Sportdrankjes ongezond ? ? ?

Author
Wreckless
Super Heavy Weight
2007/07/31 15:03:23 (permalink)
0
Division of Endocrinology, Diabetes and Metabolism, State University of New York at Buffalo and Kaleida Health, Buffalo, New York 14209, USA.
OBJECTIVE: We have previously shown that 300 kcal from glucose intake induces a significant increase in reactive oxygen species (ROS) generation and nuclear factor-kappaB (NF-kappaB) binding in the circulating mononuclear cells in healthy normal subjects. We hypothesized that the intake of 300 calories as orange juice or fructose, the other major carbohydrate in orange juice, would induce a significantly smaller response than that of glucose.
RESEARCH DESIGN AND METHODS: Four groups (eight subjects each) of normal-weight subjects were given a 300-cal drink of glucose (75 g), fructose (75 g), or orange juice or water sweetened with saccharin (control group) to drink, and then blood samples were collected. RESULTS: There was a significant increase in ROS generation by mononuclear cells (by 130 +/- 18%, P < 0.001), polymorph nuclear cells (by 95 +/- 22%, P < 0.01), and in NF-kappaB binding in mononuclear cells by 82 +/- 16% (P < 0.01) over the baseline after 2 h of glucose intake. These changes were absent following fructose, orange juice, or water intake. There was significantly lower ROS generation and NF-kappaB binding following orange juice, fructose, and water compared with glucose (P < 0.001 for all). Furthermore, incubation of mononuclear cells in vitro with 50 mmol/l of the flavonoids hesperetin or naringenin reduced ROS generation by 52 +/- 7% and 77 +/- 8% (P < 0.01), respectively, while fructose or ascorbic acid did not cause any change.
CONCLUSIONS: Caloric intake in the form of orange juice or fructose does not induce either oxidative or inflammatory stress, possibly due to its flavonoids content and might, therefore, represent a potentially safe energy source.
PMID: 17384340 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Ok, ze willen niemand voor het hoofd stoten en stellen het positief. Appelsiensap of fructose veroorzaakt geen oxidatie of ontstekingen en zou dus wel eens een veilige bron van energie kunnen zijn. Ook een slag om de arm van hier tot in Tokio natuurlijk, maar alla, we hebben met wetenschappers te doen he.

Willem is wat minder diplomatisch: Nadat je fris- of sportdrankjes met suiker en glucose hebt gedronken, stijgt in je lichaam de aanmaak van vrije radicalen en worden onstekingsfactoren actiever. Dat is ongunstig. Radicalen en ontstekingsfactoren verhogen de kans op chronische aandoeningen, inclusief overgewicht.

6 Replies Related Threads

Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: Sportdrankjes ongezond ? ? ? 2007/07/31 15:17:20 (permalink)
    0
    verdorie had ik dat geweten ik had nooit die ondingen gedronken, samen met 99.9% van de sportwereldja ja Praktijk spreekt dit toch wel een beetje tegen vind ik, maar goed, het is ook maar één onderzoek...
    Espi
    meten = weten!
    RE: Sportdrankjes ongezond ? ? ? 2007/07/31 15:37:22 (permalink)
    0
    Maar waren ontstekingsreacties nu niet juist gunstig voor spiergroei?
    Niet voor een sportman die prestaties nastreeft, maar wel voor de bodybuilder die er vooral beter wil uitzien. Toch?

Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: Sportdrankjes ongezond ? ? ? 2007/07/31 16:31:32 (permalink)
    0
    denk dat een sporter geen moer geeft om esthetische spiergroei...en dat is toch 99% van de sportdrankgebruikers.
    Oom Oli
    Gare Haan
    RE: Sportdrankjes ongezond ? ? ? 2007/07/31 19:04:48 (permalink)
    0
    die drankjes zijn bedoelt voor sporters, niet voor mannequins...
    Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: Sportdrankjes ongezond ? ? ? 2007/08/01 13:47:26 (permalink)
    0
    super blij Denk niet dat een bb'r snel op de catwalk toegelaten zal wordensuper blij ik vond 'esthetische spiergroei' beter klinkenmaf!
    Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: Sportdrankjes ongezond ? ? ? 2007/08/02 20:06:51 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Espi

Maar waren ontstekingsreacties nu niet juist gunstig voor spiergroei?
    Niet voor een sportman die prestaties nastreeft, maar wel voor de bodybuilder die er vooral beter wil uitzien. Toch?

Er verscheen ooit een studie waaruit bleek dat gebruik van Ibuprofen en andere ont-stekingsremmers om spierpijn na training te verminderen, als neveneffekt hadden dat ook het spierversterkend effekt van de training verminderde. Ongewenst neveneffekt natuurlijk.
    Om dan maar al de effekten die spierpijn en ontstekingsreakties bevorderen als positief te zien, dat is waarschijnlijk toch wat kort door de bocht.

Trouwens, volgens mij ging die studie niet over spiergroei, maar krachttoename. En dat is toch wel iets dat de meeste sporters willen.
    Jump to:
    © 2014 APG vNext Commercial Version 5.0