is dus blijkbaar niet iets om je zorgen over te maken. Mijn dank

Espi

• Total Posts : 21401
            • Scores: 147
            • Reward points : 1819
            RE: Overtrained raken van cardio za 19-apr-08 12:06 (permalink)
            0
            Cardio kan best een goede bijdrage aan je vetverlies zijn. Alleen te vaak intensief trainen kan je herstel compromitteren.

Als je altijd al met frisse tegenzin cardio doet, is het wel een mindere indicatie dan wanneer je er graag in vliegt. Maar vind het eigenlijk niet zo'n goede indicator als
            - slaap je wel goed?
            Meestal betekent normaal zwaar trainen = langer slapen. Te zwaar trainen = slechter & korter slapen
            - hoe is je eetlust?
            Normaal zwaar trainen = goede eetlust. Te zwaar trainen = eetlust naar de vaantjes en dan... ineens pats boem: overeten.

Meestal is het na een overeetdag (slimme mensen plannen een refeed in knipoog   ) de zin meteen weer terug en slaap je als een roos. Alleen schiet het dan tijdelijk even minder op met afvallen.

Je balanceert als je met cutten bezig bent, snel op die grens van net wel net niet overtrainen als je fanatiek traint. Sommigen zijn er ook gevoeliger voor dan anderen.
            Als jij netjes blijft afvallen en je nog steeds 'zin' houdt en bovendien ook nog eens goed slaapt en geen gebrek aan eetlust krijgt, dan ben je goed bezig.
            Zou alleen niet als je zo intensief cardio doet, ook nog eens je benen zwaar belasten met KT. Eén maal per week benen trainen kan dan tijdelijk genoeg zijn. Wil je liever 2x benen trainen, dan 1-2 cardiosessies inleveren of minder intensief maken.

Rob Blok

RE: Overtrained raken van cardio za 19-apr-08 13:14 (permalink)
              0
              Denk dat het best goed gaat alleen ik was dus bang voor te intensief te trainen omdat ik mezelf ken. Zodra ik eenmaal bij minuut 15 ofzo aankom ga ik nog harder tot de tijd over is ik voel me dan ook super. Het begin is altijd lastig.

Maar even over de 2 indicaties waar je het overhad.
              - slapen ik slaap meestal als een roos en lang ook ieder geval dieper als toen ik niet trainde.
              - eten , gaat wel redelijk hoewel ik tijdelijk wat minder at doordat het nu volop thaise zomer is en ik dan door de hitte niet veel zin in eten heb(34-36 graden).

Ik belast mn benen dus totaal niet op het moment buiten dan cardio. Nu heb ik redelijk grote benen altijd al gehad dus voor het uit verhouding vallen hoef ik niet echt bang voor te zijn.

PeterE

RE: Overtrained raken van cardio za 19-apr-08 19:39 (permalink)
                0
                Als je iedere dag kardio blijft doen op dezelfde manier zal je lijf zich daaraan aanpassen.
                Als iedere dag je teveel wordt doe het dan om de andere dag.
                In beide gevallen kun je afvallen maar ook aankomen - het hangt er maar net vanaf of je minder of meer kcals eet dan je verbruikt.
                Hoe meer je gemiddeld per dag verbruikt, hoe beter het effekt op je lichaamssamenstelling en hoe groter je je dagelijkse energietekort kan aanhouden zonder dat je prestaties eronder lijden en zonder je basismetabolisme te verminderen ("spaarstand").

Marcus

• Total Posts : 6808
                  • Scores: 354
                  • Reward points : 1857
                  • Status: online
                  RE: Overtrained raken van cardio za 19-apr-08 20:00 (permalink)
                  0

Om te beginnen ik heb nooit zin in cardio.

Misschien moet je een vorm van cardio vinden die je wel leuk vindt. Tegen een bokszak stoten/trappen, iets spelachtigs: basketballen bijv, iets in de natuur: kano-en bijv, cardio circuits met bodyweight-only oefeningen enz.
                  Nowhere to go, nothing to do, no one to be 

Rob Blok

RE: Overtrained raken van cardio zo 20-apr-08 04:14 (permalink)
                    0

ORIGINAL: Marcus

Om te beginnen ik heb nooit zin in cardio.

Misschien moet je een vorm van cardio vinden die je wel leuk vindt. Tegen een bokszak stoten/trappen, iets spelachtigs: basketballen bijv, iets in de natuur: kano-en bijv, cardio circuits met bodyweight-only oefeningen enz.

Opzich een goed idee marcus, alleen in de natuur wordt hier in Thailand een beetje lastig (tenminste wel waar ik zit) Het is hier super warm en buiten iets doen is vrij lastig. Ik zat zelf een tijdje te denken om te gaan fietsen hier in de buurt.

Dat is niet doorgegaan omdat ze hier als gekken rijden (levensgevaarlijk) + dat het heel warm hier altijd is en het feit dat ik ongeveer de domste figuur op deze aarde ben als het orientatie en weten waar ik ben. De kans dat ik verdwaal is dan ook niet denkbeeldig.

Een boxzak leek me wel iets maar had niet echt het idee dat je daar van af zou vallen. Zelf denk ik eraan om nog een spinningbike in de toekomst te kopen. Dit zodat ik af en toe wat HITT kan doen, het is nalijk lastig te doen op mn crosstrainer.

Ook zou ik tabata eens gaan proberen met frontsquat als mn powerrack aankomt.

@ PeterE
                    Ik eet nu meer als dat ik eerst at maar ben vrij zeker dat ik toen in de spaarstand zat. Het is soms wat lastig voor mij om precies uit te tellen hoeveel calorieen ik binnenkrijg omdat ik zeker 2 maaltijden buiten de deur eet. Dat is cultuur hier en goedkoper (en 10x lekkerder). Ik vraag dan altijd aan de kokkin om geen suiker te gebruiken en zo weinig mogelijk vet. Het is meestal rijst met groenten en kip. Ik doe mn best om niet te weinig te eten.

Echter omdat ik ook aankom in spieren op het moment (ik zie dat  en het komt doordat ik vroeger veel trainde) is de weegschaal niet altijd even accuraat. Ik moet eigenljik mn huidplooi meter weer gaan gebruiken. Maar ik ben zelf niet zo heel goed met dat ding.

Wreckless

RE: Overtrained raken van cardio zo 20-apr-08 08:43 (permalink)
                      0
                      Thai Boxing. Of doen ze dat niet in Thailand? maf!
                      []======[] []======[]
                      []======[] []======[]

Rob Blok

RE: Overtrained raken van cardio zo 20-apr-08 14:35 (permalink)
                        0
                        Ja dat zou ook nog kunnen, alleen ik heb geen zin om als bokzak te dienen. Die Thais zijn veel sneller als mij. Wat wel grappig is in Ko Phi Phi worden er in een bar van die Thaibox toernooien tussen toeristen gehouden (die het dus niet kunnen maar gewoon vriendin die willen zie wie sterker is). Dat is opzich grappig om te zien. Ik heb toen ook jonge Thais het zien doen is ook wel leuk. Vroeger wilde ik altijd zoiets doen als Thaiboxen, nu niet meer weet dat ik bij lange na niet lenig en flexibel genoeg ben.

PeterE

RE: Overtrained raken van cardio zo 20-apr-08 17:57 (permalink)
                          0

Rob Blok: Echter omdat ik ook aankom in spieren op het moment (ik zie dat  en het komt doordat ik vroeger veel trainde) is de weegschaal niet altijd even accuraat. Ik moet eigenljik mn huidplooi meter weer gaan gebruiken. Maar ik ben zelf niet zo heel goed met dat ding.
                          Hoeft allemaal niet hoor. De belangrijke faktor is namelijk niet je gewicht en of je veel of weinig eet, maar je lichaamssamenstelling: de verhouding vetmassa/spiermassa. En wat daarvoor het belangrijkste is, is aktiviteit en trainen. Eten (hoeveelheid en samenstelling) is verrassend genoeg hoogstens op de korte termijn van invloed op je lichaamssamenstelling, maar op de lange termijn niet of nauwelijks.

Buiten excessen zoals hongerdieten dan, want die werken negatief op de lichaamssamenstelling. Maar, kun je ook betogen, zelfs daarbij is vooral de (vermindering van) aktiviteit en training bepalend.

Oom Oli

• Total Posts : 6636
                            • Scores: 2
                            RE: Overtrained raken van cardio za 07-jun-08 02:41 (permalink)
                            0

ORIGINAL: Rob Blok

Is mijn angst reeel of kan je gerust 4x per week 30 minuten erg intensieve cardio doen (ben dan kledder nat ondanks dat er 2 ventilatore en een airco aanstaan)

Ik doe nu ook 5 intensieve cardiotrainingen van 30-45 minuten. Geen last van hoor en ben 36.

Stan

• Total Posts : 15294
                              • Scores: 13
                              • Reward points : 732
                              RE: Overtrained raken van cardio za 07-jun-08 16:21 (permalink)
                              0
                              het lijkt mij sterk dat je van twéé uur intensieve cardio per week, op een gezonde leeftijd van 36, overtraind geraakt. Denk eerder in de lijn van Marcus dat je gebrek aan zin gewoon komt doordat je het niet zoo graag doet...mss afwisselen met tabata's zoals je zelf zegt, of wat circuitjes of zo, het moet fun blijven!

Ik las trouwens dat je verzuurd was, fiets je wel voldoende los na je cardio?? Vijf minuutjes losfietsen en daarna eventueel wat stretchen kan ook helpen.

Neem je trouwens een pre en post workout shake, en wat eet je na en voor je trainingen?

Verder is het normaal dat je de dag erop wat minder presteert, dat is helemaal geen teken van overtraining. Die tekenen heeft espi heel mooi uitgelegd, en daar heb jij dus duidelijk geen last van!

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

Rob Blok

RE: Overtrained raken van cardio za 07-jun-08 18:51 (permalink)
                                0
                                @stan

ik denk dat ik ga tabata en hoewel ik wel merk sinds ik mijn vier daagse split doe en zeer intensief train ik meer spierpijn heb en het soms wat lastig is goed cardio te doen. Maar klopt de zin van cardio zit bij mij inderdaad niet al te hoog.

Wreckless

RE: Overtrained raken van cardio za 07-jun-08 19:57 (permalink)
                                  0
                                  KT is nogal belastend voor je centrale zenuwstelsel. Intensieve cardio is dat ook. Tabata nog meer. Als je czs uitbrand, geraak je ook overtraind he.
                                  []======[] []======[]
                                  []======[] []======[]

Rob Blok

RE: Overtrained raken van cardio zo 08-jun-08 13:07 (permalink)
                                    0
                                    @Wreckless

Ik zal zeker oppassen. Ik merk dat mijn cardio erg omlaag gegaan is omdat ik nu zo intensief train met KT dat ik echt weinig meer over heb als ik klaar ben. Dus cardio valt wel eens weg. Vroeger trainde ik ook wel intensief maar nu met deadlift (ik ben er gek op nu) en het veilige squaten in mn powerrack is mijn schema gewoon veel intensiever als ooit. Ik geniet er enorm van. Doordat ik alleen train houd ik dus ook mijn rust goed in de gate nooit meer als een minuut rust (soms iets langer bij deadlift / benchrpess). 

Aan het eind ben ik dus vrij af, ik geniet van het trainen maar wilde alleen maar meer doen om zo wat gewicht te verliezen. Maar ben er nu achter dat ik het toch in mijn voedingschema moet zoeken. (schildklier is zoals je in een andere post zag onderzocht en is het niet) Ik train genoeg dan blijft mijn voeding over. Zelf zie ik cardio nu niet meer als de vetverbrander ik heb het gevoel dat ik door het intensieve trainen ook al heel veel doe en ik de rest moet doen door beter te eten. (Moet beter voedingsmiddelen hier vinden)

Espi

• Total Posts : 21401
                                      • Scores: 147
                                      • Reward points : 1819
                                      RE: Overtrained raken van cardio zo 08-jun-08 13:14 (permalink)
                                      0
                                      Als je cardio erbij wilt doen, dan zou je het eerder moeten zoeken in SS cardio als je KT al zo intensief is. En uiteraard dus je voeding wat aanscherpen.

PeterE

RE: Overtrained raken van cardio zo 08-jun-08 14:09 (permalink)
                                        0

Rob Blok: Zelf zie ik cardio nu niet meer als de vetverbrander ik heb het gevoel dat ik door het intensieve trainen ook al heel veel doe en ik de rest moet doen door beter te eten. (Moet beter voedingsmiddelen hier vinden)
                                        Beter eten is altijd goed, maar voor vetverlies is verbruik vs voeding (kcals) altijd de belangrijkste faktor.

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark
                                          Change Page: 12 > | Showing page 1 of 2, messages 1 to 20 of 23

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                          • No New Messages
                                          • Hot Topic w/ New Messages
                                          • Hot Topic w/o New Messages
                                          • Locked w/ New Messages
                                          • Locked w/o New Messages
                                          • Read Message
                                          • Post New Thread
                                          • Reply to message
                                          • Post New Poll
                                          • Submit Vote
                                          • Post reward post
                                          • Delete my own posts
                                          • Delete my own threads
                                          • Rate post

2000-2012 ASPPlayground.NET Forum Version 3.9