Six reasons why aerobic work is counterproductive
Change Page: 1234 > | Showing page 1 of 4, messages 1 to 20 of 63
Author Message
Espi

• Total Posts : 21401
  • Scores: 147
  • Reward points : 1819
  • Status: offline
Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 14:11 (permalink)
0
By Keith Albert

Six reasons why aerobic work is counterproductive

Getting Maximum Results

As a Strength Coach and a Personal Trainer for 15 years, I’ve had a chance to see many fitness enthusiasts workout at many gyms in my local area and throughout the country. At any given gym or fitness center, the one thing that I notice is how you see the same people doing the same workouts month after month, year after year. The amazing thing is that these people continue to look the same or they are actually looking worse aesthetically. This is especially true with the constant performance of continuous aerobic work.

What’s sad about this is that they feel like they are doing everything necessary to get the result they are looking for. They are resigned to the fact that this is how it’s going to be and there isn’t anything that can be done to correct their deficiencies. If you were to ask them what results they would like to get out of their workout, the number 1 answer is “losing weight or getting thinner.”

When I am asked what it takes to look “fitter,” the first question I ask is: “How long have you been doing your current training program?”

The usual answer I receive is “somewhere between 6 and 12 months.” The typical program they follow is “30 – 60 minutes of continuous aerobic work 3 to 5 times per week.”

Our training tells us that this is not a good approach to take for the client seeking improving results over time. World renowned strength guru Charles Poliquin has identified 6 reasons why aerobic training is counterproductive to fat loss:

(1) Continuous aerobic work plateaus after 8 weeks of training so anything more is counterproductive.

This is quite an “eye opener” for most people who immediately recognize that they may have been wasting their time for such an extended period. To quote Charles, “using this principle in preparation for the 92 Olympics, the Canadian Alpine Ski team actually surpassed the Cross-country team on aerobic scores as measured by third party University labs.” Who wouldn’t want to perform as well as the Canadian Alpine ski team?

(2) Aerobic training worsens power locally and systemically – in other words, it can make you slower.

If you are an athlete or a “weekend warrior” who likes to participate in athletic events or team sports that require speed and jumping ability, this is the last thing you want from a cardiovascular training program. Coach Poliquin adds that
the more lower body aerobic work you do, the more your vertical jump worsens.
The more upper body aerobic work you do, the more your medicine ball throws worsen.”

(3) Aerobic training increases oxidative stress which can accelerate aging.

According to Endocrinologist Dr. Diana Schwarzbein (author of The Schwarzbein Principle II ,) “oxidation” is a process that forms free radicals in the body. Normally the body can neutralize free radicals with substances known as antioxidants. It is only when there is an excessive build-up of free radicals that the body cannot neutralize all of the free radicals. This leads to changes to your metabolism which can accelerate aging.

(4) Aerobic training increases adrenal stress which can make you fatter and produce other undesirable health consequences

According to Dr. James Wilson (author of Adrenal Fatigue – The 21st. Century Stress Syndrome,) “normally functioning adrenal glands secrete minute, yet precise and balanced, amounts of steroid hormones”. When one does too much continuous aerobic exercise, the adrenal glands are stressed in a way that can upset this delicate balance which could lead to adrenal fatigue. Adrenal fatigue is associated with such symptoms as: tiredness, fearfulness, allergies, frequent influenza, arthritis, anxiety, depression, reduced memory, and difficulties in concentrating, insomnia, feeling worn-out, and most importantly- with respect to this article - the inability to lose weight after extensive efforts.”

(5) Aerobic training increases body fat in stressed individuals by contributing additional stress.

If you are already going through a lot of stress in your life then adding more “stress” by doing too much continuous aerobic work will actually add more body fat thus making it hard to reach a weight-loss/body fat goal.

(6) Aerobic training worsens testosterone/cortisol ratio which impedes your ability to add fat burning lean muscle.

When the testosterone/cortisol ratio is lowered your ability to add lean muscle tissue, which helps to increase caloric expenditure, is again hampered making weight loss much more difficult. Coach Poliquin notes that “continuous aerobic work is basically exercise induced castration!”

PeterE

• Total Posts : 1404
    • Scores: 0
    • Reward points : 0
    RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 15:30 (permalink)
    0
    Hier is zoveel op aan te merken dat ik er niet eens aan begin.

SheRu

• Total Posts : 11216
      • Scores: 580
      • Reward points : 2058
      RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 15:31 (permalink)
      0
      Ja, daar heeft toch niemand wat aan?
      You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

http://canonnengoed.wordpress.com/

"SheRu easy. SheRu doet waar SheRu zin in heeft."

Stan

• Total Posts : 15294
        • Scores: 13
        • Reward points : 732
        RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 15:34 (permalink)
        0
        ik zal het ff doen voor je PeterEblij

(7) je ziet er onnozel uit in je hardlooppakje.
        (8) punt (7) zorgt enkel voor een verdere daling van je testosteron niveau. Vrouwen worden niet wildheet van een man in spandex met een geel spannend shirtje over zijn uitgemergeld lijf. Zelfs geen dames met piepkleine hondjes
        (9) ....

(we maken er een invulwedstrijd van!)

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

SheRu

RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 15:43 (permalink)
          0
          Muscle with Attitude heeft een artikel gepubliceerd - Step Away From The Treadmill
          De insteek is niet dat cardio counterproductive is, maar hoe 't anders (en wellicht beter) kan.
          Best interessant, 't haalt onder andere aan waarom aerobe training een hype werd, en geeft alternatieven waarbij je de voordelen van endurance training toch meepakt. Best de moeite van 't lezen waard.

You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

SheRu

RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 15:46 (permalink)
            0
            En meteen maar een quote om STan's lijstje aan te vullen:

the human species isn't really designed for long-distance runs. We evolved to walklong distances — that's how our ancient ancestors put food on the table, before they figured out retailing — and to run really fast when we must. We're good at start-stop activities involving lots of different speeds and changes of direction, which is why human children instinctively play games like "tag," why human adults invent games like basketball and soccer, and why fighting sports like boxing and tae kwon do have rounds of several minutes, rather than continuous action until one fighter wins.
            What we aren't good at, by nature, is jogging or swimming at a steady pace for longer than a few minutes.

Stan

RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 15:49 (permalink)
              0
              ook een belangrijke quote uit het artikel:

just look at itblij

(voor de mensen die veel aeroob werk doen: SHE'S HOT, voor de rest, dat hadden jullie vast al wel doormaf!)

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

Wreckless

• Total Posts : 12570
                • Scores: 32
                • Reward points : 1321
                RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 19:55 (permalink)
                0
                Keith Albert heeft groot gelijk.

Voor heel veel mensen staat sport gelijk aan cardio: lopen of fietsen. Eens een gewicht vastpakken komt gewoon niet in hen op.
                En de heel kleine minderheid die dat dan wel doet, daarvan wordt dan nog eens 90% bedrogen door zo'n personal trainer die een klassiek bodybuilder programma opstelt voor mannen, met veel aandacht voor isolatieoefeningen voor borst en biceps, of een klassiek bbb schema voor vrouwen.

Het is droevig gesteld met krachttraining.

Staat er in de krant een artikel over sport, dan gaat het in 90% van de gevallen over lopen, 9% over andere cardio (fietsen, wandelen, nordic walking). Als er al eens een artikeltje geweid wordt aan KT gaat, dan gaat het over fitness. Opnieuw, isolatie oefeningen voor borst en biceps voor mannen. BBB voor vrouwen. Klaar. Er wordt gewoon nog niet eens gedàcht over echte krachttraining.

Er is een, welliswaar kleine, lichting nieuwelingen bij ons op sportschool. Een aantal dikkere mensen die duidelijk met de bedoeling komen wat gewicht te verliezen. Welk programma krijgen ze voorgeschoteld? Slow mow cardiow op de machines, dan een beetje puffen op de crunchmatjes, vervolgens wat cable triceps extensions en biceps curls. Klaar.

Ik begrijp het écht niet meer hoor. huh?! verbaasd
                []======[] []======[]
                I guess God wanted to make
                something ugly but in great shape
                []======[] []======[]

Stan

RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 20:32 (permalink)
                  0
                  haha, idd, dat zag je in m'n vorige gym ooksuper blij vetkwabben die op dat ab matje lagen om zo 'abs' te kweken, hilarisch leken wel gestrande walvissen die ijdele pogingen deden om recht te komensuper blij

Je vergeet trouwens die abductor machine, die was ook erg geliefd bij die mensen

Zat wel één iets zwaardere gast die telkens als een gek ging steppen, en daar had ik dus echt respect voorblij die is ook redelijk goed afgevallen, die GUTSTE van het zweet, ging keihard door, en daarna deed hij nog wat KT. De rest stond erbij en keek ernaar

Espi

• Total Posts : 21401
                    • Scores: 147
                    • Reward points : 1819
                    RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 20:34 (permalink)
                    0
                    Beetje meer respect voor een te zware medemens mag ook wel Stan.. Dat ze verkeerd worden voorgelicht en dan als makke schapen hetzelfde domme advies volgen is niet hun schuld.
                    Althans, niet zolang ze dit in het eerste jaar doen.. daarna zouden hun toch de schellen van de ogen moeten vallen dat het beter gaat met intervalcardio ipv slow-motion cardio en met zware KT ipv abductie/adductie en 500 crunches.

Wreckless

RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 20:38 (permalink)
                      0
                      Daarna stoppen ze er mee wegens geen resultaat.
                      []======[] []======[]
                      []======[] []======[]

Stan

RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 20:40 (permalink)
                        0
                        Sorry hoor Espi, ik kan soms nét iets te rechtuit zijnmaf!

Ik hielp ze trouwens wel altijd. Gaf ze tips. Ze vonden mij dom omdat ik interval beter vond, en van krachttraining werd je dikker, want daar krijg je dikke spieren van. Kijk daar word ik pissig vanja ja

Wreckless

RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 20:48 (permalink)
                          0
                          Zijn er nog meer mensen die jou dom vinden Stan? maf!
                          []======[] []======[]
                          []======[] []======[]

Stan

RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 21:05 (permalink)
                            0
                            ja.

ik denk dat ik maar in de emo scene ga stappen...

het leven heeft geen zin meer&o

zelfs dikke mensen vinden mij domvies bah

*sob sob sob*

volgens mij zelfhulpboek ben ik goed op weg!

De volgende stap was cardio. Goed voor m'n oestrogeen niveau!

mariska

• Total Posts : 4215
                              • Scores: 1
                              RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive ma 28-jan-08 23:52 (permalink)
                              0

ORIGINAL: Espi
                              Dat ze verkeerd worden voorgelicht en dan als makke schapen hetzelfde domme advies volgen is niet hun schuld.
                              Althans, niet zolang ze dit in het eerste jaar doen.. daarna zouden hun toch de schellen van de ogen moeten vallen dat het beter gaat met intervalcardio ipv slow-motion cardio en met zware KT ipv abductie/adductie en 500 crunches.

Deels domheid, deels luiheid (geldt overigens niet alleen voor dikke mensen, voor iedereen zonder resultaat). Veel mensen geloven inderdaad dat ze "er alles aan doen", maar op een gegeven moment moet er toch ergens een lichtje gaan branden dat je iets verkeerd doet wanneer je jaar in jaar uit hetzelfde doet en geen resultaten hebt. Het feit dat je dan hetzelfde blijft doen is gewoon luiheid (is immers het makkelijkst).
                              -The one unchangeable certainty is that nothing is unchangeable or certain.- John F kennedy
                              - I like long walks. Especially when they're taken by people who annoy me.

Sharkie

• Total Posts : 3710
                                • Reward points : 891
                                RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive di 29-jan-08 00:04 (permalink)
                                0

ORIGINAL: Stan
                                ja

Eensch!!!

Geniaal, maar heeft het weer er mee te maken...? ja ja

Velen zouden er bij gebaat zijn om meer energie te steken in keihard trainen en minder in eindeloze discussies over welk schema optimaal is.
                                Want zelfs op de meest "perfecte routine" kan je trainen als een slappe vaatdoek.

- the locust

Wreckless

RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive di 29-jan-08 00:16 (permalink)
                                  0

ORIGINAL: mariska

ORIGINAL: Espi
                                  Dat ze verkeerd worden voorgelicht en dan als makke schapen hetzelfde domme advies volgen is niet hun schuld.

Deels domheid, deels luiheid (geldt overigens niet alleen voor dikke mensen, voor iedereen zonder resultaat). Veel mensen geloven inderdaad dat ze "er alles aan doen", maar op een gegeven moment moet er toch ergens een lichtje gaan branden dat je iets verkeerd doet wanneer je jaar in jaar uit hetzelfde doet en geen resultaten hebt. Het feit dat je dan hetzelfde blijft doen is gewoon luiheid (is immers het makkelijkst).

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. De gewone leek, die toevallig de weg naar dit (of gelijkaardige forums) niet gevonden heeft, wordt gewoon gehersenspoelt met altijd weer dezelfde leugens.
                                  • sport = cardio = lopen.
                                  • Als je iets leest over KT is het een waarschuwing. Zeker geen zwaar gewicht gebruiken ! ! ! Je gaat blessures oplopen ! ! !
                                  • Je kan je daarom best beperken tot machines.
                                  • Als je wil afvallen moet je vooral veel crunches doen. Doe er nog wat biceps curls en cable extensions bij en je hebt een uitgebalanceerd trainingsschema.
                                  • gezonde voeding is geen vetten, weinig eiwit en flink veel koolhydraten want die geven energie. En dat heb je nodig om te sporten.
                                  • Dus echt voedsel wordt gewoon niet meer gegeten, enkel light produkten.
                                  • Vlees is ongezond.
                                  • Honey pops en chocopops zijn gezond, ze vormen een evenwichtig ontbijt.

En dat wordt allemaal door de fitness instrukteur herhaald. Je moet echt een koppige dwarsligger, een sociaal onaangepast individu zijn om flink wat gewicht aan een stang te hangen en die dan proberen op te tillen.

Ik daag iedereen uit om 1 artikel of wat dan ook te citeren uit een algemeen dagblad, weekblad, algemene website of waar dan ook waar redelijk correcte informatie te vinden is over gezond sporten en gezond eten. We gaan niet komma neuken over details. Gewoon 1 artikel, gesprek, interview waar je broek niet van af zakt bij alinea 3.

Kunnen we misschien een wedstrijdje van maken?

Er is nog nooit zoveel aandacht geweest voor gezondheid en sport. En nog nooit is er zoveel onzin over verteld door mensen die beter moeten weten.
                                  []======[] []======[]
                                  []======[] []======[]

mariska

RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive di 29-jan-08 08:56 (permalink)
                                    0
                                    Wat een onzin, alsof alleen mensen die dit forum zouden bezoeken over de juiste informatie zouden kunnen beschikken. Se juiste informatie bestaat namelijk niet. Juist internet staat vol met een hoop onzin, ook dit forum omdat iedereen weer andere meningen heeft. Dan zou iedereen die het wel "goed" doet, of het geluk hebben om de juiste informatie te hebben gevonden  of het voorgeschoteld krijgen van iemand die er wel verstand van heeft. Geluk roep je zelf op je af.
                                    Iedereen heeft wel iemand in zijn omgeving met een goed figuur die er hard voor werkt (wat voor training dan ook in combi met goede voeding). Als mensen niet lui waren zou dus iedereen dat voorbeeld volgen en zou iedereen in mum van tijd een goed figuur hebben. Reden dat mensen dit niet doen is omdat het teveel werk is.

Er zijn overal genoeg nuttige dingen te lezen, misschien niet zozeer dat vrouwen aan KT moeten doen, maar kom op zeg: er zijn genoeg hardlopers, voetballers, boksers, schaatsers, hockeyers, spinners, fitnessinstructrices etc. en whatever met een goed figuur. Zelfs van die groepslessen (tae-bo, spinning, bodypump e.d.) voor vrouwen zijn helemaal niet verkeerd. In vrouwenbladen (niet de Libelle, maar Cosmo's e.d.) staan genoeg full body oefeningen (squats, lunges e.d.) omdat ze dat in Hollywood al lang al lang al hebben uitgevonden, in combi met een eiwitrijk dieet. Weliswaar met hoge herhalingen, maar het is imo echt niet nodig dat alle vrouwen met lage herhalingen gaan trainen. Simpelweg ook omdat ze KT gewoon vaak niet leuk vinden of omdat het een barriere is om tussen de mannen te trainen. De standaard voor een goed figuur is ook voor iedereen weer anders, daar is echt geen KT voor nodig. Mensen die wat voor sport dan ook doen kunnen resultaat halen, met een goed voedingspatroon erbij. Zelfs met een simpel huis/tuin en keuken voedingspatroon kun je bereiken wat je wilt, iedereen kan zelf ook wel bedenken dat je er snacks enzo uit moet gooien en tegenwoordig staan er zelfs stickers op producten voor mensen die niet willen nadenken in de supermarkt. Maar mensen volgen een hype dieet, puur uit gemak (houvast voor eventjes). Bijna iedereen weet wel wat ze eigenlijk moeten doen: minder snoepen en (meer) sporten. Met een paar keer per week cardio en een "gewoon voedingspatroon" kun je echt wel een goed figuur krijgen. De standaarden die bb-ers willen bereiken zijn beter dan gemiddeld, daarom gaan we ook wat verder.

Dat gaat of staat niet met de informatie die in bladen, kranten of het internet te vinden is. Dat gaat of staat met trial en error: iedereen kan iets uitproberen, zien dat het niet werkt en vervolgens logisch nadenken en wat aanpassingen maken net zolang tot je er wel komt. Reden dat veel mensen dit niet doen is met name luiheid (gemakzucht, gebrek aan discipline) of domheid.

Een reden waarom er ook zoveel geld omgaat in de Marketing: mensen willen dingen geloven, met name uit gemak. Elk persoon met een paar hersencellen kan begrijpen dat je geen droomfiguur krijgt met paar pilletjes uit een potje, maar toch verkopen zulke dingen super.
                                    <message edited by mariska on di 29-jan-08 09:08>
                                    -The one unchangeable certainty is that nothing is unchangeable or certain.- John F kennedy

PeterE

• Total Posts : 1404
                                      RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive di 29-jan-08 09:45 (permalink)
                                      0

mariska:
                                      ...Dat gaat of staat met trial en error: iedereen kan iets uitproberen, zien dat het niet werkt en vervolgens logisch nadenken en wat aanpassingen maken net zolang tot je er wel komt. Reden dat veel mensen dit niet doen is met name luiheid (gemakzucht, gebrek aan discipline) of domheid.

Met je hele verhaal gloeiend eens, maar hier wil ik toch wat nuanceren: het gaat hier om langdurige langzame processen die heel moeilijk meetbaar zijn omdat de meetuitkomsten zo variabel zijn en door zoveel faktoren beinvloed worden.

Uitproberen van één maatregel is dan nauwelijks te doen:

1. De veranderingen zijn langzaam dus je hebt veel tijd nodig om het verschil vast te stellen

2. In die tijd veranderen er bijna altijd meer dingen aan voeding en aktiviteiten dus je kan een verschil zelden met zekerheid aan 1 ding toeschrijven 

3. De omstandigheden veranderen, bv andere gym, ander werk, andere baan, seizoen wisselt, andere supermarkt, fiets kapot, geneesmiddelen, ziekte, vakantie, feestdagen... allemaal dingen die de resultaten/metingen beinvloeden.

4. De gewone meetapparatuur is gebrekkig en onnauwkeurig en geeft ook allerlei wijzigingen weer die je eigenlijk niet wilt meetellen (watergehalte, darminhoud, hormoonritme).

mariska

RE: Six reasons why aerobic work is counterproductive di 29-jan-08 10:13 (permalink)
                                        0
                                        1) verschil wanneer je het goed doet zal ook langzamer gaan dan bij een crashdieet. Naast zelfdiscipline is er dus ook nog zoiets nodig als geduld. Dat vind ik dus geen argument, het kost je niet veel tijd je hebt alleen geduld nodig.
                                        2) je moet ook nooit drastisch alles gaan veranderen, maar dit met 1 factor doen zodat je kunt zien waar het verschil m in zit. Wanneer je van de ene methode naar de andere springt klopt je argument inderdaad, maar de reden dat mensen dat doen is ook weer een vorm van houvast.
                                        3) dan zou niemand resultaat kunnen halen want voor iedereen zijn er die omstandigheden en die zullen altijd zo blijven. Heeft ook weer te maken met zelfdiscipline en prioriteiten stellen. Ook met ander werk/ menstruatie/ seizoenswisselingen/regen/andere supermarkt heb je de keuze zelf in de hand. Je kiest er uiteindelijk zelf voor wat je in je mond stopt en of je gaat trainen of niet. Is imo beetje zoeken naar excusen. Even hele extreme uitzonderingen daargelaten (heftige familieomstandigheden bijvoorbeeld), zijn dat allemaal excusen. Iedereen heeft me zulke omstandigheden te maken.
                                        4) met gewoon een weegschaal en centimeter kom je al een heel eind, daar heb je echt geen professionele apparatuur voor nodig. Het gaat om de trend en niet om wekelijkse fluctuaties. Wanneer je dingen als hormonen en darminhoud erbij gaat halen ben je niet goed bezig.

Wanneer je gezond eet ("gewoon" eetpatroon, daar bedoel ik mee standaard 3 maaltijden per dag met wat tussendoortjes) en sport (zeg voor de gemiddelde persoon 3x per week cardio, of dit nu hardlopen of groepslessen zijn) kun je echt wel een gemiddeld, gezond figuur behalen en gaan bovenstaande argumenten niet op. Je weet zelf wel of je goed bezig bent geweest in een week of niet, simpelweg (twee)wekelijks meten en daarop kleine aanpassingen maken.

Wanneer je doelen hoger liggen dan gemiddeld (fitness/bb) dan pak je het wat "extremer" aan (veel eiwit, spelen met carbs, krachttraining e.d.).

Is dus net zo simpel als: kies gewoon voor jouw doel, kijk wat je ervoor over hebt en of je doel dan realistisch is. De middelen zijn er voor iedereen.
                                        Het is allemaal een keuze, niet het "lot" of een slachtofferrol.
                                        <message edited by mariska on di 29-jan-08 10:28>

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark
                                          Change Page: 1234 > | Showing page 1 of 4, messages 1 to 20 of 63

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                          • No New Messages
                                          • Hot Topic w/ New Messages
                                          • Hot Topic w/o New Messages
                                          • Locked w/ New Messages
                                          • Locked w/o New Messages
                                          • Read Message
                                          • Post New Thread
                                          • Reply to message
                                          • Post New Poll
                                          • Submit Vote
                                          • Post reward post
                                          • Delete my own posts
                                          • Delete my own threads
                                          • Rate post

2000-2012 ASPPlayground.NET Forum Version 3.9