Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis
Author Message
nails

• Total Posts : 588
  • Scores: 83
  • Reward points : 1339
  • Status: offline
Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis zo 13-feb-11 22:31 (permalink)
0
Ik heb al aardig wat onderwerpen weggelezen hier op dit forum, maar ben deze nog nergens tegengekomen. Ik zal even uitleggen wat ik precies heb/mankeer...wellicht dat er hier bij meer mensen een belletje gaat rinkelen blij

Sinds een jaar ben ik de trotse bezitter van Tinnitus! (Achteraf altijd wel geweten in mijn onderbewustzijn, maar nooit de benaming ergens tegengekomen.)

Info:
Tinnitus kan iedereen opmerken: in een geluidloze ruimte of met oordoppen op lijkt het alsof er geluid is. In feite is er geen geluid, de waarneming van deze geluiden komt van binnenuit.
Eén op de drie volwassenen ervaart in het dagelijks leven wel eens een duidelijke toon in een oor gedurende een aantal seconden. Ook dat is een vorm van tinnitus.
Zodra iemand zich daar bewust van is, komen de geluiden luider en duidelijker door. Normaal gesproken hebben mensen niet de kans deze geluiden bewust waar te nemen, omdat andere geluiden meer aandacht vragen.
Een andere vorm van tinnitus, de 'disco-tinnitus' is bij veel mensen bekend. Deze vorm van tinnitus ontstaat als het oor een tijd is blootgesteld aan veel lawaai. Dit heeft tot gevolg dat een ruis of fluittoon te horen is na het lawaai, vooral in een rustige omgeving. Na een dergelijke sterke stimulatie komt het gehoorsysteem moeilijk tot rust. Deze geluiden verdwijnen meestal na rust. Wie zich blijvend aan te veel lawaai blootstelt, loopt het risico dat de tinnitusklachten niet verdwijnen.
De term 'tinnitus' staat echter meestal voor hinderlijke geluiden van binnenuit die niet te negeren zijn. Die geluiden zijn als het ware 'schijngeluiden'. Ze ontstaan doordat het gehoororgaan of de zenuwbanen - zonder dat er geluiden zijn - signalen doorgeven die in de hersenen de betekenis 'geluid' krijgen. Beschadigingen in het laatste gedeelte van het gehoororgaan of veranderingen in de zenuwbanen of de hersenen zijn er de oorzaak van. Ook spiertjes rond het oor die zich samentrekken of problemen in het middenoor kunnen tinnitusklachten veroorzaken. Andere oorzaken van tinnitus zijn afwijkingen aan bloedvaten in het hoofd of een hoge bloeddruk, die een kloppend of tikkend geluid in het ritme van de hartslag veroorzaken.
Meestal kan iemand alleen zelf de tinnitus waarnemen, we spreken dan van 'subjectieve' tinnitus. Deze subjectieve tinnitus is zelden te behandelen met geneesmiddelen of een medische ingreep. Maar de klachten kunnen wel verminderen door de aandacht voor de geluiden te verplaatsen, naar bijvoorbeeld andere geluiden.
Soms kan de tinnitus ook worden gehoord door anderen. In dat geval spreken we van 'objectieve' tinnitus. Een KNO-arts kan de tinnitus waarnemen, bijvoorbeeld als samentrekkingen van een spier in het oor het geluid veroorzaken. Een enkele keer kan een medische behandeling bij objectieve tinnitus de geluiden wegnemen. Tinnitus kan door veel oorzaken ontstaan, maar vaak is er niet (meer) te achterhalen waardoor het gecreeerd is.

Bij mij is de Tinnitus altijd aanwezig! Alleen door veel afleiding merk ik er minder van. De meeste hinder ervaar ik als ik 's avonds in bed lig, dan hoor ik een constant gebeier van de klok (niet op mijn hartslag) en de ruis van een televisie zonder uitzending. Af en toe zeg ik tegen mijn partner 'volgens mij hebben ze een feestje hier op het dorp!' 'Ik hoor de muziek al' , hij zegt dan op zijn beurt; 'er is geen muziek, het is muisstil'. Dit levert weleens hilarische taferelen op natuurlijk, echter blijft het geval bestaan dat ik soms ook andere dingen 'hoor' die er simpelweg niet zijn! Deze 'waangeluiden' hebben zich al ruim 20jr in mijn hersenen gevestigd.....echter heb ik er sinds het laatste half jaar nog iets bij gekregen...gratis en voor niks...maf! de naam van deze extra aandoening is Hyperacusis.

Info:
Denk aan het geluid van een stofzuiger, verkeer, maar ook aan geritsel van kranten, fluitende vogels of de wind in de bladeren. Deze alledaagse geluiden worden door mensen met Hyperacusis als pijnlijk, irriterend of onverdraaglijk ervaren.
De aandoening kan  bij alle leeftijden voorkomen, is meestal chronisch van aard en gaat vaak gepaard met tinnitus (oorsuizen) en een vorm van gehoorverlies. De aandoening kan voorkomen in combinatie met andere klachten.

Recruitment
Hyperacusis en recruitment worden vaak verward. Recruitment is ook gevoeligheid voor geluid, maar, in tegenstelling tot Hyperacusis, gekoppeld aan gehoorverlies.

Varianten: diplacusis en dysacusis
Er zijn nog twee varianten van Hyperacusis, die gelijktijdig met de aandoening voorkomen of met recruitment. Bij de ene variant, diplacusis, nemen beide gehoororganen toonhoogte en geluidskwaliteit verschillend waar. Bij dysacusis is sprake van onaangename gewaarwordingen bij het horen van bepaalde tonen of klanken.

Geen dynamisch bereik
De oren van mensen met Hyperacusis hebben hun zogenaamd "dynamisch bereik" verloren. Dat betekent dat snelle veranderingen in geluid moeilijk worden verwerkt en geluiden niet worden gedempt maar keihard binnenkomen.

Andere klachten
Hyperacusis gaat vaak samen met andere klachten, zoals moeheid, krachteloosheid en hooikoortsachtige klachten. Veel mensen met Hyperacusis krijgen klachten van depressieve en psychosociale aard.

Gevolgen en verloop
Behalve genoemde klachten kan Hyperacusis grote sociale gevolgen hebben. Als alledaagse geluiden pijnlijk of onverdraaglijk worden, gaan mensen soms hun werk en sociale contacten mijden. Men gaat niet meer naar feestjes, naar een café of restaurant. Men kan het werk niet meer aan. Als men op een rumoerige plek woont, wordt het wonen een dagelijkse kwelling. Dergelijke gevolgen kunnen het leven van iemand met Hyperacusis drastisch veranderen.

Sociale gevolgen
Met anderen communiceren, je beroep of hobby uitoefenen, leven in gezinsverband, je verplaatsen, reizen, meedoen aan groepsactiviteiten, vergaderen, vrijwilligerswerk doen. Aan dit soort activiteiten kunnen mensen met Hyperacusis vaak moeilijk deelnemen. Voor sommigen is het zelfs vrijwel onmogelijk.

Hyperacusis heeft soms ingrijpende gevolgen voor de dagelijkse omgang met de sociale omgeving: de stem van iemand aanhoren, je eigen stem aanhoren, een praatje houden met je opa die slechthorend is geworden, een telefoongesprek voeren, de boodschappen doen, enzovoort.

Ik heb voor de duidelijkheid bovenstaande info geplaatst, zodat het voor iedereen in beknopte versie wel duidelijk is wat de klachten zijn denk ik super blij

Nu mijn vraag/feedback: sinds ik meer voedingssupplementen neem en goed op mijn voeding let c.q. een uitgebreid trainingsschema heb, heb ik het idee dat met name mijn doorbloeding beter is geworden...wat weer een gunstig effect lijkt te hebben op hoofdzakelijk de Hyperacusis!!
Iemand hier met dezelfde klachten/sympthonen? Of wellicht andere suggesties?
Ik hoor het graag

(info: www.oorsuizen.nl)

Live your dreams! super blij

India

• Total Posts : 3148
    • Scores: 314
    • Reward points : 1855
    Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis zo 13-feb-11 22:40 (permalink)
    0
    Ik heb sinds mijn 16e last van oorsuizen in mijn linkeroor.. ook ik hoor muziek terwijl er geen muziek is, ook hoor ik t kloppen van t hart, fluittonen etc..

Bij mij hebben ze tot tweemaal toe geprobeerd via een operatie mijn aanbeeld te herstellen, die was vergaan door de vele oorontstekingen in mijn jeugd.  Mijn gehoor was daardoor slecht. Ze hebben geprobeerd via een stukje bot uit t schedel een nieuw aanbeeld te maken, maar dat is tweemaal mislukt met als resultaat dat ik nu helemaal niets meer hoor met dat oor, behalve dan die rare klanken, muziek ed van binnenuit..

Fijn voor je dat het beter lijkt te gaan!

Ik heb helaas geen suggesties voor je. Ik heb er verder geen problemen mee ook al is het soms vervelend.  Succes ermee en ik hoop dat er hier wel iemand is met goede suggesties voor je!
    "Never regret. If it's good, it's wonderfull. If it's bad, it's experience"  

nails

Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis zo 13-feb-11 22:45 (permalink)
      0
      Thanx! Ik weet dat er een hoop mensen hier last van hebben! Jammergenoeg is het een beetje ondergeschoven kindje, omdat je het aan de buitenkant niet kunt zien aan iemand. Wordt dus snel afgedaan als zijnde flauwekul.
      Ik heb zelf ook geen historie met 'disco Tinnitus', maar vroeger heel veel last gehad van oorontstekingen.
      Nu een aantal maanden al bezig met testen/hersenstamonderzoek bij Audiolgisch centrum Goes/Rotterdam. Straks verder naar KNO arts...afwachten maar...

sis

• Total Posts : 30869
        • Scores: 616
        • Reward points : 2070
        Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis zo 13-feb-11 22:52 (permalink)
        0
        Dat laatste lijkt me vervelend, je bent dus overgevoelig voor geluid? Ik heb een constante fluittoon in 1 van mijn oren maar echt geluiden horen lijkt me veel lastiger. 

Ik heb niet zomaar een verklaring voor het verminderen van je klachten maar beter leven heeft over 't algemeen een positieve invloed op veel systemen dus het verbaast me niet. 

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

India

Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis zo 13-feb-11 22:52 (permalink)
          0
          nails

Thanx! Ik weet dat er een hoop mensen hier last van hebben! Jammer genoeg is het een beetje ondergeschoven kindje, omdat je het aan de buitenkant niet kunt zien aan iemand. Wordt dus snel afgedaan als zijnde flauwekul.
          Ik heb zelf ook geen historie met 'disco Tinnitus', maar vroeger heel veel last gehad van oorontstekingen.
          Nu een aantal maanden al bezig met testen/hersenstamonderzoek bij Audiolgisch centrum Goes/Rotterdam. Straks verder naar KNO arts...afwachten maar...

Ook veel oorontstekingen gehad dus.. misschien is er bij jou ook wel een belangrijk gehoor orgaan vergaan?

Heb je er zoveel last van dat je al deze onderzoeken ondergaat? Pfff.. heftig hoor! Ik weet uit ervaring dat het niet altijd even prettig is al die geluiden, maar heb t, denk ik, een plekje kunnen geven.. hoewel ik wel eens af en toe denk; pfffff... zijn ze nu nog zo'n herrie aan t maken!! Ik wil slapen super blijknipoog

nails

Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis zo 13-feb-11 22:56 (permalink)
            0
            Het advies is dat je er mee moet leren leven hahahaha. Nou ik dacht altijd dat het iets aparts was wat bij mij hoorde maf!
            Het is al zo ingeburgerd in mijn leven dat dat weinig hinder extra oplevert (Tinnitus).
            Maar van de Hyperacusis heb ik meer last van op dit moment...ik bespeel ook een blaasinstrument in een muziekgezeldschap nl...

India

Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis zo 13-feb-11 22:58 (permalink)
              0
              Ja dan kan ik me voorstellen dat je er iets mee gedaan wil hebben!! Succes met al je onderzoeken!!

ErEf

• Total Posts : 12432
                • Scores: 108
                • Reward points : 1431
                Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis ma 14-feb-11 00:08 (permalink)
                0
                kennis van me heeft 't ook. kwam op een mooie dag zomaar bij hem binnen wandelen verdrietig

continue een pieptoon in z'n oor.. en die gaat niet weg. Lijkt me hel. Hoorde van hem dat er zelfs mensen zijn die daardoor niet meer willen verder leven verdrietig
                My Bodyblog Homepage Forum start Body & Fitness Hyves
                Het gaat er niet om wat je doet, het gaat er om wat voor effect het heeft. 
                3-12-2010 gewicht 122,8kg
                15-7-2011 gewicht 105,1kg

18-7-2011 gewicht 104,5kg

India

Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis ma 14-feb-11 00:16 (permalink)
                  0
                  Het is inderdaad niet fijn!! Maar om niet meer te willen leven... Pfff!!  Mijn leven is veel te leuk!! Ook met die geluiden in mijn oor!

nails

Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis ma 14-feb-11 12:27 (permalink)
                    0
                    Bij mij is het al zo ingeburgerd dat ik niet beter weet. Heb dus eigenlijk al vanzelf er mee leren leven. Maar als je het druk hebt enz...dan treedt  het meer op de voorgrond.
                    Mijn afleiding zit 'm vooral in de muziek en sporten!!

twirre

• Total Posts : 1661
                      • Scores: 32
                      • Reward points : 737
                      Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis ma 14-feb-11 12:37 (permalink)
                      0
                      Als het heel stil is , is het vaak net alsof ik mensen hoor fluisteren. Gesmoes zeg maar eerst dacht ik dat het echt zo was maar nu weet ik dat mn oren me voor de gek houden.
                      Ik ben bang dat het bij mij een gevalletje disco tinnitus is.
                      En ik luister nogal graag muziek op mn mp3 wat natuurlijk ook niet zo bevordelijk is . Bedenk me net dat ik ook op elk trommelvlies een litteken heb dus dat zou mss ook mee kunnen spelen?
                      Maar verder heb ik er op medisch gebied geen ervaring mee

Espi

• Total Posts : 21401
                        • Scores: 147
                        • Reward points : 1819
                        Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis ma 14-feb-11 12:57 (permalink)
                        0
                        Lijkt me heel naar om mee te leven.. gelukkig heb ik het niet zelf.
                        Weet ook niet wat zou helpen, behalve dan dat ik toevallig van een kennis hoorde, die hyper/overgevoelig voor geluiden is en een extreem goed gehoor heeft, dat ze veel baat heeft bij mangaansuppletie.
                        Kan daar in de literatuur alleen zo snel niets over terugvinden en bovendien heeft ze geen tinnitis, ze is gewoon overgevoelig voor geluiden.
                        Wel vond ik in Pubmed dat supps die bloedtoevoer bevorderen idd kunnen helpen

Miepie

• Total Posts : 903
                          • Scores: 14
                          • Reward points : 678
                          Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis ma 14-feb-11 22:14 (permalink)
                          +2
                          Ik heb geen informatie voor je. Helaas.
                          Ik kan alleen vertellen dat ik ook een twee-tonige fluittoon in mijn rechter oor heb.
                          Soms hoor ik het niet en probeer ik het 'op te roepen', maar blijf het weg. Een andere keer is het heel irritant.  Vooral als je slecht in slaap kunt komen of geconcentreerd aan het werk bent...
                          Zo te lezen zijn er hier ook veel mensen die er last van hebben. Dat geeft gek genoeg een beetje steun...
                          Mijn man zegt wel eens: Ik zou er gek van worden. Maar ja, wat doe je er aan? Het hoort maf! gewoon bij je. Iemand anders heeft psoriasis... Is dát wat!
                          En wat India zegt. Het leven blijft gewoon heel erg leuk. Ook met die fluit.
                          Ik kan me echter wil indenken dat je er wel moedeloos van kan worden.

Sterkte Nails.

kalajengkin

• Total Posts : 8825
                            • Scores: 56
                            • Reward points : 1332
                            Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis di 15-feb-11 07:26 (permalink)
                            0
                            Ben ik blij dat ik dat niet heb! knipoog
                            Mijn moeder klaagt al tientallen jaren over een heel orkest in haar oor. Ook niet echt prettig om in slaap te komen.
                            Kala is en blijft een eigenaardig ding 

India

Re:Sporten icm Tinnitus & Hyperacusis di 15-feb-11 08:07 (permalink)
                              0
                              @ Kala, wat Nails zegt; je went eraan.. soms is het idd vervelend met in slaap vallen, maar verder..

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                • No New Messages
                                • Hot Topic w/ New Messages
                                • Hot Topic w/o New Messages
                                • Locked w/ New Messages
                                • Locked w/o New Messages
                                • Read Message