Change Page:
< 12 | Showing page 2 of 2, messages 21 to 32 of 32
Ornathon
-
Total Posts
:
156
- Scores: 0
-
Reward points
:
2018
-
Status: offline
|
RE: Spierkracht vs Spiermassa
za 29-mrt-03 01:06
( permalink)
Jeetje..ik heb serieus moeite met 80 kilo losse stang (serie van acht)... kan me niet indenken dat iemand 140kg kan tillen met zelfde grootte of zelfs kleiner/jonger dan mij Terwijl ik toch best spiermassa heb. (1.74/80kg/15%bf)
|
|
|
|
LooseCannon
-
Total Posts
:
35
-
Reward points
:
0
-
|
wo 02-apr-03 14:18
( permalink)
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de kracht die je kan opwekken met spiervezels vrijwel gelijk is voor iedereen. Ik geloof iets van 7kg per vierkante centimeter. dus in principe zou iedereen even sterk moeten zijn zolang je maar even grote spieren hebt. Het enige verschil zit in je zenuwstelsel. Sommige mensen hebben een beter ontwikkeld zenuwstelsel zodat ze meer spiervezels kunnen aanspreken dan een ander. maar then again, I could be wrong....
|
|
|
|
Smalluser
-
Total Posts
:
5677
- Scores: 12
-
Reward points
:
797
-
|
wo 02-apr-03 18:08
( permalink)
Heej LooseCannon welkom op het forum ((B)) Post dat gelezene eens hier lijkt me best goede info om te lezen. Groet
|
|
|
|
LooseCannon
-
Total Posts
:
35
-
Reward points
:
0
-
|
wo 02-apr-03 23:22
( permalink)
quote: Oorspronkelijk geplaatst door: Admin Heej LooseCannon welkom op het forum ((B)) Post dat gelezene eens hier lijkt me best goede info om te lezen. Groet
Thank you...always eager to learn from others...  kan nooit genoeg leren...
|
|
|
|
wateengedoe2
-
Total Posts
:
3846
-
Reward points
:
0
-
|
do 03-apr-03 19:36
( permalink)
quote: Oorspronkelijk geplaatst door: LooseCannon Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de kracht die je kan opwekken met spiervezels vrijwel gelijk is voor iedereen. Ik geloof iets van 7kg per vierkante centimeter. dus in principe zou iedereen even sterk moeten zijn zolang je maar even grote spieren hebt. Het enige verschil zit in je zenuwstelsel. Sommige mensen hebben een beter ontwikkeld zenuwstelsel zodat ze meer spiervezels kunnen aanspreken dan een ander. maar then again, I could be wrong....
Inderdaad, zenuwaansturing verschilt. Daarom word je zo ontzettend snel sterker als je een tijdje niet hebt getraind (of als je gewoon net begonnen bent met fitness), ook al zijn je spieren nog niet gegroeid. En dezelfde reden dat meestal mannen sterker zijn dan vrouwen met evenveel spiermassa en dat AS-gebruikers bij wijze van na de eerste spuit/pil al sterker zijn (beide komt doodat testosteron de aansturing van spieren effectiever doet verlopen en vrouwen hebben nu eenmaal minder test dan mannen, en naturel mannen minder dan gebruikende mannen).
|
|
|
|
ErEf
-
Total Posts
:
12432
- Scores: 108
-
Reward points
:
1431
-
|
zo 27-jul-03 22:52
( permalink)
kennis van me ook 1.75, kan geen massa aanzetten, en hij heeft veel en goed gegeten en getraind, maar zijn top banken was wel 135 kg bij een gewicht van net geen 70 kg
|
|
|
|
3XL
-
Total Posts
:
6345
- Scores: 125
-
Reward points
:
1841
-
|
ma 28-jul-03 09:01
( permalink)
-Verdeling vezels -Aansturing -Aanhechtingslocatie !
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6808
- Scores: 354
-
Reward points
:
1857
-
|
ma 28-jul-03 10:37
( permalink)
quote: -Verdeling vezels -Aansturing -Aanhechtingslocatie !
Verdeling vezels maakt niet uit. Per eenheid doorsnede hebben fast twitch vezels even veel samentrek kracht als slow twitch vezels. Slow twitch trekken alleen ietsje langzamer samen (in orde van ms, dus niet relevant voor krachttraining) en hebben veel minder groeipotentie. Marcus
|
|
|
|
3XL
-
Total Posts
:
6345
- Scores: 125
-
Reward points
:
1841
-
|
ma 28-jul-03 11:02
( permalink)
Voor statische kracht heb je gelijk, maar voor dynamische kracht speelt vezel verdeling wel degelijk een rol.
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6808
- Scores: 354
-
Reward points
:
1857
-
|
ma 28-jul-03 12:00
( permalink)
Zodra je het over dynamische kracht hebt, heb je het eigenlijk niet over kracht maar over kracht icm snelheid en dus over vermogen. Fast-twitch vezels kunnen idd meer vermogen leveren dan slow twitch vezels door hun lagere samentrek tijd (50ms tegen 110ms voor slow twitch) en dat zal best uitmaken voor olympisch gewichtsheffen en zelfs powerliften, maar voor krachttraining met een tempo van zeg 2s conc., 4s ecc. zal het weinig uitmaken IMO. Marcus
|
|
|
|
LooseCannon
-
Total Posts
:
35
-
Reward points
:
0
-
|
do 31-jul-03 21:01
( permalink)
quote: Oorspronkelijk geplaatst door: Admin Post dat gelezene eens hier lijkt me best goede info om te lezen. Groet
Hahaha is een tijdje geleden dat ik dit heb gepost...maar ik lees het nu pas goed eigenlijk.. Ik kan het helaas niet posten, want..het staat in een boek dat ik heb gekocht. Het is een boek voor de studie bewegingswetenschappen. " Pshysiology of sports and exercise" geschreven door Jack H. Wilmore / David L. Costill. ISBN 0-7360-0084-4
|
|
|
|
LooseCannon
-
Total Posts
:
35
-
Reward points
:
0
-
|
do 31-jul-03 21:20
( permalink)
"Recall that a motor unit is a single motor neuron and the muscle fibers it innervates. The neuron appears to determine whether the fibers are ST or FT. The motor neuron is an ST motor unit has a small cell body and innervates a cluster of 10 to 180 muscle fibers. In contrast, the motor neuron in a FT motor unit has a larger cell body and more axons and innervates from 300 to 800 musclefibers. This difference in the arrangement of motor units means that when a single ST motor neuron stimulates its fibers, far few muscle fibers contract than when a single FT motor neuron stimulates its fibers. Consequently, FT motor fibers reacht peak tenstion faster and collectively generate more force than ST fibers do. The difference in force development between FT and ST motor units is due to the number of muschlefibers per motor unit, not the force generated by each fiber. " Gequote uit boek dat ik hiervoor heb gepost. Blz, 41
|
|
|
|